Jak roste trend pozitivity těla, výzkumy ukazují, že téměř polovina lidí na světě by chtěla zhubnout, přičemž hlavním důvodem je touha „vylepšit svůj vzhled“. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, může být přerušovaný půst. Na to, jak funguje, jak může být nebezpečný a pro koho je kontraindikován, se Forbes Life podíval spolu s praktickými lékaři v oboru výživy a endokrinologie.

Žijte jako hvězdy

Přerušovanému půstu se také říká půst, ale ať už je tento způsob hubnutí označen jakkoli, jeho základ zůstává stejný: spočívá ve střídání období konzumace jídla a jeho odmítání. Jinými slovy, pomocí půstu si člověk vytváří vlastní jídelníček a rozděluje čas na ty, ve kterých může jíst, a na ty, ve kterých se postí.

Podle statistik Ipsos chce minimálně 45 % lidí na celém světě zhubnout a pro 71 % z nich je hlavním důvodem hubnutí touha „zlepšit svůj vzhled“. Podle Real Research Media více než 70 % těch, kteří by z různých důvodů chtěli shodit přebytečná kila, využilo přerušovaný půst a více než polovina z nich uvedla, že tento způsob hubnutí byl pro ně skutečně účinný. Ve Spojených státech je tato dietní metoda považována za jednu z nejoblíbenějších: podle průzkumu YouGov se k ní uchýlilo nejméně 24 % Američanů.

Důvodem obliby půstu, který začal prudce narůstat počátkem 2010. let 9. století, je nejen jeho jednoduchost, ale také to, že o něm často mluví známé osobnosti, a to nejen ženy, ale i muži. Jedním z nich je hvězda komediálního seriálu „Brooklyn Nine-Nine“ Terry Crews: kombinuje přerušovaný půst s fitness lekcemi a vždy cvičí nalačno – během těch 9 hodin, kdy odmítá jíst. Obdobnou metodu používá i herec Mark Wahlberg – stejně jako Crews, i kandidát na Oscara kombinuje dietu se sportem a jeho dieta zahrnuje odmítání jídla na 16 hodin. „Při přerušovaném půstu většinou snídám, obědvám a večeřím – ve 18, ve tři a v šest večer,“ říká herec a nazývá toto období „šestihodinovým oknem“, ve kterém konzumuje jídlo. V průběhu let se k půstu uchýlili i další herci: Hugh Jackman, Chris Hemsworth a také tvůrce služby X (dříve Twitter) a její současný majitel Jack Dorsey a Elon Musk.

ČTĚTE VÍCE
Kdy tělo pochopí, že je čas porodit?

Herečka Jennifer Aniston si pro sebe také zvolila přerušovaný půst – její výživový plán zahrnuje 16hodinovou abstinenci od jídla a ráno začíná celerovou šťávou a někdy kávou, přičemž večer si nechává přestávku na hlavní jídlo. Modelka Kourtney Kardashian shazuje přebytečná kila podobným způsobem: před použitím této metody se, jak sama přiznává, poradila se svým osobním lékařem. „Po večeři nejím 14 až 16 hodin. Takže když večeřím v šest večer, tak snídám až v osm nebo v devět ráno,“ říká Kardashian s tím, že na radu svého lékaře cvičí i nalačno. Někdy model prodlužuje fázi hladovění na 24 hodin: „Během tohoto období piji pouze kostní vývar a vodu a večer večeřím – nesnídám ani obědvám. Zdá se mi, že je nejlepší to udělat v ten nejrušnější a nejvíce stresující den, kdy není čas litovat, že jste nejedli.” Půst znají i další hvězdy – Reese Witherspoon, Halle Berry, Scarlett Johansson a další.

Materiál k tématu

Jak funguje hlad

Margarita Budassiová, lékařka a nutriční specialistka na klinice Clazco, nazývá přerušovaný půst „vynikající dietní volbou pro ty, kteří potřebují zhubnout a nemají jasný čas na jídlo“. Základem pro udržení zdravé váhy, hormonální hladiny a zažívání je podle ní řád a plánování jak stravy, tak výživy.

„V době potravinové pauzy při přerušovaném půstu tělo spotřebovává vnitřní energetické zdroje, což přispívá ke snížení hmotnosti. Také denní intervaly půstu zlepšují detoxikační procesy těla, vysvětluje lékař. “S tak jasnými a jednotnými intervaly mezi jídly můžete regulovat produkci inzulínu, fungování gastrointestinálního traktu a dokonce ovlivnit svou náladu.”

V souvislosti s tímto typem diety je důležité, aby přestávky v jídle byly dlouhé a pravidelné, porušování tohoto pravidla přerušovaného půstu může vést k problémům ve fungování organismu. „Jakékoli jídlo na této dietě, dokonce i malá svačina, způsobí prudký nárůst inzulinu k využití glukózy, což způsobí, že si tělo na tuto stimulaci zvykne a pocit hladu se stane konstantní,“ pokračuje Budassi. Výživová poradkyně dodává, že v tomto případě se kontrola hmotnosti stává obtížnou, protože jsou potřeba jednoduché, a tedy rychlé a škodlivé sacharidy. Riskují, že přivedou tělo do stavu inzulínové rezistence, tedy necitlivosti na inzulín a neschopnosti propustit glukózu do buněk. To následně způsobuje zvýšenou hladinu cukru v krvi a metabolické poruchy.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat čistící kartáček?

V otázce účinnosti půstu vědci obecně dosáhli konsensu a uznávají, že tento způsob hubnutí skutečně pomáhá zhubnout. Recenze 40 vědeckých prací potvrzuje tezi, že přerušovaný půst umožňuje zhubnout až pět kilogramů v průměru za 10 týdnů. O tom, že půst může mít pozitivní vliv na fungování těla, tedy alespoň zlepšit metabolismus, začali vědci z Harvardu mluvit již v roce 2013. Jejich názor podporuje Deborah Wexler, odborná asistentka na Harvard Medical School: „Existují důkazy, které naznačují, že kruhový stravovací rytmus, ve kterém člověk odmítá jídlo po dobu osmi až deseti hodin, je účinný za předpokladu, že tento jídelníček je vhodný pro individuální vlastnosti těla.“

Neztraťte se v čase

Protože hlavní věcí přerušovaného půstu jsou přestávky ve výživě, můžete si vybrat vhodný rozvrh na základě konkrétních schémat. Je jich několik: 14/10, 16/8, 18/6, 20/4 – první číslo v nich udává počet hodin, během kterých by se měl člověk zdržet jídla, druhé – hodiny, během kterých může dovolit si svačinu nebo kompletní snídani, oběd nebo večeři.

Podle Margarity Budassi je optimální režim přerušovaného půstu 16/8. „Jedná se o tradiční dietní variantu pro lidi všech věkových kategorií, kteří se rozhodnou využít této diety. Je to velmi jednoduché: osm hodin jíte a dalších 16 hodin se postíte. Například snídaně v osm ráno a večeře ve čtyři odpoledne,“ vysvětluje nutriční specialistka. — Do tohoto intervalu se bez problémů vejdou tři plnohodnotná jídla s denním obsahem kalorií až 1500–2000 kcal. Také pro začátečníky může být vhodná varianta 12/12, aby nezažili silný pocit hladu.“

Materiál k tématu

Dalším důležitým pravidlem a hlavní podmínkou účinnosti intervalového půstu je dodržování zdravé výživy: rychlé sacharidy, polotovary a rychlé občerstvení v jakémkoli intervalu nepřinesou užitek a někdy mohou způsobit škodu. „Při výběru nutričního menu dejte přednost kvalitním bílkovinám: masu, rybám, vejcím, mléčným výrobkům, luštěninám – v různých jídlech je lepší střídat rostlinnou a živočišnou stravu,“ říká Budassi. Lékař také dodává, že v intervalech půstu můžete pít vodu, čaj nebo kávu bez cukru, ale neměli byste pít džusy a sycené nápoje – zpravidla jsou kalorické a obsahují rychlé sacharidy. Kromě toho lékař také doporučuje přidat do jídelníčku:

ČTĚTE VÍCE
Proč listové těsto v troubě nevykyne?

– komplexní sacharidy (celá zrna);

— čerstvá a tepelně zpracovaná zelenina;

– zdravé tuky a oleje – olivy, ořechy, semínka;

Problémy v gastrointestinálním traktu, závratě a silné návaly hladu naznačují, že rozvrh přijímání a odmítání jídla nebo jídelníčku je nesprávný – v tomto případě je nutné přerušované hladovění okamžitě zastavit. Efekt půstu je podle výživové poradkyně stejný pro ženy i muže: při správném přístupu a dodržování rozvrhu a pravidel výživy je vysoce pravděpodobné, že člověk skutečně zhubne a dosáhne svého cíle, ať už jde o úpravu vzhledu. , zlepšení pohody a duševního zdraví nebo snížení rizika rozvoje nemocí.

Buďte opatrní a uvědomte si rizika

Je důležité si uvědomit, že půst není pro každého. Než se k ní uchýlíte, měli byste se poradit s lékařem, který pracuje podle zásad medicíny založené na důkazech, a pečlivě přistupovat ke své stravě. Obecně se přerušovaný půst jako systém hubnutí nedoporučuje těhotným a kojícím ženám a také dětem a dospívajícím. Tento dietní plán je také kontraindikován pro ty, kteří mají problémy se žaludkem, střevy a nadledvinami, a také pro ty, kteří trpí stresovým přejídáním.

Negativní důsledky přerušovaného půstu závisí na tom, jak pozorný je člověk ke svému zdravotnímu stavu a jaký konkrétní časový interval si zvolil pro odmítnutí jídla. „Půst může obvykle vést k mírným vedlejším účinkům, jako je slabost, únava, podrážděnost, snížená koncentrace a závratě. Mezi potenciální rizika přerušovaného hladovění patří hypoglykémie, hypotenze (nízký krevní tlak), nespavost, nevolnost, bolest hlavy nebo migréna, točení hlavy nebo mdloby a dehydratace. Nadměrný půst může vést k poruchám příjmu potravy a náchylnosti k infekčním chorobám,“ vyjmenovává nebezpečí přerušovaného půstu Elena Prokopenko, endokrinoložka společnosti INVITRO.

Materiál k tématu

Pokud nebudete dodržovat zásady správné výživy v období stravování, a to i v režimu hladovění, můžete přibrat na váze a čelit doprovodným negativním důsledkům diety: zhoršená citlivost na inzulín a zvýšená hladina cukru v krvi, zvýšený cholesterol, nedostatek důležitých vitamínů, makro a mikroelementy a další. Gastrointestinální trakt je velmi citlivý na příjem potravy – dlouhá období „hladu“ mohou vést ke stagnaci a zahušťování žluči a rozvoji cholelitiázy. Kombinace přerušovaného hladovění s chronickým stresem navíc oslabuje ochranné síly sliznic trávicího traktu a může přispívat k rozvoji jejich poškození, vzniku erozí a vředů.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená L Oreal?

„Zvláštní opatrnosti je třeba při používání přerušovaného hladovění u lidí s diabetes mellitus, kteří užívají léky snižující hladinu cukru v krvi. Hrozí, že při přerušovaném hladovění klesne hladina cukru v krvi příliš nízko, což povede k hypoglykémii, tedy snížené koncentraci glukózy v krvi,“ varuje Prokopenko. Opatrnější by měli být i ti, kteří berou léky, které pomáhají odstraňovat tekutiny z těla – přerušovaný půst může vést k dehydrataci. Ve všech případech by měl být přístup k novému typu výživy a jakékoli schéma této diety vědomé.

Zřeknutí se odpovědnosti Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.

Je možné zhubnout půstem a o kolik?

Aby zhubly, mnoho žen se uchýlí k drastickým opatřením. Hladovka je jednou z nich. Řekneme vám, zda je možné zhubnout půstem a o kolik.

  • Hlavní typy půstu
  • Suchý půst
  • Vodní půst
  • Druhy hladovek
  • Kolik můžete ztratit půstem?
  • Kontraindikace

Aby zhubly, mnoho žen se uchýlí k drastickým opatřením. Hladovka je jednou z nich. Je velmi důležité nepoškozovat si zdraví a používat půst správně.

Hlavní typy půstu

Všechny typy půstu se dělí na dva typy: suché a vodní.

Suchý půst

Jedná se o extrémní typ půstu, který nemůže trvat déle než tři dny. S ním je nutné nejen zcela odmítnout jídlo, ale také nepít vodu. Je lepší provádět tento typ půstu ne doma, ale pod dohledem lékařů.

  • tělo je zcela očištěno;
  • výsledek se dostaví rychle;
  • není žádný pocit hladu.

Ale nemůžete se takto postit déle než tři dny.

Vodní půst

Vodní půst je považován za šetrnější způsob hubnutí. Doba trvání se může pohybovat od 1 týdne do několika měsíců.

ČTĚTE VÍCE
Jak si vyrobit kyslíkovou masku doma?

Keformové proteinové koktejly. Přirozená podpora pro sport a štíhlost.
Většinu hladovek lze klasifikovat podle délky trvání:

  1. Pravidelné. Jedná se o různá postní schémata, kdy člověk určitou dobu nic nejí, a poté do jídelníčku zařadí nějaké potraviny. Existují různá schémata: 16 hodin hladovění, 8 hodin normální výživy, 20 hodin hladovění – 4 hodiny jídla. Spíše se nejedná o dietu, ale o životní styl, kterého se můžete držet déle než jeden měsíc nebo dokonce rok.
  2. Kaskádový půst. To samé, jen frekvence už není v hodinách, ale ve dnech a týdnech.

Pozornost! U těchto typů diet je nutné důsledně dodržovat frekvenci a pečlivě vybírat potraviny v období výživy.

Doplňte svůj jídelníček o zdravé recepty obsahující bílkoviny Kolik můžete při půstu zhubnout?

Neexistují žádné přesné údaje o ztrátě hmotnosti v kg. Vše závisí na individuálních vlastnostech těla. Obecné, průměrné údaje:

  • 1 den půstu povede ke ztrátě 1–3 kg hmotnosti;
  • 5–7 dní – do 10 kg;
  • 10–14 dní – do 12 kg.

Chromlipáza – Spolehlivá kontrola chuti k jídlu
Kalkulačka vitamínů a živin. Počítejte online.
Existují některé nemoci a stavy, kdy je půst zdraví nebezpečný:

  • vyčerpání;
  • onemocnění krevních cév a nervového systému;
  • problémy s ledvinami a trávicím systémem;
  • diabetes mellitus;
  • tuberkulóza;
  • zhoubné nádory.

Pozornost! Optimální je, když se člověk před zahájením procesu hladovění poradí s lékařem. Odmítání jídla a zejména vody v případě chronických onemocnění může být pro celé tělo kritické.

Zřeknutí se odpovědnosti

Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.