Ženy již dlouho znají tajemství, které pomáhá vytvářet zvláštní útulnost v domě a zároveň udržovat dobrou náladu a duševní pohodu. Toto tajemství spočívá v jednoduchém klubku příze. Je známo, že vědci po celém světě pravidelně objevují nové výhody oblíbeného koníčka milovaného mnoha ženami – pletení.

Samozřejmě, pro některé je to prostě příležitost vytvořit zajímavý šatník namísto standardního továrního analogu. Ale podle mnoha průzkumů je pro většinu řemeslnic důležitější samotný proces, což není překvapivé, protože je velmi prospěšné pro zdraví.

Pletení je odbourávač stresu

Tento typ vyšívání je dobrou relaxací pro ty, jejichž práce je spojena se stresem nebo intenzivní duševní aktivitou. Monotónní aktivity vám pomohou uvolnit se a zbavit se přebytečného stresu. Mnoho vědců je přesvědčeno, že opakované úkony při pletení či háčkování způsobují stav těla připomínající pocit před usnutím, kdy je člověk maximálně uvolněný.

Opakování specifické svalové aktivity, jak je vidět při pletení, snižuje krevní tlak, svalové napětí a srdeční frekvenci.

Navíc je experimentálně prokázáno, že pletení má obecně blahodárný vliv na nervovou soustavu. Psychologové během experimentů zjistili, že člověk, který plete a sleduje horor, prakticky přestává reagovat na strašidelné scény – prostě se nebojí.

Kromě toho, že pletení uklidňuje nervy, je to také účinný způsob, jak bojovat s depresí. To je způsobeno skutečností, že proces není úplný bez výběru barev příze (druh barevné terapie) a jeho výsledek, tj. získání hotové a krásné věci vyrobené vlastním rukama, je vždy spojen s zvýšení serotoninu v těle. Navíc má pozitivní vliv na sebevědomí člověka.

Složení Array Hank váha 50 g Délka závitu 125 m Výrobce Mondial

Složení Array Hank váha 50 g Délka závitu 80 m Výrobce Mondial

Druhy pletení

Mnoho začínajících pletařů se zajímá o to, jaké typy pletení existují. Je jich asi deset, ale nejběžnější jsou tyto tři:

    Pletací jehlice. Jedná se o typ vyšívání, při kterém je tkanina (obvykle elastická) vytvořena pomocí 2 (pro kruhové – až 5) pletacích jehel. Každá řada je tvořena pletením smyček předchozí řady s vytvořením další řady otevřených smyček na pletacích jehlicích. V tomto případě se smyčky přenášejí z jedné pletací jehly na druhou.

ČTĚTE VÍCE
Je možné si nechat vytetovat pravoslavný kříž?

Pokud došlo k chybě ve vzoru, není nutné rozmotávat celé řady. Do požadovaného řádku můžete rozmotat pouze sloupec požadovaného počtu smyček a poté po obnovení vzoru pokračovat v procesu.

Existuje mnoho vzorů, ale všechny se skládají ze základních stehů: obruba, pletenina a přeskakovaná příze. Jejich křížením a střídáním vzniká vzorované plátno.

Pokud uděláte chybu ve vzoru kvůli skutečnosti, že se každá řada ukáže jako uzavřená, je nutné látku úplně rozmotat, dokud nedojde k porušení.

Háčkované smyčky, na rozdíl od pletacích jehel, jsou velmi rozmanité: existují vzduchové smyčky, svěží sloupy, polosloupy, stejně jako jednoduché háčkování a dvojité háčkování (jeden, dva, tři).

Chybu lze opravit pouze rozpletením požadovaného počtu řádků. Výběr vzorů je skromnější než při práci s pletacími jehlicemi a klasickým háčkováním.

Složení 100% bavlna (pima bavlna) Hmotnost přadena 50 g Délka nitě 80 m Výrobce Lamana

Složení 100% alpaka Hmotnost přadena 25 g Délka nitě 100 m Výrobce Lang yarns

Složení Array Hank váha 25 g Délka závitu 210 m Výrobce Schulana

Zdravotní přínosy

Podle lékařských výzkumů má pletení blahodárný vliv na organismus, pomáhá zlepšovat zdraví a předcházet vzniku mnoha závažných onemocnění.

Aktivace biologicky aktivních bodů

Na lidském těle jsou aktivní body, které vám umožňují napravit vaši pohodu, a jejich koncentrace je obzvláště vysoká na dlaních a chodidlech. Mnoho lidí slyšelo o nutnosti chodit naboso, ale ne každý ví o výhodách akupunktury na rukou.

Pletení zahrnuje použití nástrojů a materiálů, které ovlivňují bioaktivní oblasti dlaní a prstů. Zároveň se zdravotní přínos různých typů vyšívání liší. Například nepochybné výhody háčkování jsou pozorovány u osteochondrózy, zvýšené únavy a onemocnění pánve a pletení vám umožňuje zbavit se poruch trávení a kardiovaskulárních onemocnění.

Snížení rizika rozvoje demence

Po dosažení určitého věku se mnoho žen stává méně agilními a více zapomnětlivými a duchem nepřítomnými. Podle jedné lékařské teorie vám monotónní práce, například třídění obilovin nebo práce s pletacími jehlicemi nebo háčkováním, umožňuje stimulovat mozkovou aktivitu prostřednictvím receptorů na dlaních. A jelikož pletení vyžaduje soustředění (počítání počtu ok, sledování tvorby vzoru), umožňuje vám to udržet si jasnost mysli až do vysokého věku.

ČTĚTE VÍCE
Dají se zrzavé vlasy obarvit na blond?

Rehabilitace po nemocech

V mnoha rehabilitačních centrech se dnes pro pacienty pořádají kurzy pletení. Práce s pletacími jehlicemi nebo háčkováním umožňuje obnovit nebo zlepšit jemné motorické dovednosti rukou (díky aktivnímu vlivu na četné receptory v dlaních) po mrtvici, srdečním infarktu a dalších onemocněních. Úroveň rozvoje jemné motoriky je totiž zodpovědná za řeč, motorickou a zrakovou paměť, pozorování, představivost, koordinaci a jasnost myšlení.

Snížení hmotnosti

Proces vytváření pleteného mistrovského díla samozřejmě nezahrnuje fyzickou aktivitu, takže se může zdát, že vyšívání je důvodem pro nadváhu. Ve skutečnosti to však není pravda. Faktem je, že koníčky přinášejí více uspokojení než gastronomické požitky. Žena tak dostává příležitost zbavit se zlozvyku „jíst“ potíže nebo neustále mlsat u televize. Poté, co se řemeslnice začala zajímat o pletení, bude si večery krátit s pletacími jehlicemi nebo háčkem v ruce, což nezahrnuje nadměrnou konzumaci chlebíčků a jiných nepříliš zdravých potravin. Obtížné životní situace bude také snáze snášet analyzováním problémů při vyšívání místo u jídelního stolu.

Háčkování nebo pletení je pro mnohé příjemným koníčkem. Ti, kteří to zvládají naplno, získávají zajímavý výsledek své práce – svetry, sukně, obleky, neobvyklé šátky atd.

Zároveň, jak poznamenávají odborníci, taková jednoduchá aktivita je také vynikajícím způsobem, jak zlepšit své zdraví. Existují verze, že pletení rozvíjí motorické dovednosti, zabraňuje demenci a poskytuje duševní jasnost. Rozvíjení rukou zajišťuje aktivnější práci mozku a dokonce vám umožňuje lépe si zapamatovat různé typy informací, soudí odborníci.

AiF.ru vyprávěl o tom, jak pletení pomáhá člověku být zdravý lékař nejvyšší kategorie, vedoucí lékař Ústavu dětské a dospělé neurologie a epileptologie pojmenovaný po sv. Lukáši Lyudmila Mukhina.

Jak vám můžeme pomoci vyhnout se ztrátě paměti ve stáří, předcházet nebo oddálit demenci a rozvíjet myšlení? Věřte mi, odpověď vás překvapí. Vědci provedli mnoho výzkumů, jak optimalizovat proces učení mozku, a dospěli k jednoduchému závěru. Ukazuje se, že není třeba trénovat ani tak mozek, jako ruce! Dokonce Albert Einstein ve své biografii píše, že pletení mu pomohlo v jeho práci, protože „uklidnilo mysl a pročistilo oči“.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je nejvzácnější přírodní barva vlasů?

Výhody pletení

Díky pletení člověk aktivně stimuluje mozkový proces. Pletení je snadný způsob, jak zajistit optimální mozkové cvičení, které vám pomůže udržet vaše duševní zdraví ostré.

Hlavní myšlenkou tréninku mozku je udržet ho aktivní. Luštění křížovek a logických hádanek neuškodí. Pokud ale připojíte fyziologickou složku, výsledek získáte rychleji a déle vydrží. Pletení stimuluje jemnou motoriku aktivními pohyby prstů a zápěstí, učí obratnosti ruky a je výbornou prevencí artritidy.

Jeden z pacientů našeho ústavu poznamenal: „Pletení mi pomáhá relaxovat, zmírnit stres po práci, rozptýlit mě, když jsem smutná, nebo shromáždit myšlenky, když mám před sebou těžký úkol. Nemyslel jsem si, že si někdo vybral tento koníček speciálně pro trénink svého mozku. Je to spíše intuitivní rozhodnutí.”

Bohužel mnoho lidí – jak naši pacienti, tak i ostatní – má o pletení předsudky. Jako by tato činnost byla vhodná pouze pro ženy a vyžadovala zvláštní vytrvalost a soustředění. Schopnost koncentrace je právě dovednost, která se trénuje během procesu. Rytmické akce se speciálním algoritmem, do kterého se tato činnost zapojuje, dokážou vyvinout vlastnosti, které dříve nebyly.

Pletení stimuluje pozitivní vývoj fyziologických, neurologických, psychologických, behaviorálních a sociálních změn. To vám umožní používat váš koníček jako mocný nástroj (vždy na dosah ruky) k vědomému zlepšování kvality vašeho života. Je to velká investice do vašeho duševního zdraví, jak stárnete.

Pletení se úspěšně používá v mnoha terapeutických postupech k úspěšnému zvládnutí paniky, úzkosti, napětí, deprese a záchvatů bolesti. Pomáhá podporovat zdravý spánek a dokonce řeší problémy se sociální sebedůvěrou. Pletené vzory rozvíjejí cenné životní dovednosti, jako je trpělivost, pozornost a vytrvalost.

Výzkumná složka

StitchLinks, skupina založená v roce 2005, aby prozkoumala výhody pletení a učila ostatní, povzbuzuje všechny věkové skupiny, aby uvažovaly o pletení jako o „oboustranné, rytmické, psychosociální intervenci, která může změnit životy lidí“.

Kromě toho existují školy po celé zemi, které zařazují pletení do svých osnov. Říká se, že toto cvičení rozvíjí jemné motorické dovednosti kromě jiných schopností, jako je učení se čtení, protože pletení procvičuje obě strany mozku.

ČTĚTE VÍCE
Kdo si všiml Vodianové?

Zde si stačí vzpomenout například na to, jak jste se připravovali na zkoušku, kdy si potřebujete zapamatovat spoustu informací. Ukazuje se, že pokud provádíte jednoduché fyzické akce paralelně při memorování, proces se stává jednodušším a efektivnější. Tomu se říká kognitivní ukotvení, proces, který vám pomáhá soustředit se a „ukotvit“ prostřednictvím jiné akce. Ukazuje se, že když používáte mozek a ruce současně, aktivněji stimulujete hemisféru mozku, která je zodpovědná za dlouhodobou paměť.

Vědecký článek publikovaný časopisem Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences popisuje studii, která byla provedena se staršími dospělými ve věku 70 až 89 let. Ti, kteří se pravidelně věnovali pletení nebo kreativnímu umění, které zahrnovalo stimulaci jemných motorických dovedností a rozvíjení prostorově-vizuálních dovedností (například quilling), měli lepší skóre duševního zdraví. Stimulace duševní a fyzické aktivity pomohla účastníkům kontrolní skupiny udržet si jasnou mysl. Bylo také hlášeno, že kognitivní, intelektuální nebo duševní výkon je spojen se sníženým rizikem demence. „Zapojení do kognitivních aktivit s větší pravděpodobností posílí a možná stimuluje tvorbu různých neuronových sítí v mozku, které mohou sloužit jako ochrana před demencí a Alzheimerovou chorobou,“ uvádí studie.