Výživa je jedním z nejdůležitějších aspektů zdravého životního stylu. V lidském těle prakticky neexistuje žádný orgán nebo systém, jehož normální fungování by nezáviselo na výživě. V současné době je vědecky dokázána souvislost mezi výživou a rozvojem závažných chronických nepřenosných onemocnění, včetně kardiovaskulárních a některých nádorových onemocnění, což jsou dvě hlavní příčiny předčasné úmrtnosti ve světě i v Rusku.

Jídlo v zimě by mělo být pestré. Opravdu, právě v tomto období musíme pečlivě sledovat naši stravu. Mrazy snadno přežijete, pokud začnete dodržovat jednoduché zásady zimní výživy. Tím hlavním je žádné náhlé hubnutí! Správným stravováním se nemůžete bát zimy, silného nachlazení a zimního přibírání na váze.

Vitamíny jsou zbraní proti nemocem. Právě v období mrazů je potřeba konzumovat co nejvíce živých vitamínů v jakékoli formě. Pomerančový džus, celerovo-mrkvové smoothie a zeleninové saláty pomohou předcházet nachlazení a udržet energii potřebnou v chladném počasí. V chladném počasí je granátové jablko velmi užitečné, chrání tělo před virovými onemocněními.

Vydatná snídaně a lehká večeře. Když je zima, neměli byste snídat ovesné vločky, i když jste si tento zvyk vypěstovali roky. Snídaně by měla být velmi sytá a poměrně tučná. Proteinové potraviny jsou nejlepší na snídani. Pořádný kus masa nebo drůbeže, tučná ryba – ideální na zimu. Rozklad bílkovin je složitý proces a trvá velmi dlouho, takže po celou tu dobu vám nebude zima, jako u sacharidové snídaně. K večeři je lepší lehká jídla: tvaroh, zelenina, ovoce.

Koření v běžných pokrmech. I když nepatříte k velkým příznivcům koření, pro mrazivé období můžete udělat výjimku. Vždyť právě toto koření dokáže podpořit metabolické procesy, zapnout imunitní systém, zahřát a dodat tělu rezervní zásobu energie. Zázvor, pepř, hřebíček, skořice jsou ideálními společníky nejen do teplých nápojů, ale i do masových a rybích pokrmů. Všechny tyto příjemné přísady zajistí zlepšení krevního oběhu, což rozhodně pozitivně ovlivní vaše pocity i v tom největším mrazu.

Zdravé teplé nápoje. V zimě byste do svého jídelníčku rozhodně měli zařadit zdravé teplé nápoje připravené doma. Pokud musíte být delší dobu v chladu, pak by bylo dobré se o termosku s takovým nápojem předem postarat. Brusinky, brusinky, plátky citronu, kousky zázvoru, tymián, bergamot, rakytník, šípky v libovolném poměru, množství a kombinacích jsou zdrojem tepla, energie a dobré nálady.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat v posilovně, abyste zhubli břišní tuk?

Alkoholům je ale lepší se v chladném počasí úplně vyhnout, nejen že vás nezahřejí, ale mohou způsobit vazospasmy a vážné zdravotní problémy.

Vitamíny B na každý stůl. Zvláště důležité je zařazovat do jídelníčku potraviny obsahující vitamín B. Právě tento vitamín je zodpovědný za dobrou náladu, odolnost vůči stresu, vzhled pokožky, vlasů a nehtů. Ořechy, hrášek, rýže, pohanková kaše a červená řepa při pravidelné konzumaci pomohou výrazně doplnit zásoby tohoto vitamínu.

Kysané zelí je oblíbená zimní svačina. Kysané zelí a pokrmy na jeho základě jsou výborným lékem na mráz. Obsahuje obrovské množství esenciálních prvků – zinek, síru, železo, draslík, vápník, sodík, vitamíny B a C, kyselinu octovou a mléčnou.

To vše zlepšuje trávení, nasycuje tělo vitamíny v období nedostatku, a tím ho chrání před potenciálním nebezpečím, které může přinést mrazivé počasí. Kysané zelí je dobrým prostředkem k prevenci nachlazení a podchlazení.

Teplé polévky v každodenní stravě. I když nemáte rádi první chody, stojí za to je zařadit do svého jídelníčku alespoň během silných mrazů. Za prvé, polévky a vývary jsou skvělé ohřívače. Za druhé pomáhají nepřibírat nadváhu.

V zimě, kvůli práci metabolických procesů a celému tělu, téměř vyčerpanému, chcete jíst častěji než v jiných obdobích roku. Pokud každý pocit i lehkého hladu ukojíte něčím tučným a uspokojujícím, pak se do jara můžete ocitnout s pár kily navíc. Zavedením polévek do jídelníčku se budete cítit sytí a v teple po dlouhou dobu.

Fermentované mléčné výrobky při nachlazení. Během mrazivého období by fermentované mléčné výrobky měly být v každém domě. Právě tvaroh, kefír, jogurty a fermentované pečené mléko pomáhají tělu chránit se před nachlazením, které v chladném období každého sužuje. Kyselé mléčné výrobky navíc obsahují mléčný tuk, který pomáhá tělu vstřebávat vápník a vitamín A, chrání pokožku před účinky mrazu a větru.

Ke zdravému stravování patří také čerstvé potraviny. Ujistěte se, že jídlo je vždy čerstvé. Je lepší vařit jídlo v malých porcích, než vařit celý týden obrovský hrnec. Nebudou z toho žádné zdravotní benefity. Při dlouhodobém skladování potravin začnou procesy hniloby a fermentace. Při nákupu produktů nezapomeňte zkontrolovat, zda nevypršelo datum spotřeby.

ČTĚTE VÍCE
Jak se mají otevírat dveře do koupelny a WC?

Primární zdroj: Oddělení hygienického výcviku a vzdělávání Federálního rozpočtového ústavu zdravotnictví „Centrum hygieny a epidemiologie v Čuvašské republice“