V současné době probíhá aktivní propaganda o výhodách doplňků stravy a dokonce někteří lékaři začali svým pacientům předepisovat nikoli léky, ale doplňky stravy. O kolagenových výživových doplňcích se mluví především jako o zázračném produktu pro naši pleť. Takže, abyste pochopili, zda může být pití kolagenu prospěšné, musíte pochopit, co to vůbec je.

Kolagen – Má bílkovinnou povahu. V našem těle je tolik bílkovin (keratin vlasů a nehtů, obrovské množství hormonů (například inzulín), hemoglobin v krvi, myosin ve svalech atd.)

Jakýkoli protein se skládá z jednotlivých podjednotek – aminokyselin. Existuje 20 možností.

A v závislosti na pořadí, ve kterém jsou aminokyseliny přidávány, dostaneme na výstupu různé molekuly bílkovin, které plní zcela odlišné funkce (to jsou enzymy, hormony, svalová vlákna, kolagen, keratin – v tomto seznamu lze pokračovat velmi dlouho čas) .

Nyní se podívejme na obrácený proces: když přijímáme bílkoviny (naprosto jakékoli) s jídlem, jak probíhá jejich metabolismus: ve střevě se bílkoviny nevstřebávají beze změny, jakákoli bílkovina se rozkládá na jednotlivé aminokyseliny a tyto aminokyseliny se vstřebávají přes střevní stěny, vstupují do krve a šíří se do všech orgánů a buněk našeho těla, kde tvoří vlastní bílkoviny s funkcemi specifickými pro tyto orgány a buňky.

A nyní se dostáváme k tomuto důležitému bodu: když pijeme kolagenový doplněk, bez ohledu na to, v jaké formě ho přijímáte (prášek, želé atd.), tento kolagen se zázračně nepřenese přímo do naší kůže nebo kloubů , a štěpí se stejně jako všechny ostatní bílkoviny ve střevech na aminokyseliny, které tělo použije na stavbu absolutně všech bílkovin, kterých, jak jsme již dříve probrali, je v našem těle velmi, velmi mnoho.

Vyvodíme následující závěr: pokud vaše strava obsahuje normální množství bílkovina tento protein je pestrý a vyvážený. Co to znamená: nepokryjete denní potřebu bílkovin jedním produktem (např. celý den jíte tvaroh), ale máte rybí, masové a rostlinné bílkoviny, pak vám tyto kolagenové doplňky stravy budou prostě k ničemu . Už nyní přijímáte dostatečné množství aminokyselin pro syntézu tělesných bílkovin a zejména kolagenu.

Naopak, pokud je strava z nějakého důvodu špatná, pak takové doplňky mohou přispět ke správnému fungování těla.

ČTĚTE VÍCE
Je možné uchovávat klobásu ve fólii v lednici?

Pokud ale chcete k problému přistupovat s rozumem a pomocí tohoto kolagenu přinášet tělu užitek a neškodit (i to se může stát), pak je správným algoritmem udělat si krevní test na hladinu aminokyselin a začít užívat aminokyselinové doplňky pouze v případě nedostatku, nebo varianta druhá je úprava jídelníčku. Ve skutečnosti, pokud neexistují žádná specifická onemocnění, pak není obtížné uspokojit potřebu potřebných aminokyselin pomocí vyvážené stravy.

Existuje pouze jedna skupina lidí, kteří potřebují užívat proteinové nebo aminokyselinové doplňky, jsou to lidé, kteří dodržují vegetariánskou stravu. Ano, samozřejmě, rostlinné bílkoviny nemohou pokrýt celou škálu aminokyselin pro tělo a takové doplňky budou dobrým pomocníkem.

To byly takové lékařské, lékařské ždímačky. A zde jsou teze o doplňcích kolagenu, kterých je nyní internet plný:


Mýtus 1 – „Když beru kolagen, nebude to bolet. Pokud nebude užitek, nebude ani škoda.”

Je to klam! Připomeňme si znovu: kolagen je bílkovina. Nedostatek i nadbytek bílkovin tělu škodí. Jedná se v první řadě o další zátěž pro ledviny a játra a při jakékoli, byť drobné, dysfunkci těchto orgánů i malý nadbytek bílkovin průběh onemocnění zhorší. A máme spoustu nediagnostikovaných stavů. Pokud tedy nechcete tělu ublížit, musíte nejprve podstoupit testy nutné k posouzení nedostatku a teprve poté se rozhodnout o užívání některých doplňků.


Další reklamní trik
— existuje zázračná forma uvolňování kolagenu, která umožňuje zacílit tento kolagen na syntézu kolagenu v kůži nebo kloubech. A pak obchodníci „kdo ví co“ – to je želé a vodný roztok a žvýkací talíře, prášky a kapsle – obecně, jaký druh kolagenu tam je. Připomeňme ještě jednou: kolagen se rozloží na aminokyseliny (bez ohledu na to, v jaké formě ho přijmete) a aminokyseliny budou distribuovány do všech tkání a použity k syntéze různých bílkovin, nejen kožního kolagenu.


3 mýtus
o užívání kolagenu to znamená, že kolagenový doplněk stravy musí obsahovat vitamín C. A cena těchto „správnějších doplňků stravy“ prudce stoupá. Pojďme na to: ano, k tvorbě nového kolagenu v našem těle potřebujeme vitamín C, ale vitamín C nemůže žádným způsobem ovlivnit přiměřenost vstřebávání kolagenu. Pokud je množství vitamínu C v těle v normě, nelze jej uměle přidávat, při nedostatku je třeba jej užívat, ale pokud užíváte kolagen a kyselinu askorbovou odděleně (jeden ráno, druhý v večer), nic zlého se nestane.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je Hawkmothova žena?

A ve skutečnosti existuje mnoho dalších mikroelementů, bez jejichž správného množství se kolagenové vlákno nemůže tvořit. Nejdůležitější jsou měď, železo a zinek. Proto je třeba také jejich množství v těle hlídat a případně doplňovat.

Také nezapomeňte, že hladiny estrogenu mají obrovský vliv na produkci kolagenu. Snížená hladina estrogenu nedovolí tělu dobře syntetizovat kolagen, i když množství mikroprvků, vitamínů a aminokyselin v něm je ideální.

Takže, co chci tímto článkem sdělit: musíme být gramotní, a když se snažíme nějakým způsobem zlepšit zdraví těla, pak Musíme se obrátit především na data medicíny založené na důkazech, a ne pouze na šablonové reklamní slogany slibující věčné mládí a totální zdraví!

Kolagen je jedním z nejoblíbenějších a nejdiskutovanějších doplňků stravy, který se používá ke zlepšení stavu pokožky, nehtů a vlasů a v boji proti vráskám. Tím jeho přínosy pro tělo nekončí.

  • Proč je kolagen pro naše tělo důležitý?
  • Jak se nedostatek kolagenu projevuje na těle?
  • Jak zjistit nedostatek kolagenu v těle?
  • Jak kompenzovat nedostatek kolagenu v těle?
  • Jak vybrat správný doplněk kolagenu?
  • Jak správně kolagen užívat?

Proč je kolagen pro naše tělo důležitý?

Zpomalení času, prodloužení mládí a zdraví těla je snem ne-li všech, tak většiny z nás. Ve snaze o to se snažíme vést aktivní životní styl, jíst správně, pilně dodržovat režim a někteří se uchylují k drahé kosmetice a salonním procedurám.

Veškeré úsilí ztrácí smysl, pokud tělo nedostává dostatek potřebných látek. Banální a dobře známý fakt: krása a zdraví začínají zevnitř.

Jednou z jeho složek je kolagen, důležitý strukturální protein. Právě on se podílí na tvorbě všech pojivových tkání v těle – od kůže, vlasů a nehtů až po kosti, svaly, šlachy a vazy.

Kromě toho má látka pozitivní vliv na trávení: posiluje sliznici trávicího traktu, zabraňuje pronikání škodlivých látek ze střev do krve, což zase chrání tělo před zánětlivými procesy a alergickými reakcemi. Proto je kolagen stejně důležitý pro ženy i muže.

Jak se nedostatek kolagenu projevuje na těle?

S věkem se zásoby přirozeného kolagenu vyčerpávají a po 25–30 letech se jeho přirozená syntéza v těle výrazně zpomaluje.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zvětšit rty při kojení?

Kromě přirozených změn souvisejících s věkem má na jeho redukci vliv i životní styl člověka: nezdravá strava s vysokým obsahem cukru a nízkým obsahem bílkovin, špatné návyky, nedostatek spánku, špatné životní prostředí, stres a nedostatek fyzické aktivity.

V důsledku toho se objevují první známky stárnutí: kůže se stává tenčí, méně pevnou a elastickou, objevují se vrásky, snižuje se pohyblivost kloubů a pevnost kostí.

Jak zjistit nedostatek kolagenu v těle?

Sladkého pečiva z oblíbené kavárny, pátečních setkání s přáteli a další zábavy není vůbec nutné vzdávat se. Mnohem důležitější je nedostatek kolagenu v těle včas rozpoznat a kompenzovat jeho nedostatek.

  • Jednak ji lze určit vizuálně: pokles kožního turgoru, tedy její pružnosti a pevnosti, olupování a suchost, lámavost a zhoršení růstu nehtů nebo vznik kazu při pravidelné a pečlivé péči o chrup.
  • Za druhé, nedostatek kolagenu může být signalizován svalovou slabostí, bolestmi kloubů, rozmazaným viděním a zvýšenou únavou.

Jak kompenzovat nedostatek kolagenu v těle?

Pro začátek se poraďte s lékařem a absolvujte příslušné testy. Pokud u vás odborník objeví několik příznaků, znamená to, že vaše tělo potřebuje podporu. Nejviditelnějším způsobem je výběr správné stravy. Pozor si dejte na hovězí, kuřecí maso, vejce, ryby nebo mořské plody – to jsou potraviny, které obsahují nejvíce kolagenu.

Kromě toho nezapomínejte na ovoce, zeleninu a ořechy. Tyto produkty samozřejmě kolagen samotný neobsahují, ale dokážou stimulovat jeho tvorbu.

Není vždy jednoduché držet se předem vybraného jídelníčku. Přírodní kolagen je navíc tělem mnohem hůře vstřebatelný, protože k tomu potřebuje vynaložit velké úsilí, aby rozložil řetězce aminokyselin. Proto se dnes mnozí odborníci shodují, že výživové doplňky s tímto proteinem fungují mnohem efektivněji.

Jak vybrat správný doplněk kolagenu?

Při nákupu doplňku je první věcí, kterou je třeba zvážit, typ kolagenu. Kolagen typu I a III se doporučuje používat – jako nejnutnější. První typ se podílí na tvorbě kůže, zubů, cév a druhý podporuje svalovou strukturu, vnitřní orgány a velké tepny.

Za nejúčinnější a lehce stravitelný je považován mořský kolagen, který se získává z kostí, kůže a rybích šupin. Živočišné zdroje se získávají z kůží, chrupavek, kostí skotu a prasat. Poskytují stejnou sadu aminokyselin a složení, ale jsou méně absorbovány.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než chloupky po depilaci podpaží nezarostou?

Mořský a živočišný kolagen slouží různým účelům. Pro hladkou, elastickou a napnutou pokožku zvolte první typ. Druhý je vhodný pro udržení zdravých kostí, kloubů a pojivové tkáně.

Za druhé, věnujte pozornost tvaru kolagenu. Nejlepší možností je hydrolyzovaný nebo peptidový kolagen, to znamená, že prošel speciálním zpracováním, díky kterému jsou velké řetězce aminokyselin rozděleny na kratší řetězce, což zlepšuje biologickou dostupnost a stravitelnost doplňku tělem.

Měli byste si přečíst složení a vyhnout se v něm maltodextrinu a sukralóze a také si prostudovat stupeň čištění kolagenu.

Jak správně kolagen užívat?

Dnes lze kolagen zakoupit v různých formách – od kapslí, tablet a tekutých variant až po hotové koktejly, ale nejpohodlnější variantou je prášek. Může být přidán do vody nebo vašeho oblíbeného nápoje – v této formě se protein lépe vstřebává a jeho vstřebávání z gastrointestinálního traktu začíná asi za 30 minut.

Důležité pravidlo: Pro dosažení maximálního účinku je třeba kolagen užívat nalačno, asi půl hodiny před jídlem. Nejlepší je to udělat ráno nebo večer: nejen doplníme nedostatek bílkovin, ale také pomůžeme střevům zotavit se.

Kolagen se navíc doporučuje konzumovat odděleně od bílkovinných potravin a pro zlepšení jeho účinnosti a vstřebávání v těle se doporučuje užívat ho společně s vitamínem C.

Kolagen je nepostradatelným „stavebním“ prvkem našeho těla, jehož nedostatek může vést k nepříjemným následkům. Abyste se tomu vyhnuli, měli byste pečlivěji sledovat svůj zdravotní stav a při prvních známkách nedostatku přidat kolagen do svého jídelníčku ve formě suplementu podle předpisu lékaře.