Pitná dieta, jak název napovídá, je způsob konzumace potravy v tekuté formě. Tekutá výživa umožňuje rychlejší vstřebávání potravy, usnadňuje proces trávení a nezatěžuje žaludek. Nahrazením obvyklé stravy nápoji různého druhu je obvykle možné snížit množství kalorií na 600–1200 kcal za den.

U tohoto způsobu stravování se můžete držet od jednoho týdne do měsíce. Při pitné dietě můžete konzumovat nejen horké nápoje a vývary, ale také tekuté krémové polévky, smoothie a koktejly.

Co je podstatou pitné diety?

Hubnout můžete rychle různými způsoby, ale pokud se rozhodnete pro pitnou dietu, budete potřebovat veškerou trpělivost a kontrolu. Tato jednoduchá a přímočará dieta umožňuje zařadit do jídelníčku různé potraviny, ale pouze ve formě smoothies, koktejlů nebo nápojů. Měli byste také vypít alespoň 1,5-2 litry čisté, nesycené pitné vody denně.

Během diety byste neměli žvýkat, abyste nevytvářeli nadměrnou žaludeční šťávu. Tím, že výrazně snížíme obsah kalorií v naší stravě, naplníme žaludek vodou, jako bychom jej oklamali a pocit hladu eliminujeme pitím velkého množství tekutin. Mezi důležité požadavky patří porcovaný příjem potravy. Objem každé zkonzumované porce by neměl přesáhnout 350 ml. Také přestávka mezi jídly by měla být dvě až tři hodiny.

Doporučené produkty pro pitnou dietu

Ne každý může dodržovat pitnou dietu, protože vzdát se potěšení z pocitu textury pokrmu není snadný úkol. Dlouhodobě, od týdne do 14 dnů, budete muset jíst pouze tekutiny. 14 dní nebo 2 týdny je dlouhá doba, kterou ne každý vydrží, takže optimální období pro začátečníka je týden.

Vstup do jídelníčku by měl být plynulý, předem omezte konzumaci sladkostí, vzdejte se těžkých jídel a upravte příjem vody. Správná strava vám pomůže cítit se déle v tonusu a nezlomit se v prvních dnech.

Tekutá strava zahrnuje pití následujících nápojů:

  • káva a čaj;
  • zeleninové a ovocné šťávy (nejlépe čerstvě vymačkané nebo šťávy bez cukru);
  • kompoty, želé, smoothies, koktejly bez cukru;
  • nízkotučné fermentované mléčné výrobky – kefír a jogurt.

Pokud držíte dietu dlouhodobě, můžete si jídelníček zpestřit krémovými polévkami v zeleninovém nebo rybím vývaru. Je možné použít i želé s pektinem, ale je lepší dát přednost želé a kompotům. Další možností, jak zasytit, jsou proteinové koktejly. Mají vysoký obsah bílkovin a zdravých bílkovin, ale mohou mít poměrně vysoký obsah kalorií. Při konzumaci takových směsí byste měli pít hodně nesycené vody, tyto koktejly byste také neměli ředit sodou.

ČTĚTE VÍCE
Komu sluší midi sukně?

Zakázané nebo nedoporučené produkty

Pitná dieta se skládá z nápojů bez cukru, soli a ostrého koření. Neutrální koření je povoleno, stejně jako přírodní sladidla, jako je med. Zakázána jsou všechna tučná jídla, velké množství masa, stejně jako uzené, solené a smažené přísady. Krémové polévky by měly být z dušené zeleniny s minimálním množstvím masa. Silný hlad se doporučuje zastavit velkým množstvím čisté pitné vody, vypité jedním douškem. Držet takovou dietu je pro tělo často velmi stresující, může se objevit únava a nevolnost, proto se do vody přidává máta, zázvor a citron, aby se tyto příznaky zmírnily.

Ukázka pitné diety na 7 dní

Princip výživy si volíte sami, může to být buď jednodenní, pouze na šťávách nebo pouze na mléčných výrobcích, případně smíšená strava.

Den 1

Snídaně: sklenici nízkotučného mléka, bobulového/ovocného želé nebo pěny

oběd: kuřecí vývar, sklenice čerstvě vymačkané šťávy z granátového jablka

večeře: sklenice bílého jogurtu

Den 2

Snídaně: smoothie z ovesných vloček s ovocem, mlékem nebo vodou, káva

Oběd: rybí vývar, kompot ze sušeného ovoce bez cukru

Večeře: sklenice fermentovaného pečeného mléka/nízkotučného kefíru

Den 3

Snídaně: 200 ml brusinkového/ovocného želé, bylinkový čaj

oběd: zeleninová pyré polévka

večeře: tekuté mleté ​​ovesné vločky s mlékem

Den 4

Snídaně: tekutá pohanková kaše z pyré vloček 200 ml, káva

oběd: krémová polévka s bílou rybou a zeleninou, sklenice rajčatové šťávy

Večeře: přírodní jogurt s ovocem

Den 5

snídaně: smoothie s banánem a sezónním ovocem na vodě

Oběd: hovězí vývar, sklenice čerstvě vymačkané celerovo-mrkvové šťávy

Večeře: sklenice fermentovaného pečeného mléka/nízkotučného kefíru

Den 6

snídaně: sklenice nízkotučného mléka, bobulovité/ovocné želé

Oběd: zeleninové smoothie avokádo + okurka + celer

večeře: 200 ml nízkotučného fermentovaného pečeného mléka

Den 7

snídaně: smoothie ovesné vločky + zelený čaj + kiwi, káva

Oběd: polévka z brokolice a květáku

Večeře: 200 ml bílého nízkotučného jogurtu

Ukončení pitné diety

Tekutá strava umožňuje žaludku relaxovat a zapomenout na to, jak trávit pevné, těžké jídlo, které je třeba rozložit. Proto je důležité správně opustit dietu a konzumovat co nejvíce tekuté stravy. Ovesná kaše s vodou a sklenicí džusu bude ideální snídaní. Je lepší nechat zbývající jídla jako nápoje a po 3-4 dnech přidat do stravy nízkotučný tvaroh, vodovou kaši a vařené vejce. Po týdnu můžete zavést zeleninu a ovoce, stejně jako libové maso v malých porcích. Postupně byste měli své tělo zpestřit komplexními sacharidy a také sladkým ovocem. Po 2 týdnech můžete vařit jídla s přidanou solí a cukrem, ale stále v malém množství.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, aby nedošlo k předčasnému potratu?

Škodí dieta nějak?

Vliv pitné diety na organismus není ještě plně prozkoumán, ale pokud se rozhodnete ji držet dlouhodobě, určitě to řekněte svému lékaři. Tento typ monodiety může mít škodlivé účinky na zdraví. Výživový poradce okamžitě vidí vaše kontraindikace a doporučí jiný jídelníček. Také, pokud se u Vás objeví nežádoucí účinky: žaludeční potíže, slabost, nevolnost, problémy se stolicí, doporučujeme přerušit dietu a poradit se s lékařem.

Při dietě sestávající pouze z tekuté stravy tělo přestává přijímat potřebné množství živin a kalorií. V důsledku toho tělo nedostává dostatek vlákniny, vitamínů a minerálů. Kilogramy odcházejí, ale spolu s nimi tělo ztrácí živiny, které potřebuje pro normální fungování. Účinek takové diety může být znatelný a oku lahodící, ale neměli byste mu obětovat své zdraví.

Výživový specialista vám pomůže vybrat vyváženou stravu, doporučí i vitamínový komplex na podporu těla. Je důležité věnovat pozornost proteinovým koktejlům a dalším sportovním doplňkům, které můžete pít, abyste nasytili své tělo bílkovinami a minerály. Ale i s pečlivou přípravou a správným výstupem můžete zorganizovat „sedmidenní týden pití“ bez újmy na zdraví ne více než jednou za šest měsíců.

Často kladené dotazy

Jak nepropadnout při dietě?

Veďte si jídelní deník, kam si pravidelně zapisujete: co jste jedli, jaké potraviny jste chtěli jíst místo obvyklé stravy a jaké emoce jste prožívali. Snáze tak pochopíte, kde vznikají obtíže a upravíte svůj jídelníček. Je důležité pamatovat si motivaci, která vás pohání, a také se odměňovat za malá vítězství. Stanovte si cíl a po jeho dosažení si dopřejte něco smysluplného.

Jaké výsledky očekávat?

Pitná dieta určená na 7 dní dokonale pročistí tělo a umožní odstranit až 7 kg nadváhy. To znamená, že při rychlé dietě na 5 dní můžete zhubnout v průměru 1 kg za den.

Kolik dní trvá pitná dieta?

Nejdelší pitná dieta trvá zhruba měsíc. Výsledek takto dlouhodobé diety může mít vážné následky pro žaludek a metabolismus. Ráno se konzumují čerstvě vymačkané šťávy nebo bylinkové čaje, k obědu zeleninové smoothie, krémové polévky nebo vývary, k večeři kefír a proteinové koktejly. Tělo si zvykne trávit jen snadno dostupné jídlo a pak mohou nastat problémy s trávením.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva se hodí ke cappuccinu?

Myslíte si, že pitná dieta dává dostatečné výsledky, pokud ji budete držet 5-7 dní. To vám umožní dokonale vyprázdnit střeva, odstranit toxiny a „potravinový odpad“ a stimulovat spalování tuků. Dlouhodobá dieta tohoto typu však není vhodná pro každého. Pokud se tedy chystáte držet pitnou dietu déle než týden, poraďte se s odborníkem na výživu.

Je možné pít šťávu při pitné dietě?

Čerstvě vymačkaná šťáva má močopudný, lymfodrenážní a povzbuzující účinek, proto se pro takovou očistnou dietu velmi doporučuje. Vhodné šťávy zahrnují citrusové plody, granátové jablko, jablko, červenou řepu, mrkev, celer a směs. Ovoce je lepší volit neslazené nebo je kombinovat se zeleninou. Koncentrovanou šťávu se doporučuje ředit vodou v poměru 1:1, aby nedošlo k popálení citlivé žaludeční sliznice.