Pomůže vám kefír zhubnout? Jaký je přínos tohoto oblíbeného fermentovaného mléčného nápoje, kdo může pít kefír a kdo ne?

Roskachestvo spolu s Aif.ru poskytuje odpovědi na otázky týkající se kefíru, které nejvíce znepokojují spotřebitele. Kdo může pít kefír a kdo ne? Proč je kefír pro dospělé zdravější než mléko? Jaký je přínos tohoto oblíbeného fermentovaného mléčného nápoje? Náš odborník vám pomůže porozumět složitosti.

Mariyat Mukhina
Doktor lékařských věd, odborník na výživu, reflexolog, dermatovenerolog, bylinkář

Proč je kefír užitečný?

Kefír je tradiční produkt naší stravy a silný trávicí stimulant. Nejdůležitější prospěšnou vlastností fermentovaného mléčného nápoje je, že obsahuje prospěšné bakterie mléčného kvašení. Kyselé pH-prostředí a bakterie mléčného kvašení (laktokultury prebiotik, velmi podobné přirozené střevní mikroflóře) napomáhají k dobrému vstřebávání nejen samotného kefíru, ale i dalších potravin.

Kefír je fermentovaný mléčný výrobek, což znamená, že obsahuje bakterie podobné těm, které žijí v mikroflóře lidského střeva.

Kefír má příznivý vliv na činnost kardiovaskulárního a nervového systému, kromě toho je zdrojem vápníku a bílkovin. Mléčné bílkoviny v kefíru jsou tělem velmi snadno absorbovány. Kefír je přitom nízkokalorický produkt.

Kefír obsahuje mnoho užitečných látek:

  • mléčná bílkovina, tuky, organické a mastné kyseliny, přírodní cukry;
  • vitamíny – A, PP, beta-karoten, C, H, 8 vitamínů B;
  • minerální látky – vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, síra, železo, zinek, jód, měď, mangan, selen, chrom, fluor, molybden, kobalt.

Je kefír dobrý pro každého?

Ne, je to mýtus. Existují lidé, kterým je kefír kontraindikován. Především jsou to ti, kteří mají zvýšenou kyselost žaludeční šťávy. Kefír je zakázán při žaludečních a dvanácterníkových vředech, stejně jako při překyselené gastritidě nebo pankreatitidě.

Důležité! Kefír je kontraindikován u dětí do sedmi měsíců. Obecně lze kefír podávat dětem až od roku a ne více než 100 ml denně, protože kefír dráždí sliznici a u miminka může způsobit i krvácení.

Je možné mít kefír s gastritidou?

  • Při gastritidě s nízkou kyselostí můžete použít jakékoli mléčné výrobky, s výjimkou velmi tučných. Mezi povolené patří kefír, jogurt, kyselé mléko, čerstvý tvaroh a pokrmy z tvarohu.
  • Při gastritidě s vysokou kyselostí by měla být jakákoli kyselá jídla zlikvidována. Ale zároveň je možný nekyselý kefír.
  • Pokud máte chronickou gastritidu, pak s exacerbací chronické patologie by měl být nápoj zcela opuštěn. Mimo fázi exacerbace lze konzumovat kefír.
ČTĚTE VÍCE
Co potřebujete na akryl?

Je kefír bez tuku zdravější než běžný kefír?

Je lepší zvolit kefír s obsahem tuku 3,2%. Kefír bez tuku neobsahuje tuk a vitamíny rozpustné v tucích, jako je vitamín D, se při absenci molekul tuku nevstřebávají. A stejný vitamín D je nezbytný pro vstřebávání vápníku.

Člověku, který hubne, se doporučuje 1% jogurt. Pokud nedržíte dietu, můžete jíst a pít více tuku.

Jak se biokefir liší od běžného kefíru?

Kromě běžných bakterií mléčného kvašení obsahuje biokefir obrovské množství bifidobakterií – 10 milionů bakterií v jednom gramu produktu. Ve srovnání s konvenčním kefírem je biokefir aktivnějším produktem. Je mnohem účinnější a rychleji čistí naše střeva od toxinů a toxinů.

Pomáhá kefír při průjmech?

Tato víra existuje mezi mnoha spotřebiteli od dob, kdy byl v prodeji třídenní kefír. Skutečně brzdil rozvoj patogenních mikroorganismů ve střevech. Nyní se takový kefír nevyrábí. Moderní kefír, spíše naopak, má projímavý účinek na střeva.

Navíc, pokud je průjem způsoben vážnou infekcí, žádný kefír nepomůže, taková „léčba“ bude neúčinná.

Je možné pít kefír s průjmem?

  • Je to možné, ale ne okamžitě, ale pouze 2-3 dny po nástupu onemocnění. V prvních dnech je sliznice zranitelná, kyselý nápoj sliznici ještě více podráždi.
  • Kefír můžete pít pouze v případě, že nedochází ke zvracení, vysoké teplotě.

Co je lepší pít v noci – kefír nebo mléko?

Když chcete spát další sklenici mléka nebo sklenici kefíru – čemu dát přednost? Lepší je samozřejmě kefír. Aby se mléko vstřebalo, mělo by se vypít alespoň dvě hodiny před spaním. A kefír se díky bakteriím dobře vstřebává a můžete ho pít těsně před spaním.

Je kefír lepší než mléko?

Kefír jako nápoj je speciálně pro dospělé zdravější než mléko, protože bakterie mléčného kvašení nejen aktivují střevní motilitu a potlačují patogenní mikroorganismy, zabraňují fermentaci a hnilobě, ale také pomáhají trávit kasein (bílkovina kravského mléka), podporují vstřebávání vitamínů, vápníku a žehlička.

Vápník z kefíru se vstřebává mnohem lépe než z mléka. Mléko také ztěžuje vstřebávání železa ve srovnání s kefírem.

Kdo potřebuje pít kefír?

Indikace pro použití kefíru:

  • Střevní dysbióza
  • onemocnění jater
  • Cukrovka
  • Autoimunitní a alergická onemocnění
  • Gastritida s nízkou kyselostí (3krát denně před jídlem, ½ šálku).
  • Zácpa (čerstvý kefír).
ČTĚTE VÍCE
Kolik mm je v 12 trysce?

Kolik kefíru můžete vypít za den?

Pro dospělého je spotřeba kefíru 200-400 ml denně, ne více. Pro ty, kteří drží dietu, je lepší omezit se na jednu sklenici denně.

Na poznámku. Kefír je lepší pít bez cukru. Ale tento nápoj, mimochodem, jde dobře s medem – 1 lžička na sklenici. Pro dospělého je spotřeba kefíru 200-400 ml denně, ne více.

Je pravda, že kefír způsobuje deprese?

To je další mylná představa. Ano, kefír je kyselý, neslazený a zdá se, že z něj není dost radosti. Mezitím ale kefír obsahuje aminokyselinu tryptofan, která je zdrojem hormonu radosti – serotoninu.

Když pijeme kefír, hormony radosti se v našem těle lépe syntetizují. Žádné deprese. Jsme lehcí, vzdušní a šťastní!

Kefír je nápoj, který uvolňuje nervovou soustavu, proto se nedoporučuje používat, když je důležité se soustředit (například při zkouškách, obchodních jednáních).

Je možný kefír při kojení?

Kojící matka může pít kefír, je to mnohem výhodnější a bezpečnější než džusy, sladká soda, slazené nápoje. Ale neměli byste vypít více než 2-3 šálky kefíru denně. Samozřejmě existují vzácné výjimky, miminko může mít reakci (příznaky alergie, nadýmání). Abyste se ujistili, že je na vině kefír, vzdejte se tohoto produktu na týden a uvidíte, jak bude dítě reagovat.

Mohou těhotné ženy pít kefír?

Ano, pokud u vás lékař nezjistil žádné kontraindikace. V těhotenství si můžete po poradě s lékařem domluvit dny půstu. Jedním z nich může být den s kyselým mlékem. Během dne můžete pít kefír nebo fermentované pečené mléko, ale ne více než 1,5 litru denně, a jíst 600 gramů nízkotučného tvarohu, je lepší rozdělit jídlo na 6 jídel.

Hubnutí na kefíru: pravda nebo mýtus?

Zdálo by se, že kefír je velmi dobrý na hubnutí, protože jde o nízkokalorický produkt, který má pouze 100 kcal na 50 g (u kefíru obsah tuku 2,5 %). Ale v litru kefíru je již 500 kcal, což je srovnatelné s obsahem kalorií XNUMXgramové čokoládové tyčinky.

Obecně je kefír vynikající dietní produkt. Jen nelze použít jako mono-dietu. V dobře sestaveném jídelníčku pro hubnutí by měla být voda, džusy, vývar a bylinkové čaje. Podíl kefíru při hubnutí by neměl být větší než 250 g – tedy jedna sklenice denně, ne více.

ČTĚTE VÍCE
Jak zkontrolovat, zda jsou boty originální pomocí čárového kódu?

Nejlepší je samozřejmě vypít sklenici kefíru večer, před spaním. Pokud ale dáváte přednost ráno, pak můžete pití zpestřit. Ráno můžete do nápoje přidat lžíci kakaa (bez cukru).

Sladit kefír při hubnutí je nemožné. Kefír s přídavkem cukru a ovoce nebude mít prospěch.

Je možné zhubnout na kefíru?

Je nepravděpodobné, že budete schopni zhubnout pouze na kefíru. Pokud si domluvíte kefírový den a nebudete se omezovat, pak klidně můžete vypít 2-3 litry kefíru denně. Kefír nezažene hlad. Naopak, kyselý produkt stimuluje sekreci a bez ohledu na to, kolik pijete, opravdu chcete jíst. Celkový obsah kalorií je vysoký – představte si, že místo 2-3 litrů kefíru denně byste snědli 2-3 čokolády.

Pro zmenšení objemu kefíru a zároveň trochu zasycení zkuste smíchat kefír s bylinkami, čerstvými okurkami.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Kefír je nápoj vyrobený z kyselého mléka. Slovo kefír pochází z tureckého slova „keif“, což v překladu znamená „cítit se dobře“. Fermentovaný mléčný výrobek je bohatý na bílkoviny, obsahuje různé druhy probiotik, vitamíny C a K, vápník, fosfor, kyselinu listovou, hořčík, poznamenává Jabin Begum.

Konzumace tohoto nápoje je spojena s řadou výhod, včetně protizánětlivých, antioxidačních, protirakovinných, antimikrobiálních, antidiabetických a antihypertenzních účinků, píše NorFarahin Azizi.

Jaké jsou výhody kefíru v noci? Kefír obsahuje tryptofan, aminokyselinu, která podporuje lepší spánek a náladu. Tryptofan pomáhá zvyšovat hladiny hormonu melatoninu, který reguluje cyklus spánku a bdění, píše Kelly Miller. Lékaři zaznamenali nedostatek tryptofanu u většiny lidí s depresí.

Šálek kefíru (200 ml) obsahuje 7 g bílkovin a hodně vápníku, takže pití nápoje na noc pomáhá obnovit svaly a posílit kosti. Kefír, popíjený na lačný žaludek, zlepšuje zdraví střev a trávení. Noční pití kefíru pomáhá čistit střeva a předcházet zácpě. Užívání kefíru ráno na lačný žaludek má příznivý účinek na gastrointestinální trakt.

Bakterie nalezené v kefíru zabíjí škodlivé bakterie, jako je E. coli, salmonela a Staphylococcus aureus, poznamenává Aaron Kandola. To znamená, že kefír je potenciálně užitečný při prevenci infekcí.

Kefír se dětem podává na noc pro zlepšení spánku a snížení stresu na nervový systém. Pediatr Evgeny Komarovsky poznamenává, že děti potřebují fermentované mléčné výrobky, aby získaly potřebné množství vápníku a prospěšných bakterií.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá vyprat džíny v pračce?

Je kefír účinný v noci na hubnutí? Kefír je nízkokalorický produkt, který je užitečné pít při hubnutí. Pití kefíru před spaním pomáhá uspokojit hlad a vyhnout se konzumaci nadbytečných kalorií. Nápoj navíc pomáhá čistit střeva a urychluje metabolismus, stejně jako aktivuje spalování tuků a zpomaluje vstřebávání tuků tělem.

Vlastnosti užívání kefíru v noci, opatření

Kdo by neměl pít kefír v noci? Nedoporučuje se používat kefír před spaním za následujících podmínek:

  • individuální nesnášenlivost mléčných výrobků;
  • gastritida s vysokou kyselostí;
  • žaludeční vřed;
  • chronický průjem.

Pokud neexistují žádné kontraindikace, doporučuje se vypít šálek kefíru před spaním, to znamená 200–250 ml. Jak dlouho před spaním pijete kefír? Nejlepší je pít kefír 1,5 hodiny před spaním, abyste zahnali hlad a připravili tělo na spánek. Neměli byste ho pít těsně před spaním.

Kefír se nepije studený, ale při pokojové teplotě. Je vhodné pít pomalu a po malých doušcích. Měli byste se omezit na 1-2 šálky kefíru denně. Vyberte si nápoj s obsahem tuku 1,5 % nebo více, protože nízkotučný kefír má méně živin.

Chcete-li získat více výhod z nápoje, můžete do něj přidat chia semínka, lněná semínka a otruby. Přidejte je mleté. Tyto složky obsahují hodně vlákniny, která dodává dlouhotrvající pocit plnosti, zpomaluje reakci inzulínu a podporuje trávení. Pokud je vaše strava bohatá na vlákninu, určitě zvyšte příjem vody, abyste se vyhnuli zácpě.

Jíst kefír se skořicí vám pomůže zhubnout. Koření zvyšuje účinek nápoje: zahání hlad, aktivuje metabolické procesy, zmírňuje stres, uklidňuje. Kefír se skořicí pomáhá zlepšit trávení, odstranit škodlivé látky a nastartovat proces spalování tuků. Konzumace kefíru se zázvorem a červenou paprikou má podobný účinek. Nezapomeňte však nepřidávat příliš mnoho koření.

Pro hubnutí bude užitečný koktejl kefíru s okurkou a bylinkami. Zelenina i okurka jsou nízkokalorické, ale obsahují řadu prospěšných látek. Smíchejte ingredience v mixéru a vezměte před spaním. Do kefíru můžete přidat drcené bobule bez cukru, ale tento koktejl je vhodnější pít místo večeře než před spaním.

Kefír je oblíbený fermentovaný mléčný výrobek, který obsahuje bílkoviny, vápník a probiotika. Pijí ho pro zlepšení trávení, normalizaci metabolických procesů a pro hubnutí. Před spaním vypijte sklenici kefíru, abyste zlepšili spánek, zlepšili fungování gastrointestinálního traktu a zbavili se přebytečných kilogramů.

ČTĚTE VÍCE
Je možné nosit černé boty ke světlým kalhotám?

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchylovat k metodám v něm popsaným.

  1. Jabeen Begum. Kefír: Je to pro vás dobré? // WebMD. — 2022. — 10. září. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/kefir-good-for-you
  2. Kelly Miller. L-tryptofan // WebMD. — 2021. — 24. září. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/l-tryptophan-uses-and-risks
  3. Nor Farahin Azizi, Muganti Rajah Kumar, Swee Keong Yeap, Janna Ong Abdullah, Melati Khalid, Abdul Rahman Omar, Mohd Azuraidi Osman, Sharifah Alawieyah Syed Mortadza, Noorjahan Banu Alitheen. Kefír a jeho biologické aktivity // PubMed. — 2021. — 27. května. – 10(6):1210. — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34071977/

Recenzent – lékařka nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna