I když chcete zhubnout, není to důvod k tomu, abyste si odepřeli potěšení z vyzkoušení plátku nebo dvou melounu. Tyto obrovské bobule jsou dobré pro zdraví a postavu, pokud se samozřejmě nezneužívají. Společně s odborníkem na výživu vám řekneme vše o vodních melounech, jejich obsahu kalorií, zdravotních přínosech a škodách.

Meloun je úžasné ovoce. Z pohledu botaniků se jedná o bobule (největší známá), z pohledu kuchařských specialistů o ovoce. Vodní melouny mohou být kulovité, oválné, válcovité a dokonce i ve tvaru krychle. Dužnina je obvykle červená a s černými semeny, ale existují i ​​bezsemenné a žluté vodní melouny. Lidstvo konzumuje plody po mnoho tisíciletí, i když o KBJU melounu začali lidé přemýšlet relativně nedávno.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Kalorický obsah melounu na 100 gramů a více

Vodní melouny se snadno zařazují do dietního menu, a to není vůbec náhodné: díky vysokému obsahu vlhkosti a nízké energetické hustotě je tento produkt vynikající pro hubnoucí. Obsah kalorií v dužině melounu je nízký, ale toto ovoce velmi zasytí – to, co potřebují ti, kteří chtějí zhubnout.

Kalorický obsah melounu na 100 gramů je pouze 30 kcal (127 kJ). Samozřejmě se jedná o průměrnou hodnotu a může se mírně lišit v závislosti na stupni zralosti. Čím déle ovoce zraje, tím více obsahuje cukrů, a tím vyšší je obsah kalorií.

Nutno zdůraznit, že se bavíme pouze o drobných výkyvech – v rozmezí 10 – 15 kcal. Není třeba se dusit nezralým ovocem bez chuti, abyste zhubli: můžete snadno spálit „nadbytečné“ kalorie, které během dne sníte. Nenechte se tedy vyděsit kalorickým obsahem zralého melounu, 35–45 kcal na 100 g: pro hubnutí nebude malý přebytek kalorií významný.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Pro výpočet obsahu kalorií ve 100 gramech dužiny vodního melounu záleží také na odrůdě tohoto bobule. Bohužel to výrobci neuvádějí vždy, ale někdy se můžete zaměřit na barvu dužiny nebo jiné specifické vlastnosti.

Kalorický obsah žlutého melounu je podle výrobců o něco vyšší než u běžného červeného melounu. 100 gramů jantarové dužiny obsahuje 38 kalorií.

Pravděpodobně jste narazili na neobvyklé vodní melouny s tmavě zelenou slupkou bez světlých pruhů. Tato odrůda se nazývá Black Prince. Je velmi sladký a téměř bez pecek – skutečné ztělesnění snu o dokonalém melounu! Kalorický obsah melounu Black Prince je o něco vyšší než obvykle – je to způsobeno zvýšeným obsahem cukru v dužině. Podle výrobců obsahuje 100 g dezertu pouze 37 kcal.

ČTĚTE VÍCE
Co je uvnitř Milia?

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE
INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Mimochodem, mějte na paměti, že pokud jíte meloun se semeny, kalorický obsah jídla se může teoreticky zvýšit: sušená jádra semen obsahují 557 kcal na 100 g. Ale nepropadejte panice! Za prvé, semena v melounu nejsou vysušená, za druhé, mají skořápku a za třetí, pokud je nebudete žvýkat, pravděpodobně nebudou trávena a vyjdou z vás nezměněná. Kalorický obsah melounu na 100 g dužiny se semeny se tedy nebude zásadně lišit od obvyklého.

V sezóně chcete od rána do večera jíst pouze melouny
Pexels: Lisa Fotios
INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Málokdo jí melouny po 100 gramech: v sezóně se chcete dosyta najíst šťavnatého ovoce, aniž byste každý plátek vážili na váze. Jak v tomto případě vypočítat obsah kalorií melounu? Náš cheat sheet vám pomůže.

  • Kalorický obsah 1 kg melounu lze snadno vypočítat – bude se pohybovat od 250 (pokud je meloun nezralý a bez chuti) do 380 (pokud máte opravdu sladký vzorek) kcal.
  • Obsah kalorií v 1 melounu se pohybuje mezi 1200 a 2000 kcal. Průměrná hmotnost bobulí je obvykle asi 5 – 7 kg, ale asi třetinu z toho tvoří kůra, kterou pravděpodobně nesníte.
  • V restauracích se melouny obvykle podávají v úhledných trojúhelnících bez kůry. Jejich hmotnost je obvykle asi 150 – 200 gramů, takže obsah kalorií v takovém kousku melounu bude asi 50 – 65 kcal.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Meloun: BZHU, obsah kalorií a přínosy pro zdraví

Takže jsme zjistili, kolik kalorií obsahuje meloun. A co zbytek živin?

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Podle databáze USDA obsahuje 100 g melounu:

  • bílkoviny – 0,61 g;
  • tuky – 0,15 g;
  • sacharidy – 7,55 g;
  • Celulóza – 0,4 g;
  • Vápník – 7 mg;
  • železo – 0,24 mg;
  • hořčík – 10 mg;
  • fosfor – 11 mg;
  • draslík – 112 mg;
  • sodík – 1 mg;
  • zinek – 0,1 mg;
  • selen – 0,4 mcg;
  • fluor – 1,5 mcg;
  • vitamín C – 8,1 mg;
  • niacin – 0,178 mg;
  • kyselina pantothenová – 0,221 mg;
  • cholin – 4,1 mg;
  • vitamín A – 28 mcg;
  • lykopen – 4530 mcg.
ČTĚTE VÍCE
Kdy je žena svobodnou matkou?

Ačkoli meloun není tak bohatý na vitamíny jako jiné ovoce, nízký obsah kalorií v čerstvém melounu vám umožňuje jíst hodně, a tím přijímat dostatečné množství užitečných látek. Například s kilogramem melounu získáte více než 80 mg kyseliny askorbové.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Výhody melounu pro tělo samozřejmě nejsou jen nízký obsah kalorií. Toto ovoce je od pradávna známé pro svůj močopudný účinek (není divu, že je tak bohaté na draslík), v lidovém léčitelství se s úspěchem používá k čištění ledvin od písku a drobných kamínků a také k čištění jater.

Nízký obsah kalorií vodního melounu bez slupky je způsoben vysokým obsahem vody v ovocné dřeni. Díky tomu meloun pomáhá bojovat s dehydratací a zlepšuje trávení. Navzdory skutečnosti, že obsah vlákniny v produktu je nízký, konzumace melounu stimuluje střeva a pomáhá bojovat proti zácpě.

Rostlina je bohatá na antioxidanty. 100 g čerstvého melounu (nezapomeňte, že obsah kalorií v takové porci je pouze 30 kcal) obsahuje téměř celou denní potřebu lykoptinu, antioxidantu, který má protizánětlivé a antikarcinogenní vlastnosti a je účinný pro prevenci kardiovaskulárních chorob a cukrovky. Studie z roku 2012 zjistila, že extrakt z melounu může snižovat krevní tlak díky obsahu L-citrulinu a L-argininu. Citrulin obsažený v melounu příznivě působí na stav srdečního svalu a zlepšuje průtok krve. Dalším antioxidantem obsaženým v melounu je cholin. Je velmi prospěšný pro nervový systém a dokonce se spekuluje, že cholin může sloužit jako prevence demence.

Bobule, ovoce, zelená dýně – říkejte tomu, jak chcete. Meloun je pro mnohé oblíbenou letní pochoutkou. Skládá se z 90 % z přírodní vody, obsahuje jednoduché cukry, je bohatý na vitamíny a minerály. Často se konzumuje během půstů nebo dokonce, když lidé drží melounovou dietu. Je nízkokalorický – energetická hodnota je přibližně 30 kcal na 100 gramů. Existují však také „kontraindikace“.

Melounová dieta: pomáhá vám zhubnout?

Pokud jste si z dovolené přivezli pár kilo navíc, pak vám mohou pomoci dny s melounem. Proč dny a ne dieta? Bobule a ovoce mohou obsahovat tři druhy cukru: fruktózu, glukózu a sacharózu. Každý meloun obsahuje přibližně 1,5 gramu. Zatímco denní potřeba fruktózy pro člověka je 15 gramů, což znamená, že byste neměli sníst více než 1 kilogram melounu denně. Nadbytek fruktózy může vést ke ztučnění jater, to znamená, že na melounech můžete „sedět“ maximálně 1-2 dny. Jídelníček si můžete zpestřit černým chlebem nebo krekry.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat meteoritový prášek Guerlain?

Během takových dnů půstu můžete zhubnout asi 1,5-2 kg, ale nespěchejte s běháním pro melouny. To není hubnutí, jak si myslíte. Bobule mají silný diuretický účinek, takže z těla odchází pouze přebytečná tekutina, zatímco tukové zásoby zůstanou.

Odborník na výživu a dietolog Anna Berseneva věří, že sezení na melounech déle než 3 dny může být zdraví nebezpečné.

Anna: To je velká zátěž pro slinivku, protože meloun má vysoký glykemický index. Nadměrná konzumace bobulí povede k nadměrné práci vnitřních orgánů, což může způsobit negativní důsledky.

Čerstvý meloun nebo melounová šťáva?

Kůra vodního melounu obsahuje pektin a vlákninu. Tyto prvky odstraňují toxiny, pročišťují tělo a jsou nezbytné pro správné fungování gastrointestinálního traktu. Je lepší jíst meloun po hlavním jídle, například jako dezert, ale neměli byste sníst více než 200-250 gramů.

Pokud vyrábíte šťávu z bobulí, zůstane v ní určité množství užitečných prvků, ale pektin a vláknina v tomto případě jdou do odpadkového koše spolu s kůrou. K zasycení vám navíc postačí 2-3 kousky čerstvého melounu a na jednu sklenici džusu zabere mnohem více bobulí.

Výživový poradce radí jíst celé bobule a ovoce, včetně melounu. Tělo vstřebává dužinu snadněji než čerstvě vymačkané šťávy. Ty ostře zvyšují hladinu cukru v krvi a vyžadují nadměrnou práci endokrinního systému.

Výběr melounu podle ocasu

Nejběžnější odrůdy dozrávají za 60 dní. Meloun byste proto měli kupovat až od srpna – dřívější bobule byly s největší pravděpodobností pěstovány uměle pomocí růstových stimulátorů. Jak vybrat dokonalý meloun?

Polní místo. Světlý kulatý otisk na jedné straně melounu naznačuje, že bobule byly v kontaktu se zemí. Věnujte pozornost melounu, který má světlejší místo, ale je menší. Velká žlutá značka značí, že bobule ležela na zemi příliš dlouho a pravděpodobně bude chutnat kysele a konzistence bude vodnatá a nevýrazná.

Velikost. Je lepší zvolit střední nebo velký meloun o hmotnosti až 10-12 kilogramů.

Ocas. Suchý ocas je indikátorem zralosti melounu. Pokud koupíte bobule na začátku srpna, můžete se bezpečně zaměřit na stonek. Na konci sezóny melounu byste se však neměli spoléhat na ocas – za 1-2 měsíce snadno vyschne ve skladu prodejce.

ČTĚTE VÍCE
Které mušle byste neměli jíst?

Loupání a vzor. Meloun by měl být hladký a nepoškozený, pokrytý tvrdou, lesklou kůrou. Pokud se vám to podařilo propíchnout nehtem, pak ovoce není zralé. Vyberte si ovoce s jasnými, kontrastními pruhy.

Zvuk. Před nákupem několikrát klikněte na povrch bobule. Hlasitý zvuk naznačuje sladkost melounu a matný zvuk naznačuje jeho nezralost. Když do něj udeříte dlaní, měli byste cítit vibrace – to je ukazatel kvalitního ovoce.

Nikdy nežádejte prodejce, aby uřízl bobule kvůli kontrole zralosti. Tím se otevře cesta pro škodlivé organismy, které byly na slupce melounu. Mimochodem, je lepší nekupovat melouny, stejně jako jiné bobule a ovoce, na dálnici: snadno absorbují těžké kovy z výfuků automobilů.

Jak zkontrolovat kvalitu melounu doma?

Odřízněte kousek dužiny a vložte ji do sklenice s čistou vodou. Po 20-30 minutách se podívejte na barvu kapaliny. Pokud voda ve sklenici zrůžoví, znamená to, že do melounu byly přidány stimulátory růstu a další umělé složky. Pokud je meloun čistý, voda se jen mírně zakalí.

Je meloun prospěšný pro tělo?

Meloun obsahuje vitamíny B, vitamín A, C, hořčík, fosfor, železo a další užitečné složky. Je bohatý na antioxidanty, které udržují pokožku mladistvou a zdravou. Bobule odvádí z těla odpad a toxiny, podporuje imunitní systém a pomáhá vyrovnat se s žízní v horkém počasí lépe než nealko. Kyselina listová zlepšuje činnost srdce a karoten příznivě působí na odolnost vůči stresu.

Podle Anny Bersenevové má mírná konzumace vodního melounu příznivý vliv na ledviny a tělo jako celek.

Anna: Meloun se skládá z velkého množství přírodní vody, naplňuje tělo „životodárnou vlhkostí“ a zabraňuje dehydrataci, což je zvláště důležité v létě.