Tyto informace pro vás mohou být velmi důležité. Už jen z toho důvodu, že zinek je pro tělo mnohem důležitější – více, než se běžně věří. Koneckonců, podílí se na mnoha procesech ve vašem těle. Pomáhá fungování 300 různých enzymů a podílí se na 2000 různých genetických faktorech spojených s naší DNA a RNA. Jeho asistenci potřebují nejen trávicí enzymy, ale i řada dalších procesů.

Funkce zinku v těle

Velmi ovlivňuje spánkové cykly. Pokud máte problémy se spánkem, dejme tomu, že vám chybí poslední fáze spánku, můžete si zinek dát těsně před spaním. Je také silně zapojen do části vašeho mozku nazývané hipokampus, který je relé pro paměť, učení a další kognitivní funkce. Zinek souvisí s inzulínem, o čemž bude řeč níže. Při trvalém nedostatku zinku hrozí, že se stanete diabetikem. Zinek se také podílí na produkci neurotransmiterů, jako je serotonin a dopamin, které mohou ovlivnit náladu člověka. Tvoří také velmi důležitou skupinu antioxidantů spojených s mozkem, srdcem a svaly – třemi částmi našeho těla, které spotřebovávají hodně kyslíku. Zinek pomáhá vyrovnat se s oxidačním stresem, který je spojen s mitochondriemi, energetickou továrnou všech těchto tkání.

Proč je nedostatek zinku nebezpečný?

  • úplná ztráta chuti k jídlu, což často vede k tak smutnému jevu, jako je anorexie.
  • Někdy dochází k nekróze, protože se tkáň nehojí. A zinek opravdu napomáhá hojení ran.
  • Nedostatek zinku může způsobit vředy jak vně, tak uvnitř těla, dokonce i vředy v ústech. Tento jev je známý mnoha starším lidem. Snaží se léčit tyto vředy nebo rány, aniž by si uvědomovali, že naléhavě potřebují doplnit hladinu zinku v těle.
  • Dalším vážným problémem spojeným s nedostatkem zinku je hypogonadismus. Při této nemoci u muže klesá hladina pohlavních hormonů, varlata atrofují a zmenšují se. Nízká hladina testosteronu je často důsledkem vážného nedostatku zinku.
  • Dalším obtížným problémem je atrofie brzlíku, známá také jako brzlík. Nachází se nad srdcem a má obrovský vliv na tvorbu tzv. T buněk zapojených do imunitního systému. Žláza je jako tréninkový tábor pro imunitní systém. A pokud člověk zažije atrofii brzlíku, pak prostě nebude mít imunitní systém.
  • Naše tělo má nadledvinový hormon zvaný kortizol. Hladina kortizolu se může výrazně zvýšit, pokud člověk trpí nedostatkem zinku a zmíněný brzlík již nepodporuje imunitní systém.
  • Velmi často dochází ke ztrátě svalové hmoty v důsledku nedostatku zinku. Maso je jedním z nejlepších zdrojů, protože obsahuje přesně ten zinek, který svaly potřebují k tvorbě antioxidantů, které působí proti veškerému oxidativnímu poškození, ke kterému dochází během cvičení.
ČTĚTE VÍCE
Co se hodí ke kožené bundě?

Pokud dokážete identifikovat rané příznaky nedostatku zinku, můžete těmto i závažnějším problémům předejít.

Příznaky nedostatku zinku

Níže jsou uvedeny ty nejběžnější, ale co je velmi důležité, brzy příznaky nedostatku zinku. Pokusíme se také poskytnout vhled do toho, proč zinek ovlivňuje některé orgány více než jiné.

Stává se, že nedostatkem zinku nejvíce trpí slinivka břišní. Tento orgán má dvě části. První kontroluje hladinu cukru v krvi, což přímo souvisí s inzulínem, se kterým zinek z velké části souvisí. A druhá část, zvaná exokrinní, je spojena s enzymy. Právě druhý z nich nám signalizuje nedostatek zinku s křečemi v břiše, průjmem, bolestmi a dokonce i nadýmáním. Ano, může to být způsobeno jinými důvody, například jednoduše pokrmy, které člověk právě snědl. Může to být ale také způsobeno nedostatkem zinku.

Dalším běžným příznakem je dušnost při námaze, což je další indikátor, který může být užitečné si uvědomit. Protože někdy si lidé myslí: “No, prostě nejsem ve formě.” Ale to může být nedostatek zinku, takže stojí za to přehodnotit svůj jídelníček. Pokud jíte dostatek zinku, může to být způsobeno něčím, čemu se říká střevní malabsorpce. Vzniká v důsledku prodělaných nemocí. Vyplatí se také zkontrolovat, zda nemáte střevní zánět.

Proč vzniká nedostatek zinku?

Malabsorpce – nedostatečné vstřebávání živin – je hlavní příčinou nedostatku zinku.

Další častou příčinou je konzumace potravin s kyselinou fytovou, která se nachází v obilovinách. Pokud neustále jíte obiloviny, hodně rafinovaných sacharidů, konzumujete tuto kyselinu, která může potenciálně vytvořit nedostatek. Po celém světě miliony dětí trpících nedostatkem zinku konzumují mnoho cereálních produktů. Nejedí dostatek masa, zejména červeného, ​​a proto tak často dostávají průjem, který je velmi, velmi nebezpečný. Na stole také nevidí mořské plody, které obsahují nejvíce zinku. Jedná se o ústřice, kraby, měkkýše a ryby. Kešu a arašídy obsahují část této živiny. Všichni se musíme podívat na náš měsíční jídelníček, abychom zjistili, zda nezpůsobuje nedostatek zinku.

Třetím důvodem je vysoká hladina cukru v krvi, prediabetes nebo dokonce cukrovka. Mohou také způsobit nedostatek jiných živin.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi práškovou tužkou a voskovou tužkou?

Příliš mnoho stresu, stejně jako jeho chronická forma, způsobuje nedostatek zinku.

Pokud člověk pravidelně pije alkohol, je také náchylný k nedostatku této živiny.

Kromě toho je infekce také jedním z faktorů, které mohou způsobit nedostatek zinku.

Je velmi důležité umět shromažďovat a analyzovat informace o sobě, abyste více porozuměli příčinám určitých stavů. Tyto informace jsou potřebné k rozpoznání prvních příznaků raného stavu, který může vést k něčemu více, ke špatným následkům. Zpravidla platí, že pokud se u člověka objeví například problémy se zažíváním, udělá pouze jeden jediný závěr: musí jít k lékaři. Podá pilulku, zakryje symptom, člověk se cítí lépe. Problém ale stále existuje a jednoho dne jde všechno najednou z kopce. Proto je důležité naučit se sbírat vlastní anamnézu – informace o tom, co předcházelo vzniku příznaku. Buď sami napravíte situaci, která k tomu vedla, nebo budete moci lékaři říci více, aby mohl předepsat tu nejúčinnější léčbu.

Použijte tyto indikátory k předpovědi, abyste jim mohli zabránit. Díky těmto znalostem nebudete muset čelit následkům, jejichž náprava bude vyžadovat mnohem více práce, než tomu nyní předcházet.