Zvyšování sebevědomí je jedním z nejpalčivějších témat v moderním světě, kde sociální sítě, lajky a komentáře zaujímají v životě lidí významné místo. Kvůli neustálému zaměření na hodnocení ostatních lidí je pro člověka stále obtížnější mít odpovídající sebevědomí. Člověk se začíná srovnávat s ostatními lidmi a při hledání nesrovnalostí se kritizuje, mění, ale nedostává uspokojení z nového obrazu. Zkusme přijít na to, jak si zvednout sebevědomí.

Co je to sebeúcta?

Sebeúcta je měřítkem sebehodnoty člověka, umožňuje jedinci hodnotit sám sebe, své vlastnosti, jednání a na tomto základě si k sobě vytvořit postoj.

Sebevědomí může být adekvátní и nedostačující (nadhodnoceno nebo podhodnoceno).

Co ovlivňuje sebevědomí člověka?

Přiměřené sebevědomí umožňuje člověku být sebevědomý, úspěšný a efektivní. K osobě s nízké sebevědomí se vyznačují pochybnostmi o sobě, o svých silných stránkách a cílech, což obecně ovlivňuje seberealizaci: takový člověk by mohl dosáhnout mnohem více, kdyby si byl jistější.

Zvýšené sebevědomí také negativně ovlivňuje seberealizaci, protože lidé s tímto typem sebeúcty mohou být při obraně své správnosti příliš agresivní a bolestně reagovat na kritiku od ostatních.

Známky nízkého sebevědomí

Muž s nízká sebevědomí:

  • zaměřený na mínění druhých o sobě, denně se porovnává s ostatními lidmi: svůj vzhled, úspěchy, zájmy.
  • V hlavě takového člověka se rojí myšlenky o jeho nízké hodnotě: „asi neuspěji“, „co si o mně pomyslí“, „určitě mě nepřijmou“ atd.
  • často používá slova „nejsem si jistý“, „nemožné“, „stěží“ atd.
  • neví, jak odmítnout lidi
  • omlouvá se v reakci na komplimenty
  • neustále se omlouvá, i když to situace nevyžaduje.

Důvody nízkého sebevědomí

Воспитание

Někdy se původ nízkého sebevědomí nachází v dětství: při výchově dítěte rodiče vnášejí do jeho pohledu na svět patologické postoje o jeho „bezcennosti“, „bezvýznamnosti“ nebo „ošklivosti“: „pokud nezhubneš, nebude se vdávat, „koukni, jak se Světka dobře učí.“ , a ty jsi hloupý, „nestrhni hvězdy z nebe“, „to je na tebe moc těžké“ atd. Neustálá kritika dítěte a srovnávání se s ostatními je tou nejlepší půdou pro vytváření nízkého sebevědomí.

Selhání

Tento obraz světa je často posílen řadou neúspěchů, které posilují pozici „Jsem horší než ostatní“. Neúspěšná zkouška, neúspěšné rande a „černé pruhy“ se stávají mnoha lidem, ale pro člověka s obrazem světa „Nejsem schopen ničeho“ se takové události stávají jakýmsi potvrzením tohoto postoje.

ČTĚTE VÍCE
Je možné aplikovat ricinový olej na nehty?

Sociální prostředí

Významnou roli hraje společnost, do které se člověk ocitne. Ve školní třídě se téměř vždy najde obětní beránek, vyvrhel, kterého si vybere tým. Ale jak vyrůstají, lidé se ocitají v situacích, ve kterých se stávají předmětem kritiky ze strany týmu nebo šéfa, což také ovlivňuje jejich sebevědomí.

Vady vzhledu nebo zdraví

Lidé s tělesným postižením nebo vážným onemocněním mají téměř vždy nízké sebevědomí, je to způsobeno posměchem ostatních dětí ve škole nebo na hřišti, někdy i vlastní rodiny.

Další důvody

Nízké sebevědomí se někdy vytváří ve vědomém věku: s prodlouženou komunikací s manipulátory, s perfekcionismem, s neočekávanou osamělostí, rozvojem chronických nebo duševních onemocnění atd.

Jak zvýšit sebevědomí?

Z pohledu psychologie

Nejúčinnější způsob, jak se vypořádat s nízkým sebevědomím, je kognitivní psychoterapie. Je to odůvodněno tím, že sebehodnocení je především myšlenkový proces. Člověk si v hlavě ustálil myšlenky, že je horší než ostatní, smolař, v životě ničeho nedosáhne, ničeho není schopen a už vůbec není atraktivní. Proto na přání může tyto myšlenky změnit na adaptivnější, které odpovídají realitě. Chcete-li to provést, musíte zkontrolovat každou myšlenku.

Pro člověka s nízkým sebevědomím jsou nejčastějšími myšlenkami něco jako: „Tihle kluci se na mě dívají a smějí se, to znamená, že se mnou není něco v pořádku,“ „Nejsem tak úspěšný jako můj přítel,“ „Nikdy udělej všechno dobře.” , “Mysleli si, že jsem teď smolař.” Tyto příklady jasně odrážejí typy kognitivních zkreslení charakteristické pro osobu s nízkým sebevědomím: personalizace, srovnávání, přílišná generalizace, čtení myšlenek.

Co můžete udělat se svými myšlenkami sami?

  • udělejte si seznam pro a proti pro každou myšlenku, kterou o sobě máte
  • vytvořit seznam alternativních myšlenek
  • vytvářet seznamy úspěchů a zásluh
  • analyzovat přijaté seznamy
  • zařaďte práci s afirmacemi (pozitivními výroky) do své životní praxe pro zvýšení sebevědomí: říkejte si to několikrát denně, věšte si doma samolepky, nastavujte si upomínky do telefonu.

Boj s nízkým sebevědomím je efektivnější a rychlejší, pokud vám s tím pomůže psycholog nebo psychoterapeut.

Jak zvednout ženské sebevědomí

Chcete-li zvýšit sebevědomí ženy, První Na druhé straně potřebuje být v životě na svém místě a dělat to, co přináší potěšení. Druhý Na řadě je omezení komunikace s lidmi, kteří kritizují nebo uplatňují emocionální nebo fyzické násilí. Na třetí, – přestaňte se neustále srovnávat s ostatními.

ČTĚTE VÍCE
Proč je proteinová dieta nejúčinnější?

Když jsou splněny tři podmínky, můžete začít pracovat s myšlenkami a přesvědčeními ke zvýšení sebevědomí: hledat alternativní myšlenky, eliminovat sebedevalvující poznámky z řeči, pracovat s afirmacemi atd.

Rada psychologa: Abyste pochopili, jak si zvýšit sebevědomí a stát se sebevědomým, musíte nejprve přestat žádat ostatní, aby sami sebe hodnotili. Zkuste sledovat, kolikrát denně se na sebe ptáte druhých: “Jak vypadám?”, “Sluší mi tento účes?”, “Je to moje barva rtěnky nebo ne?” Takové otázky si zapisujte a snažte se je každý den zredukovat na minimum.

Jak zvýšit mužské sebevědomí

U mužů bude také účinný algoritmus akcí navržený výše pro zvýšení sebevědomí. Lze však nabídnout řadu dalších doporučení:

  • oslovit úspěšné lidi, komunikovat s nimi, abyste od nich získali pozitivní přístup a styl myšlení;
  • experimentujte se svým vzhledem, oblékejte se, jako byste měli vysoké sebevědomí. Tato cesta ven ze své komfortní zóny může pomoci zlepšit vaši vnitřní transformaci.
  • číst knihy, které zvyšují sebevědomí (Philip Zimbardo „Stydlivost. Co to je a jak se s tím vypořádat“, Vladimir Levi „Umění být sám sebou“, Alice Muir „Sebevědomí“ atd.).
  • sledujte filmy, které zvyšují sebevědomí, například: „Neuvěřitelný život Waltera Mittyho“, „Dobrý rok“, „Velká ryba“.

Jak zvýšit sebevědomí dospívajícího nebo dítěte

Pokud hledáte odpověď na otázku, jak zvednout sebevědomí teenagerovi a dítěti, vězte, že ve svých rukou máte hodně pomoci. Tipy, jak zvýšit sebevědomí vašeho dítěte:

  • pomozte mu překonat obtíže: dělejte s ním jeho nemilovanou algebru nebo chemii;
  • dávejte častěji komplimenty týkající se všech oblastí života: vzhled, duševní schopnosti, vlastnosti silné vůle;
  • Trávte spolu čas neobvyklým způsobem: jděte si zaplavat nebo zaběhat, jděte do kina, na piknik, jděte na focení nebo nakupujte. Přítel nízkého sebevědomí je často nudná, nenaplněná, neperspektivní existence. Ukažte příkladem, že život je hodnotný a zajímavý, rozvíjejte svou osobnost s osobností dítěte.
  • řešit problémy s vlastním nízkým sebevědomím. Pokud se nemilujete, je nepravděpodobné, že to naučíte své děti.

Pokud budete chválit jen za školní úspěchy, ale kritizovat svůj vzhled nebo naopak, výsledkem bude stejně nízké sebevědomí.

Je třeba pečlivě kritizovat: žádoucí jsou pouze neslušné činy. Ale nemusíte se bát chválit, zvláště v dospívání (kdy chlapci a dívky neustále zpochybňují jejich vzhled a úspěchy).

ČTĚTE VÍCE
Jak upravit vlasy pomocí fénu, aby se nekrepatily?

Příklady z praxe psychologa

Na recepci přišla dívka, která se považovala za strašně neúspěšnou: profese, kterou dostala, se jí nelíbila, její celoživotní dílo muselo být uzavřeno, protože měla dítě, a proto se už nemohla práci moc věnovat. Ale každý den si vyčítala, že je ve třiceti neúspěšná: ničeho nedosáhla, málo vydělala. Celou tu dobu byl v jejím životě koníček, který jí přinesl trochu peněz, ale nikdy mu nepřikládala velký význam, nesnažila se v něm rozvíjet, protože koníček nepovažovala za seriózní činnost.

Pro nás Podařilo změňte svůj pohled na život, propracujte se svými hluboce zakořeněnými přesvědčeními, změňte koncept úspěchu, který vám v dětství vštípili vaši rodiče, s vaším vlastním chápáním úspěchu. Nyní se její koníček stal uznávanou značkou, přináší stabilní příjem, spokojenost a umožňuje jí trávit dostatek času s dítětem. Nemyslíte, že to je přesně ten úspěch, který tato žena hledala?

Lidé se obracejí na psychologa s různými životními problémy, ale kořeny těchto problémů často vyrůstají z přesvědčení, že druzí jsou úspěšnější, krásnější a lepší, z víry ve vlastní selhání a ze sebeobviňování. Psycholog v těchto případech pracuje přes maladaptivní dysfunkční myšlenky sebedevalvace a společně s klientem je nahrazuje adaptivními, které uvádí do reálného života. Zní to jednoduše a snadno, ale je to namáhavá práce, nová dovednost, kterou člověk potřebuje přivést k automatizaci, aby mu hlavu naplnily nové myšlenky o sobě.

Podmínky a kolik stojí konzultace s psychologem?

Pokud budete svědomitě plnit všechny úkoly a techniky, výsledek zvýšení sebevědomí zdravého člověka na sebe nenechá dlouho čekat (jsou příklady řešení problému na 5-7 setkáních). Pokud se pacient s prokázanou afektivní nebo neurotickou poruchou potýká s nízkým sebevědomím, bude nutná dlouhodobá terapie s hlubším studiem problému (více než 10 sezení). V PsyMedClinic jsou náklady na jednu konzultaci o otázce sebeúcty 700-2000 rublů.

Proč je důležité pracovat na nízkém sebevědomí?

Negativní obraz sebe sama může vést k neustále depresivní náladě, ke vzniku fyziologických nepříjemných reakcí (zvýšená tepová frekvence, pocení, třes rukou atd.), ke snížení sebevědomí a sebeúcty, ke ztrátě naději, že člověk sám může změnit situaci a svůj život obecně. Nízké sebevědomí je udržujícím faktorem duševních chorob. Nejčastěji je nízké sebevědomí přítomno u sociální fobie, dysmorfofobie, depresivní poruchy, poruch příjmu potravy atp.

ČTĚTE VÍCE
Je možné používat peptidy neustále?

Závěry

Sebeúcta se nejčastěji formuje v dětství a upevňuje se při formování osobnosti. Nízké sebevědomí člověku brání v tom, aby si v životě uvědomil svůj plný potenciál, byl si jistý svou jedinečností a přijal své vlastnosti a nedostatky.

Pamatujte: je nemožné zvýšit si sebevědomí komplimenty druhých. Komplimenty jsou hodnocením druhých, i když lidé člověka vysoce hodnotí, může mít nízké sebevědomí, protože se nedokáže objektivně zhodnotit. Nejúčinnějším způsobem, jak zvýšit sebevědomí, je psychoterapeutická práce s automatickými myšlenkami a hluboce zakořeněnými přesvědčeními člověka.