Kyselina listová, známá také jako vitamín B9, zaujímá důležité místo mezi vitamíny skupiny B. V těle plní mnoho důležitých funkcí a její nedostatek či nadbytek může vést k vážným následkům. Jak správně užívat kyselinu listovou, zeptejte se odborníka

Při užívání doplňků kyseliny listové byste měli dodržovat doporučené dávkování. Nedostatek nebo nadbytek vitaminu B9 negativně ovlivňuje fungování celého těla.

Co je kyselina listová

Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamín B. Podílí se na metabolismu některých aminokyselin, na syntéze DNA a RNA při buněčném dělení a růstu a na tvorbě nervového systému embrya během nitroděložního vývoje 1 .

Není neobvyklé, že se u lidí objeví nedostatek tohoto vitamínu. Ohroženy jsou těhotné ženy, kuřáci, lidé s onemocněním trávicího traktu a alkoholici. Při nedostatku kyseliny listové se zpomaluje růst buněk, narušuje se syntéza DNA, objevují se příznaky psychických poruch a anémie. Nedostatek vitaminu B9 v těhotenství je velmi nebezpečný, protože může způsobit vrozené vývojové vady plodu vedoucí k předčasnému porodu, předčasnému odloučení placenty a poporodnímu krvácení 2.

Příznaky nedostatku kyseliny listové:

  • podrážděnost;
  • porucha spánku;
  • zhoršení paměti a pozornosti;
  • únavu;
  • dušnost;
  • ztráta chuti k jídlu.

Kyselina listová hraje také důležitou roli ve všech procesech buněčného dělení a růstu v těle, je zodpovědná za krvetvorbu, metabolismus bílkovin a tuků. Nedostatek vitaminu B9 vede ke snížení množství železa v těle, poruchám pohybového aparátu, mužské neplodnosti, předčasné menopauze u žen, opožděnému sexuálnímu vývoji u dospívajících, poruchám fungování mozku a nervového systému jako např. Celý.

Také v nedávné studii vědci z Číny našli souvislost mezi kyselinou listovou a prevencí Alzheimerovy choroby 3 . Analýza ukázala, že tito pacienti mají nižší hladiny kyseliny listové než lidé bez tohoto onemocnění 3 .

Nedostatek kyseliny listové v těle může být spojen s řadou faktorů. Hlavní důvody jsou:

  • nedostatečný příjem z potravinářských výrobků;
  • gastrointestinální onemocnění, dysbakterióza, parazitární infekce;
  • zvýšená potřeba vitaminu B9 (během těhotenství a kojení);
  • poruchy enzymů;
  • užívání určitých léků;
  • chronický alkoholismus;
  • genetické poruchy.

Užitečné informace o kyselině listové

Doporučená denní hodnota pro dospělé – 400 mcg,
pro těhotné ženy – 600 mgk
Role v těle podporuje růst a obnovu buněk; podílí se na krvetvorbě, odpovídá za hladiny hemoglobinu; stimuluje produkci serotoninu; zajišťuje normální metabolismus tuků a sacharidů; zlepšuje vstřebávání železa
Symptomy nedostatku podrážděnost, poruchy spánku, kognitivní poruchy, únava, dušnost, ztráta chuti k jídlu
S čím se dá kombinovat vitamíny B2, B5, B12, C
Nelze kombinovat se zinkem
Potraviny bohaté na kyselinu listovou luštěniny, chřest, artyčoky, vejce, zelená listová zelenina (špenát, kapusta), červená řepa, citrusové plody, růžičková kapusta, brokolice, ořechy a semena, hovězí játra, pšeničné klíčky, papája, banány, avokádo, tuňák, losos, mléko, sýr , mrkev, pomeranč, meruňka, meloun, celozrnné pečivo
ČTĚTE VÍCE
Je možné mít klapky na uši?

Pokyny krok za krokem pro užívání kyseliny listové

Existuje několik pravidel pro užívání kyseliny listové. Je nutné zvolit správné dávkování, dobu podávání a zohlednit kompatibilitu s ostatními živinami.

Před použitím doplňků kyseliny listové byste se měli poradit se svým lékařem.

1. Vyberte si vhodnou formu kyseliny listové

Kyselina listová je dostupná ve formě tablet, prášků a injekcí. Zpravidla je nejvhodnější tabletová forma.

Přečtěte si také

2. Zvolte dávkování

Denní dávka kyseliny listové pro dospělé je 5 mg. Navíc u těhotných žen bývá dávkování vyšší – 6 mg, ale to je určitě potřeba probrat s lékařem.

3. Vyberte si čas pro schůzku

Kyselina listová je nejlepší konzumovat ráno s jídlem. Užívání vitaminu B9 večer může stimulovat nervový systém a dočasně zhoršit kvalitu spánku.

4. Zvažte kompatibilitu

Kyselina listová se dobře kombinuje s B2, B5, B12 a také zvyšuje vstřebávání vitamínů A, E a D.

Je třeba mít na paměti, že B9 nelze užívat se zinkem samotným, lze jej užívat s dalšími vitamíny a minerály.

Kyselina listová může snížit účinnost některých léků:

  • Antikonvulziva (na bázi fosfenytoinu, fenytoinu, primidonu).
  • Barbituates (amobarbital, butabarbital a fenobarbital).
  • methotrexát.

Oddělení léků a kyseliny listové o dvě až čtyři hodiny může často zabránit interakcím, ale je nejlepší promluvit si se svým poskytovatelem zdravotní péče o konkrétní doporučení.

5. Vypočítejte průběh léčby

Zahájení užívání kyseliny listové nezávisí na ročním období, s kurzem můžete začít kdykoli během roku. Délka kurzu – 1 měsíc.

B9 se doporučuje začít užívat u dívek plánujících těhotenství, u žen nad 40 let a s menstruačními nepravidelnostmi a také u osob se zvýšenou psychickou zátěží.

Doporučení lékařů k užívání kyseliny listové

Jak poznamenává náš odborník, praktická lékařka Oksana Khamitsevanení možné získat denní potřebu kyseliny listové z potravy. Proto byste měli zvážit užívání vitaminu ve formě doplňků. Týká se to především pacientek se zvýšenou psychickou zátěží a také žen s menstruačními nepravidelnostmi.

Oblíbené otázky a odpovědi

Na nejoblíbenější otázky o užívání kyseliny listové odpovídá praktická lékařka Oksana Khamitseva.

Kyselina listová je jedním z nejdůležitějších prenatálních vitamínů. Užívání doporučené dávky 400 mcg kyseliny listové před a během těhotenství může pomoci předejít vrozeným vadám v mozku a míše vašeho dítěte. Kromě užívání vitamínů odborníci doporučují zařadit do jídelníčku přírodní zdroje kyseliny listové.

ČTĚTE VÍCE
Jak nabíjet opálový kámen?

Co je kyselina listová?

kyselina listová

Kyselina listová je umělá forma vitamínu B nazývaná folát. Kyselina listová hraje důležitou roli při tvorbě červených krvinek a pomáhá neurální trubici vašeho dítěte vyvinout se do mozku a míchy. Nejlepším potravinovým zdrojem kyseliny listové jsou obohacené cereálie. Kyselina listová se přirozeně vyskytuje v tmavě zelené zelenině a citrusových plodech.

Kdy byste měli užívat kyselinu listovou?

Vrozené vady se u nenarozeného dítěte objevují během prvních 3-4 týdnů těhotenství. Proto je udržování kyseliny listové ve vašem těle velmi důležité během těchto raných fází, kdy se vyvíjí mozek a mícha vašeho dítěte.

Lékaři často doporučují začít s prenatálními vitamíny s kyselinou listovou brzy, ještě před těhotenstvím. Studie CDC zjistila, že ženy, které užívaly kyselinu listovou alespoň rok před těhotenstvím, snížily své šance na předčasný porod o 50 % nebo více.

O tolik se podle americké studie CDC snižuje riziko předčasného porodu při užívání kyseliny listové rok před těhotenstvím.

Lékaři doporučují začít užívat kyselinu listovou každý den alespoň měsíc před otěhotněním a každý den během těhotenství. Pokud jste kyselinu listovou neužívala před početím, měla byste začít hned, jakmile zjistíte, že jste těhotná. Lékaři navíc doporučují všem ženám v plodném věku užívat kyselinu listovou každý den. Mezi lékaři panuje všeobecná shoda, že suplementace kyselinou listovou by měla být zahájena co nejdříve. Čím dříve, tím lépe.

I když si prenatální vitamíny vybíráte sami, vezměte je prosím do svého OB/GYN, jakmile otěhotníte. Váš lékař se bude muset ujistit, že obsahuje doporučené množství kyseliny listové.

Ne všechny prenatální vitamíny jsou stejné a některé mohou obsahovat méně nebo více vitamínů a minerálů, které potřebujete.

Kolik kyseliny listové byste měli užívat?

Doporučený příjem pro všechny ženy ve fertilním věku je 400 mcg kyseliny listové denně. Pokud denně užíváte multivitamin, ujistěte se, že obsahuje doporučené množství kyseliny listové. Pokud z nějakého důvodu nechcete užívat multivitamin, můžete si vzít doplněk kyseliny listové.

Zde je množství kyseliny listové, které se doporučuje užívat každý den z hlediska těhotenství:

ČTĚTE VÍCE
Jaká značka je monochromatická?

400 mcg před těhotenstvím
400 mcg První 3 měsíce těhotenství
600 mcg Od 4 do 9 měsíců těhotenství
500 mcg během kojení

Jaké jsou výhody kyseliny listové?

Bez dostatečného množství kyseliny listové ve vašem těle se neurální trubice vašeho dítěte nemusí správně uzavřít. Kvůli tomu se u něj mohou objevit zdravotní problémy zvané defekty neurální trubice.

Kojenci s anencefalií obvykle nežijí dlouho a ti s rozštěpem páteře mohou být trvale postiženi. Dobrou zprávou je, že dostatečný příjem kyseliny listové může ochránit vaše dítě před defekty neurální trubice nejméně z 50 %. Pokud jste již měli dítě s defektem neurální trubice, užívání dostatečného množství kyseliny listové může podle výzkumu snížit riziko dalšího dítěte s defektem neurální trubice až o 70 %.

O 70 % nižší riziko

O tolik se snižuje riziko narození dítěte s defektem neurální trubice při užívání kyseliny listové, i když jste již dítě s touto patologií měli.

Pokud jste měli předchozí dítě s defektem neurální trubice, doporučuje se zvýšit denní příjem kyseliny listové na 4000 4 mcg (XNUMX mg) každý den. Před užitím jakékoli dávky důrazně doporučujeme konzultovat se svým lékařem, jaké množství byste měli užívat.

Kyselina listová snižuje riziko vzniku:

Jak zařadit kyselinu listovou do svého jídelníčku?

Zkuste jíst zelenou listovou zeleninu, která obsahuje kyselinu listovou, dále snídaňové cereálie a tučné pomazánky s přidanou kyselinou listovou.

Přírodní zdroje folátu:

Snídaňové cereálie obohacené o 100% DV, 3/4 šálku

Hovězí játra, vařená, dušená, 3 oz.

Čočka, zralá semena, vařená, 1/2 šálku

Špenát, mražený, vařený, vařený, 1/2 šálku

Vaječné nudle, obohacené, vařené, 1/2 šálku

Snídaňové cereálie obohacené o 25% DV, 3/4 šálku

Bílé fazole, vařené, 1/2 šálku

Množství kyseliny listové doporučené pro zdravé těhotenství je obtížné získat pouze z potravy, proto je důležité užívat doplněk kyseliny listové. Užívejte 400 mcg tablety kyseliny listové každý den před otěhotněním a až do 12. týdne těhotenství.

Vitamíny nejsou všechno

Kromě spontánních genetických patologií existují i ​​dědičné. Mnohé z nich se u rodičů nemusí nijak projevit, ale výrazně sníží kvalitu života dítěte.

Je folát a kyselina listová to samé?

Termíny „folát“ a „kyselina listová“ se často používají zaměnitelně, i když se liší. Kyselina listová je obecný termín pro popis mnoha různých typů vitaminu B9.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá vařit rýži, aby byla nadýchaná?

Typy kyseliny listové mohou zahrnovat:

  • Dihydrofolát (DHF)
  • tetrahydrofolát (THF)
  • 5-methylentetrahydrofolát (10-methylen-THF)
  • 5-methyltetrahydrofolát (5-methyl-THF nebo 5-MTHF)

Konzultace genetiky

Pokud se na těhotenství teprve připravujete, měla byste nejen upravit jídelníček a začít užívat prenatální vitamíny, ale také se poradit s genetikem. Užívání kyseliny listové nevylučuje mnoho dalších dědičných patologií, které lze identifikovat pouze pomocí genetických testů.

Bezpečně hodnotí riziko závažných chromozomálních onemocnění plodu (3 syndromy + určení pohlaví plodu) od 10. týdne těhotenství.