Nedostatek některých vitamínů může ovlivnit zrak různými způsoby. Valery Savanovich, hlavní lékař online laboratoře Lab4U, o tom řekl Rossijskaja Gazeta.

Grigorij Sysojev / TASS

Pacienti se šedým zákalem mají tedy nejčastěji nízkou hladinu vitaminu C. Dostatečný příjem pomůže předejít rozvoji tohoto onemocnění. Pro dospělé muže je to 90 mg denně, pro ženy – 75 mg. Předpokládá se, že citrusové plody jsou nejbohatší na kyselinu askorbovou, ale ve skutečnosti je nejvyšší obsah této látky v šípcích: dosahuje 1250 mg na 100 gramů bobulí, říká lékař. Užitečné jsou také různé odrůdy rakytníku (od 200 do 800 mg), černého rybízu (177 mg), brokolice (115 mg), sladké červené papriky (100-250 mg v závislosti na odrůdě), kopru (100 mg). Méně než 100 mg vitamínu na 100 gramů produktu se nachází ve špenátu, kiwi, jahodách, citronech, pomerančích a rajčatech.

Vitamin E (tokoferol) má silný antioxidační účinek a zabraňuje změnám souvisejícím s věkem, včetně změn v očích. Tento vitamín může oddálit rozvoj věkem podmíněné dalekozrakosti, při které člověk přestává dobře vidět na blízko. Denní příjem 10 mg pro dospělé pomůže udržet ostrost vidění na blízko déle, a proto je třeba jíst slunečnicová semínka (31 mg), mandle (25 mg), lískové ořechy (21 mg) a arašídy (10 mg). Polovinu denní potřeby lze získat ze 100 gramů sušených meruněk, sušených broskví, rakytníku a úhořího masa.

Důsledek nedostatku vitaminu B2 (riboflavin) způsobuje nejčastěji šeroslepost – ztrátu zraku za šera a v noci. Denní dávka pro dospělé: 1,8 mg vitamínu B2 pro muže a 1,5 mg pro ženy. Nachází se v telecích játrech (3,5 mg na 100 gramů) a hovězích ledvinách (2,5 mg na 100 gramů).

Vitamin B3 zabraňuje poruchám v cévách očí a zvyšuje prokrvení zrakového nervu. Denní potřeba pro dospělé je 16 mg a můžete ji naplnit arašídy (8,6 mg na 100 gramů), jehněčím (6 mg) a hovězím masem (5 mg), ale nejlepší je jíst hovězí játra, která obsahují 15 mg niacin na 100 g.

Ale nejnutnější pro náš zrak, jak se ukazuje, je vitamín A, přesněji řečeno, je to celá skupina vitamínů, kam patří retinol (vitamín A1 nebo axeroftol), dehydroretinol (vitamín A2), retinal (aldehyd vitaminu A1), kyselina retinová, provitamin A – beta-karoten. Jsou zodpovědné za zrakovou ostrost, zabraňují syndromu suchého oka, zánětu spojivek. Revital je například součástí rhodopsinu, hlavního zrakového pigmentu.

ČTĚTE VÍCE
Proč je letenka pro dítě dražší než letenka pro dospělého?

Pro podporu zdraví očí je potřeba zkonzumovat 700 mcg vitamínů A (pro ženy) a 900 mcg (pro muže) denně. Navíc během těhotenství a kojení se toto číslo zvyšuje na 750-770 mcg a 1200-1900 mcg. Nejužitečnějšími produkty jsou v tomto ohledu tresčí játra, která obsahují 25000 100 mcg vitamínu A na 8367 gramů. „Jedna porce tresčích jater vystačí na pokrytí denní potřeby na několik týdnů,“ zdůraznil lékař. Druhým nejužitečnějším produktem jsou hovězí játra (2000 mcg) a třetím je mrkev (XNUMX mcg). Nastrouhaná mrkev k snídani podle lékařky našim očím skutečně velmi prospívá.

Odrůdy červených ryb obsahují 1500 100 mcg vitamínu A na 1200 gramů a úhoř 100 750 mcg, díky čemuž jsou sushi a sashimi jedny z nejzdravějších potravin pro váš zrak. Zelený celer, kopr nebo špenát obsahují denní potřebu pro ženy ve 580 gramech – 450 mcg každý. Na tuto látku jsou bohaté také sušené meruňky (437 mcg), červený kaviár (417 mcg), šípky (386 mcg), šťovík (XNUMX mcg) a brokolice (XNUMX mcg).

Legendární borůvky ale nejsou na žádný z těchto vitamínů nijak zvlášť bohaté. Například vitamín A obsahuje pouze 0,3 % denní potřeby. Ale obsahuje lutein. Tento žlutý rostlinný pigment se hromadí v tkáních oka. Je potřeba ke zlepšení zrakové ostrosti. Kromě borůvek ji lze získat z dýně a tomelu.

I ty nejzdravější a nejbystřejší oči potřebují vitamíny. Pomáhají zlepšovat zrak, odolávat negativním faktorům prostředí, vyrovnávat se s každodenním stresem, saturovat tkáně prvky nezbytnými pro práci a předcházet rozvoji očních onemocnění. Hlavní věcí je vybrat správné vitamíny se zaměřením na vaše zdraví, věk a individuální vlastnosti.

Kategorie Lékařské poradenství
Štítky medicína zrak oči

Jaké vitamíny jsou dobré pro oči?

Nedá se jednoznačně říci, které vitamíny jsou pro oči užitečnější – mají různé účinky na organismus, takže výběr závisí pouze na účelu, pro který je plánujete užívat.

vitamin A

Zodpovědný za normální funkci očí, vnímání barev a ostrost vidění, zejména v noci, se podílí na procesech regenerace buněk. S krátkozrakostí nebo dalekozrakostí si neporadí, ale pomůže posílit rohovku. A jeho nedostatek přispívá k rozvoji zánětu spojivek a suchých očí.

ČTĚTE VÍCE
Dokážeš nosit tygří oko pořád?

Vitamin B1

Pomáhá normalizovat nitrooční tlak, hraje důležitou roli při přenosu informací z očí do mozku prostřednictvím zrakového nervu. Jeho nedostatek vede ke snížení zrakové ostrosti.

Vitamin B2

Normalizuje krevní oběh a zásobování očí živinami, je zodpovědný za vnímání barev a ostrost vidění za šera a tmy, chrání sítnici před UV zářením. Nedostatek tohoto vitaminu přispívá k rozvoji zánětu spojivek a fotofobie.

Vitamin B6

Podílí se na přenosu informací ze sítnice do mozku, zlepšuje krevní oběh, snižuje svalové napětí v očích. Jeho nedostatek může vést ke vzniku nervového tiku.

Vitamin B12

Zlepšuje krevní oběh v očních bulvách a přenos nervových vzruchů v očních nervech. Působí příznivě na tkáně čočky, chrání před zakalením.

vitamin C

Posiluje stěny cév, normalizuje krevní oběh a snižuje riziko krvácení. Stimuluje také tvorbu kolagenu, který je nezbytný pro obnovu tkání, a snižuje svalové napětí – to je nezbytné pro prevenci šedého a glaukomu. Chrání před škodlivými účinky UV záření, poškození tkání v důsledku oxidačního stresu a podílí se na procesech odpovědných za zásobování tkání kyslíkem.

Vitamin E

Má dobrý vliv na propustnost stěn krevních cév, díky čemuž jsou tkáně oka rychle nasyceny užitečnými prvky. Stejně jako vitamin C chrání před oxidativním stresem a snižuje riziko vzniku šedého zákalu souvisejícího s věkem.

Kdo potřebuje vitamíny pro oči

Vitamíny, které jsou dobré pro zrak, potřebují lidé všech věkových kategorií. Mezi dospělými a dětmi, kteří potřebují vitaminovou podporu nejvíce:

  1. Každý, kdo používá gadgety 5 nebo více hodin denně. Modré světlo vyzařované gadgety přispívá k tvorbě volných radikálů, které jsou škodlivé pro zrak. B12, C a E se stávají nezbytnými účinnými prostředky ochrany.
  2. Lidé snízkávidění. Vitamíny pomohou dítěti nebo dospělému lépe vidět a posílí tkáně, aby zastavily další snižování refrakce při krátkozrakosti, dalekozrakosti a astigmatismu.
  3. Lidé s očními chorobami nebo s predispozicí k nim. Oční vitamíny lze indikovat u zeleného zákalu a šedého zákalu, posilují a vyživují oční tkáně.
  4. Взрослыеlidí (nad 40). Vitamíny pro oči zpomalují rozvoj očních onemocnění souvisejících s věkem.
  5. Lidé, kteří nosí kontaktní čočky. Moderní čočky nenarušují proudění kyslíku a neškodí oku, pokud dodržujete doporučení výrobce a lékaře. Ale vitamíny pro oči s krátkozrakostí nebo dalekozrakostí zlepšují výživu očních tkání a obecně mají dobrý účinek na celé tělo.
ČTĚTE VÍCE
Je možné zpevnit zadek masáží?

Vitamíny pro zlepšení zrakové ostrosti

Nejlepší vitamíny pro oči jsou ty, které pro vás vybral odborník s přihlédnutím k vašemu věku, zdravotnímu stavu a životnímu stylu. Samozřejmě, že žádný lék nemůže zcela obnovit vidění, ale je docela možné jej podpořit i pro dospělého pacienta.

  1. Borůvkový forte Tablety lze pít, i když jste nestihli navštívit lékaře a získat jeho doporučení. Používají se k prevenci očních onemocnění.
  2. Complivit Oftalmo Komplex vitamínů s luteinem, který je nezbytný pro udržení vysoké zrakové ostrosti. Droga může zmírnit únavu a zarudnutí očí.
  3. Triovit Vitamíny pro oči v tabletách pomáhají vyrovnat se s vizuálním stresem.
  4. Nutrof celkem Doplněk stravy, který obsahuje účinné vitamíny pro oči. Ale můžete je užívat pouze po konzultaci s lékařem.
  5. Aevit Pomáhá vytvářet zrakový pigment, chrání před hypoxií a posiluje stěny očních cév.
  6. VitaMishki focus + borůvky Pastilky pro děti snižují riziko krátkozrakosti, přepracování a namáhání očí.
  7. Taufon (kapky) Účinný prostředek, který nasycuje oční tkáně vitamíny, urychluje proces regenerace při poraněních a degenerativních změnách rohovky, pomáhá snižovat nitrooční tlak, únavu a zmírňuje záněty očí.
  8. Riboflavin Lék zlepšuje nervové vedení v optických nervech a má dobrý vliv na práci sítnice.
  9. Okovit Přiřaďte v prvních fázích katarakty a jiných patologií. Tablety obsahují extrakt z borůvek, který zlepšuje zrakovou ostrost.
  10. Luteinový komplex Tyto vitamíny pro ostrost vidění chrání čočku a sítnici před změnami souvisejícími s věkem.
  11. Vitrum Vision Často jsou doporučovány jako vitamíny pro zrak u dospělých pacientů, neboť kompenzují nedostatek vitamínů a minerálů při zvýšené zátěži očí, působí antioxidačně (chrání oční tkáň před působením volných radikálů). Díky tomu se oči méně unaví, jasnost vidění ve tmě se zvyšuje a patologie související s věkem se vyvíjejí pomaleji.
  12. Doppelgerz Active s luteinem a borůvkami Složení tohoto doplňku stravy zahrnuje vitamíny a minerály, které zlepšují krevní oběh, regenerační procesy, vizuální kontrast ve tmě a chrání před UV zářením.

Vitamíny pro krátkozrakost a dalekozrakost

Krátkozrací a dalekozrací lidé se často chtějí své patologie zbavit. Začnou kupovat vitamínové komplexy, aby se zraková ostrost vrátila. Bohužel neexistují žádné účinné prostředky, které by mohly obnovit zrak v dětství nebo v dospělosti. Přesto jsou vitamíny nezbytné k posílení tkání, zajištění přístupu k živinám, zavedení metabolických procesů a normalizace krevního oběhu.

ČTĚTE VÍCE
Jaké fobie jsou vtipné?

Které vitamíny pro oční vidění jsou pro vás vhodné, může říci pouze lékař. Může doporučit: Focus, Strix Forte, Strix, Doppelherz Active s luteinem a borůvkami, Mirtilene-Forte, Vitrum Vision, Lutein Forte, Vitalux Plus.

Co je důležité zvážit při výběru vitamínů?

Který vitamín zlepšuje zrak? Jak vybrat ty nejlepší vitamíny pro zrak pro dospělé nebo děti? Tyto a další otázky často kladou pacienti lékaři nebo lékárníkovi v lékárně. Existuje mnoho nuancí, kterým je třeba věnovat pozornost. Doporučujeme, abyste výběr neprováděli sami, ale svěřili jej do rukou odborného lékaře, který na základě výsledků testů dokáže přesně určit, které prvky vašim očím chybí a kterým pilulkám dát přednost.

Na co si dát pozor při výběru léku

  1. Účinné látky Složení léku závisí na tom, na co přesně ho kupujete. Důležité je i množství účinných látek, jinak hrozí rozvoj hypervitaminózy.
  2. Uvolněte formu a chuť To je relevantnější pro děti, kterým záleží na tom, aby byl tablet chutný a malý. Existují další nuance. Například kapky mají méně vedlejších účinků, ale tabletové přípravky jsou pohodlnější na užívání, navíc obsahují více užitečných látek.
  3. Kontraindikace V boji za lepší vidění nezapomínejte na své zdraví. Například řada léků je v těhotenství kontraindikována.
  4. Věk pacienta Čím je pacient starší, tím důležitější je pro něj výběr léků, které korigují změny související s věkem.
  5. Souběžné nemoci Při cukrovce a hypertenzi je lepší vybrat léky, které navíc normalizují nitrooční tlak a krevní oběh.
  6. zabezpečení Informace o účinnosti a bezpečnosti vitaminových komplexů by měly být uvedeny v pokynech.
  7. Datum vypršení platnosti Pokud potřebujete absolvovat léčbu, pak by datum ukončení kurzu nemělo přesáhnout datum expirace léku.

Nečekejte okamžité výsledky: i dobré vitamíny potřebují čas, než začnou působit. Většina léků má navíc kumulativní účinek a léčba by měla probíhat v kurzu, který určí odborník.

Samotné vitamíny by se neměly omezovat. Příjem vitamínů doplňuje odpočinek, procházky na čerstvém vzduchu, oční gymnastika a hygiena.

Přírodní zdroje vitamínů pro oči

Vitamíny pro zlepšení zraku se nenacházejí pouze ve vitamínových komplexech, lze je získat také z potravy. Proto je tak důležité upravit jídelníček a jíst vyváženě.

ČTĚTE VÍCE
Jak se lipom cítí?

Následující produkty jsou velmi užitečné

  1. А: borůvky, mrkev, grapefruit, játra, rybí tuk, vejce, mléko, rajčata, meruňky, paprika, cibule, dýně, kaki, celer, petržel a medvědí česnek.
  2. V1: sója, hrách a jiné luštěniny, játra, celozrnný chléb, špenát, kvasnice, otruby, ryby a mořské plody.
  3. V2: zelená a listová zelenina, semínka, vejce, tvaroh, mandle, čerstvý hrášek, sýr, játra.
  4. V6: ryby, játra, slepičí vejce.
  5. V12: ryby, vejce, hovězí maso, mléko, zakysaná smetana, sýr, droby.
  6. С: pomeranče, mandarinky a jiné citrusové plody, mrkev, šípky, maliny, ostružiny, černý rybíz, zelí, rajčata, brambory, paprika.
  7. Е: mrkev, rakytník, vejce, brokolice, máslo, špenát, játra, ořechy, listová zelenina.

EXISTUJÍ KONTRAINDIKACE. JE NUTNÁ KONZULTACE S ODBORNÍKEM

Často kladené otázky o očních vitamínech

⏩ Který vitamín je zodpovědný za jasné vidění?

Retinol neboli vitamin A je považován za nejdůležitější pro zrak, protože se podílí na syntéze zrakového pigmentu rodopsinu. Tělo si vitamín A samo nevytváří, proto je důležité jej přijímat s jídlem. Nežádoucí je i nadbytek retinolu, nepřekračujte proto jeho denní dávkování.

⏩ Je možné zlepšit vidění vitamíny?

Vitamíny pomáhají udržovat zdraví, ale nemohou vyléčit oční onemocnění ani zlepšit zrak.

⏩ Jaký vitamín vám chybí, když špatně vidíte?

Špatné vidění není vždy důsledkem nedostatku vitamínů. V tomto případě mohou být různé poruchy spojeny s nedostatkem vitaminu A, protože se podílí na syntéze zrakového pigmentu rodopsinu, který je zodpovědný za vidění za šera. Pro oči jsou prospěšné i vitamíny E, C, skupina B a další. Pokud se vaše zraková ostrost sníží, kontaktujte lékaře: v případě potřeby provede diagnózu a předepíše multivitaminové komplexy.