Dýně je chutná, výživná a velmi zdravá zelenina. Dýně se také říká „král zahrady“ – jak pro její působivé rozměry, tak pro její přínos pro lidské tělo.

Semínka tvoří asi desetinu hmoty dýně, 73 % tvoří dužina, zbytek slupka. Plody dýně obsahují neuvěřitelné množství karotenu, vitamínů (skupiny C, B1, B2, E, PP) a různých minerálů. Užitečná jsou také dýňová semínka – obsahují fytosterol, cucurbitin, beta a gama tokoferol, minerální látky, měď a oleje.

Při vaření se dýně používá na mnoho způsobů – smaží se, vaří, dusí, fermentuje, konzervuje a dokonce se jí i syrová. Amerika je považována za místo narození této zeleniny – dýně se tam jedla už 3 tisíce let před naším letopočtem. V Evropě se dýně stala populární až na začátku devatenáctého století.

Zásobárna beta-karotenu

Jaké jsou tedy hlavní prospěšné vlastnosti dýně?

Je těžké tomu uvěřit, ale je to fakt – dýně není vůbec kalorická zelenina. 100 gramů zeleniny obsahuje jen asi 20 kilokalorií. Navíc dýně, stejně jako všechna ostatní oranžová zelenina (meruňky, mango, papája), obsahuje hodně betakarotenu (provitamin A). Betakaroten zase výrazně posiluje imunitní systém. Snad nejužitečnější vlastností dýně je tedy to, že její konzumace jednoduše posiluje tělo a jeho odolnost vůči infekcím a virům. A to je základ dobrého zdraví.

Předpokládá se také, že ženy, které jedí různé potraviny obsahující beta-karoten, mají mnohem menší pravděpodobnost vzniku rakoviny děložního čípku. To je zjevný přínos dýně pro ženy. Předpokládá se také, že beta-karoten snižuje riziko rakoviny žaludku, tlustého střeva a jícnu. Pokud tělu chybí beta obraz, kůže se stává suchou a drsnou, trpí sliznice, je narušený imunitní systém, zhoršuje se činnost očních bulv a tak dále a tak dále.

Pro zdravou funkci prostaty a střev

Dýně je ale bohatá na víc než jen betakaroten – blahodárné vlastnosti této zeleniny jsou mnohem rozmanitější. Takže například dýně pomáhá trávit těžko stravitelná jídla. Dýně obsahuje hodně pektinu, který odstraňuje cholesterol z těla. Dýňová dužina dokonale reguluje činnost střev – zlepšuje jejich pohyblivost, pomáhá při zácpě a problémech s pomočováním.

ČTĚTE VÍCE
Kde se vyrábí tašky Chanel?

Dýně je pro muže nejzdravější a nejdůležitější zelenina. Lékaři si všimli, že v balkánských zemích, kde lidé tradičně jedí hodně dýňových semínek, je hyperplazie prostaty u mužů mnohem méně častá. Pokud se tedy chcete vyhnout onemocnění prostaty, musíte denně sníst 2-3 lžíce dýňových semínek. Pacientům s prvním nebo druhým stádiem hyperplazie prostaty jsou často předepisovány různé přípravky z dýňových semínek. V případě prostatitidy je třeba vypít 3 mililitrů dýňové šťávy 4-200krát denně a také jíst 2-3 polévkové lžíce dýňových semínek. V boji proti E. coli pomáhají i dýňová semínka.

Další užitečné vlastnosti

Ale to nejsou všechny prospěšné vlastnosti dýně. Pokud trpíte nespavostí nebo jste se stali podrážděnými, zachraňte se čerstvou dýňovou šťávou. Pokud pociťujete otoky v důsledku kardiovaskulárních onemocnění, opět pijte dýňový džus denně. Blahodárné vlastnosti dýně ovlivňují i ​​hojení kožních onemocnění – pokud se spálíte nebo se opaříte, pak na poškozená místa pokožky přiložte dýňovou dužinu.

Dýňová kaše výborně pomáhá při onemocněních ledvin, infekcích močové trubice a problémech s pomočováním. Doporučuje se jíst dýňovou kaši dvakrát denně – ráno a večer. Pokud máte chudokrevnost, pokud vám chybí železo, zkuste 4-5x denně sníst alespoň trochu vařené dýně a nebudete potřebovat žádné léky.

Další důležitou prospěšnou vlastností dýně je vysoký obsah fluoridů. Pokud chcete najít účinný způsob, jak předcházet zubním onemocněním a kazům, pak systematicky jezte pokrmy z dýně. Pokrmy z dýně jsou také velmi užitečné v případě rakoviny, protože železo a zinek obsažené v dýni podporují uvolňování enzymů, které zabraňují množení rakovinných bacilů.

Jedním slovem, nezapomeňte, že dýně je potřebná nejen pro oslavu Halloweenu, ale také pro vaše drahé zdraví!

Tento materiál je chráněn autorským právem. Kopírování materiálů stránek je povoleno pouze s odkazem na zdroj.