Některé potraviny mohou způsobit plynatost. Výrobky obsahující sacharidy a ve vodě rozpustnou vlákninu pravděpodobněji způsobují plynatost. Jak vaše tělo reaguje na jídlo, závisí na tom, jak dobře trávíte sacharidy a jaké bakterie máte ve střevech. To, jak moc se pohybujete a míjíte plyny, také hraje roli v účinnosti vašeho trávicího traktu.

Následující informace a tipy použijte, pokud vám plynatost a nadýmání způsobují nepohodlí nebo pokud test nebo postup vyžaduje snížení plynu ve střevech.

Faktory podpora tvorby plynu

  • Náhlá změna stravovacích návyků. V případě potřeby doporučujeme měnit jídelníček postupně.
  • Přebytek vzduchu v žaludku způsobený mluvením, pitím brčkem nebo žvýkáním žvýkačky při jídle.
  • Kouření.
  • Cucající karamelové bonbony, lízátka s obsahem cukru
  • Pití sycených nápojů (soda). Doporučuje se pít čistou vodu, zlepšuje trávení a zmírňuje nadýmání.
  • Jíst ve spěchu a nedostatečně žvýkat jídlo.
  • Další aktivity při jídle. Při jídle může například sledování televize nebo počítače neznatelně změnit tempo jídla a přispět tak k tvorbě plynů.
  • Nepravidelné stravování, příliš dlouhé přestávky mezi jídly a následná konzumace nadměrného množství jídla.
  • Zácpa.
  • Nízká fyzická aktivita.
  • Stres a úzkost.
  • Smažené jídlo. Přednost by měla být věnována dušeným, vařeným a pečeným pokrmům.
  • Sacharidy a dochucovadla obsažené v balených hotových jídlech a polotovarech.
  • Nakládané a fermentované potraviny.
  • Individuální nesnášenlivost potravin nebo jednotlivých produktů.
  • Kombinace určitých produktů (například kefír s čerstvým chlebem, mléko s obilovinami, ovoce a zelenina s obilovinami, konzumace ovoce po mastných a na bílkoviny bohatých potravinách). Nedoporučuje se pít tekutiny s jídlem, protože při jídle hrozí spolknutí příliš velkého množství vzduchu
  • Potraviny s vysokým obsahem tuku.
  • Vláknové přípravky.
  • Různá onemocnění a stavy (potravinová intolerance, peptický vřed, gastroezofageální reflux (GERD), gastroparéza, syndrom dráždivého tračníku (IBS), celiakie, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, hypolaktázie, intolerance fruktózy).

Téměř každé jídlo nebo kombinace potravin může způsobit plynatost!

Potraviny, které způsobují plynatost

  • Zelenina – kapusta, zelí, květák, brokolice, růžičková kapusta, chřest, tuřín, rukola, ředkvičky, (kysané zelí), pórek, cibule, česnek, chřest, artyčoky, brambory, mrkev.
  • Luštěniny – fazole, hrách a čočka.
  • Ovoce – jablko, hruška, švestka, třešeň, meruňka, sušené ovoce, syrová broskev, konzervované ovoce ve vlastní šťávě.
  • Kešu (ořechy)
  • Obilniny – pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice, hnědá rýže.
  • Mléko a mléčné výrobky – tvaroh, domácí sýr, ricotta, mascarpone, měkké sýry.
  • Nápoje – mléko, ovocné šťávy, ovesný nápoj, kešu nápoj, mandlový nápoj, nealko nápoje, energetické nápoje a sportovní nápoje.
  • Pokrmy, tučná a příliš kořeněná jídla, umělá sladidla (sorbitol, mannitol, xylitol, erytritol a maltitol).
  • Zvažte individuální toleranci při pití kávy a čaje.
ČTĚTE VÍCE
Proč Marilyn Manson?

Houby, maso, míchaná vejce, ryby vyžadují delší dobu trávení, proto se nedoporučuje hned po jídle zaujmout vodorovnou polohu. Měli byste se také vyvarovat konzumace potravin s prošlou dobou použitelnosti a pití velkého množství studené vody během jídla.

Potraviny, které nezpůsobují tvorbu plynu

  • Zelenina – salát, cuketa, špenát, rajčata, čínské zelí. Vyzkoušet můžete i papriku, červenou řepu, okurky, brambory a lilky – hlídejte si individuální toleranci.
  • Ovoce – ostružiny, borůvky, brusinky, grapefruit, jahody, meloun, hroznové víno, banán, kiwi, papája, broskve v sirupu.
  • Zelenina/ovoce dušená.
  • Cereálie – bílá rýže, pohanka, rýžové koláčky, bezlepkový chléb, chléb bez droždí; Rýžová a pohanková kaše s vodou.
  • Masné výrobky – libové kuřecí, hovězí a vepřové maso, vařené a dušené ryby, vařené vejce.
  • Bezlaktózové a nízkotučné jogurty.
  • Nápoje – voda, rýžový nápoj, ořechový nápoj (bez přísad a sladidel), čaj/voda se zázvorem nebo mátou.
  • Bylinky – černý pepř, sůl, kmín, skořice, majoránka, koriandr, rozmarýn, zázvor, anýz, kurkuma, bazalka, petržel.
  • Fenyklový čaj, kmínový čaj, heřmánkový čaj, čerstvý a sušený fenykl a fenyklová semínka (napomáhají trávení a snižují plynatost).
  • Vlašské ořechy.
  • Jablečný ocet

Jak jíst, aby se tvořilo méně plynů

  • Vyhněte se mluvení při jídle nebo pití.
  • Jezte malá jídla najednou.
  • Jídlo důkladně žvýkejte a jezte co nejpomaleji.
  • Vyhněte se žvýkačkám, tvrdým bonbonům, syceným nápojům a pití přes brčka.
  • V případě potřeby snižte množství vlákniny.
  • Ujistěte se, že vaše zubní protézy dobře sedí, abyste zabránili polykání příliš velkého množství vzduchu.
  • Pamatujte, že i zdravé potraviny mohou způsobit plynatost, jako je namáčení luštěnin ve vodě před jejich vařením.

Jak začít s dietou, aby se zabránilo tvorbě plynu

Jakmile váš lékař určí, že vaše nadměrná plynatost není způsobena zdravotním stavem, můžete zkusit dietu, která vylučuje potraviny produkující plyn. Produkty, které mohou způsobit takové příznaky, jsou z nabídky odstraněny.

Dietu lze provádět dvěma způsoby:

  1. Pokračujte v obvyklém jídle, ale alespoň týden se vyhněte potravinám z jedné skupiny potravin (obiloviny, ovoce, zelenina, mléko a mléčné výrobky, ryby, drůbež, maso, vejce, ořechy a semena). Pokud se plynatost nezlepší, vraťte potraviny do jídelníčku a následující týden vyřaďte potraviny z jiné skupiny potravin. Pokračujte, dokud nezjistíte potraviny, které způsobují plynatost.
  2. Omezte na 3-4 dny všechny potraviny, které mohou způsobit plynatost. Poté znovu zařaďte jednu potravinu po druhé a pokračujte v přidávání dalších potravin ve tří až čtyřdenních intervalech. Pokud výběr nezpůsobí problémy, může potravina zůstat v nabídce. Pokud dojde ke znatelnému nárůstu tvorby plynu, vyřaďte problematický produkt znovu a zkuste přidat další produkt do nabídky. Pokračujte v tomto procesu, dokud nebudou identifikovány všechny produkty způsobující plyn. Začněte tím, že do svého jídelníčku přidáte ty potraviny, které vám pomohou ještě více zpestřit váš jídelníček.
ČTĚTE VÍCE
Je možné uchovávat vařené maso v mrazáku?

Nejběžnějšími plynotvornými produkty jsou podle různých literárních zdrojů luštěniny (všechny druhy), mléko a mléčné výrobky. Plynatost mnoha lidem navíc způsobuje cibule, celer, mrkev, rozinky, meruňky, švestková šťáva, pšeničné výrobky a růžičková kapusta.

Plynotvorné potraviny není vždy nutné z jídelníčku zcela vyřadit. Někdy jsou přijatelné v menším množství. Například: Tři sklenice mléka denně mohou způsobit nadměrnou plynatost, ale omezení mléka na jednu sklenici denně nemusí způsobit problémy.

Mnoho lidí si stěžuje, že přidání vlákniny do jídla způsobuje plynatost. Chcete-li tento problém snížit, přidejte vlákninu do svého jídelníčku postupně během několika týdnů.

Ukázkové menu na jeden den

Pohanková kaše na vodě
Berry jam
1 krajíc nekvašeného chleba, případně rýžový chléb
vaječný olej
Káva nebo čaj (s cukrem)

Brusinková šťáva
Dušené kuřecí prsní řízek
Vařená nebo dušená rýže
Dušený špenát
Vařená řepa
Sůl, pepř, olej na smažení
1 krajíc nekvašeného chleba, případně rýžový chléb
Broskvový kompot

Libový hovězí řízek (sůl, pepř)
Dušené cukety
Rýžové nudle
Salát z hlávkového salátu a rajčat (olej, sůl, pepř)
Zmrzlina vyrobená z mraženého ovoce nebo šťávy
Odstředěné (0,5%) nebo bezlaktózové mléko

Koostaja: dieta Jane Maastik
Mluvčí: Natalja Sulumets
12/2022

L. Puusepa 1a
50406 Tartu
Telefon 731 9401
klinikum@kliinikum.ee
patsiendiinfo@kliinikum.ee

Nadýmání je jedním z nejčastějších problémů spojených s gastrointestinálním traktem. Někdy se symptom objeví náhle a dočasně zhorší kvalitu života, ale častěji se stane chronickým a nadále narušuje normální fungování člověka den za dnem. V lékařství se termín „nadýmání“ používá k označení fenoménu nadýmání.

Výživa Vinkli – poraďte se s lékařem
Pro domluvení termínu konzultace zavolejte nebo vyplňte formulář pro vrácení:
(050) 301-99-26 (067) 446-11-79

Vaše žádost byla úspěšně odeslána!

Specialista vás bude co nejdříve kontaktovat
call centrum a objasnit všechna jídla.

Týká se nadměrné akumulace plynů v horní nebo dolní části střeva. Může to být způsobeno zvýšenou tvorbou plynů nebo porušením jejich vypouštění, ale v každém případě to způsobuje znatelné nepohodlí. Patologie je zpravidla doprovázena následujícími příznaky:

  • křeče, bodavá nebo bolestivá bolest v břišní oblasti;
  • snížená chuť k jídlu;
  • častá zácpa;
  • tíže v žaludku po jídle;
  • nepříjemná chuť v ústech a říhání;
  • nevolnost během dne bez zjevné příčiny.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou tam otisky?

Nadýmání: příčiny

I zcela zdravý člověk se může při konzumaci určitých potravin setkat s plynatostí. Například mléko, luštěniny, droždí a otruby mohou zvýšit produkci plynů a vést k nepříjemným pocitům. Nadýmání však může být způsobeno i jinými faktory. Tyto zahrnují:

  • stres;
  • těhotenství;
  • intestinální dysbióza;
  • přejídání;
  • pití alkoholu.

Nadýmání ve většině případů nepředstavuje zdravotní riziko, jen je potřeba se mu umět přizpůsobit. Pokud je však doprovázeno zvracením, silnými bolestmi a bolestivou zácpou, doporučuje se vyhledat pomoc gastroenterologa. Je možné, že plynatost je způsobena sníženou střevní motilitou, infekčním onemocněním nebo zánětlivým procesem. V tomto případě je nutné absolvovat komplexní vyšetření včetně ultrazvuku, vyšetření krve a stolice a endoskopii.

Vlastnosti výživy při nadýmání

Existují dva hlavní způsoby, jak odstranit nadýmání. Léčba léky není považována za hlavní opatření v boji proti patologii, pomáhá pouze snížit závažnost příznaků. Aby se snížilo hromadění plynů, předepisují se absorpční léky (Sorbex) a analgetika k odstranění křečí. Úprava jídelníčku má trvalý efekt. Chcete-li probrat specifika vaší stravy, doporučuje se navštívit gastroenterologa nebo odborníka na výživu. Standardní soubor doporučení pro pacienty s plynatostí je následující.

  1. Frakční jídla. Přejídání není povoleno, takže se budete muset vzdát velkých porcí. Optimální dieta je 5 jídel denně bez svačin.
  2. Soulad s kompatibilitou produktu. Nemůžete spolu jíst vzájemně se vylučující produkty. Například sladké i slané, mléko a výrobky s rostlinnou vlákninou.
  3. Strava. Je nutné vytvořit si harmonogram snídaní, obědů a večeří a ten striktně dodržovat. Každé jídlo by mělo probíhat ve stejnou dobu.
  4. Teplota jídla. Před jídlem by se mělo jídlo zahřát, aby se uvolnily pohyby střev.
  5. Důkladně žvýkejte. Velké kusy jídla by se vám neměly dostat do žaludku, proto se snažte jíst pomalu a jídlo dobře rozžvýkejte. Je třeba si uvědomit, že nadýmání po jídle je často způsobeno spěchem. Když člověk rychle jí, dochází k nedobrovolnému spolknutí vzduchu.
  6. Nápoje a jídlo jsou oddělené. Nemůžete umýt jídlo. Můžete pít pouze mezi jídly, dodržujte zásadu umírněnosti.

Doporučená dieta

Jídlo by se mělo připravovat šetrným způsobem – vařením nebo dušením. Za prospěšné se považuje i vaření v páře. Smažení a pečení jsou hlavní nepřátelé lidského trávicího traktu. Je vhodné vyhýbat se konzumaci syrového ovoce a zeleniny. Práce gastrointestinálního traktu bude značně usnadněna, pokud budou nejprve uchovávány ve dvojitém kotli. Kromě toho byste neměli nadměrně používat sůl a koření, ještě lépe se jim vyhněte úplně.

ČTĚTE VÍCE
Co je to cop ve vlasech?

Je nutné zcela vyloučit ze stravy potraviny, které způsobují nadýmání:

  • čerstvé mléko;
  • vařené vejce;
  • proso krupice;
  • kukuřice;
  • fazole, hrách a jiné luštěniny;
  • zelí;
  • tučné ryby a maso;
  • pečivo, zejména kvasnicové pečivo;
  • sójové výrobky;
  • sýtené nápoje.

Správně sestavená strava zabrání hnilobným a fermentačním procesům a zmírní nepohodlí po jídle.

Dieta pro nadýmání by měla být založena na následujících produktech:

  • vařené kuře;
  • chudé ryby;
  • lehké zeleninové polévky;
  • чернослив;
  • omelety;
  • vařená řepa a mrkev;
  • fermentované mléčné výrobky (kefír, jogurt, zakysaná smetana);
  • lehce zatuchlý černý chléb;
  • saláty z vařené zeleniny;
  • greeny;
  • obiloviny (rýže, pohanka, ovesné vločky);
  • zelený čaj, čerstvě vymačkané šťávy.

Pro lepší výsledky se doporučuje jídelníček doplnit o samomasáž břišní oblasti a pravidelné cvičení. Pokud jsou příznaky nadýmání příliš výrazné, uspořádejte půst na rýžové kaši. Pomáhá i čaj z květů heřmánku.

Řekněte svým přátelům:

  • Alergologie 20
  • Gastroenterologie 32
  • Diagnostika 139
  • Dermatologie 58
  • Nemocné děti 16
  • Dosledování 13
  • Endokrinologie 8
  • Ženská nemoc 66
  • Poskytněte výživu lékaři 11
  • Kardiologie 16
  • Kosmetologie 6
  • Narkologie 7
  • Neurologie 17
  • Netradiční medicína 51
  • Nefrologie 2
  • Onkologie 35
  • Ortopedie 8
  • Otorinolaryngologie 41
  • Oftalmologie 11
  • Pacient 35
  • Pediatrie 15
  • Persha lékařská pomoc 6
  • Podologie 3
  • Proktologie 11
  • Psychologie 38
  • Stomatologie 19
  • Terapie 39
  • Technologie 1
  • Traumatologie 13
  • Trichologie 8
  • Urologie 18
  • flebologie 6
  • Chirurgie 26
  • Lidská nemoc 11