Maliník je podkeř, který roste v lesích, dachách a zahradách. Je známo více než 20 odrůd malin: Taganka, Strong, Diamond, Scarlet Sail, Lyachka atd. Rodištěm malin je Asie, ale nyní je Rusko jedním z lídrů v pěstování tohoto bobule. Pravděpodobně máte v mrazáku nádobu mražených malin a ve spíži sklenici džemu. Oblíbený a drahý klasik.

Složení a nutriční hodnota malin

Maliny jsou cenné bobule. Jeho plody přinášejí díky svému složení mnoho výhod pro lidský organismus.

Nutriční hodnota:

  • Kalorie: 46 kcal
  • Protein: 0,8 g
  • Tuky: 0,5 g
  • Sacharidy: 8,3 g
  • Organické kyseliny: 1,5 g
  • Dietní vláknina: 3,7 g
  • Voda: 84,7 g
  • Popel: 0,5 g

Vitamíny:

  • Vitamin A: 33 mcg
  • beta-karoten: 0,2 mg
  • Vitamín B1 (thiamin): 0,02 mg
  • Vitamín B2 (riboflavin): 0,05 mg
  • Vitamín B5 (kyselina pantotenová): 0,2 mg
  • Vitamín B6 (pyridoxin): 0,07 mg
  • Vitamín B9 (foláty): 6 mcg
  • Vitamín C (kyselina askorbová): 25 mg
  • Vitamin E (alfa-tokoferol): 0,6 mg
  • Vitamín H (biotin): 1,9 mcg
  • Vitamin PP: 0,7 mg
  • Niacin: 0,6 mg

Minerály:

  • Draslík: 224 mg
  • Vápník: 40 mg
  • Hořčík: 22 mg
  • Sodík: 10 mg
  • Síra: 16 mg
  • Fosfor: 37 mg
  • Chlor: 21 mg
  • Bór: 200 mcg
  • Železo: 1,2 mg
  • Kobalt: 2 mcg
  • Mangan: 0,21 mg
  • Měď: 170 mcg
  • Molybden: 15 mcg
  • Fluorid: 3 mcg
  • Zinek: 0,2 mg

K jídlu můžete použít nejen maliny, ale také květiny, větvičky, listy. Zpracování bobulí ve formě zmrazení nebo výroby džemu je nezbavuje cenných vlastností.

Užitečné vlastnosti malin

Výhody malin jsou nevýznamné, ale závisí na barvě jejich plodů. Existují červené, černé, žluté, bílé bobule. Jako základ vezmeme červenou odrůdu – často se vyskytující barvu “medvědice” v letních chatách.

Výhody červených malin

  1. Pomáhá v boji proti nachlazení (ahoj, v dětství oblíbený čaj s malinovým džemem).
  2. Zlepšuje odolnost organismu vůči patogenům.
  3. Může být antipyretikum.
  4. Zlepšuje pokožku a vlasy díky svým kosmetickým vlastnostem. Pro tyto účely jsou vhodné pouze čerstvé maliny.
  5. Pomáhá při stresu a emočním přepětí díky mědi ve složení.
  6. Pomáhá při problémech s gastrointestinálním traktem, jako je otrava jídlem, průjem, zvracení, zácpa.
  7. Zlepšuje činnost trávicího systému, stimuluje svaly střev díky vláknině.
  8. Pomáhá vašemu srdci lépe pracovat. Beta-sitosterol neumožňuje hromadění cholesterolu na stěnách cév a fytosteroly brání rozvoji aterosklerózy.

Kontraindikace: když maliny mohou být zdraví škodlivé

Jako každé jiné bobule, i maliny mohou být škodlivé. Navzdory jeho výhodám a chuti je některým lidem přísně zakázáno jíst maliny a produkty s jeho složením.

  1. Urolitiáza: nesnáší kyselinu šťavelovou, která tvoří depozita šťavelanu vápenatého v močovém měchýři a ledvinách, a to zhoršuje onemocnění. Buď opatrný!
  2. Maliny jsou silný alergen. Například by ho neměli jíst alergici na aspirin.
  3. Lidé s gastritidou a žaludečními vředy by neměli pít koncentrovanou malinovou šťávu. Zajímavé je, že koncentrované odvary z listů maliníku se naopak doporučují lidem s těmito chorobami.
  4. Maliny jsou kontraindikovány u pacientů, kterým jsou předepsány léky proti srážení krve, protože bobule mají opačný účinek.
ČTĚTE VÍCE
Proč nosí Pavel Volya prsten na levé ruce?

Kdo má stále štěstí, neměl by se malin přejídat. 50 g bobulí denně, tedy tři polévkové lžíce, je maximum pro chuť a přínos pro zdravého dospělého člověka.

  • Psycholog: “Nechte se onemocnět”
  • 10 faktů o slinách
  • Nízká hladina cukru v krvi nebo hypoglykémie

Jak maliny ovlivňují zdraví mužů a žen

Maliny jsou dobré pro zdraví žen i mužů. Ale kvůli anatomickým rozdílům bobule ovlivňují sexuální funkci ženského a mužského těla různými způsoby.

Hořčík v malinách pomáhá produkovat testosteron, zatímco zinek zlepšuje kvalitu spermií. Adepti tradiční medicíny tvrdí, že malinové drogy pomáhají zlepšit mužskou potenci.

Maliny mají dobrý vliv i na vnitřní orgány. Draslík napomáhá normální činnosti srdce, látky rozkládající kameny a písek v močovém systému zase ledvinám. Pravidelná konzumace malin navíc ředí krev, čímž pomáhá předcházet tvorbě krevních sraženin.

Maliny se kdysi nazývaly „ženské bobule“, protože zinek v semenech má příznivý vliv na sexuální funkce.

I maliny při pravidelném užívání zlepšují činnost střev a hladké svalstvo dělohy. A malinové čaje zmírňují bolesti během menstruačního cyklu.

Jak jíst maliny během těhotenství

V raných fázích těhotenství (do 12 týdnů) je tělo ženy zranitelné. Umírněnost v používání jakéhokoli jídla je důležitá, včetně bobulí.

V pozdějších fázích na otoky pomáhají nálevy a odvary z listů maliníku, čerstvé bobule ulevují od zácpy.

Kontraindikace pro použití

Čaj s malinovým džemem je kontraindikován pro těhotné ženy, pokud existuje:

  1. porušení jater;
  2. urolitiáza;
  3. dna;
  4. nefritida;
  5. gastritida;
  6. exacerbace duodenálního vředu, žaludku.

Stává se také, že lékaři pacientům zakazují jíst maliny a výrobky z nich, protože to může být nebezpečné kvůli riziku krvácení, předčasného porodu.

Mohou děti jíst maliny

Jakékoli bobule jsou chutné a zdravé, ale zároveň jsou silnými alergeny. Výjimkou nejsou ani maliny. Organismy kojenců do jednoho roku jsou velmi citlivé, takže byste neměli spěchat se zaváděním malin do doplňkových potravin. Postupně a podle pravidel – nejlepší varianta pro zdraví dětí.

Poprvé může dítě vyzkoušet maliny už v osmi až devíti měsících. Alergici by si měli počkat až rok. Je lepší začít s bílými nebo žlutými malinami. Pokud nejsou pozorovány alergické reakce, můžete zkusit červené odrůdy.

Poprvé dejte svému dítěti jednu až tři bobule. Poté pozorováním zkontrolujte individuální reakci těla. Pokud je vše v pořádku, můžete zvýšit porci na čtyři až sedm bobulí, ale nadále pozorujte.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývají ozdoby na kravaty do vlasů?

Alergie na maliny se projevuje vyrážkou, zarudnutím kůže a nevolností.

Pokud se alergie projeví, zajděte k dětskému lékaři. Pokud dítě dobře reaguje, pokračujte v postupném navyšování denní dávky na malou hrst, která se vejde do dětské dlaně.

Důležité pravidla:

  1. Na bobulích může být E. coli, takže maliny dobře opláchněte.
  2. U dětí do jednoho roku teplotu malinovým čajem nesnížíte.
  3. U malin buďte opatrní kvůli přítomnosti pecek v jejich plodech.

Pro co nejúčinnější vývoj dítěte by měla být v každodenní stravě přítomna zelenina, ovoce a bobule. Rostoucímu tělu zajistí stálý přísun stopových prvků a vitamínů.

Co může dát malinová semena a sušené bobule

Maliny se často používají ke kosmetickým účelům: na akné se omývají malinovým odvarem, na celulitidu se používá peeling z malinových semínek, pro peeling a výživu pokožky.

Sušené maliny se dají nejen jíst, ale také používat jako lék. Pomůže normalizovat krevní tlak a zabránit ateroskleróze.

Sušené bobule se samozřejmě aktivně používají při vaření: přidávají se do koláčů, obilovin, koláčů, vaří kompoty a ovocné nápoje a pijí s nimi čaj.

Odvar ze sušených bobulí a listů pomáhá při kocovině: zbavuje tělo zbytků alkoholu a zmírňuje bolesti hlavy.

Jak jíst maliny

Ať už s malinami uděláte cokoli, stále budou chutné a zdravé. V sezóně je nejlepší jíst čerstvé maliny. Ideální je trhat ji rovnou z keře. Na podzim, v zimě a na jaře si vystačíte s mraženými bobulemi, malinovým džemem, džemy. S malinovými listy stejný příběh: v létě lze čerstvé listy použít k přípravě čaje, odvaru, nálevu atd. A pro všechna ostatní roční období je sušte a postupujte podle stejného vzoru.

Jak zmrazit maliny

Vyberte nezralé celé bobule. Protože se v nich mohou nacházet brouci a larvy, nechte bobule louhovat 10–15 minut ve studené slané vodě (1 g soli na 20 litr vody).

Odstraňte plovoucí hmyz pomocí děrované lžíce a opláchněte bobule. Položte na ručník, dokud nebude úplně suchý. Sušené maliny přeneste na rovný povrch (například na prkénko) v jedné vrstvě a odešlete na jeden den do mrazničky. Poté mohou být maliny rozloženy do nádob.

Tři zajímavosti o malinách

  1. První výsadby malin byly provedeny za Jurije Dolgorukyho. Neexistuje jednoznačná odpověď, proč se tato bobule nazývá malina. Podle jedné verze je důvodem názvu malý růst keře, proto se vytvořil kořen “malý”.
  2. Malinám se také říká „medvědí bobule“, protože medvědi se rádi schovávali v lesních malinách.
  3. Před sestavením maliníku je potřeba se připravit: obléct si přiléhavý oblek a uzavřené boty, abyste se nepíchli o trny rostliny a přežili případný útok vos, které hnízdí v malinových keřích.
ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho musíte smažit vejce, abyste zabili salmonelu?

Online publikace může používat materiály z internetových zdrojů Facebooku a Instagramu vlastněných Meta Platforms Inc., což je v Ruské federaci zakázáno.

Maliny jsou známé svými protizánětlivými vlastnostmi. Je zvykem nabízet džem z této bobule při prvním náznaku nachlazení. Jaké další vlastnosti se v této „medvědí pochoutce“ skrývají? Pojďme zjistit, proč jsou maliny užitečné a škodlivé, jak je správně skladovat a kolik jich můžete sníst.

Fakta o malinách

Maliny jsou jak keř z čeledi růžovitých, tak i samotné bobule, které na něm rostou. Ve starověkém Řecku byla rostlina považována za léčivou. První písemná zmínka o něm pochází ze XNUMX. století před naším letopočtem.

Římský průzkumník Palladius ve XNUMX. století našeho letopočtu popsal maliny ne jako plané, ale jako zahradní keř. V Rusku je zásluha o vzhled prvních malin připisována princi Juriji Dolgorukymu. Dnes je známo několik stovek odrůd malin a vědci stále objevují jeho prospěšné vlastnosti.

Obsah kalorií a nutriční hodnota malin na 100 g:

  • kalorie – 46 kcal;
  • proteiny – 0,8 g;
  • tuky – 0,5 g;
  • sacharidy – 8,3 g;
  • dietní vláknina – 3,7 g [1].

Jak jíst maliny: rady od výživového poradce

Elena Krokhmaleva kandidátka biologických věd, vedoucí výzkumná pracovnice Petrohradského institutu bioregulace a gerontologie, gerontoložka, výživová poradkyně

„Malina je užitečná pro každého v rodině: pro ženu, muže i děti. Bobule obsahuje mnoho vitamínů a minerálů. Pomáhá při zažívacích potížích, zlepšuje stav pokožky, má hodně vlákniny a má dostatečně nízký glykemický index, což umožňuje zařadit ji do jídelníčku i lidem s cukrovkou.

Všechny bobule, včetně malin, jsou samostatným jídlem. Nedoporučuje se to zapíjet něčím, tohle není bonbon k čaji. Maliny můžete přidat do kaše, můžete z nich udělat smoothie, můžete je zamrazit a v zimě si z nich udělat horký odvar. Největší množství živin je uloženo v čerstvých a mražených malinách. V džemu, dokonce i v takzvaných pěti minutách, se koncentrace vitamínů prudce snižuje a obsah kalorií se prudce zvyšuje, protože při vaření se používá cukr.

Maliník způsobuje podráždění sliznic trávicího systému a může zhoršit průběh gastritidy, duodenitidy, peptického vředu žaludku a dvanáctníku. Vzhledem k tomu, že maliny obsahují velké množství vitamínu C, pokud ho jíte hodně, je možná alergická reakce: vyrážka, podráždění, zarudnutí kůže. Všeho by mělo být s mírou. Je žádoucí jíst maliny ne více než 200 g denně. Je lepší jíst bobule během dne.

Výhody malin

Maliny jsou bohaté na vitamíny C, B, B2, B6, PP, E. S mírou obsahuje železo, zinek, hořčík, draslík, fosfor. Bobule dále obsahují leukoanthokyany, flavonoly, katechiny, fenolové a chlorogenové kyseliny.

Snižuje hladinu cukru v krvi

Maliny jsou účinné v prevenci diabetu [2]. Bobule obsahuje dostatečné množství vlákniny a polyfenolů, které pomáhají snižovat hladinu cukru v krvi a zabraňují jejím skokům.

ČTĚTE VÍCE
Jak stylově nosit mokasíny?

Prodlužuje mládí

Maliny obsahují hodně vitamínu C. Kyselina askorbová je silný antioxidant, který se podílí na syntéze kolagenu, proteinu, který dokáže zpomalit vznik vrásek, vyhladit pokožku a zvýšit její ochranné vlastnosti [3], [4] , [5].

Posiluje srdce

Jak vědci zjistili, milovníci malin méně umírají na kardiovaskulární onemocnění. Bobule zabraňuje hromadění krevních destiček a pomáhá při hypertenzi. Podle studie lidé, kteří přidali maliny do své každodenní stravy, zlepšili elasticitu cév a krevní oběh [6].

Posiluje imunitu

Maliny pomáhají chránit tělo před infekcemi. Příznivý účinek bobulí je způsoben vysokým obsahem vitamínu C, který stimuluje tvorbu bílých krvinek [7].

Zlepšuje paměť

Maliny díky antioxidantům snižují poškození, které tělu způsobuje oxidační stres způsobený volnými radikály. Bobule zejména přispívají k prevenci Alzheimerovy choroby, Parkinsonovy choroby a také pomáhají předcházet problémům s pamětí souvisejícími s věkem [8]. Studie prokázala, že pravidelná konzumace potravin s vysokým obsahem flavonoidů (jako jsou maliny) stimuluje mozkové funkce [9].

Pomáhá při artritidě

Protizánětlivé vlastnosti malin dokážou zpomalit stárnutí kloubů a chrupavek. Kolagen ve složení bobule chrání chrupavku a snižuje bolesti kloubů [10]. Podle studie může suplementace kolagenem (např. maliny) snížit projevy artrózy [11].

Chrání před rakovinou

Studie ukázaly, že maliny mohou být účinné při prevenci rakoviny [12]. Vědci dali laboratorním zvířatům s diagnózou rakoviny střev extrakty z malin. V důsledku toho zemřelo více než 90 % maligních buněk. Takové testy však na lidech dosud nebyly provedeny.

Malinová škoda

Elena Krokhmaleva:

„U řady nemocí by měly být maliny ze stravy vyloučeny – to je dna (bobule obsahují hodně organických kyselin, což přispívá k narušení metabolismu purinů), gastritida a žaludeční vředy. Alergické reakce se objevují i ​​při konzumaci malin.

Pamatujte, že jako každé bobule, i maliny mohou způsobit alergie, ale takové případy jsou velmi vzácné. Je lepší se s ním seznámit s malými porcemi.

Poradenství alergologa

Olga Gromadina alergolog-imunoložka, kandidátka lékařských věd, hlavní specialistka sítě rodinných klinik

„K dnešnímu dni neexistují žádné spolehlivé statistiky, které by naznačovaly prevalenci alergických reakcí na toto bobule v populaci, nicméně existuje několik studií, které uvádějí, že alergie na maliny se může vyskytovat častěji, než se dříve myslelo.

Alergenicita malin není způsobena její barvou, jak se často soudí. Barvivo (anthokyan) obsažené v malinách není bílkovina a alergické reakce v přírodě vznikají především na molekulách bílkovin.

Alergické reakce při konzumaci malin se mohou vyvinout na řadu bílkovin v jejich složení. Včetně malin obsahuje protein Rubi 1, který je homologem hlavního alergenu stromů z čeledi břízy a peckovin (jablka, hrušky, broskve atd.) – tento protein se nazývá betV1. To vysvětluje zkřížené reakce na tuto bobule u pacientů s jarní (břízovou) sennou rýmou.

ČTĚTE VÍCE
Co arbutin obsahuje?

V malinové kompozici se také nachází proteinový nosič lipidů, chitináza a cyklofilin, stejně jako řada dalších potenciálně alergenních vysokomolekulárních proteinů. To znamená, že mezi malinami a jiným ovocem nebo zeleninou obsahujícími tyto proteiny může docházet ke zkříženým alergickým reakcím. Proteiny – lipidové nosiče jsou v přírodě poměrně rozšířené a mohou vysvětlovat kombinaci alergických reakcí na různé potraviny.

Také alergické reakce na maliny se mohou objevit kvůli kyselině salicylové obsažené v jejím složení. Bobule by neměli užívat pacienti s alergiemi na nesteroidní protizánětlivé léky, může vyvolat exacerbaci astmatu s aspirinem, sennou rýmu, kopřivku atd. A v některých případech může stačit i vdechování vůně malin.

I přes alergenicitu maliny je mohou jíst těhotné ženy, které dříve na maliny neměly alergii. Neexistují žádné studie, které by prokazovaly, že by maliny poškozovaly těhotnou ženu nebo její nenarozené dítě. Ale jako u většiny potenciálně alergenních potravin, ani maliny by se v těhotenství neměly zneužívat.

Tradičně se doporučuje zavádět maliny jako doplňkové potraviny kojenci od devíti do deseti měsíců, kdy již postupně přechází na měkkou kusovou stravu. Je velmi důležité nezapomenout důkladně umýt bobule, než je dáte dítěti. Přípustné množství malin za den je 50 g.

Je důležité říci, že podle nejnovějších doporučení WHO lze alergenní přípravky zavádět i dříve, a to již od čtyř měsíců věku. To může pomoci zabránit vzniku alergických onemocnění u predisponovaných jedinců. Před zahájením zavádění doplňkových potravin pro vaše dítě, včetně bobulí, byste se měli poradit s pediatrem nebo v případě potřeby s alergologem.

Jak skladovat maliny: tipy šéfkuchaře

Šéfkuchař Sergey Leonov, zakladatel online akademie zdravé výživy ZOGigay, autor mistrovských kurzů anti-age kuchyně

„Čerstvé maliny je nejlepší skladovat na suchém talíři v lednici přikryté papírem a ne déle než týden. Pravděpodobně nestojí za zmínku, že čerstvé bobule jsou dobré pro zdraví a džem je kila navíc, cesta k cukrovce a kardiovaskulárním chorobám. Toto bobule je lepší zmrazit. K tomu vezměte suché maliny, které nepustily šťávu, ideálně je vyskládejte v jedné vrstvě na tác a dejte do mrazáku. Jak zmrzne, můžete ji nalít do sáčku nebo nádoby. Poté postup opakujte tolikrát, kolikrát máte bobule.

Je důležité, aby se: v mrazáku by v tuto chvíli neměly být jasně vonící produkty – ryby, droby, klobásy. V zimě stačí bobule vyjmout a rozmrazit v lednici.