Mrkev je pro tělo velmi zdravá zelenina. Prospěšné a léčivé vlastnosti mrkve jsou vysvětleny jejím bohatým složením. Mrkev obsahuje vitamíny B, PP, C, E, K a obsahuje karoten, látku, která se v lidském těle přeměňuje na vitamín A. Mrkev obsahuje 1,3 % bílkovin a 7 % sacharidů. Mrkev obsahuje spoustu minerálních látek nezbytných pro lidský organismus: draslík, železo, fosfor, hořčík, kobalt, měď, jód, zinek, chrom, nikl, fluor atd. Mrkev obsahuje silice, které určují její jedinečnou vůni.

Mrkev obsahuje betakaroten, který zlepšuje funkci plic. Betakaroten je prekurzorem vitamínu A. Jakmile se karoten dostane do lidského těla, přemění se na vitamín A, který je nejužitečnější pro mladé ženy. Také léčivé vlastnosti mrkve jsou spojeny s posílením sítnice. Pro lidi trpící krátkozrakostí, konjunktivitidou, blefaritidou, šeroslepostí a únavou je konzumace tohoto produktu velmi žádoucí.

Prospěšné vlastnosti. Léčba mrkví.

Prospěšné vlastnosti mrkve se využívají v lidské výživě. Je dobré žvýkat syrovou mrkev, protože posiluje dásně. Vzhledem k tomu, že vitamín A podporuje růst, je mrkev zvláště prospěšná pro děti. Tento vitamín je nezbytný pro normální vidění, udržuje pokožku a sliznice v dobrém stavu. Mrkev, pokrmy z mrkve a zejména mrkvová šťáva se používá v léčebné výživě při hypo- a avitaminóze A, onemocněních jater, kardiovaskulárního systému, ledvin, žaludku, anémii, polyartritidě a poruchách metabolismu minerálů. Pro kolitidu je indikována syrová nebo vařená mrkvová kaše.

Vařená mrkev pomáhá léčit zhoubné nádory, střevní dysbiózu a zánět ledvin. Tato zelenina má také antimikrobiální vlastnosti. Mrkev také obsahuje fytoncidy. Stačí žvýkat mrkev a počet mikrobů v ústech se prudce sníží. K léčbě rýmy si můžete dát do nosu mrkvovou šťávu. Lékaři a kuchaři doporučují používat stolní mrkev s jasně červenou slupkou, zejména pokud jsou sklizeny před prvními podzimními mrazíky.

Vařená mrkev je poměrně často součástí jídelníčku pacientů s cukrovkou. Aby tělo rychle vstřebalo provitamín A z mrkve, je vhodnější konzumovat ji se zakysanou smetanou nebo rostlinným olejem. Pokud jde o schopnost inhibovat tvorbu tuků v těle, je mrkev mezi zeleninou na druhém místě po zelí. V mrkvi je 10x více sloučenin draslíku než sloučenin sodíku. To spolu s dietní vlákninou dodává této kořenové zelenině nejen diuretické, ale také mírné choleretické vlastnosti.

ČTĚTE VÍCE
Musím smýt olej pro růst řas?

V závislosti na stavu člověka lze pít surovou mrkvovou šťávu od 0,5 do 3-4 litrů denně. Mrkvová šťáva pomáhá vrátit celé tělo zpět do normálu. Mrkvová šťáva je nejbohatším zdrojem vitamínu A, který tělo dokáže snadno vstřebat. Mrkvová šťáva obsahuje velké množství vitamínů B, C, D a E. Mrkvová šťáva zlepšuje chuť k jídlu a trávení.

Šťáva ze syrové mrkve je přírodním léčitelem vředů a rakoviny. Zvyšuje odolnost organismu proti infekcím, účinně působí na slinivku, zvyšuje odolnost lymfatických a endokrinních žláz, obličejových dutin a dýchacích orgánů. Mrkvová šťáva posiluje nervový systém a nemá obdoby ve zvyšování energie a síly těla.

Suchá kůže, dermatitida (zánět kůže) a další kožní onemocnění jsou důsledkem nedostatku živin v těle obsažených v syrové mrkvi. To platí i pro oční choroby: oftalmie, spojivky atd.

Lidové recepty.

Ráno nalačno podejte dětem 50-100 ml mrkvové šťávy. Uvolňuje jemně a dobře.

Kloktejte na bolest v krku několikrát denně: přidejte 100 polévkovou lžíci do 1 ml čerstvé mrkvové šťávy. lžíci medu, promíchejte, zřeďte směs na polovinu vařenou vodou.

Čím více kyselosti v žaludku, tím více mrkvové šťávy byste měli konzumovat.

Každé ráno na lačný žaludek snězte 100-1krát denně 4 gramů strouhané mrkve se zakysanou smetanou nebo rostlinným olejem nebo 4/5 šálku šťávy a smíchejte ji s medem. Používá se při anémii, nedostatku vitamínů a celkové ztrátě síly.

Karoten obsažený v mrkvi příznivě působí na posílení zraku.

Mrkev na popáleniny: na čerstvé popáleniny aplikujte každých 20-30 minut čerstvou dužinu z mrkve, je účinná i na záněty a hnisavé rány.

Na ledvinové kameny a jako lék proti křečím:

a) semínka mrkve rozdrťte na prášek. Užívejte 1 g 3x denně 30 minut před jídlem. b) 1 polévková lžíce. lžíci semínek mrkve zalijeme 1 šálkem vroucí vody, necháme přikryté 12 hodin scedit. Vezměte teplé, 1/2 šálku 5-6krát denně. Žlučové kameny a kamínky ve žlučníku a ledvinách jsou přirozeným výsledkem neschopnosti těla eliminovat vápník z konzumace koncentrovaných škrobů a cukrů. Šťáva z jednoho citronu smíchaná s 1/2 šálku horké vody několikrát denně a 1/2 šálku směsi mrkvové, brutnákové a okurkové šťávy (3-4x denně) pomůže odstranit kameny a písek z ledvin během několika dnů nebo týdnů.

ČTĚTE VÍCE
Jak se papoušek jmenuje?

Směs šťávy z mrkve, řepy a okurek je výborným prostředkem na léčení žlučníku, jater a potních žláz. V tomto případě byste se měli zdržet škrobu, masa a koncentrovaných cukrů.

– Mrkev je zdravá dietní zelenina, která obsahuje obrovské množství vitamínů a minerálů nezbytných pro tělo. Mrkev se doporučuje jíst syrovou i vařenou. I když vaření snižuje množství vitaminu C, ostatní živiny (například vitaminy A a E) zůstávají zachovány. Mrkev se pyšní rekordním obsahem karotenu – látky, která se v těle přeměňuje na vitamín A. 100 gramů syrové mrkve obsahuje asi 9 mg karotenu, což je například 8x více než jeho množství v rajčatech.
Mrkev dále obsahuje vitamíny jako vitamín E, vitamín C, vitamín K, vitamín B3, B4, B5 a také minerální látky – vápník, sodík, fosfor, draslík a hořčík.

Užitečné vlastnosti mrkve

Snížení krevního tlaku. Vysoký krevní tlak často vede k rozvoji chronického a akutního srdečního selhání, čímž se zvyšuje riziko mrtvice a infarktu myokardu. Odborníci na výživu věří, že mrkev je nejlepší volbou pro ty, kteří sledují zdraví srdce. Faktem je, že na jedné straně je tato zelenina bohatá na draslík, který je nepostradatelný pro správné fungování kardiovaskulárního systému. Na druhou stranu mrkev obsahuje hodně vlákniny, která snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a zabraňuje náhlým změnám hladiny cukru. Draslík a vláknina pomáhají chránit srdeční sval před poškozením a podporují relaxaci hladkého svalstva, což zase pomáhá snižovat krevní tlak.

Prevence očních chorob. Jak již bylo zmíněno, mrkev je lídrem v obsahu karotenu, který se v těle přeměňuje na vitamín A. Pomáhá udržovat zdraví cévní a fotosenzitivní membrány oční bulvy. V průběhu vědeckého výzkumu bylo zjištěno, že mrkev chrání oči před rozvojem degenerativních onemocnění a atrofických očních patologií. Vědci při pokusech mimo jiné zaznamenali vliv zeleniny na zrakovou ostrost a schopnost očí vnímat barvy.

Prevence anémie. Syrová mrkev obsahuje poměrně hodně vitamínu C (asi 6 mg na 100 g výrobku). Jak víme, tento vitamín je zodpovědný za zvýšení biologické dostupnosti železa, které vstupuje do těla s jídlem. Skvělým krevním párem je například červené maso ozdobené čerstvou mrkví.

ČTĚTE VÍCE
Mohou si těhotné ženy nechat udělat hardwarovou manikúru?

Neméně významnou roli hrají antioxidační látky, které také zabraňují rozvoji anémie. Samozřejmě je nepravděpodobné, že budete schopni nahradit nedostatek železa pouze díky čerstvé mrkvi, ale je docela možné pomoci tělu správně absorbovat tento důležitý prvek.

Udržování zdraví střev. Dietní vláknina, která se hojně nachází v mrkvi, je z velké části zodpovědná za udržení zdravého stavu mikroflóry. Vláknina zvyšuje populaci prospěšných mikroorganismů a také zabraňuje růstu a reprodukci patogenních a oportunních forem. Podle evropských vědců mrkev zvyšuje produkci látek, které chrání buňky tlustého střeva před zhoubnými nádory. Tento efekt se zřejmě vysvětluje nejen vysokým obsahem vlákniny, ale také přítomností karotenoidů. Dalším plusem pravidelného užívání mrkve je prevence zácpy.

Výhody pro pokožku a vlasy. Neméně důležitou složkou mrkve je vitamín E, který je zodpovědný za krásu a mládí vlasů, pokožky a nehtů. Pravidelné používání mrkvových salátů a smoothies vám pomůže zbavit se suché pokožky, popraskaných rukou a rtů a dodá vašim vlasům lesk a zdravý lesk.

Výhody mrkvového džusu

  • Čerstvě vymačkaná mrkvová šťáva má stejný obsah vitamínů jako syrová mrkev. Již dlouho je známo, že mrkvová šťáva pomáhá při zácpě a prospívá očím a později vědci zjistili, že za léčivé vlastnosti šťávy je zodpovědná látka zvaná karoten, která má antioxidační, antivirové, imunomodulační, krvetvorné a diuretické účinky. na těle.
  • Pokud se bavíme o šťávě právě připravené, je v ní plně zachován vitamín C. Proto je taková šťáva užitečná pro vstřebávání železa, a vzhledem k obsahu minerálních látek (draslík, hořčík) působí uklidňujícím dojmem. snižuje nervozitu a zvyšuje schopnost koncentrace. Pro ty, kteří během dne zažívají vážné emoční nebo psychické vypětí, se jako svačina doporučuje mrkvový salát s trochou hovězího masa nebo sklenice čerstvě vymačkané mrkvové šťávy a jogurtu.
  • Jediné, co mrkvová šťáva s čerstvou mrkví ztrácí, je obsah vlákniny. Při odšťavňování končí většina této důležité vlákniny v dužině. Proto dejte přednost šťávě s malým množstvím dužiny. A pro ty, kteří mají zvýšené riziko srdečních onemocnění nebo mají nadváhu, se doporučuje vybrat si celou mrkev, a ne šťávu z ní.
  • Doporučený denní příjem čerstvě vymačkané šťávy je 200 ml a maximální povolená hranice pro zdravého dospělého člověka je asi 500 ml, ale samozřejmě byste neměli vypít půl litru šťávy každý den.
ČTĚTE VÍCE
Co je obchodní image?

Jak jíst mrkev pro lepší vstřebávání vitamínů?

  1. Podle odborníků na výživu je nejlepší konzumovat jakoukoli zeleninu syrovou, protože si tak zachovává maximální množství užitečných vlastností. Při správném vaření si však mrkev zachová většinu živin. Pokud váš žaludek nereaguje dobře na pokrmy ze syrové zeleniny, můžete mrkev vařit v páře nebo vařit do al dente, to znamená nevařit ji úplně, ale stáhněte ji z ohně, když zelenina zůstane křupavá.
  2. A ještě jedno doporučení: mrkev obsahuje vitamíny rozpustné v tucích, které se vstřebávají pouze v případě, že se mrkev jí spolu s tuky. Do této skupiny patří například vitamín A. Proto se doporučuje konzumovat syrovou mrkev se zakysanou smetanou, jogurtem nebo kouskem přírodního sýra (nastrouhanou mrkev můžeme pokapat rostlinným olejem).
  3. Další dobrá kombinace je mrkev + červené maso. V tomto případě vitamín C z mrkve pomůže vstřebávání železa a tuky nacházející se v mase zlepší vstřebávání vitamínu A.

Škodlivé vlastnosti a kontraindikace

Hlavní kontraindikací je individuální nesnášenlivost a vedlejší účinky ve formě alergických reakcí. Možná je i tzv. zkřížená alergie. Takže u lidí trpících alergií na pyl rostlin je riziko vzniku alergických reakcí při konzumaci mrkve asi 25%.

Navzdory skutečnosti, že mrkev je užitečná během těhotenství, měla by být zahrnuta do stravy s opatrností během kojení. Vlivem betakarotenu, který se dostává do mateřského mléka, může dítě změnit barvu kůže a být citlivější na slunce.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.