Tělo potřebuje každý den určité množství vitamínů, minerálů a dalších biologicky aktivních látek. Jsou také potřebné k udržení funkce mozku. Živiny ovlivňují kognitivní funkce: paměť, schopnost koncentrace a rychlost učení.

Každý den člověk přijímá všechny potřebné látky z potravy za předpokladu, že má pestrou, výživnou stravu. Při nedostatku nebo zvýšené potřebě organismu těchto látek lze jejich hladinu doplnit pomocí vitamino-minerálních komplexů, rostlinných extraktů a dalších doplňků stravy.

Níže uvádíme seznam nejúčinnějších doplňků pro zvýšení koncentrace a pozornosti, zlepšení paměti a aktivní mozkové činnosti.

Ginkgo biloba

Ginkgo biloba je unikátní reliktní rostlina, která roste v Číně. Listy stromu jsou nejbohatší na živiny, proto se používají v doplňcích. Ginkgo biloba je silný stimulant paměti, koncentrace a duševní bystrosti.

Výhody extraktu z ginkgo biloby:

  • zlepšuje intracelulární metabolické procesy;
  • zajišťuje tok dostatečného množství glukózy do mozku, čímž se urychluje přenos nervových vzruchů;
  • zabraňuje hladovění mozku kyslíkem;
  • chrání nervové buňky před působením volných radikálů;
  • má sedativní a antispasmodický účinek.
Gotu kola

Gotu kola nebo Centella asiatica je kvetoucí bylina pocházející z Indie, Indonésie, Malajsie a Srí Lanky. Jeho extrakt se vyrábí z listů.

Gotu Kola zlepšuje mikrocirkulaci krve, včetně srdečního svalu a mozku. Předpokládá se, že jeho užívání pomáhá obnovit energetické zásoby v mozku, zvyšuje duševní a fyzické schopnosti a zmírňuje stres. V Ájurvédě, tradiční indické vědě o lidském zdraví, je Gotu Kola označována jako „stimulant bílé a šedé hmoty mozkové“, zlepšuje paměť, zvyšuje citlivost a zároveň uklidňuje a uvolňuje.

Jak Gotu Kola ovlivňuje tělo:

  • zlepšuje cerebrální oběh a zásobení mozku kyslíkem, čímž stimuluje a obnovuje mozkové funkce;
  • snižuje krevní tlak;
  • zabraňuje rozvoji cerebrální vaskulární sklerózy, zpomaluje proces stárnutí;
  • zvyšuje schopnost učit se, zvyšuje bystrost myšlení, zlepšuje procesy zapamatování;
  • chrání a posiluje buňky nervového systému;
  • podporuje zdravý spánek a rychlé probuzení
  • má uklidňující účinek.
DMAE

DMAE, neboli dimethylaminoethanol, je organická sloučenina, která má nootropní vlastnosti. Ovlivňuje metabolické a bioenergetické procesy v nervové tkáni a také fungování neurotransmiterových systémů mozku.

Kromě zlepšení paměti, pozornosti a učení má DMAE pozitivní vliv na vnímání, myšlení a motivaci. Předpokládá se, že dimethylaminoethanol může zlepšit náladu, může snížit podrážděnost a úzkost a zmírnit příznaky deprese.

B vitamíny

Normální činnost nervového systému je podporována celým komplexem vitamínů B:

  • Thiamin (B1) se podílí na metabolismu sacharidů, bílkovin, tuků a aminokyselin. Dodává energii a odolnost vůči stresu, je důležitý pro udržení paměti, rychlost duševních reakcí a kvalitu spánku. Nedostatek vitaminu může vést k závažným poruchám nervového systému: neurologickým, duševním poruchám, paralýze a parézám.
  • Kyselina nikotinová (B3) zlepšuje krevní oběh v malých cévách, včetně těch, které se nacházejí v mozku, a zvyšuje odolnost vůči stresu.
  • Kyselina pantotenová (B5) se podílí na metabolismu, redoxních procesech, syntéze neurotransmiterů a vstřebávání dalších vitamínů, které ovlivňují činnost centrálního nervového systému.
  • Pyridoxin (B6) stimuluje metabolismus v mozkové tkáni a je důležitým článkem v procesu produkce neurotransmiterů. Vitamín zlepšuje náladu, duševní a fyzickou výkonnost a zlepšuje zapamatování informací.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jizvy se nehojí?
Vitamin C

Kyselina askorbová pomáhá zotavit se z fyzického a duševního přetížení. Podílí se na tvorbě serotoninu, redoxních procesech a regeneraci nervové tkáně, posiluje cévy v mozku a snižuje potřebu vitamínů skupiny B v těle.

Kdo by měl užívat doplňky ke zlepšení funkce mozku?

Vitamíny a doplňky stravy jsou indikovány při nedostatku živin v těle nebo při zvýšené potřebě. Tato situace nastává při vysoké fyzické a intelektuální zátěži, silném stresu, vystavení nepříznivým faktorům prostředí a monotónní stravě.

Kdo potřebuje vitamíny B, rostlinné extrakty a DMAE:

  • studenti ve zkouškovém období;
  • sportovci se zvýšenou fyzickou aktivitou;
  • Starým lidem;
  • pacienti s neurologickými a duševními poruchami;
  • pacientů s cerebrovaskulárními příhodami, během rekonvalescence po traumatickém poranění mozku a operaci mozku.

Musíte užívat vitamíny, rostlinné extrakty a DMAE v dávkování stanoveném výrobcem. Nadměrná konzumace tělu prospěšných látek může vést k rozvoji nežádoucích účinků. Nejprve byste si měli přečíst pokyny, vyloučit kontraindikace a vzít v úvahu lékové interakce. Doporučuje se poradit se s odborníkem.

Je úžasné, jak málo víme o mozku a jeho fungování. Je spolehlivě známo, že mozek je schopen generovat elektrické impulsy a dokáže napájet 25wattovou žárovku! Nyní si představte, kolik úsilí a energie je vynaloženo na udržení všech životně důležitých procesů v normálu, kolik zdrojů je potřeba k řízení životní aktivity na nejvyšších úrovních. Jak k tomu dochází a proč? A kde bere mozek energii na tak mocnou organizační práci? je to možné prodloužit tonus a mládí mozku a jak nabít mozek, to vám prozradíme v článku.


Jak funguje mozek?

Mozek je jako želé, a k tomu křehké želé. Aby nedošlo k poškození a zranění, příroda se postarala o to, aby byla spolehlivě chráněna. Za prvé silná lebka a za druhé měkká skořápka pojivové tkáně, která brání mozku narážet na stěny lebky. A konečně mozkomíšní mok uvnitř lebky chrání mozek před otřesy a zraněními.

co je to mozek? To je přibližně jeden a půl kilogramu „chytré“ hmoty v lidském těle, která se skládá z miliard neuronů, procesů nervových buněk (axonů), kterými se přenášejí nervové impulsy a signály. Navíc je každý signál generován a přijímán určitou částí mozku. Aby se zajistilo, že při jeho fungování nedojde k žádným poruchám, potřebuje mozek 20 % veškerého kyslíku přenášeného buňkami těla, tuky a sacharidy v dostatečném množství. Jejich nedostatek vede k poruchám koncentrace, paměti a provokuje psychózy, depresivní stavy a znemožňuje jiné systémy a orgány. Často jsou poruchy pozorovány u těch, kteří pravidelně experimentují s dietami a omezením potravin. Lidé, kteří pociťují hlad, patří také mezi ty, jejichž mozkové buňky jsou primárně postiženy – objevuje se podráždění a agresivita.

ČTĚTE VÍCE
Co je to nehtová umělkyně?

Jaké funkce má mozek?

Mozek je naše všechno! Určuje, zda zvedneme ruku, podrbeme se na hlavě, budeme plakat nebo se smát, zda se zamilujeme, vzpomeneme si na to nebo na to zapomeneme. Kvalita procesů probíhajících v mozku určuje, zda budeme žít dlouho a šťastně, nebo budeme trpět, zda budeme zdraví nebo nemocní. Čím se staneme nebo nestaneme, jaké budeme rozvíjet talenty a jaké budeme mít postavy. Mozek řídí všechno a dokonce i trochu víc, než si myslíme. Jako hlavní orgán centrálního nervového systému má jasnou hierarchii funkcí. Každá zóna je zodpovědná za specifické funkce.

  • Čelní lalok je zodpovědný za vědomé pohyby, za řeč a schopnost psát, za naši vůli a touhu dosahovat výsledků.
  • Časové zóny jsou zodpovědné za vnímání řeči, sluchové a zrakové informace, dlouhodobou paměť, rozpoznávání obličeje a jsou zodpovědné za hudební sluch, rytmus a hudební vnímání.
  • Parietální zóna je zodpovědná za orientaci v prostoru, vědomé pohyby, vnímání vlastního těla a jeho částí, rozpoznávání předmětů, mentální výpočty, vnímání bolesti, dotyku, vysokých a nízkých teplot.
  • Za zpracování vizuální informace je zodpovědná okcipitální zóna. Oči jsou zařízení, které čte obraz světa kolem nás vystavením světlu. Ale je to zadní část mozku, která ho přeměňuje a přeměňuje světlo na elektrické impulsy.
  • Mozeček je zodpovědný za udržování rovnováhy a koordinaci pohybů.

Mozek funguje vždy, neustále a úplně, a ne 3-5 %, jak se uvádí. Dokonce i ve snu. Tvrzení, že mozek v noci odpočívá, není zcela pravdivé. Fungování mozku ve stavu klidu v noci se liší pouze v aktivitě regionů. Nedávný výzkum, který provedl autor viscerální teorie spánku Ivan Nikolajevič Pigarev, specialista v oblasti fyziologie vidění a fyziologie spánku, dokazují, že mozek během spánku pracuje ještě aktivněji. Přesněji řečeno, frekvence impulsů v mozkové kůře se zvyšuje. Ale co se tam děje? Právě v okamžiku spánku přichází na scénu podvědomí, dochází k třídění a distribuci nabytých zkušeností, emocí a znalostí a hlavně k obnově tělesných systémů a orgánů. On to tvrdí ospalost – signál od nástavby, že vyžaduje „technickou prohlídku“ a obnovu.


Kolik zdrojů potřebuje mozek denně?

Když pochopíme, jaké kolosální množství dat obsahuje mozek a kolik funkcí vykonává, vyvstává rozumná otázka – co je potřeba ke zlepšení kvality mozku, zlepšení jeho schopností a prodloužení mládí jeho buněk? A existují nějaké prášky, které by jako ve filmech proměnily mozek v superpočítač?

ČTĚTE VÍCE
Jaký symbolický dárek můžete dát?

Výživa mozku

Mozek utratí lví podíl zdrojů přijatých za jeden den. Takže na každodenní péči o sebe v klidu (předpokládejme, že se jedná o běžný den v „lehkém“ režimu, bez fyzické aktivity a nákladné intelektuální aktivity), utratí mozek 250 kcal. Pokud si člověk zapne režim zvýšené obtížnosti, mozek si z denního příjmu kalorií vezme potřebných 750-1000 kalorií. Nyní si představte, že člověk na dietě s kalorickým příjmem 1300-1500 na konci dne jednoduše zkolabuje, a to i v „light“ režimu. Koneckonců, aby tělo mohlo chodit každý den do práce, zvládat dítě doma, věnovat se fyzické práci, napumpovat břišní svaly, připravit jídlo, konzumovat a trávit, potřebuje minimálně 2000 kcal, nepočítaje náklady na údržbu. mozek v průměru +500 kcal. Určitě se vám podaří rychle zhubnout. Ale není třeba říkat, že člověk s omezenou stravou úspěšně překoná každodenní stresové situace a zátěže a dosáhne dobrých výsledků v profesní oblasti nebo ve sportu.

Vitamíny pro mysl

Kromě nákladů na energii mozek opravdu potřebuje vitamíny a minerály. Jejich nedostatek v těle se může neustále vytvářet. Příčinou může být pravidelná fyzická aktivita, špatná výživa, diety, stres, nedostatek spánku, změny ročních období, poruchy fungování některých orgánů a systémů (gastrointestinálního traktu nebo endokrinního systému), za které je opět zodpovědný mozek.

Pamatujete si tuto slavnou větu – všechny nemoci jsou z nervů? Toto je absolutní pravda! A vůdcem celého nervového systému je mozek! Tím, že ovládáte mozek a pravidelně jej vyživujete, můžete nejen napumpovat nervový systém, ale také se chránit před mnoha nemocemi.

Vědci se shodují, že průměrná délka lidského života je značně podhodnocena. Ve skutečnosti se za ideálních podmínek, zdravého spánku, kvalitní výživy, pravidelných meditačních praktik (nástroj pro zmírnění stresu, zlepšení nervové soustavy, intelektuální a duchovní růst) může Homo Sapiens snadno dožít 150 let. Samotné vitamínové doplňky samozřejmě nedokážou. se dožijete 150 let, ale na cestě k vytoužené postavě vám určitě pomohou.


Vitamíny pro mysl

Inteligenci, stejně jako triceps, lze napumpovat. A aby byla zajištěna mládí a plasticita mysli, její jasnost a svěžest, je lepší provádět pumpování denně. Jaké vitamíny mohou pomoci v tomto obtížném, ale nesmírně důležitém úkolu?

ČTĚTE VÍCE
Kde uchovávat blefarogel?

Vitamíny skupiny B – zajistit normální fungování přenosu nervových impulsů z neuronu na neuron, zlepšit prokrvení mozku a tím zvýšit přístup kyslíku – jednoho z hlavních zdrojů mozku. Vyživují nervový systém, zabraňují nespavosti, depresím a únavě – tedy něčemu, na čem přímo závisí kvalita mozkových buněk, kvalita nervových spojení a přenášených impulsů.

Vitamíny skupiny P. Dnes je známo na 5000 látek, které mají stejné vlastnosti jako vitaminy skupiny P. Patří mezi ně flavonoidy, antokyanidiny a isoflavonoidy – silné antioxidanty. Vitamíny skupiny P chrání mozek a cévy a zlepšují jejich tonus. Zpomalit oxidační procesy v těle, zlepšit buněčný metabolismus.

Co si vzít: Ascorutin, Troxevasin, Venoruton

vitamin C – jehož nedostatek způsobuje v těle degeneraci pojivové tkáně, zpomalení nebo zastavení tvorby kolagenu. V důsledku nedostatku vitaminu C je narušena rovnováha enzymů nezbytných pro fungování orgánů a systémů. Vitamin působí jako katalyzátor metabolických procesů. Chrání tělo a mozek, chrání před psychickou či fyzickou zátěží.

Co užívat: Kyselina askorbová, Revit, vitamín C šumivý

Omega-3 – zdroj kyselin dokosahexaenové, eikosapentaenové a linolenové, které si tělo samo nesyntetizuje. A mají důležitou funkci – neuroprotektivní. Omega-3 vám umožní zvýšit a udržet duševní aktivitu, zejména při stresu a sezónním blues.

Co užívat: Vitamin E, Tokoferol acetát

Polivitaminy a léky zlepšující mozkovou činnost a výživu mozkových buněk s prokázanou účinností: Ginkgo Biloba, Vitrum Memory, Nootropic, Glycin.

Jak zlepšit funkci mozku

  1. Dokud myslím, žiju. Homo sapiens je skutečně schopen pohnout celým lidstvem silou myšlenky a díky myšlence. Je tu však i druhá strana mince. Přílišné přemýšlení je opravdu škodlivé. Toulající se proud myšlenek může mozek zbavit energie do stavu „vymačkaného citronu“. Koneckonců, každá myšlenka je promarněnou energií, pokud nepřijme fyzické ztělesnění. A neustálá energetická mezera v hlavě není schopna dát sílu dělat něco skutečného a hodnotného místo myšlenek. Tak se rodí lenost, deprese, vnitřní agresivita, mozek začíná fungovat jinak a rozhodně ne k lepšímu. Naučte se v sobě zastavit proud tváří, vzpomínek, snů, dialogů, naučte se relaxovat a meditovat. K tomu vám pomohou speciální cvičení na rozvoj pozornosti a koncentrace.
  2. Nakrmte svůj mozek. Ve všech smyslech. Neurážejte ho a nezbavujte ho, protože on podporuje vás a vy jeho. Hra na jeden gól dříve nebo později skončí prohrou. Dopřejte svému mozku dobrou intelektuální večeři, výživnou snídani a během oběda hrajte vzdělávací hry. A velmi brzy bude reagovat na vaši péči 10krát silněji. Dodá to nové nápady, sílu, dobrou postavu a mládí, dobrý spánek, dobrou náladu a harmonické vztahy. To je to, co chceš, že? Pak nakrmte svůj mozek ořechy, rybami, chutnými knihami a chytrými lidmi.
  3. Stimulujte svá centra potěšení. Mozek opravdu potřebuje potěšení. Pro něj je to motor pokroku. Nejlepším pomocníkem v této věci je serotonin. Získejte to každý den: jakoukoli kreativitu, která se vám líbí, váš oblíbený koníček a seberealizace, sport, smích, procházky, zpěv, tanec. A pokud si myslíte, že na to nemáte čas, bude pro vás užitečné vědět O TOM.
  4. Naučte se každý den něco nového pro sebe. Nové cizí slovo, nová země a její hlavní město, nové slovo z výkladového slovníku, nové užitečné informace. To lze snadno provést pomocí speciálních mobilních aplikací, které vám každý den řeknou jedno nové slovo. Vyučování je lehké. A to je případ, kdy je generován mozkem ve formě energie pro všechna přání a úspěchy!
  5. Sport také dokáže napumpovat mozek a navíc chránit neurony a nervová spojení. Kupodivu si povaleč při čtení knihy zapamatuje méně informací než někdo, kdo pravidelně sportuje a ve volném čase čte „chytré“ knihy.
  6. V každé nejasné situaci – spát! Tento vtip má právo na život, protože ve snu mozek opravuje, opravuje, léčí nejen sebe, ale celé tělo jako celek. Co obvykle děláte, když nevíte, jak ze současné situace ven, jaké řešení by bylo nejlepší? Ztrácíte energii! Chcete-li poskytnout nejlepší řešení ze slepé uličky a správnou odpověď na svou životní otázku, dopřejte svému mozku dostatek spánku. Odpověď přijde rychle a určitě najdete cestu ven. Nedostatek spánku, doprovázený nekonečnými myšlenkami před usnutím, může vést ke špatným následkům.