Vzhledem k tomu, že problém křehkosti kostí je převážně ženský (mužské kosti jsou obvykle pevnější), jsou hlavními konzumenty produktů vápníku a vitamínu D ženy. A nyní se ukazuje, že při posilování kostí škodí jejich cévám. K tomuto závěru došli američtí vědci z West Virginia University. Provedli velkou studii, ve které hodnotili, jak různé vitamíny, makro- a mikroprvky ovlivňují zdraví. Vápník a vitamín D jim dělaly starosti.

Kouř není bez ohně

Co na to říct? Není kouře bez ohně. Již v roce 2008 byla ve vlivném British Medical Journal (BMJ) zveřejněna studie australských vědců. Zjistili, že u žen, které užívaly jeden gram citrátu vápenatého denně jako prevenci osteoporózy po mnoho let, se riziko infarktu zdvojnásobilo.

V roce 2010 publikoval stejný časopis metaanalýzu (kombinující řadu studií a jejich přehodnocování), která posuzovala užívání doplňků vápníku (bez vitamínu D) používaných k prevenci osteoporózy. V důsledku toho se ukázalo, že vápník zvyšuje pravděpodobnost vzniku infarktu myokardu o 31 %. Zároveň bylo konstatováno, že riziko mozkových příhod se stále zvyšuje, ale není statisticky významné.

Vědci pak konstatovali, že je třeba přehodnotit indikace užívání doplňků vápníku k prevenci osteoporózy. Navíc se tehdy řada odborníků začala vyslovovat nejen proti lékům s vápníkem, ale i proti komplexním přípravkům s vitaminem D. I když přísně vzato takové léky do této metaanalýzy zahrnuty nebyly. Ale měli důvod to říkat. A právě proto.

Kdy je pro vás vápník špatný?

Mrtvice a infarkty jsou spojeny s nadbytkem vápníku v krvi. Za prvé, když je ho hodně, zvyšuje srážlivost krve, a to může vést ke vzniku krevních sraženin. Krevní sraženiny jsou příčinou srdečního infarktu a ischemické mozkové příhody. Blokují průtok krve v cévách zásobujících srdce nebo mozek. V prvním případě dojde k infarktu, ve druhém k ​​mrtvici.

Existuje ale ještě druhý mechanismus negativního vlivu vápníku na cévy. Jeho přebytek se může ukládat na vnitřní stěně tepen, čímž se stávají tužšími. Navíc, když je vápník fixován na cholesterolové plaky, snáze se na nich tvoří krevní sraženiny. Kromě toho může vápník a plak erodovat stěnu tepny, což vede k aneuryzmatu nebo dokonce k prasknutí. Ruptury aneuryzmatu aorty jsou obvykle spojeny s destrukcí její stěny, na čemž hrají hlavní roli usazeniny vápníku. A to vede k náhlé smrti. Mimochodem, frekvence takových úmrtí byla ve studii z roku 2010 také zvýšená, ale ne statisticky významná.

ČTĚTE VÍCE
Jakou pokrývku hlavy by měly nosit ženy po 60 letech?

Proč je vitamín D také nebezpečný

Významně se na tom může podílet i vitamín D. Zvyšuje vstřebávání vápníku z trávicího traktu, a tím zajišťuje jeho vyšší koncentraci v krvi. A to znamená, že zvyšuje všechny účinky výše popsané drogy.

Negativní role vitaminu D se potvrdila o rok později. V roce 2011, opět ve stejném British Medical Journal, vyšel článek popisující, jak dva typy léků (se samotným vápníkem a s vápníkem a vitamínem D v kombinaci) zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění, a zejména infarktu myokardu.

To znamená, že současná studie nárůstu mozkových příhod u těch, kteří užívali současně vápník a vitamín D, odráží vědecké práce publikované v letech 2010 a 2011. Ale to není všechno.

Další argumenty

V průběhu let vzniklo několik studií potvrzujících negativní účinky vápníku a vitamínu D. Například v roce 2016 byly publikovány dvě studie najednou: jedna se snažila rehabilitovat doplňky vápníku a druhá potvrdila jejich schopnost zvýšit riziko srdeční choroba. Tato studie, publikovaná v Journal of the American Heart Association a provedená americkými vědci z několika univerzit, zjistila, že uživatelé doplňků vápníku měli o 22 % zvýšené riziko vápníkového plaku v srdečních cévách. To bylo prokázáno pomocí počítačové tomografie. Poprvé to bylo provedeno na začátku studie, při výběru dobrovolníků bez plaků v cévách srdce, a podruhé po 10 letech. A tomografie odhalila negativní vliv doplňků vápníku.

Rada pro zodpovědnou výživu, která zastupuje výrobce doplňků stravy (včetně vápníku), se závěry lékařů nesouhlasila – a uvedla, že existují studie ukazující opak.

Jídlo místo drog

Dnes se většina vědců shoduje na tom, že pro prevenci osteoporózy je lepší neužívat léky s vápníkem nebo s vápníkem a vitamínem D, ale konzumovat potraviny, které obsahují hodně vápníku. Ty na rozdíl od léků prudce nezvyšují koncentraci vápníku v krvi, a tím nepřispívají k jeho ukládání v cévách.

Do 24 let, kdy kosti stále rostou, potřebujeme 1200 mg vápníku každý den. To je důležité, protože během těchto let si vytváříme zásoby vápníku na celý život. Denně pak stačí zkonzumovat 1000 mg tohoto prvku. Ženy potřebují vyšší dávky během těhotenství a kojení (1200-1600 mg denně), stejně jako po menopauze (1500 mg/den). Nejlepšími zdroji vápníku jsou mléko a mléčné výrobky, stejně jako zelí a zelenina (viz tabulka).

ČTĚTE VÍCE
Jak správně jíst sezam, aby se vápník vstřebal?

Kolik vápníku je v potravinách

Potraviny

Obsah vápníku