Od dětství každý ví, že tvaroh je dobrý na kosti a zuby, protože obsahuje hodně vápníku. Ale výhody tvarohu se neomezují pouze na toto.

Běžný (neobohacený) tvaroh obsahuje bakterie mléčného kvašení (laktokoky a termofilní streptokoky mléčného kvašení). Počet prospěšných mikroorganismů by měl být více než milion v jednom gramu. Pokud je tvaroh obohacený (bio-tvaroh), pak se k bakteriím mléčného kvašení přidávají probiotické mikroorganismy, např. bifidobakterie.

Bakterie mléčného kvašení brání množení patogenní mikroflóry. Tvaroh se doporučuje jíst, pokud se rozvinou plísňová onemocnění, jako je drozd, který se často vyskytuje u žen. Po léčbě antibiotiky pomůže tvaroh spolu s dalšími fermentovanými mléčnými výrobky obnovit postiženou mikroflóru. Vitamin A ve složení podporuje imunitu a zabraňuje rozvoji infekce.

Tvaroh obsahuje tryptofan, který pomáhá syntetizovat serotonin, hormon radosti. Tvaroh pomáhá zmírňovat stres a bojovat s jeho následky. Cholin ve složení posiluje nervový systém a paměť. Vitamin B12 zajišťuje normální činnost nervové soustavy. Hořčík je užitečný, pokud je nervový systém neustále napjatý.

Posiluje kardiovaskulární systém

Draslík ve složení bojuje proti „špatnému“ cholesterolu a pomáhá vrátit jeho hladinu k normálu. Ke snížení rizika vysokého krevního tlaku by se měl konzumovat i draslík.

Posiluje kosti a zuby

Zuby jsou méně náchylné ke vzniku zubního kazu s vysokým obsahem vápníku ve stravě a riziko zlomenin kostí a artritidy je nižší. Je velmi důležité jíst tvaroh v dětství a ve stáří. Hořčík v tvarohu napomáhá lepšímu vstřebávání vápníku v těle.

Methionin ve složení pomáhá spalovat tuky v těle. Je důležitý nejen pro udržení normální hmotnosti, ale také pomáhá předcházet obezitě vnitřních orgánů – tvaroh je dobrý pro játra a srdce. Malé procento tuku a vysoký obsah bílkovin je ideálním produktem pro hubnutí.

Nízkotučný tvaroh má menší energetickou hodnotu. Proto, abyste doplnili svou sílu, budete muset jíst více nízkotučného tvarohu, protože prospěšné látky se při snížení obsahu tuku hůře vstřebávají. Například vápník z nízkotučného tvarohu se vstřebává o 30–40 % méně než z běžného tvarohu. Vstřebávání vápníku podporuje vitamín D rozpustný v tucích a stačí ho pouze v tvarohu se středním a vysokým obsahem tuku. Vitamíny A a E také chybí v nízkotučném tvarohu.

ČTĚTE VÍCE
Jak napařit kožich žehličkou?

Pro krásnou pleť nesmí chybět ve stravě vitamín A. Tvaroh ho obsahuje dostatek. Zinek rychleji hojí rány.

Podporuje zdraví mužů

Tvaroh obsahuje komplex užitečných látek: zinek, selen, vitamín B. Jsou užitečné pro mužský hormonální systém: udržují libido na vysoké úrovni, zvyšují pohyblivost spermií a zvyšují jejich počet. To je důvod, proč je tvaroh užitečný pro muže.

Jaký tvaroh je nejlepší na nabírání svalové hmoty a hubnutí?

Tvaroh má čtyři stupně obsahu tuku, na pultech se nejčastěji vyskytuje 4–9 %:

  • až 1,8 % – nízký obsah tuku;
  • 2–3,8 % – nízkotučné;
  • 4–9 % – střední obsah tuku;
  • 12–23 % – tučný tvaroh.

Existuje názor, že čím nižší je obsah tuku v tvarohu, tím je zdravější. Ve skutečnosti jsou výhody nízkotučného tvarohu nižší, protože se méně vstřebávají. Například vápníku z nízkotučného tvarohu bude téměř o polovinu méně než ze středně tučného tvarohu. Ke vstřebání vápníku potřebujete vitamín D, jehož dostatečné množství obsahuje pouze klasický a tučný tvaroh. V tvarohu s nízkým obsahem tuku nejsou prakticky žádné vitamíny A a E.

Pokud vůbec nejíte živočišné tuky, během několika týdnů budou vaše vlasy suché, nehty lámavé a kůže se začne loupat. Neměli byste se nechat unést dietou založenou pouze na nízkotučných potravinách: uvedené problémy jsou jen špičkou ledovce. Jinak může docházet k hormonální nerovnováze a nedostatku vitamínů.

Profesionální kulturisté volí ve fázi sušení nízkotučný tvaroh. Nejvíce bílkovin obsahuje nízkotučný tvaroh – 18 %. (Roskoshestvo zkoumalo nízkotučný tvaroh a tvaroh s 9% obsahem tuku z hlediska bezpečnosti a kvality). V tvarohu je střední obsah tuku 16 %, v plnotučném tvarohu – 14 %. Nízkotučný tvaroh je vhodný při hubnutí i pro profesionální sportovce.

Pokud potřebujete jen zhubnout, je vhodný tvaroh se středním obsahem tuku, 3–6 %. A pokud přesto volba padla na nízkotučný produkt, je třeba tuky získat z jiných produktů – například z ryb.

Možné poškození tvarohem

Tvaroh byste neměli jíst, pokud máte vředy, gastritidu nebo pankreatitidu. Nebezpečný je zejména v akutním stadiu. Když dojde k remisi, tvaroh se může jíst zpracovaný – například dělat kastrol nebo líné knedlíky.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyrobit obličejový peeling z kávové sedliny?

Tvaroh při kojení je možný, ale neměli byste se přejídat. Je lepší zvolit středně tučný tvaroh a připravit kastrol a tvarohové koláče.

Pamatujte také: je snadné se otrávit tvarohem, pokud vypršela doba použitelnosti. Výrobek lze skladovat v chladničce po dobu až 6 dnů v uzavřené nádobě nebo originálním balení, v mrazáku – až tři týdny.

Jak správně jíst tvaroh?

„Pro používání tohoto produktu neexistují žádná zvláštní pravidla, vše je velmi individuální,“ vysvětluje Elena Solomatina, výživová poradkyně. – Řeknu více, vše záleží na tom, proč chcete zavést tvaroh do své stravy. Pokud nabíráte svalovou hmotu, je to jeden rozhovor, pokud zhubnete, je to úplně jiný rozhovor. A pak si musíme odpovědět na otázku, jak tvaroh připravit a jaké suroviny k němu kombinovat.

Denní norma pro ženy je 200 g, pro muže – až 250 g. Pokud budete jíst tvaroh ve velkém množství, mohou se objevit problémy se stolicí.

Kdy je nejlepší jíst tvaroh?

„Často od svých pacientů slýchám, že když je tvaroh ráno, může vyvolat tvorbu hlenu, a proto je lepší ho jíst večer,“ říká Elena Solomatina. – Ano, někteří lidé mohou mít takovou reakci na produkt, ale není se čeho obávat, to nesnižuje výhody tvarohu k snídani. Imunitní systém nás tedy chrání před škodlivými mikroby a odstraňuje je z těla.

Faktem je, že ráno trávicí systém funguje lépe, tvaroh je lépe stravitelný. Dodává tělu dlouhotrvající pocit sytosti díky tomu, že obsahuje hodně kaseinového proteinu, jehož trávení trvá 3-4 hodiny.

Často pracuji s pacienty, kteří si stěžují, že po ranním snědení kaše mají během 1-2 hodin opět hlad. I toto je velmi individuální. Pokud se s tím setkáte, zkuste ráno zařadit do jídelníčku tvaroh. Udělejte si například líné knedlíky nebo kastrol.

Je možné jíst tvaroh před spaním?

Nejvhodnější doba pro konzumaci tvarohu je večer, 2-3 hodiny před spaním. Od půlnoci do 3 hodin ráno člověk produkuje růstový hormon – somatotropin. Je zodpovědný za regeneraci tkání a pomáhá dětem růst. Dáváme tělu stavební materiál pro obnovu buněk.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je vzhled Jakutů?

V tvarohu je také hodně tryptofanu, v noci je to jako sklenice mléka. Díky tomu se rychleji produkuje melatonin a my rychleji usneme. Kromě toho melatonin zabraňuje vzniku nádorů.

Bez ohledu na to, kdy jíme, zda chceme zhubnout nebo nabrat svalovou hmotu, snažte se dát přednost potravinám s 2 až 5% obsahem tuku. Nízkotučný tvaroh je pravděpodobnější pro profesionální kulturisty.

V důsledku toho nezáleží na tom, v jakou denní dobu je lepší jíst tvaroh, je vždy užitečné, pokud neexistují žádné kontraindikace.

Lidé na nízkotučné tvarohové dietě budou muset jíst více nízkotučného tvarohu než běžného tvarohu. Pokud neustále konzumujete nízkotučný produkt, budete muset živočišný tuk získávat z jiných produktů, protože je potřebný pro termoregulaci, fungování nervového systému a tvorbu mozkových buněk.

K čemu se hodí tvaroh?

„V této věci je vše velmi individuální,“ zdůrazňuje Elena Solomatina. – K snídani je lepší přidat sacharidy do tvarohu: ovoce, sušené ovoce, bobule, možná i nějaké ořechy. O medu: u některých lidí může způsobit ospalost. Pokud si ráno dáte tvaroh s medem, pocit ranní elánu se nemusí dostavit. Představte si, že v noci vypijete sklenici mléka s medem – tento nápoj se obvykle pije, aby se lépe usínalo. Tvaroh s medem po ránu může na někoho působit stejně.

Večer vám doporučuji jíst tvaroh s bylinkami nebo česnekem, přidejte k němu koriandr a petržel. To je vynikající. Česnek ředí krev, což je velmi užitečné pro lidi s onemocněním kardiovaskulárního systému. Podle statistik se nejvíce infarktů a mozkových příhod přihodí kolem páté hodiny ranní. Tvaroh pomáhá tělu předcházet srdečním příhodám.

Je také přijatelné jíst tvaroh s kefírem nebo okurkami. Mezi mými pacienty byli dokonce gurmáni, kteří jedli tvaroh s rajčaty. Tuto kombinaci produktů nedoporučuji. Rajče obsahuje kyselinu šťavelovou, která v kombinaci s tvarohem podporuje tvorbu ledvinových kamenů.

Někdy lidé jedí nízkotučný tvaroh, aby začali řezat jako profesionální kulturista. Tento produkt není vždy příjemný k jídlu. V takových případech se obvykle přidávají sladidla. Jako sladidla zvolte stévii, erythritol nebo sukralózu. Není v nich nic škodlivého, ale mince má i svou nevýhodu. Jakmile začneme v ústech cítit sladkost, mozek nám okamžitě signalizuje, že je čas jíst, a naše chuť k jídlu se zvyšuje. Oklamali jsme své tělo, nepřijali jsme očekávané kalorie, naše tělo pak potřebuje ztracenou energii nějak kompenzovat. Člověk se možná neudrží a sní čokoládu nebo housku. Nezhubnete ani s nízkotučným tvarohem.

ČTĚTE VÍCE
Proč nehet zarůstá?

Je důležité vědět, jak používat sladidla opatrně, v malých dávkách. Tvaroh by měl být lehce sladký, pak budete mít chuť k jídlu pod kontrolou. Nebo přidejte banán do tvarohu.

Vyzkoušejte různé kombinace produktů, pozorujte své tělo a vjemy.

Sledujte novinky, předplatit pošta.

Při citování tohoto materiálu aktivní odkaz na zdroj požadováno.

Tvaroh je tradiční výrobek pro východní, severní a střední Evropu. K jeho výrobě se mléko fermentuje a syrovátka se scedí, čímž se získá bílkovinná hmota. Pojďme zjistit s odborníkem, jaké jsou výhody a poškození tvarohu pro tělo.

Druhy tvarohu

Existuje několik druhů tvarohu, které se liší způsobem přípravy: běžný drobivý, měkký a granulovaný. Tvaroh se také tradičně dělí podle obsahu tuku – tento výrobek může být buď zcela nízkotučný, nebo velmi kalorický. Tvaroh se vyrábí z mléka různých zvířat, ale nejčastěji se používá mléko kravské.

Historie tvarohu ve výživě

Ve starém Římě se tvaroh získával kvašením mléka tvarohem ze speciální látky extrahované ze žaludku telat a jehňat. Syřidlo je vylučováno žaludečními buňkami mléčných jehňat a telat a je to enzym, který sráží mléko.

Tvaroh dosud není rozšířen po celém světě. Například v Číně je téměř nemožné najít, ale v Anglii je tvaroh stále považován za mladý sýr.

Dříve slovo „pane“ znamenalo sýr i tvaroh. Tvarohové koláčky z tvarohu, oblíbené jako snídaně, proto dodnes nesou název „sýr“. Slovo „tvaroh“ pochází z ruského „tvarog“, což se překládá jako „tuhé mléko“. V Rusku je tradice připravovat Velikonoce z tvarohu na pravoslavné Velikonoce.

Diskutuje se o tom, která slabika ve slově „tvaroh“ by měla být správně zdůrazněna. Ve skutečnosti je správné použít obě možnosti.

Složení a obsah kalorií tvarohu

Obsah kalorií na 100 gramů 5% tvarohu 121 kcal
Proteiny 17,2 g
Tuky 5 g
Sacharidy 1,8 g

Výhody tvarohu

Tvaroh je jednou z nejbohatších potravin na kompletní bílkoviny. Při výrobě tvarohu se bílkovina živočišného mléka koaguluje – denaturuje – a stává se přístupnější pro enzymatické trávení. Proto je tvaroh lehce stravitelný a nezpůsobuje pocit těžkosti. Po konzumaci tvarohu se uvolňuje méně kyseliny chlorovodíkové a žaludečních enzymů než u čerstvého mléka, takže je „snadné“ na trávení.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je smysl fénu Dyson?

Tento kysaný mléčný výrobek obsahuje hodně vápníku a také vitamíny B a C. Tvaroh posiluje kosti a zlepšuje stav chrupavkové tkáně. Je vynikajícím prostředkem k prevenci osteoporózy, onemocnění, při kterém kosti křehnou. Osteoporóza se často vyskytuje ve stáří. Tvaroh je také dobrý pro děti, protože vápník a bílkoviny jsou nezbytné pro aktivní růst a vývoj kostí a svalů.

Přečtěte si také

Tvaroh zlepšuje metabolismus tuků, proto je často doporučován preventivně při onemocněních srdce a cév a také při obezitě. Tvaroh má také diuretický, to znamená diuretický účinek, který je užitečný pro lidi s otoky.

Škodlivost tvarohu

Tvaroh extrémně zřídka způsobuje alergie, ale může se vyvinout u lidí s intolerancí na mléčné bílkoviny.

„Tvarečník je produkt s vysokým obsahem bílkovin; měl by se používat opatrně, pokud máte onemocnění ledvin, protože může zhoršit selhání ledvin,“ radí gastroenterolog-hepatolog Olga Arisheva.

Použití tvarohu v lékařství

Tvaroh je považován za hypoalergenní výrobek, mohou ho konzumovat i lidé s intolerancí laktózy. Toto onemocnění způsobuje nedostatečnou produkci enzymu, který štěpí laktózu z mléčných výrobků.

Vzhledem k tomu, že je tento produkt lehce stravitelný, doporučuje se pro dietní a sportovní výživu a také pro osoby se zvýšenou sekrecí kyseliny chlorovodíkové.