Stres je přirozená reakce těla na vnitřní a vnější změny (změna klimatu nebo časových pásem, nadcházející pohovor atd.). Je potřeba, abychom se přizpůsobili novým podmínkám. Přirozený obranný mechanismus však může selhat a neuropsychické napětí se rozvine ve stav, který je zdraví nebezpečný a zasahuje do běžného života. Od odborníka jsme se dozvěděli, proč stres způsobuje nedostatek vitamínů a jak ho doplnit.

Nina Naboková
Archiv fotografií/Hulton Archive/Getty Images

Neléčte se sami! V našich článcích shromažďujeme nejnovější vědecká data a názory autoritativních odborníků na zdraví. Ale pamatujte: pouze lékař může diagnostikovat a předepisovat léčbu.

Stres se stal součástí každodenního života milionů lidí po celém světě, přičemž 35 % dotázaných v různých zemích přiznává, že pravidelně pociťují fyzický, psychický nebo emocionální stres. Podle statistik VTsIOM každý čtvrtý Rus loni čelil stresové situaci více než jednou za měsíc.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Jak funguje stres?

Kanadský vědec Hans Selye, který je nazýván „otcem biologického stresu“, identifikoval tři fáze stresu, které jsou pro tělo nebezpečné:

  • Rostoucí napětí. Náš mozek vysílá nervové impulsy a produkuje stresové hormony, které v těle spouštějí imunologickou reakci. Pod vlivem adrenalinu, norepinefrinu a kortizolu se tělo mobilizuje, soustředí a připravuje na rozhodující akci (nechvalně známý „boj nebo útěk“). Zvyšuje se krevní tlak, zrychluje se srdeční tep, ztěžuje se dýchání, je pociťováno napětí ve svalech – tato reakce je reakcí na silný fyzický nebo psychický dopad (hádka, špatná zpráva nebo nehoda).

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

  • Odpor. Člověk se vyrovnává s emocemi a přebírá kontrolu nad situací. V této době se hypotalamus (část mozku zodpovědná za stres) a nadledvinky (aktivované stresovými hormony) zklidní, svaly se uvolní a vydechneme.
  • Vyčerpání. Tato fáze nastává, když je nemožné vyrovnat se s emocemi nebo přijmout situaci. Stresové hormony norepinefrin a kortizol jsou nadále nepřetržitě produkovány, což vede k přetížení organismu, emočnímu vyhoření, únavě, apatii a podrážděnosti. Celkový obraz doplňuje nespavost a bolesti hlavy, nespokojenost se sebou samým, izolace a neochota komunikovat s kolegy a blízkými.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Proč stres škodí vašemu zdraví?

Stres nemilosrdně spotřebovává prospěšné mikroelementy, když je tělo nejvíce potřebuje. Snižuje se přísun vitamínů a minerálů, protože řada z nich se podílí na tvorbě stresových hormonů. V důsledku toho jejich rezervy nestačí na další důležité funkce.

ČTĚTE VÍCE
Jaký režim trouby mám zvolit pro pečení?

Z dlouhodobého hlediska může chronický stres vést k onemocněním kardiovaskulárního systému a trávicího traktu a řadě dalších. Souvislost mezi stresem a duševním onemocněním je nejsilnější u neuróz, následovaných depresí a schizofrenií. Výzkum zjistil souvislost mezi stresem, rozvojem nádorů a potlačením přirozených zabíječů (NK) buněk.

Ve stresu navíc trpí chuť k jídlu a kvalita stravy se mění k horšímu. Stres může vypnout trávicí systém a způsobit, že vstřebáváme méně živin.

Jaké vitamíny jsou potřebné pro stres?

Moderní výzkumy ukazují, že při stresových situacích klesá hladina nejdůležitějších živin v těle, jako je hořčík, zinek, vápník, železo a niacin (vitamín B3).

Hořčík normalizuje uvolňování kortizolu a reguluje činnost hormonů štěstí – dopaminu a serotoninu. Přírodní zdroje hořčíku zahrnují ořechy, celozrnný chléb, špenát, černé fazole a avokádo. Získat dostatek tohoto prvku z potravy je však poměrně obtížné. Na pomoc mohou přijít speciální doplňky hořčíku.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE
INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Zinek, stejně jako hořčík, je přírodní antidepresivum. Výzkumy ukazují, že čím více je člověk v depresi, tím nižší je jeho hladina zinku. Naše tělo si bohužel nedokáže vyrobit dostatek zinku, proto je důležité pravidelně do jídelníčku zařazovat maso, drůbež, mléčné výrobky, fazole a celozrnné cereálie.

Železo důležitý pro tvorbu hemoglobinu, bílkoviny v červených krvinkách, která přenáší kyslík do tělesných tkání. Tento mikroelement je povinným účastníkem procesu produkce hormonu radosti dopaminu. Nedostatek železa může vést k anémii, způsobit únavu a snížit fyzickou a duševní výkonnost. To vše jsou signály ke kontrole hladiny železa v krvi. Pro udržení hladiny železa v krvi je důležité pravidelně konzumovat maso, drůbež, mořské plody, čočku, fazole a špenát.

Vápník obvykle souvisí se zdravím kostí. Tento minerál se však podílí na fungování nervového systému. Vápník je nezbytný pro kontrolu hladiny hořčíku, fosforu a draslíku v krvi, protože tyto minerály se vzájemně vyrovnávají. Když je hladina vápníku nízká, tělo jej čerpá ze zásob uložených v kostech.

Vitamíny skupina B – Jedná se o vitamíny pro zdraví mozku a centrálního nervového systému. Vitamíny B3 (niacin), B5 a B6 se podílejí na syntéze hormonů adrenalinu a norepinefrinu, což znamená, že při silné zátěži tyto látky nezvládají další důležité funkce – v těle jich prostě není dostatek.

ČTĚTE VÍCE
Jakou národnost má Megan Fox?

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Vitamin B3 nachází se v potravinách, které mnoho lidí jí k obědu nebo večeři: maso, drůbež, zelenina, ovoce, obiloviny. Nedostatek této látky je pozorován zřídka, hlavně při dodržování přísné diety a omezení bílkovinných potravin. Niacin interaguje s B12, a pokud má jeden nedostatek, bude nedostatek druhý, ale většina potravin bohatých na niacin obsahuje také B12.

Vitamin B5, neboli kyselina pantotenová, zvyšuje hladinu energie, pomáhá tělu vstřebávat živiny, chrání cévy před aterosklerózou, podporuje fungování imunitního systému, snižuje úzkost a bojuje proti panickým záchvatům. Chronický stres může blokovat produkci kyseliny pantotenové střevním mikrobiomem a naše tělo není schopno tento vitamín akumulovat. Potřeba B5 je proto každodenní a je poměrně obtížné získat jeho denní dávku jídlem – koncentrace tohoto vitaminu klesá, když jsou potraviny zmrazeny a ohřáty. Získáte ho z kravského mléka, sýrů, vajec (pokud jsou vypěstována na farmě a ne z nejbližšího obchodu, protože obsah kyseliny pantotenové v nich může být pod 45 %), luštěnin, celozrnných těstovin, chřestu, žampionů , atd.

Antistresový vitamín B6, stejně jako kyselina pantotenová, se vyrábí ve střevech a potřeba vitaminu B6 v těle převyšuje jeho produkci bakteriemi střevní flóry. Proto je důležité zařazovat do jídelníčku každý den maso, ryby, zeleninu, ovoce, rýži, celozrnné výrobky, luštěniny atd.

Často je obtížné získat všechny potřebné vitamíny a minerály v čisté formě z každodenní stravy a v podmínkách nedostatku to může být vážný problém. Na záchranu přijdou vitamínové a minerální doplňky. Ale neměli byste si sami předepisovat kurz jejich užívání. Připomínáme, že nejprve musíte podstoupit komplexní vyšetření.

Poslední měsíce se pro mnohé staly vážnou zkouškou síly. Ocitáme se jako nevědomí svědci a účastníci globálních změn, které přímo či nepřímo ovlivňují naše životy a životy blízkých. V takové situaci většina z nás zažívá neustálou úzkost, která hrozí přerůst v chronický stres. Abychom tomu zabránili, musíme jednat hned. Které to jsou, vám prozradíme v tomto článku.


Jak si pomoci ve stresové situaci?

V podmínkách nejistoty, kdy každý den přináší hrozné zprávy a budoucnost nevěstí nic dobrého, je silný stres naprosto normální, adekvátní reakcí na to, co se děje. To je skutečně šok pro nervový systém, na který se nelze předem připravit a je těžké si na něj zvyknout. Dá se to ale přežít a přitom si maximálně zachovat své duševní i fyzické zdraví. Nabízíme vám několik jednoduchých tipů, které vám mohou pomoci dostat se z emocionálního kolapsu:

  • Vylučte z informačního pole jakékoli zdroje informací, které ve vás vyvolávají silnou úzkost nebo dokonce paniku. Je samozřejmě užitečné mít povědomí o aktuálním dění, ale v sázce je vaše zdraví, takže byste neměli riskovat. Vybírejte takové kanály, které prezentují informace v nejsušší formě bez emocí a nepodvádějí uživatele. Tímto způsobem vám neuniknou důležité události a ušetříte si nervy.
  • Přejděte na každodenní činnosti. „Neflákejte“ na internetu nebo u televize, je lepší dělat domácí práce. Čistý a uklizený domov vám pomůže cítit se emocionálně stabilnější, zatímco špína a nepořádek vše jen zhorší. Dobrou možností by bylo přejít do práce. Pusťte se do nového projektu nebo se zaměřte na aktuální dění. Hlavní věcí je nezabývat se negativními automatickými myšlenkami, které způsobí pouze úzkost a nepřinesou žádný užitek.
  • Komunikujte více s lidmi, kteří jsou vám blízcí a příjemní. Pozitivní komunikace snižuje stres, pomáhá vám vyrovnat se s úzkostí a cítit se jistější. Pokud pochopíte, že nejste sami a jste obklopeni milujícími lidmi, bude pro vás snazší překonat těžké chvíle.
  • Pomozte tělu a dopřejte mu další podporu ve formě mikroživin, které mohou podpořit nervový systém, zmírnit stres a normalizovat spánek. To je nyní obzvláště důležité. Žádné rady nebo praxe nepomohou ve stavu silného stresu, pokud jste neustále napjatí a soustředění na to negativní. Klidné emocionální pozadí a zdravý spánek jsou tím, o co byste měli usilovat jako první.
ČTĚTE VÍCE
Jak voní Kim Kardashian?

Jaké mikroživiny mohou pomoci vyrovnat se se stresem?

Expertka společnosti Evalar v oblasti výživy, Olesya Pronina, sestavila snadno použitelné schéma čtyř přírodních doplňků stravy na bázi vitamínů, minerálů a aminokyselin. Doporučený komplex je univerzální a lze jej použít při jakýchkoli projevech stresu a poruchách spánku. Pojďme si říci více o minerálech, vitamínech a aminokyselinách, které jsou součástí komplexu.

Minerály

Hořčík je jedním z nejdůležitějších prvků v lidském těle, účastní se řady biochemických procesů, které jsou klíčové pro správné fungování kardiovaskulárního, trávicího, endokrinního a pohybového systému. Hraje také zásadní modulační roli v chemii mozku a ovlivňuje několik neurotransmisních drah spojených s rozvojem deprese 1 .

Při vysokém psycho-emocionálním stresu začíná tělo intenzivně spotřebovávat hořčík, který je zodpovědný za ochranu psychiky a nervového systému před destruktivními účinky stresových faktorů 2.

Hořčík je jedním z nejobtížněji absorbovatelných prvků, takže i při správné výživě mnozí pociťují nedostatek této mikroživiny. Při vyvážené stravě bohaté na hořčík se do těla dostane pouze 30–40 % minerálů 3. Navíc vápník, sodík 4,5, železo, fosfor, kyselina šťavelová a některé další látky mohou rušit jeho vstřebávání.

Při silném stresu tělo ztrácí obrovské množství hořčíkových iontů a nervový systém začíná špatně fungovat. K normalizaci emočního pozadí je nutný dodatečný příjem minerálu 6. Ne všechny doplňky hořčíku se však dobře vstřebávají. Minerály v kovové a citrátové formě mají nízký stupeň vstřebávání, takže i při užívání vysokých dávek takových léků bude velmi obtížné kompenzovat nedostatek hořčíku. Pro podporu nervové soustavy v období silného stresu je lepší volit hořčík v chelátové formě, který se tělem dobře vstřebává a snáší, nezpůsobuje nežádoucí účinky z trávicího systému a nehromadí se v těle.

„Chelát hořčíku“ od společnosti „Evalar“ obsahuje hořčík v chelátové formě, proto je vysoce biologicky dostupný a může pomoci rychle obnovit nedostatek minerálů a normalizovat emocionální pozadí.

Vitamíny

Vitamíny skupiny B hrají důležitou roli ve fungování nervového systému a buněčného metabolismu. Podílejí se na syntéze a regulaci serotoninu a dopaminu, které jsou často nazývány hormony štěstí 7 a klidu. Někteří vědci poukazují na souvislost mezi nedostatkem serotoninu a dopaminu a úzkostnou depresí, přičemž poznamenávají, že doplnění nedostatku těchto hormonů může zlepšit psycho-emocionální stav 8 .

ČTĚTE VÍCE
Je možné se líbat, pokud máte lidský papilomavirus?

Dostatečná hladina vitaminů B je také nezbytná pro tvorbu kyseliny gama-aminomáselné (GABA), důležitého mediátoru CNS odpovědného za saturaci tkání kyslíkem.

Kurz vitaminů B může pomoci obnovit poškozená nervová vlákna, zlepšit kognitivní funkce a udržet zdraví mozku 9 .

Společnost Evalar vyrábí vitamíny B ve snadno dostupné formě šumivých tablet. Komplex obsahuje 8 vitamínů skupiny B, vitamín C a zinek, které dokážou zlepšit stav centrálního a periferního nervového systému, obnovit poškozená nervová vlákna, příznivě působit na paměť a pozornost.

Aminokyseliny

Aminokyselina L-theanin je vysoce účinný přírodní relaxant, který byl původně používán jako lék na zlepšení kognitivních funkcí, ale nyní je široce používán jako adjuvans ke zlepšení psycho-emocionální pohody 10 .

Kurz L-theaninu může pomoci zvýšit hladiny serotoninu, dopaminu a kyseliny gama-aminomáselné, které jsou klíčovými indikátory dobré nálady. Kromě toho výzkumy ukázaly, že L-theanin může zvýšit odolnost vůči stresu a má pozitivní vliv na kvalitu spánku, čímž pomáhá bojovat proti účinkům stresu.

Další důležitou látkou pro nervový systém je aminokyselina glycin. Působí jemně na centrální nervový systém, chrání ho před přebuzením, má uklidňující účinek, udržuje duševní rovnováhu 11 . Účinek theaninu závisí na hladině glycinu, takže kombinovaný příjem aminokyselin může zvýšit jejich neuroprotektivní vlastnosti.

Glycin v maximální dávce 12 získáte z doplňku stravy „Glycine Forte Evalar“, který je dostupný ve formě šumivých tablet a rychle se vstřebává, protože se do těla dostává ve formě hotového nápoje.

Režim užívání doplňků stravy na stres

Podrobný diagram od odborníka na výživu Olesyi Pronina vám pomůže správně užívat doporučené doplňky stravy:

  • “Chelát hořčíku” 400 mg – 1 tableta 2krát denně;
  • vitamíny skupiny B ve formě šumivých tablet – ½ tablety rozpuštěné ve sklenici vody (200 ml), 1krát denně;
  • “Theanin” 250 mg – 2 kapsle 1krát denně;
  • “Glycine Forte” 1000 mg – ½ tablety rozpuštěné ve sklenici vody (200 ml), 2krát denně.