Je známo, že na stravě závisí nejen naše hmotnost, ale také zdraví téměř všech tělesných systémů. Lékaři a odborníci na výživu nám neustále připomínají, jak důležité je jíst správně a vyváženě. Ale stále nemůžeme odmítnout produkty, které jsou považovány za škodlivé. Abyste jednou provždy zapomněli na své oblíbené chipsy, sladkosti a hamburgery, potřebujete pozoruhodnou vůli. Pokud je ale nedokážete odmítnout úplně, pokuste se alespoň vyloučit ty nejškodlivější potraviny nebo je alespoň zařaďte do jídelníčku co nejméně.

Seznam nejškodlivějších produktů: vzít na vědomí

Co mohou oblíbené pochutiny a pochutiny napáchat na našem těle? Rozumíme nejškodlivějším produktům.

Sladká soda. Plynové bubliny, pro které milujeme sycené nápoje, způsobují nadýmání, pálení žáhy, říhání a plynatost. Tyto příznaky pozoruje asi čtvrtina fanoušků Coca-Coly a podobných nápojů. Mimochodem, stejný účinek mají sycené alkoholické nápoje. Navíc sladká soda je opravdu, opravdu sladká. Každá sklenice obsahuje 100–150 kalorií navíc. Nemají žádnou nutriční hodnotu, jsou to čistý cukr.

Uzené maso. Uzené maso a ryby obsahují hodně soli. Sůl zadržuje tekutinu v těle, což vede ke vzniku otoků. Antioxidanty, které jsou v takových produktech často přítomny, nepříznivě ovlivňují mikroflóru gastrointestinálního traktu. Uzená masa jsou navíc často velmi tučná a použití přebytečného tuku je další zátěží pro trávicí orgány.

Brambůrky. Bramborové lupínky jsou v podstatě škrob, tuk a sůl. Jeden sáček chipsů obsahuje až jednu polévkovou lžíci oleje. Příjem takového „paliva“, který dráždí žaludek, může způsobit pálení žáhy, které se projevuje jako pálení a nepříjemná chuť v ústech.

Čokoláda. Tato pochoutka je také velmi tučná a přebytečný tuk, jak jsme diskutovali výše, může způsobit kyselý reflux. Stejný účinek má i theobromin, látka nacházející se v nadbytku v čokoládě.

Trans tuky. Například margarín je pro nás naprosto nepřirozený produkt. Trans-tuky se špatně tráví a způsobují podráždění a záněty trávicího traktu. Výsledkem jejich užívání může být průjem, bolesti žaludku a nevolnost.

Koření a pálivé omáčky. Pravidelné dráždění stěn žaludku kořeněnými produkty může vést ke snížení jejich ochranné bariéry a rozvoji gastritidy – zánětu žaludeční sliznice. Také kořeněná a kořeněná jídla stimulují tvorbu žaludeční šťávy a mohou vést k pálení žáhy – vyhazování obsahu žaludku do jícnu – zejména po těžkých jídlech.

ČTĚTE VÍCE
Jak stárne ženský krk?

Tukové maso. Slanina, šťavnaté kotlety, křupavé kotlety – to vše je samozřejmě velmi chutné. Tučná jídla jsou však pro trávicí systém těžkou zkouškou. Velmi dlouho se tráví. Aby se žaludek vyrovnal s přebytečným tukem, vylučuje zvýšené dávky žaludeční šťávy. To má často za následek pálení žáhy a bolesti břicha.

Bílý chléb. V dávných dobách si bílý chléb mohli dovolit jen velmi bohatí lidé – chudí jedli hrubý šedý chléb s otrubami. Dnes je tomu naopak: celozrnné pečivo je poměrně drahé a nejlevnější chleba na tousty je bílý. V takovém chlebu nejsou téměř žádné živiny – je chudý na vitamíny, minerály a prakticky neobsahuje bílkoviny a vlákninu. Je ale kalorický, má hodně cukru a škrobu. Jemný měkký chléb je těžko stravitelný. Ve střevech bobtná, což vede k zácpě, těžkosti v břiše a plynatosti.

Důsledky konzumace nezdravých potravin

Při konzumaci nezdravých jídel se téměř zaručeně dostaneme do potíží – zvýšená tvorba plynu a plynatost, bolest a tíha v žaludku, zácpa nebo průjem, nevolnost, říhání, neustálá pachuť v ústech. Nadměrný tuk vytváří extra zátěž pro játra a slinivku, zhoršuje fungování kardiovaskulárního systému a vede k nadváze. Sůl v nadměrném množství nutí ledviny pracovat na hranici možností a je jednou z hlavních příčin otoků. Cukr vede ke kvašení, přispívá k obezitě a poškozuje zuby – bakterie způsobující kazy mají velmi rády sladkosti.

Pokud pravidelně jíte škodlivé potraviny, můžete narušit trávicí systém: tělo, které se snaží přizpůsobit se takové stravě, začne produkovat hodně některých enzymů a jen málo dalších. Utrpí i prospěšná mikroflóra – počet pomocných bakterií ubude a jako v každém ekosystému nastoupí na jejich místo jiné mikroorganismy, které nejsou tak užitečné.

I ty nejzdravější potraviny však mohou způsobit potíže. Je totiž důležité nejen to, co jíme, ale také jak to děláme.

Lékaři i odborníci na výživu se například shodují, že ovoce a zelenina jsou nezbytnou součástí zdravé výživy. Obsahují vitamíny, minerály a vlákninu, která je nezbytná pro trávení. Vláknina je hlavní živnou půdou pro bakterie, které tvoří přirozenou střevní mikroflóru. Pokud se však příliš necháte unést potravinami s vysokým obsahem vlákniny, můžete si ublížit. Pro tělo není snadné „vyrovnat se“ s velkým množstvím vlákniny, na kterou reaguje zvýšenou tvorbou plynů a zpomalením trávicího procesu. To neznamená, že bychom měli opustit zeleninu a ovoce. Jen se snažte nepřehánět syrovou zeleninu a rozhodněte se pro plně zralé ovoce.

ČTĚTE VÍCE
Co je keratin na obočí?

Umírněnost však nikdy nebude zbytečná. Dokonce i lidé se zdravým trávicím systémem mohou pociťovat značné nepohodlí z přejídání. Náš žaludek je malý – jeho objem je přibližně půl litru – a pojme vizuálně množství jídla přibližně rovné dvěma pěstím. Pokud jíte mnohem více, zvýší se zatížení žaludku a proces trávení se ztíží a zpomalí. Na to prostě není dostatek trávicích enzymů. Jídlo začne kvasit a uvolňovat toxiny. Následky mohou být nejnepříjemnější – od nadýmání a pocitu těžkosti až po otravu jídlem.

Trávení je regulováno autonomním nervovým systémem, který se skládá ze dvou částí: sympatického (systém „bojuj nebo uteč“) a parasympatiku („odpočívej a trávi“). Trávení a asimilace potravy je nejúčinnější pod vlivem oddělení „asimilace“. Lékaři proto nedoporučují jíst příliš rychle, „na útěku“ a mluvit při jídle: při tomto způsobu stravování je trávicí systém ovlivněn systémem „bojuj nebo uteč“. Je velmi důležité jídlo důkladně rozžvýkat, protože zpracování se slinami je první fází trávení. Tím, že si do žaludku dáváte nepřipravené jídlo, ho nutíte k dvojnásobné práci. Nejnevinnějším důsledkem toho je říhání, ale zvyk rychle jíst může způsobit plynatost, zažívací potíže a další závažnější poruchy.

Zvyk unáhlené stravy, pravidelné přejídání, závislost na tučném, sladkém a slaném – to vše je zdraví nebezpečné a může mít nedozírné následky. Gastritida, peptický vřed, syndrom dráždivého tračníku, distenze žaludku, pankreatitida a další onemocnění slinivky a jater, dysbakterióza, nadváha a obezita – to není úplný seznam typických problémů těch, kteří často konzumují škodlivé potraviny a nesledují rovnováha bílkovin, tuků a sacharidů ve stravě. A lidí trpících těmito nemocemi je hodně. Podle statistik shromážděných odborníky z Vyšší ekonomické školy v roce 2014 má asi 48 % Rusů starších 18 let nadváhu a nejméně 21 % je obézních [1]. Je pozoruhodné, že mnoho lidí s nadváhou považuje svůj jídelníček za správný a vyvážený. Někteří z nich přitom trpí některými onemocněními trávicího ústrojí – nejčastěji lékaři diagnostikují onemocnění žlučníku a slinivky břišní.

V poslední době se podvýživa stala celostátním problémem. Tato smutná statistika je důvodem k přehodnocení stravovacích návyků a pozornosti k vlastnímu zdraví.

  • 1 https://www.kommersant.ru/doc/3100369
  • 2 M. A. Livzan, E. A. Lyaluková. Patomorfóza chronické pankreatitidy:
    nové ve známém (na základě materiálů z Evropského konsensu 2013). Ošetřující lékař 08/14.
  • 3 https://clck.ru/M6efZ
ČTĚTE VÍCE
Jak správně odstranit chloupky nad rtem voskem?

1. Čipy

Chipsy se vyrábí z mouky a škrobů s přídavkem aromat a zvýrazňovačů chuti. Taková směs přispívá nejen ke vzniku nadváhy, ale také k narušení jater, infarktu a tvorbě aterosklerotických plátů. Kromě toho složky obsažené v tomto škodlivém produktu pro tělo vedou k mutacím na buněčné úrovni a mohou způsobit onkologii.

2. Konzervy a uzeniny

Uzeniny a konzervy by se daly nazvat zdravými, kdyby obsahovaly pouze přírodní maso. Obsahují však skryté tuky, stabilizátory, emulgátory, barviva a další přísady, které zvyšují riziko vzniku cukrovky, srdečních chorob a rakoviny. Mnoho výrobců k nim přidává transgenní sóju, která má tendenci při pěstování hromadit herbicidy. Bylo prokázáno, že nebezpečné chemikálie způsobují alergie a narušují činnost žláz s vnitřní sekrecí.

3. Kečupy a majonézy

Tyto lahodné omáčky jsou z nějakého důvodu na seznamu nezdravých potravin. Kromě chemických přísad obsahuje kečup mnoho cukru, který vyvolává cukrovku, kaz a gastrointestinální onemocnění. Pokud jde o majonézu, jednou z jejích složek jsou trans-tuky, což může vést k mnoha negativním důsledkům:

  • zvýšit hladinu “špatného” cholesterolu;
  • snížit imunitu;
  • zvýšit o 6-10 % pravděpodobnost ischemické choroby srdeční;
  • vést k Alzheimerově chorobě, alergiím, nepsychogenní depresi.

Chyba při získávání aliasu

4. Párky v rohlíku

Zdálo by se, že co je špatného na housce s klobásou? Moderní uzeniny však obsahují sóju a E-složky, které dráždí trávicí trakt a negativně ovlivňují trávicí systém. Jednou z nejnebezpečnějších přísad v uzeninách je glutaman sodný, který řadí párky v rohlíku mezi nejškodlivější potraviny pro člověka. Působením na nervový systém otupuje pocit hladu a povzbuzuje lidi, aby jedli více, než potřebují. V důsledku toho je žaludek natažený a tuk se hromadí v pase.

5. Popcorn

Kukuřice sama o sobě není nebezpečná, kromě vysokého obsahu kalorií. Obsahuje vlákninu a vitamíny, které tělu prospívají. Vše se ale změní, když se kukuřice spojí s olejem, solí, chemickými přísadami ke karamelizaci a zvýraznění chuti. V tomto případě se jeho nutriční hodnota ještě zvýší a velké množství soli vede k problémům s ledvinami a skokům v krevním tlaku.

6. Instantní nudle

Vzhledem k tomu, které potraviny tělu škodí, nelze nezmínit instantní nudle, které mnoho lidí v rychlém životním stylu raději konzumuje. Jeho hlavní škodou je porušení metabolismu. Při konzumaci nudlí se zdá, že tělo dostává kalorie, ale bez živin, které potřebuje, takže si brzy vyžádá novou porci jídla. Pokud se to opakuje stále dokola, tak časem dochází k nerovnováze metabolických procesů, člověk získává nemoci a nadváhu.

ČTĚTE VÍCE
Je možné odstranit vrásky peelingem?

7. Slané limonády

Sodovky jsou nebezpečné kvůli vysokému obsahu cukru, který negativně ovlivňuje tvar a fungování slinivky břišní. Existují nápoje, které místo cukru obsahují různá sladidla, ale jsou také v TOP 10 škodlivých produktů, protože:

  • vést ke vzniku celulitidy;
  • dráždí ústní sliznici a zvyšují žízeň;
  • narušují metabolismus a acidobazickou rovnováhu těla.

Pekařské výrobky z mouky nejvyšší jakosti jsou představiteli „rychlých sacharidů“, které znamenají příjem velkého množství kalorií. Tento přebytek se ukládá v pase ve formě tukové zásoby a postupně vede k obezitě. Kromě toho složení chleba často obsahuje škodlivé přísady, které ohrožují výskyt onemocnění cév, trávicího systému a rakoviny.

9. Margarín

Stejně jako majonéza obsahuje margarín nenasycené tuky, které ho činí nezdravým. Dnes se vyrábí z hydrogenovaného slunečnicového oleje, který je nebezpečný pro srdce, játra a cévy. Je známo, že trans-tuky jsou jednou z příčin celulitidy a tvorby cholesterolových plaků.

10. Bonbóny a čokoládové tyčinky

Vzhled nadváhy, cukrovka, alergické reakce, zhoršení chrupu jsou jen některé z problémů, které lze získat častým používáním sladkostí. Tyčinky a sladkosti jsou přeborníky v obsahu lehce stravitelného cukru, který nemá žádnou nutriční hodnotu. Zahrnují také emulgátory, sladidla, barviva a další přísady, které nepříznivě ovlivňují organismus.

Výše uvedený seznam obsahuje nejvíce nezdravé potraviny, které je nesmírně důležité vyloučit ze svého jídelníčku. Pokud chcete jíst pouze zdravé jídlo, doporučujeme vám kontaktovat službu Elementaree a objednat si chutné snídaně, obědy a večeře z ekologických a nezávadných surovin. Naše pokrmy jsou vyrobeny z čerstvého ovoce a zeleniny, přírodního masa, osvědčených mléčných výrobků, takže prospějí vašemu zdraví a neublíží vaší postavě!