Dieta podle odborníků na výživu prokázala svou účinnost a výsledek je stabilní díky absenci stresujícího náhlého přechodu z hladovky na běžnou stravu. Týdenní jídelníček a doporučení vám pomohou správně dodržovat váš jídelníček.

Výhody keto diety

Zpočátku se zdálo, že keto dieta léčí určité nemoci, ale poté našla své místo v dietetice.

Princip diety je následující: tělo používá sacharidy jako hlavní „palivo“ pro mozek. Při prudkém snížení sacharidů ve stravě pod 20 gramů denně se kriticky sníží množství glukózy – a není dostatek energie pro normální fungování a oxidaci tuků.

Aby tělo vyživilo mozek, spustí proces získávání alternativní energie – ketózu. Jedná se o proces odbourávání tuku nacházejícího se v těle, jehož výsledkem je tvorba ketolátek, které se využívají jako alternativní energie.

Za normálních podmínek je koncentrace ketolátek v krvi velmi nízká, protože jsou nahrazeny glukózou a tělo nepotřebuje další energii. Během ketózy se prudce zvyšuje koncentrace ketolátek.

Stavu ketózy lze dosáhnout i úplným několikadenním hladověním, ale to je extrémně škodlivá metoda. Keto dieta je alternativou k úplnému půstu, což vám umožní způsobit menší poškození těla. Spolu s výživou nadále přijímáme všechny potřebné látky a nepociťujeme hlad, vylučujeme pouze sacharidy a nutíme tělo zahájit proces odbourávání tuků.

Nevýhody keto diety

Jednou z nevýhod takové diety je špatné pochopení procesu. Lidé jen těžko chápou, jak mohou jíst a zároveň hubnout, a také se bojí, že bez glukózy se mozek nebude mít čím živit. Výše popsaný mechanismus ketózy vám pomůže pochopit princip ketodiety.

Skutečnou nevýhodou je nevyvážená strava. Vyloučí se všechny sacharidy, uměle se nastartuje proces, který většinou není tak aktivní, a zvýší se zátěž jater. To je docela nezdravé. Keto dieta je zakázána diabetikům, těhotným a kojícím ženám a osobám s chronickým onemocněním.

Při ketóze můžete pociťovat zápach acetonu z úst, těla a moči. Jedná se o individuální jev a pro někoho zcela nepostřehnutelný. Abyste minimalizovali zápach, měli byste vypít více než 2 litry vody denně, aby byl aceton odstraňován aktivněji.

Nedostatečná konzumace zeleniny může způsobit zažívací potíže.

Snídaně: smažená vejce se slaninou, káva
oběd: celerová polévka, vepřový steak, okurkový, rajčatový a zelný salát
Odpolední občerstvení: 50 g ořechů nebo semínek
večeře: vařený kuřecí řízek, kysané zelí

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh společnosti je Preppy?

Den 2

snídaně: tvarohové koláče, čaj
Oběd: boršč se zakysanou smetanou, pečená telecí žebírka, dušené zelí
Odpolední občerstvení: tvrdý sýr, 3-5 oliv
Večeře: dušené krůtí řízky, vařená brokolice, čaj

Den 3

snídaně: klobása, smažená cuketa, káva
Oběd: krémová polévka ze zelené zeleniny s taveným sýrem, vepřová kotleta
Odpolední občerstvení: vařené vejce, okurka
Večeře: pečená ryba na cibulovém lůžku, salát se sýrem a rajčaty, čaj

Den 4

snídaně: omeleta se šunkou a sladkou paprikou, čaj
Oběd: kuřecí polévka, hovězí kotleta, okurka
Odpolední občerstvení: květák v těstíčku
Večeře: smažená treska, salát z čínského zelí, čaj

Den 5

snídaně: tvarohový kastrol, čaj
Oběd: boršč s hovězím masem, smažený lilek, rajče
Odpolední občerstvení: jogurt
Večeře: julienne s houbami a kuřecím masem, okurka, čaj

Den 6

snídaně: míchaná vejce s klobásou, plátek sýra, čaj
Oběd: rybí polévka, telecí rostbíf, zeleninový salát, avokádo, sýr
Odpolední občerstvení: kiwi ořechy
Večeře: dušená vepřová žebírka se zeleninou, čaj.

Den 7

snídaně: dvě klobásy s tykvovým kaviárem, káva
Oběd: solyanka, pečené vepřové maso, rukola a okurkový salát
Odpolední občerstvení: ayran
Večeře: smažená ryba v těstíčku, salát z mořských plodů, čaj

Rada

Tuky a bílkoviny se konzumují v poměru 1 ku 2. Můžete jíst hodně masa, sýrů, vajec, ryb a olejů. Je zakázáno pít hodně mléka, protože obsahuje laktózu – mléčný cukr, kysané mléko je naopak povoleno.

výsledky

Vyloučení sacharidů ze stravy neumožňuje tělu používat látky jako obvykle: ukládat tuky „do rezervy“ a používat sacharidy jako hlavní energii. Tělo se tak přepne na využívání energie z tuků, čímž se spustí proces ketózy. Vysoce kalorické jídlo vás zasytí a pomůže vám vyhnout se poruchám. Neexistuje žádný silný hlad, protože nedochází k náhlým nárůstům hladiny cukru v krvi.

Hlavní výhodou takové diety je, že se ztracená váha nevrátí, protože nedochází k náhlým změnám ve výživě a umělému snižování kalorií. Vzhledem k velkému množství bílkovin a tuků ve stravě se však za týden ztratí několik kilogramů.

Recenze odborníků na výživu

— V některých případech je dokonce indikována ketodieta. Je efektivní a rychlý, což je jeho výhoda. Keto dieta se ale nedoporučuje každému, nelze ji předepsat bez doporučení lékaře. Zcela kontraindikován je pro pacienty s diabetem 1. typu, děti, těhotné ženy, osoby s anémií a řadou dalších problémů. Při nesprávném použití a kontraindikacích může keto dieta vést k vážným problémům – komplikacím na srdci, ledvinách a dalším následkům, včetně kómatu. Při úplném odmítnutí sacharidů klesá hladina cukru v krvi a dochází k acidóze (život ohrožující stav, kdy je narušena acidobazická rovnováha v těle), uvedla nutriční terapeutka Irina Yablonskaya. — Domnívám se, že keto dietu v její čisté formě lze používat pouze v nemocnici pod dohledem lékaře. Proto například hraji na jistotu a používám ji ve verzi, které říkám „a la keto dieta“ – zařazuji jen trochu sacharidů. Nedoporučuji zapojovat se do keto diety sami, aniž byste věděli, co to pro vás může znamenat.