Podívejme se, jak nejlépe podpořit člověka v těžké situaci.

Redaktor The Burning Hut.

  • Kopírovat odkaz
  • Vkontakte
  • X
  • Telegram
  • Viber
  • Pinterest

Najít slova povzbuzení může být obtížné. Zatímco člověka utěšujete, můžete ho nechtěně rozčílit ještě víc. Říkáme vám, jak podpořit člověka, jaká slova vám pomohou vyjádřit sympatie a ukázat vašemu milovanému, že jste na jeho straně.

Nyní má „Burning Hut“ skupinu na Odnoklassniki. Jediné, co chybí, jsou vaše třídy! Přihlaste se k odběru a posílejte naše články maminkám a babičkám.

Co je špatného na frázi „neboj se“

Před několika lety jsem měl doma kanára. Miloval jsem ji a ani to, že mě ptáček brzy ráno vzbudil svými písněmi, tuto lásku ani v nejmenším nezmenšilo. Jednoho dne se jí stala nehoda: klec spadla z police a kanárek si poškodil křídlo. Veterinář mě uklidnil, předepsal jí léky a řekl jí, aby udělala speciální obklady na křídlo. Večer jsem absolvoval všechny procedury a šel v klidu spát.

A ráno jsem z klece neslyšel žádný zvuk. Přišel jsem blíž a uviděl bezvládné tělo mého oblíbeného ptáka. Moje srdce bylo zlomené. Vyčítala jsem si, že jsem svého miláčka nechránila, že jsem někde udělala chybu a nedala pozor. S pláčem a vytím jsem popadl telefon a třesoucími se prsty psal příteli o tom, co se stalo, v naději na slova podpory a útěchy. Ale jako odpověď jsem dostal jednu větu: “Dobře, neboj.” Možná mě chtěla touto větou rozveselit. Ale moje bolest byla jen doplněna palčivým odporem: “Jak byly mé emoce tak snadno znehodnoceny?”

„Mnohem častěji trpíme psychickými zraněními než fyzickými. A stejně jako odřené koleno se zhorší, pokud je ignorujeme: „Ach, cítíte se v depresi? Nedávejte pozor, vše je ve vaší hlavě.” Představte si, že to říkáte člověku se zlomenou nohou: “Ach, jen na to zapomeň, všechno máš jen v noze.”“.

Podle jedné ze slovníkových definic je zážitek duševní stav způsobený nějakými silnými vjemy nebo dojmy. V podstatě vyslovením fráze „nebojte se“ člověk povzbuzuje partnera, aby neprožíval emoce, aby odstranil své pocity hlouběji.

ČTĚTE VÍCE
Kde je vlast jantaru?

Ale za prvé, je to velmi obtížné, pokud člověk ztratil někoho blízkého, byl odmítnut nebo utrpěl velké selhání. Za druhé, zadržování emocí vede ke špatným následkům pro psychické a fyzické zdraví, vyvolává kardiovaskulární onemocnění, psychosomatické bolesti a deprese.

Pokud opravdu chcete pomoci svému milovanému překonat obtížnou chvíli, ukázat svou účast a podporu, nejprve je lepší zapomenout na frázi „nebojte se“. Existují slova, která vám pomohou navázat dialog a skutečně zmírnit pocity milované osoby.

“Vždycky tě můžu poslouchat”

Za prvé, lidé chtějí spíše vyjádřit, co je trápí, než najít řešení problému. Navíc někdy prostě není. Prvním krokem je proto dát jasně najevo, že jste připraveni naslouchat. Častěji se to stává nejlepším projevem podpory. Snažte se nedívat na svůj smartphone, nevrtět s hodinkami a nesměřovat svou pozornost na své okolí.

Pokud má rozrušená osoba problém začít mluvit nebo je v rozpacích, zkuste položit základní otázky:

Řekni mi co se stalo?
Co tě trápí?
Proč se to stalo?
Co způsobilo tyto pocity?
Pomozte mi pochopit, co cítíte.

Monolog, který pomáháte svému partnerovi vybudovat, může být účinnější než rada. Promluvou o všem, co ho trápí, může váš milovaný sám najít řešení a pochopit, že ve skutečnosti není všechno tak špatné. Nebo se prostě cítíte lépe, protože už nemusíte držet své emoce uvnitř.

Ale neměli byste trvat na tom, pokud vidíte, že osoba zjevně nechce mluvit. V tomto případě mu dejte vědět, že jste vždy připraveni naslouchat, pokud změní názor.

„Samota způsobuje hlubokou psychickou ránu, která narušuje naše vnímání a mate naše myšlení. Nutí nás to myslet si, že se o nás ostatní starají mnohem méně než ve skutečnosti. Bojíte se na někoho obrátit, protože proč se vystavovat odmítnutí a utrpení, když už vás srdce bolí víc, než dokážete unést? Existuje mnoho studií o osamělosti a všechny jsou děsivé. Osamělost vás nejen činí nešťastnými, ale zabíjí. Nedělám si legraci. Chronická osamělost zvyšuje pravděpodobnost předčasného úmrtí o 14 %..

“Tvoje pocity jsou normální”

Když čelíte úzkosti jiného člověka, nedobrovolně se ho chcete pokusit vytáhnout z tohoto stavu úsměvy nebo vtipy. Může se zdát, že jeho problém je nesmysl a nestojí za slzy. Ale co se jednomu zdá nedůležité, je pro druhého skutečně důležité. Nepodceňujte smutek, hněv nebo zášť. Tyto emoce jsou u každého individuální.

ČTĚTE VÍCE
Co pomáhá při vypadávání vlasů po porodu?

A zatímco někteří si dovolují smutku zcela odevzdat, jiní se bojí dát najevo své city. Myslí si, že pak vypadají jako slaboši nebo předmět posměchu. Nebo že si jejich problém nezaslouží tak silné emoce.

Pokud tedy vidíte, že váš milovaný je něčím zjevně rozrušený, ale snaží se to skrýt, zkuste mu vysvětlit, že jeho emoce jsou normální. Neuděláte mu ostudu ani zesměšnění. Možná tato slova povzbuzení pomohou rozrušenému člověku otevřít se a zmírnit jeho pocity.

“Znám ten pocit”

S touto frází musíte být velmi opatrní. I když si myslíte, že máte podobnou zkušenost, nebude to úplně stejné jako osoba, která hledá vaši podporu. Vaše bolest je jiná. Ale pokud to považujete za vhodné, můžete se o svůj příběh podělit.

Neměli byste přesunout těžiště rozhovoru na sebe. Neříkejte, že jste měli horší situace, nezabírejte do detailů. Je lepší si krátce popovídat o tom, jak jste prošli něčím podobným, a pak vrátit pozornost svému milému. Pokud to potřebuje, zeptá se na podrobnosti.

Touto frází člověku říká, že není sám se svou bolestí. Že je poblíž někdo, kdo podobné pocity zažil. Nebo možná ve vašem příběhu najde rady, jak se přes svou bolest dostat a překonat ji.

„Po selhání se vás mysl snaží přesvědčit o vaší neschopnosti něco udělat. Pokud tomu uvěříte, začnete se cítit bezmocní a přestanete se snažit příliš brzy nebo se nebudete snažit vůbec. A pak budete ještě více přesvědčeni, že nemůžete uspět. To je důvod, proč tolik lidí pracuje pod svými možnostmi. Protože někde na cestě je jediný neúspěch přesvědčil, že nemohou uspět, a uvěřili tomu.“.

“Co pro vás mohu udělat?”

Když cítíte, že máte sílu a chuť člověku pomoci, a ne jen naslouchat, zeptejte se, co pro něj můžete udělat.

Pokud vás rozrušený člověk požádá o radu, nejprve si zjistěte, zda má nějaké nápady na zlepšení situace. Přemýšlejte s ním, načrtněte několik možností, ale vyzvěte svého blízkého, aby je zhodnotil sám. K rozhodnutím dojde spíše, pokud k nim člověk přijde sám.

ČTĚTE VÍCE
Jaká výška je považována za krásnou pro dívky?

Pokud jste přímo vedle rozrušeného člověka, můžete zajistit i domácí péči. Uvařte si čaj, navrhněte sledování filmu nebo si společně uvařte něco, co vás uklidní. A pokud se rozhovor odehraje večer, poraďte mu, aby šel spát. Mnoho lidí se ráno cítí lépe.

Někdy je ale naštvaný člověk smutný ne kvůli konkrétní události, ale kvůli tomu, že trpí depresemi. Pokud je to tak, navrhněte mu, aby kromě mluvení dělal i něco jiného – třeba se prošel. Přílišné přemýšlení může zhoršit depresivní pocity. Prodiskutujte s dotyčným jeho pocity, jemně mu navrhněte, aby kontaktoval odborníka, který pomůže zmírnit jeho stav.

„Pokud jsme odmítnuti, všichni začneme přemýšlet o svých nedostatcích a nedostatcích a nadáváme si. Zajímalo by mě, proč to děláme, když už je naše sebevědomí zraněno? Proč jí chceme ublížit ještě víc? Kdybyste si pořezali ruku, nepomysleli byste si: “Ach, nápad: vezmu nůž a uvidím, jak hlubší tu ránu mohu udělat.” Ale s psychickým traumatem to děláme pořád.“.

“To, co se ti stalo, je opravdu hrozné.”

Jednou z nejtěžších věcí je uvědomit si, že nevíte, co říct. Ale většinou to, co rozrušení lidé skutečně hledají, je ujištění, nikoli konkrétní slova povzbuzení. Když člověka něco bolí, potřebuje pro svou bolest opravdu pochopení a soucit. Americký psycholog John Gottman to nazval „svědectvím o těžké situaci milovaného člověka“.

To znamená, že někdy stačí být „svědkem“ zkušeností někoho, kdo je vám drahý. Abyste ho uklidnili, popište, co vidíte a cítíte. Uvědomte si, že někdo z vašich blízkých prochází těžkým obdobím. Že je pro tebe těžké vidět jeho bolest. A ano, to, co se mu stalo, je opravdu hrozné. Cítíte-li to vhodné, obejměte osobu. Objetí je náš jedinečný způsob řešení potíží, který poskytuje útěchu a jistotu stejně jako mluvení.

Co ještě může pomoci podpořit vašeho blízkého?