Často se setkáváme se stereotypem, že meditace je činnost výhradně pro jogíny a lidi, kteří chtějí porozumět skrytým významům vesmíru. Ve skutečnosti jsou takové praktiky přítomny v každodenním životě bez našeho povšimnutí. Koneckonců, vždy se snažíme po práci, tréninku nebo zábavné dovolené relaxovat a zbavit se tíživých myšlenek. Ale abyste dosáhli maximálního účinku, musíte se seznámit s technikou a věnovat čas cvičení. Mluvili jsme se spisovatelem, meditačním praktikem a autorem kurzu „Svoboda uvnitř“ Daria Smi o tom, jak správně relaxovat, osvobodit se od myšlenek a jak je to užitečné.

co je meditace?

V hlubokém smyslu je meditace nástrojem duchovního učení buddhismu, který pomáhá vyčistit mysl a naučit se ji ovládat. To vám umožní dosáhnout vnitřního stavu klidu mysli a těla s plným vědomím a pozorností. Existují různé meditační praktiky. Některé jsou zaměřeny na relaxaci a neodsuzující pozorování přítomného okamžiku existence. Jiné mají specifický objekt v podobě myšlenek a vjemů a jsou často kombinovány s vizualizací. Účelem takových meditací je ovládat nejen vědomí, ale také naši vnitřní energii.

Jaké jsou výhody meditace?

Pokud vezmeme v úvahu meditaci z přízemnějšího hlediska, pak se pro ty, kteří vedou aktivní životní styl, mohou praktiky stát zdrojem fyzického a emocionálního zotavení. K tomu dochází v důsledku hluboké svalové relaxace a dosažení klidu myšlenek a pocitů. Kromě toho může meditace zlepšit bdělost a koncentraci během tréninku a soutěže. Což se samozřejmě pozitivně projeví na vašich výsledcích.

Ti, kteří pravidelně praktikují meditaci, výrazně rozšiřují své vědomí a hranice svého vnímání reality. Zjednodušeně řečeno, lidé žijí svůj život světleji, cítí štěstí silněji a mnohem častěji, protože jsou schopni ho vidět v obyčejných věcech. Třídy poskytují příležitost přijmout a opustit negativní emoce a pocity a zároveň zůstat v harmonii. Taková cvičení učí uvědomění.

Jak správně meditovat?

Správná volba technologie závisí na osobních preferencích. Meditují jak s otevřenýma, tak se zavřenýma očima. Cvičit můžete vsedě, vestoje, vleže i při chůzi. V klasické verzi meditace vsedě se mnoho lidí mylně domnívá, že lotosová pozice je povinný a neměnný stav. Ve skutečnosti to není vhodné pro každého.

Nejdůležitější pravidlo – držte páteř rovnou, hrudník volný, aby nic nebránilo dýchání a tělo bylo co nejvíce uvolněné. Začátečníci si mohou sednout na židli, opřít se o záda a zavřít oči. A pak už jen dýchejte, uvolňujte svaly jeden po druhém a pusťte myšlenky. Je nutné udržovat obvyklou frekvenci dýchání: nesnažte se dýchat déle nebo hlouběji, pokud se cítíte nepohodlně a napjatě. Koneckonců, meditace znamená lásku a uctivý postoj k sobě a tělu, a ne násilí.

ČTĚTE VÍCE
Co potřebujete, abyste zabránili vypadávání vlasů?

Fráze „vypouštění myšlenek“ zní docela jednoduše, ale je to velmi obtížná dovednost, která se získává zkušenostmi. Hlavní věc je zapamatovat si, že poprvé se vám neustále vybaví různé fantazie a vzpomínky, které vás odvádějí od relaxačního procesu. To je naprosto normální. Jen pokaždé jemně přepínejte pozornost na svůj dech, nenadávejte si za svou neschopnost soustředit se a nemyslete si, že něco děláte špatně. Tak to má být: mozek nemůže být prázdný, je uvězněn pro neustálé přemýšlení. Postupem času budete schopni být ve stavu míru, bez ohledu na myšlenky přicházející a odcházející.