Diverzitu střevní mikroflóry zvyšuje zelenina, ovoce, jogurty, káva, čaj a víno.

Naše zdraví do značné míry závisí na tom, kdo v nás žije – mluvíme teď samozřejmě o notoricky známé gastrointestinální mikroflóře. Ovlivňuje imunitní systém, metabolismus, a dokonce podle některých zpráv i vyšší nervovou činnost. Předpokládá se, že dobré bakterie nám pomáhají vyhnout se obezitě a cukrovce, zatímco špatné bakterie naopak kazí metabolismus a dokonce způsobují poruchy imunity.

Escherichia coli je jedna z nejznámějších bakterií, která žije ve střevech. (Foto Mediscan/Corbis.)

Bacteroides fragilis, jedna z bakterií gastrointestinální mikroflóry. (Foto Lester V. Bergman/Corbis.)

Lékaři a biologové se přirozeně snaží všemi možnými způsoby pochopit, co ovlivňuje složení střevní mikroflóry. V prvé řadě je to samozřejmě jídlo – ale kromě toho naše bakterie mohou být ovlivněny nemocemi, které máme nebo jsme měli v minulosti, a životním stylem a různými nepotravinovými látkami, které se do našeho těla dostávají, od antibiotik k drogám.

Nedávno zveřejnili vědci z Katolické univerzity v Lovani výsledky rozsáhlé studie, ve které se pokusili spojit faktory ovlivňující rovnováhu mezi různými typy mikrobů žijících v gastrointestinálním traktu.

Geran Raes (Jeroen Raes) a jeho kolegové analyzovali mikroflóru téměř 4 tisíc obyvatel Spojených států, Velké Británie, Belgie a Nizozemska a pro srovnání přidali data získaná od obyvatel Papuy-Nové Guineje, Peru a Tanzanie.

Celkem bylo možné identifikovat nejméně 664 rodů bakterií, z nichž 14 bylo univerzálních pro téměř všechny lidi: byly v 95 % vzorků a druhy zahrnuté do těchto 14 rodů představovaly 72 % z celkového počtu bakterií. rozmanitost mikroflóry. „Osobní“ druhové složení mikroorganismů je u každého z nás odlišné, ale takové rozdíly se projevují především v rámci stejných 14 hlavních rodů.

Předpokládá se, že čím rozmanitější je mikroflóra, tím lépe pro majitele. V článku v Věda autoři popisují 126 faktorů, které ovlivňují bakteriální diverzitu. Většina z nich je dietních: například když člověk jí hodně ovoce, zeleniny a jogurtů, je to dobré pro jeho bakterie – a tedy i pro něj samotného.

Poměrně často můžete slyšet, že ovoce a zelenina pomáhají správně upravit mikroflóru, takže v tomto případě jsou nové výsledky v souladu s dřívější prací. Kromě toho se však ukázalo, že čaj, káva a víno mají dobrý vliv na bakterie, což opět zvyšuje diverzitu mikrobů.

ČTĚTE VÍCE
Co léčí hlemýžďový hlen?

Sacharidové potraviny, stejně jako chipsy, popcorn a další „cookies“, spojené se slazenými nápoji, se předvídatelně ukázaly jako škodlivé pro mikroflóru, ale plnotučné mléko poněkud nečekaně spadalo do stejné kategorie. Vědci však mají výhradu, že pouze zjišťují spojení mezi bakteriálním složením a stravou – budou zapotřebí podrobné experimenty, aby bylo možné přesně pochopit, jak káva nebo víno stimuluje růst mikrobů.

Pokud jde o léčivé faktory, můžeme s jistotou říci, že diverzitu bakterií ovlivňují samozřejmě antibiotika, dále osmotická laxativa, benzodiazepiny, antidepresiva, antihistaminika a hormonální léky a některé další.

Ale v některých případech nebyly výsledky vůbec takové, jaké by se daly očekávat. Mnozí se například domnívají, že složení mikroflóry je silně ovlivněno tím, jak se člověk narodil, běžným způsobem nebo císařským řezem.

Nová studie však mezi oběma nenašla žádný rozdíl: pokud „způsob zrození“ nějak ovlivňuje bakterie, pak s věkem je samozřejmě vše pokryto jinými faktory. Totéž se mimochodem ukázalo jako pravda o kojení – ačkoli se má za to, že ty, které byly kojeny, mají rozmanitější mikroflóru, žádný důkaz o tom se nyní nenašel.

Na konkrétní klinická doporučení na základě získaných výsledků je příliš brzy a sami výzkumníci měli jiné cíle – nechtěli se ani tak znovu ujistit, že mikroflóra závisí na stravě, ale spíše pochopit, jak se liší vnější a vnitřní faktory určují jeho stav.

Pokud se nebudeme bavit o jednotlivých typech mikroorganismů, ne o tom, jak ta či ona bakterie reaguje na jogurt nebo antidepresivum, ale pokusíme se posoudit variabilitu diverzity jako celku, pak jsou nové výsledky jistě krokem vpřed, ale autoři sami zdůrazňují, že byli schopni vysvětlit pouze 7 % variací v diverzitě bakterií.

Pro popis gastrointestinálního ekosystému jako celku je nutné analyzovat jeho druhové složení u několika desítek tisíc lidí. To znamená, že nás čeká obrovské množství práce, ale jinak prostě nenajdeme „individuální přístup“ k pro nás tak důležité mikroflóře.

Autor: Kirill Staševič

  • Střevní bakterie způsobují depresi
  • Jak střevní bakterie pomáhají léčit rakovinu
  • Cesta ke zdravému srdci vede přes střeva
  • Bakterie způsobují medvědům zdravou obezitu
  • Parazitičtí červi zlepšují střevní mikroflóru
  • Potravinové emulgátory poškozují střeva
  • Bifidobakterie fungují
  • Orální mikroflóra nalezená v lidské placentě
  • Mikrobi během nemoci mění svůj jídelníček
ČTĚTE VÍCE
Je možné provést biorevitalizaci v 50 letech?

Probiotika jsou bakterie prospěšné střevní mikroflóře, které příznivě ovlivňují stav lidského organismu. Mezi zdroje probiotik patří kefír, sýry, jogurty, ale i speciální výživové doplňky a léky.

    24.01.2017, 15: 15

Značka s bohatou historií kvality trvající více než půl století

Probiotika jsou bakterie prospěšné střevní mikroflóře, které příznivě ovlivňují stav lidského organismu. Mezi zdroje probiotik patří kefír, sýry, jogurty, ale i speciální výživové doplňky a léky. V tomto článku si povíme o přínosech probiotik pro tělo a také o tom, které potraviny obsahují maximální množství probiotik.

Každý ví, že probiotika jsou dobrá na trávení, ale jejich přínosy nekončí. Jaké výhody tedy probiotika lidskému tělu přinášejí:

  • Posílit imunitní systém.
  • Zvyšuje energetickou hladinu produkcí vitamínu B12.
  • Užitečné při střevních potížích včetně střevních zánětů.
  • Činí váš dech svěžejším.
  • Zlepšete stav kůže.
  • Pomáhá při chřipce a nachlazení.
  • Snižte účinky antibiotické léčby.
  • Pomáhá zhubnout.

Co se naopak stane, když do těla nedostanete dostatek probiotik? Nedostatek probiotik může vést k zažívacím potížím, zhoršení stavu pokožky, snížení imunity a mnoha dalším nepříjemným následkům.

Nabízíme vám seznam potravin, které obsahují velké množství probiotik.

1. Jogurt

Jogurt je jedním z rekordních produktů v obsahu probiotik. Jogurt se vyrábí z mléka s přídavkem prospěšných bakterií, hlavně bakterií mléčného kvašení a bifidobakterií. Četné studie prokázaly, že jogurt je velmi dobrý pro zdraví – pravidelná konzumace jogurtu má příznivý vliv na trávení, imunitní systém a činnost srdce. Dnes je na trhu mnoho druhů jogurtů a ne všechny obsahují živé bakterie – proto si před nákupem přečtěte etiketu. Přečtěte si více o výhodách jogurtu v našem materiálu „10 důvodů, proč začít jíst jogurt – jak vám tento produkt prospěje“.

2. Kefír

Stejně jako jogurt je i kefír jedním z nejzdravějších fermentovaných mléčných výrobků. K výrobě mléčného kefíru se do mléka přidávají kefírová zrna, což jsou kultury bakterií mléčného kvašení. Pravidelná konzumace kefíru pomáhá zlepšit trávení, posílit imunitu a chránit tělo před infekcemi. Stejně jako jogurt je i kefír vhodný pro lidi s intolerancí laktózy. Přečtěte si více o výhodách kefíru v našem materiálu „Kefír a jeho jedinečné zdravotní přínosy“.

ČTĚTE VÍCE
Kdy budou výsledky viditelné po čištění obličeje?

3. Kysané zelí

Kysané zelí je velmi oblíbené jak v postsovětském prostoru, tak i v dalších zemích (Německo). Kromě probiotik obsahuje tento přípravek vlákninu, vitamíny C, B a K, sodík, železo a další mikroelementy. Kysané zelí obsahuje také antioxidanty lutein a zeaxanthin, které jsou prospěšné pro zrak. Vše výše uvedené však platí pouze pro nepasterizované kysané zelí.

4. Kimchi

Kimchi je korejský bratranec kysaného zelí. K přípravě kimchi se používá čínské zelí, do kterého se přidá mrkev, česnek, cibule, sůl, omáčky a následně 14 dní fermentuje.

5. Teplota

Tempeh je fermentovaný produkt ze sójových bobů pocházející z Indonésie. Dnes je tento produkt populární po celém světě jako náhražka masa s vysokým obsahem bílkovin. Během fermentace se množství kyseliny fytové rapidně snižuje, čímž se zvyšuje stravitelnost mikroprvků obsažených v produktu. Kromě toho fermentační proces produkuje vitamín B12, který obvykle získáváme z živočišných produktů, jako je maso, vejce atd. Díky tomu je tempeh výbornou volbou jak pro vegetariány, tak pro ty, kteří chtějí ze svého jídla získat dostatek probiotik.

6. Míšo

Miso je japonský pokrm, který se vyrábí fermentací sójových bobů, rýže, ječmene, pšenice a speciálního druhu plísně. Je dobrým zdrojem bílkovin a vlákniny, vitamínů, manganu a mědi.

7. Natto

Natto je další japonský pokrm, který se vyrábí z fermentovaných sójových bobů. Bohaté na bílkoviny a vitamín K2, který je nezbytný pro zdraví kostí a kardiovaskulárního systému.

8. Nakládané okurky

Nakládané okurky jsou dobrým zdrojem probiotik a vitamínu K. Konzumace nakládaných okurek je navíc dobrá na trávení. Důležitý bod: okurky nakládané octem neobsahují živé bakterie.

8. Některé druhy sýrů

Mnoho druhů sýrů se vyrábí fermentací, ale to neznamená, že každý sýr obsahuje probiotika. Dobré bakterie „přežijí“ v některých druzích sýrů, jako je Gouda, Mozzarella, Cheddar a běžný tvaroh. Přečtěte si více o sýrech v našem materiálu „Průvodce sýry pro opravdového gurmána“.

9. Kvásek

Kvass je nápoj vyrobený z mouky a sladu na základě fermentace, někdy s přidáním dalších přísad (med, řepa, ovoce, bobule). Kvass obsahuje probiotika.

10. Jablečný ocet

ČTĚTE VÍCE
Jak nosit tuniku?

Jablečný ocet pomáhá kontrolovat krevní tlak, normalizuje hladinu cholesterolu a používá se také při hubnutí. Jablečný ocet obsahuje také probiotika. V malém množství se může přidávat do salátů jako koření.