– Většina složení okurek je voda (asi 95 %). Okurková voda obsahuje přírodní adsorbent, který absorbuje a odvádí odpadní látky z těla. Tento přírodní čisticí prostředek připomíná působení známého aktivního uhlí.

Obsah kalorií a složení okurek

Okurka je jednou z nejméně kalorických zelenin. Na 100 g výrobku připadá pouze 15 kcal, dále 0,11 g tuku, 0,65 g bílkovin a 3,63 g sacharidů.

Kromě vody obsahuje zelenina vlákninu. Přibližně 1 g vlákniny na 100 g výrobku, což jsou přibližně 3 % denní doporučené hodnoty pro dospělou osobu.

Okurky obsahují vysoký obsah vitaminu K, který je zodpovědný za srážlivost krve, vitaminu C, který přispívá k celkovému posílení organismu, dále vitamin E a některé vitaminy skupiny B (B2, B3 a B4).

Čerstvé okurky obsahují velké množství draslíku. Tato zelená zelenina obsahuje mimo jiné vápník, hořčík, sodík a fosfor.

Užitečné vlastnosti okurek

Zdroj antioxidantů. Antioxidanty zastavují chemické oxidační reakce, které v těle produkují volné radikály, které jsou zdraví škodlivé. Volné radikály mohou způsobit rozvoj různých chronických onemocnění. Bylo prokázáno, že oxidativní stres je jedním z faktorů, které mohou spouštět autoimunitní a srdeční onemocnění.

Výhody pro gastrointestinální trakt. Okurky ve stravě mohou vyřešit dva běžné problémy najednou, které mohou způsobit zácpu. Prvním z nich je nedostatek vlákniny ve stravě. Okurky obsahují pektin, druh rozpustné vlákniny, která pomáhá podporovat pohyb střevních svalů a vyživuje prospěšné bakterie, které zlepšují zdraví trávení. Kdo chce získat maximální užitek, měl by jíst okurky se slupkou, která obsahuje nejvíce vlákniny.

Druhým častým problémem je nedostatečné pití vody během dne. Ne každý ví, že vodní bilance je nejdůležitější podmínkou pro správné fungování trávicího systému. Při dehydrataci se trávicí procesy zpomalují, což ztěžuje včasnou stolici. Jak si pamatujeme, okurky jsou většinou tvořeny vodou. Pravidelná konzumace této zeleniny pomáhá předcházet zácpě a podporuje stabilní činnost gastrointestinálního traktu.

Kontrola váhy. Fakt, který je známý všem odborníkům na výživu: pravidelná konzumace potravin s vysokým obsahem vody a nízkým obsahem kalorií pomáhá rychle a bez poškození zdraví normalizovat váhu.

Okurky jsou nízkokalorické a mají vysoké procento vody, takže jsou ideální jako svačina mezi jídly během dne pro téměř jakoukoli dietu. Mohou nahradit kaloričtější pokrmy, přidat je do chlebíčků a zdravých zeleninových salátů.

ČTĚTE VÍCE
Kolikrát týdně byste měli plavat, abyste zhubli?

Škody a kontraindikace

Okurky mají schopnost stimulovat tvorbu žaludeční šťávy a zároveň zvyšují kyselost. Příliš častá konzumace okurek ve velkém množství může vyvolat exacerbaci gastritidy a mnoha dalších onemocnění gastrointestinálního traktu, jako jsou vředy a onemocnění dvanáctníku. Lékaři důrazně doporučují nenechat se unést touto zelenou zeleninou, i když máte onemocnění ledvin.

Samozřejmě hlavní kontraindikací je alergická reakce. Případy alergie na okurky jsou vzácné, ale vyskytují se.

Léčivé vlastnosti okurek

Samozřejmě, pokud jde o složení vitamínů a minerálů, okurka je horší než mnoho zeleniny, protože se skládá téměř výhradně z vody. Okurková voda však obsahuje mnoho minerálních solí a biologicky aktivních látek.

  • Plody okurky obsahují enzymy, které zajišťují lepší vstřebávání bílkovin a vitamínů skupiny B a také udržují normální krevní reakce. To znamená, že možná okurka není tak užitečná jako samostatná potravina jako jiná zelenina, ale hraje významnou roli při vstřebávání jiných potravin, jako je maso a ryby. Okurky také obsahují enzym podobný inzulínu, což z této zeleniny dělá velmi užitečný produkt ve stravě diabetiků.
  • Okurková voda stimuluje očistu těla tím, že rozpouští škodlivé toxiny. Kvůli nízkému obsahu kalorií odborníci doporučují okurky lidem se sklonem k obezitě.
  • I když ne ve velkém množství, okurky stále obsahují fosfor, draslík, vápník, síru, hořčík, sodík, železo, zinek a jód, a to ve snadno stravitelné formě. Díky tomuto minerálnímu složení mají choleretické a diuretické vlastnosti. Okurky pomáhají zlepšit činnost kardiovaskulárního systému a štítné žlázy. Tato sada esenciálních mikroelementů mimo jiné pomáhá udržovat nehty, vlasy a zuby nejen krásné, ale i zdravé.
  • Okurky obsahují vlákninu, která příznivě působí na proces trávení. Okurky mají mírný projímavý účinek, který pomáhá zmírnit zácpu.

Využití okurek v lékařství

Navzdory přítomnosti prospěšných vlastností se okurky v oficiální medicíně používají pouze jako prvek terapeutických diet.

V lidové medicíně a kosmetologii se však tyto zelené plody aktivně používají již dlouhou dobu.

Díky vysokému obsahu vody a prospěšným mikroelementům pomáhá odvar na bázi čerstvých okurek zbavit se otoků. K vytvoření takového léčivého nálevu je potřeba najemno nakrájet asi 100 g předem omytých okurek, zalít je 200 ml vroucí vody a na mírném ohni povařit 5 minut. Doporučuje se pít půl sklenice tohoto odvaru před jídlem třikrát denně po dobu jednoho týdne.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je Fashion Vic v Paříži?

A pro ty, kteří během dne pijí málo vody, protože se jim její chuť zdá příliš nevýrazná, můžete do čisté studené vody přidat pár plátků okurky, hned bude chutnější a aromatičtější. Tato technika pomůže zabránit dehydrataci, zejména v horkém počasí.

Využití okurek v kosmetologii

V současné době je na pultech obchodů obrovský výběr masek, pleťových vod, tonik a gelů na bázi okurek. Výborný kosmetický přípravek si však můžete připravit i doma.

Abyste mohli připravit osvěžující a zvlhčující produkt na pokožku obličeje, musíte si vzít jednu okurku a jeden kuřecí protein. Okurku nastrouháme na jemném struhadle a vzniklou kaši spojíme s bílkem, předem vyšlehaným do pěny. Naneste masku na obličej po dobu 15 minut, poté důkladně opláchněte vodou.

Chcete-li dosáhnout tonizujícího, vyhlazujícího a omlazujícího účinku na pokožku obličeje, musíte smíchat jednu polévkovou lžíci nastrouhané okurky s jednou čajovou lžičkou bílého jílu. Naneste masku na obličej po dobu 15 minut, poté opláchněte studenou vodou.

Pokud si chcete připravit lék na pokožku kolem očí, smíchejte dvě lžíce nastrouhané okurky s nadrobno nasekanou petrželkou.

Jak správně vybírat a skladovat okurky?

  • Jediný jistý způsob, jak vybrat dobrou zeleninu, je zhodnotit její vzhled. Vyhněte se okurkám se stopami plísně, hniloby, různým poškozením, promáčklinám, prasklinám, ale i pomačkaným a částečně zmenšeným plodům.
  • V závislosti na odrůdě mohou být okurky hladké nebo pupínkové a mírně pichlavé. Pokud si všimnete žloutnutí na okurce, pak je ovoce s největší pravděpodobností přezrálé.
  • O tom, že okurky nejsou hořké, se bohužel můžete přesvědčit pouze vyzkoušením. To však není známka toho, že by se pokazily, znamená to, že plody prostě nerostly v nejvhodnějších podmínkách, například v příliš suché půdě.
  • V průměru lze okurky skladovat asi pět dní. Skladujte je nejlépe ve speciální přihrádce chladničky na ovoce a zeleninu, nejprve zabalené v papírovém sáčku. Nedoporučuje se skladovat čerstvé okurky v plastových sáčcích, protože se v nich rychle hromadí kondenzace, což vede k rychlejšímu hnilobě.

Zdroj fotografií: freepik.com

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně masírovat břicho při hubnutí?

Křupat ve volném čase čerstvou okurku je fajn věc. V sezóně se zdá, že můžete jíst pouze okurky – jsou tak šťavnaté a aromatické. Ale není to tak jednoduché. Ukazuje se, že okurky mohou být zdraví škodlivé.

Okurka (lat. Cucumis sativus) je jednoletá bylina, příbuzná dýně a melounu. Je považováno za rodiště okurky. Indie, přesněji řečeno podhůří Himálaje, kde ho ve volné přírodě stále najdete. Postupně se okurka rozšířila do celého světa a dnes existuje mnoho pěstovaných odrůd. Okurky se v Rusku pěstují asi 500 let – je zajímavé, že u nás nejsou nejoblíbenější odrůdy dlouhé a hladké, ale krátkoplodé s pupínky a štětinami.

Výhody okurky

okurka na 97% vody, ve kterém je mnoho užitečných látek rozpuštěno ve snadno stravitelné formě, včetně draslík, hořčík, zinek, jód a křemík. Kromě vody obsahuje okurka vlákno (nestravitelná dietní vláknina), mimořádně užitečná pro čištění těla a výživu střevní mikroflóry. Okurka také obsahuje vitamíny, např. B1, nezbytný pro nervový systém, vitamin А, pro prodloužení mládí a zdraví očí a vitamín С, posiluje cévy a imunitu.

Zvláštní význam má draslíku obsažené v okurkách – tato makroživina je nezbytná pro zdravé srdce a cévy: podílí se na přenosu nervových vzruchů a regulaci srdečního rytmu a normalizuje krevní tlak. Draslík je také potřebný pro přenos nervových vzruchů v mozku a pro udržení rovnováhy voda-sůl v těle.

Není divu, že se uvažuje o okurkách skvělá svačinka – povzbuzují chuť k jídlu a stimulují tvorbu žaludeční šťávy, zlepšují trávení potravy a obnovují metabolismus, pokud je narušen. Okurky jsou diuretikum a choleretikum a mají také mírný projímavý účinek. Doporučují se používat při otocích a zácpě.

Obsaženo v okurkách kyselina tartronová nebo hydroxymalonová aktivně se podílí na metabolismu sacharidů a zabraňuje tvorbě tukových zásob. Tato kyselina jednoduše inhibuje zpracování přebytečných sacharidů do tukových buněk.

Kůra okurek obsahuje také mnoho užitečných látek. Například alkaloid fisetin – antioxidant, který chrání mozek, mimo jiné před Alzheimerovou chorobou. Slupka také obsahuje lignany – fytoestrogeny, podobné ženským pohlavním hormonům, které chrání tělo před vznikem rakoviny, stejně jako triterpen и cucurbitacin – silné biologicky aktivní látky, kterými jsou okurky proslulé.

ČTĚTE VÍCE
Co si obléct na setkání s rodiči ženicha?

Škodí okurky

Vysoký obsah draslíku v okurkách může přinést nejen výhody, ale i škody. Faktem je, že při nadbytku draslíku v těle se naruší acidobazická rovnováha a může se rozvinout hyperkalémie – onemocnění, při kterém je narušena funkce ledvin, může vzniknout vřed tenkého střeva a mohou začít problémy s kardiovaskulárním systémem.

Protože okurka sestává téměř výhradně z vody, může obsahovat dusičnany — hnojiva se často používají k rychlému zrání zeleniny a bezohlední výrobci mohou normu několikrát překročit! Dusičnany se v takových okurkách rozpouštějí a zůstávají, takže se mohou otrávit stejně jako vodní melouny.

Na jednu stranu je okurka nízkokalorický výrobek (15 kcal na 100 g) a můžete jí sníst hodně najednou, na druhou stranu stimuluje chuť k jídlu. Lidé s nadváhou a lidé na dietě by proto neměli jíst okurky před jídlem – riskujete „zahřátí“ chuti k jídlu.

Také se nedoporučuje jíst okurky pro lidi s chronická onemocnění trávicího traktu, s exacerbací vředů, gastritidy, enterokolitidy. Gastroenterologové nedoporučují po konzumaci okurek vypijte studenou vodu, sycené nápoje a především mléko. To může narušit normální fungování žaludku, zkomplikovat trávení a způsobit bolesti břicha a tíhu.

Čerstvé okurky byste měli jíst opatrně kojící matky, protože biologicky aktivní látky, které obsahují, mohou přecházet do mateřského mléka a způsobit bručení, průjem a dokonce bolesti břicha u dítěte.

Jak správně jíst okurky?

Během sezóny je potřeba jíst okurky samozřejmě čerstvé. Dejte přednost křupavým, hustým, šťavnatým okurkám. Je lepší je jíst se slupkou – obsahuje vysokou koncentraci živin a cennou vlákninu. Dětem se doporučuje jíst okurky bez kůže, zvláště pokud mají pupínky.

Z čerstvých okurek si můžete připravit saláty, studené letní polévky, svačiny i limonády. Na jednohubky a malé chlebíčky použijte místo chleba okurky. Můžete dokonce vyrobit pastu z okurek!

Raita s okurkami

Raita je indický studený salátový předkrm. Vyrábí se z různé nakrájené čerstvé zeleniny s jogurtem, bylinkami a kořením.

Raita s okurkami

SLOŽENÍ

  • 2–3 střední okurky
  • 250 g hustého přírodního jogurtu
  • malá hrst zeleniny (koriandr, petržel, kopr)
  • 1 st. l. rostlinný olej
  • 1 tsp. semeno zira
  • 1 lžička hořčičná semínka
  • chat masala koření
  • sůl
  • placky k podávání
ČTĚTE VÍCE
Jaký druh soli je ve Floatingu?

PŘÍPRAVA KROKOVÉHO KROKU PRO PŘÍPRAVU

V malé pánvi rozehřejte olej, po 10 sekundách přidejte hořčičná semínka. – semínka kmínu. Vařte dalších 10 sekund. a vyjměte z tepla, ochlaďte.

Mezitím oloupeme okurky (nebo je necháme na slupce, pokud jsou tenké) a nakrájíme velmi jemně. Nakrájejte zeleninu.

Jogurt, bylinky, okurky a olej smícháme s kořením. Dochuťte solí a chat masalou podle chuti. Dejte na 10 minut do lednice. a podáváme s plackami.