Co se stane, když přestanete používat chytrý telefon a nahradíte ho primitivním tlačítkovým voličem? Odpověď je zřejmá – život bude složitější, pomalejší a s největší pravděpodobností nebude tak zajímavý. Chcete něco vyfotit? Na to jste měli myslet předem a vzít si s sebou na procházku foťák (a také hudební přehrávač a možná i pár knížek pro případ, že se budete nudit). A to je jen špička ledovce!

Nyní mi dovolte položit další otázku – co se stane, když přestanete používat fitness náramek nebo chytré hodinky? Začínáte rychle přibírat na váze? Objeví se nespavost z nezjištěných fází? Nebo ztratíte přítele kvůli zmeškanému oznámení? Tento článek bude odpovědí na tuto otázku.

O čem si tady budeme povídat?

Mým cílem je podat co nejobjektivnější (v rámci možností) pohled na moderní trh nositelných zařízení, aby se každý mohl sám rozhodnout, zda si takovou vychytávku pořídit, nebo jde o další „marketingovou revoluci“.

Nejprve si ale definujme pojmy. Chytrými hodinkami budu mít na mysli zařízení podobná Apple Watch a Samsung Galaxy Watch. Pod fitness náramkem je Xiaomi Mi Band 3 a jeho analogy. Nezavazuji se tedy posuzovat specializovaná zařízení pro sport (která jsou často objemná a pro každodenní použití velmi nepohodlná).

Chytré hodinky jsem používal každý den po celý rok, než jsem se vrátil k tradičním mechanickým hodinkám. A nyní, o měsíc později, bych se rád podělil o své postřehy a zároveň odpověděl na výše položenou otázku – změnilo se něco po opuštění nositelných zařízení.

Jsou chytré hodinky tím nejlepším lékem na nespavost?

Většina nositelných zařízení dokáže monitorovat spánek – zohledňují dobu usínání a probouzení, kvalitu spánku a délku jeho fází. Jedinou otázkou je, proč průměrný člověk potřebuje všechny tyto informace?

Moje zkušenost ukázala, že množství a trvání stejných fází spánku nezávisí na člověku, ale na zařízení. Pokud Xiaomi Mi Band prakticky „nevidí“ hluboký spánek, pak v náramku Misfit budete „trpět“ nedostatkem rychlé fáze.

A co Apple Watch? Zde obecně platí, že 5 aplikací ukáže na stejných hodinkách zcela opačné výsledky (viz podrobnosti v naší recenzi).

Jediné, co tyto přístroje ukazují s více či méně dobrou přesností, je tepová frekvence během spánku, doba ulehnutí do postele a doba probuzení. Jediným problémem je, že tyto informace zůstávají pouze informacemi. Pokud dnes potřebuji zůstat dlouho vzhůru, hodiny mě nedonutí jít brzy spát.

Výkon

Sledování spánku není nic jiného než zábavná funkce bez jakékoli užitečné zátěže. Důvěřovat informacím o fázích spánku je zbytečné, stejně jako pozorovat každý den stejné ukazatele srdečního tepu.

Mimochodem, provedl jsem malý osobní experiment a dal jsem svůj náramek na několik nocí těm známým, kteří neustále trpí nespavostí. Podle všech ukazatelů programu nebyly nalezeny žádné problémy se spánkem! Někteří lidé mají méně hluboký spánek, zatímco jiní mají fáze, které se častěji střídají. Není jasné, jaký přínos lze z těchto údajů odvodit.

ČTĚTE VÍCE
Je možné si obarvit vlasy, když na nich máte lak na vlasy?

Jedinou výhodou takových zařízení je tichý budík. Pokud doma vstáváte brzy ráno, vibrační motorek vašich chytrých hodinek nebude rušit ostatní členy rodiny.

Co se změnilo?

Abych byl upřímný, ještě před prodejem hodinek jsem se často zapomněl podívat na zprávy o spánku. Nejdříve vzbudila zájem informace o tom, jak hodiny kreslí spánkové grafy, ale pak už to začalo být nudné. Navíc někdy hodiny ukazovaly vyloženě nesmysly (čas probuzení o několik hodin později než ve skutečnosti, nebo aktivní chůze ve 3 hodiny ráno, což není pravda).

Obecně, když jsem tuto funkci ztratil, za poslední měsíc jsem o tom nikdy nepřemýšlel a navíc jsem toho nelitoval.

Jak teď můžeme žít bez upozornění!?

V čem jsou chytré hodinky opravdu dobré, je zobrazování notifikací. Tady bych ale položil otázku jinak. Je tato „záloha oznámení“ na vašem zápěstí opravdu nezbytná? Nemáme v životě dost stresu a rozptýlení? Nestačí jedno zařízení, které se vždy dožaduje naší pozornosti?

Jsem si jistý, že technologie se nezastaví u zápěstí. Nejprve přejděme k „chytrým brýlím“, poté k „chytrým kontaktním čočkám“ a co dál? Mám si dát čip pod kůži nebo spolknout pilulku, abych zůstal v kontaktu 24 hodin denně?

Je to legrační, ale po roce používání chytrých hodinek jsem si již vytvořil podmíněný reflex. A to jsem si uvědomil až poté, co jsem se vrátil k tradičním hodinkám. Moje zápěstí se automaticky zvedlo pokaždé, když jsem slyšel jakýkoli zvuk upozornění. První dny to způsobilo nepohodlí, protože bylo vhodné zobrazit oznámení na hodinkách. Ale po 2-3 dnech tento reflex zmizel a znovu jsem si zvykl kontrolovat svůj smartphone místo hodinek.

Výkon

Pokud si myslíte, že by bylo skvělé dostávat upozornění ze smartphonu přímo na zápěstí, máte pravdu! Je to opravdu pohodlné. Určitě se ale zamyslete i nad druhou stranou mince. I když se vám myšlenka na další stres zdá absurdní, chytré hodinky mají negativní dopad na vaše zdraví.

Náš mozek není multitasking, jak se mnoho lidí domnívá. V každém okamžiku jsme schopni se soustředit pouze na jeden konkrétní úkol. A každé nové upozornění (i úplně triviální) způsobí, že mozek přepne na jiný úkol, zvýraznění kortizol (stresový hormon). Vzhledem k tomu, jak často nám chytré hodinky během dne samy sebe připomínají, může takové „přepínání pozornosti“ výrazně snížit naši produktivitu.

V roce 2018 časopis Business Insider zveřejnil zajímavý článek (v angličtině) o tom, jak přesně častá upozornění ovlivňují náš mozek a emoční zdraví. Zejména endokrinolog Robert Lustig uvedl:

Chytré hodinky a fitness náramky do jisté míry skutečně pomáhají udržet motivaci ke cvičení. Pokud se ale budeme bavit výhradně o motivaci, bude vám stačit jeden smartphone (přečtěte si zajímavý článek o tom, jak to bylo díky smartphonu, že se člověk dostal zpátky na běžící pás).

ČTĚTE VÍCE
Je možné dělat masky na vlasy v noci?

Pokud chceme mít pod kontrolou svůj fyzický výkon, tak používání fitness náramků a chytrých hodinek není nejlepší nápad. Chytrá nositelná zařízení jsou skvělá při měření vaší klidové tepové frekvence (když se nepotíte nebo nevykonáváte velkou aktivitu), ale pokud jde o běh, optické měřiče tepové frekvence nikdy nenahradí specializované vybavení (jako hrudní pás).

A mluvit o počítání spálených kalorií nemá vůbec smysl. Jediné, co chytré hodinky „vědí“, je váš aktuální tep a řada parametrů předem zadaných do aplikace (věk, pohlaví, váha). Pouze na základě těchto údajů není možné správně vypočítat spálené kalorie. Chcete-li to provést, musíte znát alespoň následující:

  • Vaše tělesná teplota
  • Teplota vzduchu
  • Svalová hmota
  • Procento tělesného tuku
  • Vlhkost
  • Rychlost metabolismu
  • Vaše fyzická zdatnost
  • A mnohem víc

Přesnost výsledku tedy příliš neutrpí, pokud místo ukazatelů chytrých hodinek spočítáte spálené kalorie pomocí nějakého vzorce z internetu.

Výkon

Cvičení s fitness náramkem je zábava. Pohled na grafy srdečního tepu, ušlé vzdálenosti a spálených kalorií je zajímavý, ale není z toho o nic větší přínos než z analýzy spánku. Navíc váš smartphone neustále počítá ušlé kroky a spálené kalorie (doufám, že jste o tom věděli?).

Co se změnilo?

Opravdu, zpočátku jsem velmi často měřil své výsledky při hraní tenisu. Bylo zajímavé (a dokonce důležité) vidět, jak funguje srdce při těžké fyzické aktivitě. Ale stejně jako u spánku mě rychle omrzelo vidět každý den stejný obrázek. Proto jsem dávno před návratem k mechanickým hodinkám přestal brát ohled na trénink na hodinkách.

Globální výstup

Chytré hodinky a fitness náramky ve většině případů pouze duplikují funkčnost chytrého telefonu. Je tato nová třída zařízení skutečně nezbytným nástrojem pro každodenní život? Rozhodně ne! Podle odborníků jsou některé funkce (jako elektrokardiogram na Apple Watch 4) obecně pro drtivou většinu lidí škodlivé (hodinky dokážou mylně odhalit neexistující srdeční problémy, čímž u majitele vyvolají paniku).

Když jsem se vzdal chytrých hodinek a fitness náramků, celý měsíc jsem necítil žádné nepohodlí. Navíc teď nemusím neustále nabíjet další zařízení, protože moje mechanické hodinky mohou fungovat desítky let bez jakéhokoli zásahu z mé strany.

Říkám snad, že chytré hodinky a náramky jsou naprosto zbytečná zařízení? Samozřejmě že ne! Jak již bylo řečeno výše, mnoho funkcí má zábavný a vzdělávací charakter. Zpočátku je skutečně velmi zajímavé sledovat různé ukazatele.

Chytré hodinky a fitness náramky bych tedy považoval za zařízení pro zábavu, bez větší užitečné zátěže. Stejně jako všechny hry ale i chytré hodinky rychle omrzí a po nějaké době se na nich jen díváte na čas (což není vůbec tak pohodlné jako na běžných hodinkách) a dostáváte upozornění.

ČTĚTE VÍCE
Který epilátor je lepší: disk nebo pinzeta?

Faktem ale zůstává.

Fitness náramky vás neudělají zdravějšími a chytré hodinky neposunou vaši produktivitu na vyšší úroveň. Tato zařízení nejsou schopna mít žádný reálný dopad na naše zdraví a často jej pouze kazí a přidávají další stres do již tak šíleného moderního životního rytmu.

Dokud nositelná zařízení nedokážou s lékařskou přesností měřit krevní tlak, hladinu cukru a další vitální funkce, zůstávají technologicky vyspělou hračkou.

PS Nezapomeňte se přihlásit k odběru našeho populárního vědeckého webu o mobilních technologiích v Telegramu, aby vám neuniklo to nejzajímavější!

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte se k nám na Patreonu pro více zábavy!

Jak byste ohodnotili tento článek?

Kliknutím na hvězdičku ohodnotíte

V dolní části stránky jsou komentáře.

Napište tam svůj názor, aby ho viděli všichni čtenáři!

Pokud chcete pouze hodnotit, uveďte, co přesně je špatně?

Vědí, jak ukazovat čas, číst vaše SMS, sledovat váš zdravotní stav, motivovat vás ke cvičení a ráno vás pečlivě probudit. Není divu, že se těmto hodinkám říká „chytré“. Pojďme se blíže podívat na to, co se tyto moderní gadgety naučily a jak nám mohou pomoci.

Buďte dochvilní

Hodinky jsou především o čase. Obrazovka chytrých hodinek je však většinu času vypnutá, aby se šetřila baterie. Mnoho hodinek má senzor, který automaticky zapne obrazovku, když zvednete ruku, ale nefunguje přesně u všech modelů. Není tak snadné vidět čísla na obrazovce v jasném světle – zvláště pokud je obrazovka malá a monochromatická, jako mnoho levných fitness náramků. A to je poměrně nepříjemný moment, protože chytré hodinky, ač mají obrovskou škálu funkcí, nakonec ne vždy dostojí svému jménu.

Chytré hodinky také drží mnohem méně náboje než běžné náramkové hodinky. Některá zařízení se obecně doporučuje nabíjet každý večer. Pokud tedy budete chytré hodinky používat převážně ke kontrole času, vyberte si model s velkým displejem, kvalitní odezvou podsvícení a prostornou baterií.

Mimochodem, pro vyznavače klasiky jsou tu chytré hodinky s běžným ručičkovým ciferníkem.

Vždy zůstaňte ve spojení

Dnes mnoho lidí vytahuje každou půlminutu smartphone, aby se podíval na další upozornění. S chytrými hodinkami můžete mít telefon bezpečně v kapse nebo tašce, aniž byste se museli bát, že zmeškáte důležitý hovor nebo zprávu. Když vás při hovoru s někým vyruší hovor, nemusíte se omlouvat, přerušovat konverzaci a sahat po telefonu, abyste zjistili, kdo vám volá.

Chytré hodinky vás dokážou upozornit na příchozí SMS, rychlé zasílání zpráv, sociální sítě a e-maily – a mnoho modelů dokáže dokonce zobrazit text zprávy. Pokud však často používáte instant messenger, připravte se na to, že vaše hodinky budou neustále rozptylovat notifikace.

Chytré hodinky pomohou nejen s přijímáním zpráv a přijímáním hovorů – umí ovládat také multimediální přehrávač smartphonu, fotoaparát, fungovat jako handsfree sluchátka (díky vestavěnému mikrofonu a reproduktorům) a synchronizovat se s kalendářem smartphonu.

ČTĚTE VÍCE
Komu nesluší mandlové nehty?

A pokud jsou tyto možnosti spíše pro amatéra, pak se funkce vyhledávání telefonu stane mimořádně výhodnou, když se gadget znovu ztratí v útrobách bytu.

Existuje ještě jedna varianta této možnosti: pokud se příliš vzdálíte od smartphonu, hodinky začnou pípat a varovat vás před nebezpečím ztráty telefonu. Svůj smartphone nyní rozhodně nezapomenete v autě, na večírku nebo co víc v kině.

Dosáhněte dokonalosti ve sportu

Schopnost chytrých hodinek sledovat tréninky se ukázala být natolik efektivní, že se dokonce staly samostatným podtypem fitness náramků. Teď už jen těžko potkáte na ulici běžce nebo cyklistu bez charakteristické čelenky na ruce. Sedíte na jednom místě déle než hodinu? Fitness náramek to oznámí a navrhne nějaký druh fyzické aktivity. Dali jste si cíl 10 000 kroků denně? Zařízení vám to bude neustále připomínat a různými způsoby podněcovat vaši motivaci.

Fitness aplikací s širokou škálou funkcí je mnoho, takže pokud vám trochu chybí sebemotivace, pak bude možná fitness náramek to pravé pro vás.

Chytré hodinky pro profesionální sportovce se vyznačují vysokou přesností měření parametrů a dobrou ochranou před vnějšími vlivy. Mnohé z nich jsou vybaveny přídavnými senzory, které umožňují sledovat téměř všechny druhy sportovních aktivit od potápění až po horolezectví – barometr, výškoměr, teploměr, GPS senzor atd.

Aplikace spojené s hodinkami sledují tréninky podle zadaných plánů, uchovávají jejich statistiky a upravují tréninkový program podle vašeho výkonu.

Sledujte zdraví

Jakmile se chytré hodinky naučily měřit puls, okamžitě se objevily aplikace s možnostmi sledování srdeční činnosti – když tep (tepová frekvence) překročí určitou mez, hodinky to začnou signalizovat a některé modely si dokážou samy přivolat sanitku .

Na jednu stranu taková funkce v určitých případech může někomu opravdu zachránit život. Na druhou stranu přesnost měření srdečního tepu v mnoha, zvláště levných, náramků ponechává mnoho přání. Ještě horší situace je s funkcemi monitorování krevního tlaku a EKG, které jsou součástí některých modelů. Přítomnost „lékařských“ funkcí tedy neklasifikuje chytré hodinky jako zdravotnická zařízení – nejsou schopny nahradit měřič krevního tlaku nebo srdeční monitor. Ačkoli pro lidi se srdečním onemocněním nebude další kontrola srdeční frekvence – i když s nepříliš vysokou přesností – zbytečná.

Při výběru takových hodinek nebo fitness náramku se spolehněte na známé výrobce, kteří si již dříve na základě recenzí a recenzí ujasnili správnost měření tepové frekvence.

Dobrým řešením může být využití chytrého náramku v kombinaci s dalšími zdravotními vychytávkami – chytrými váhami, tlakoměry, monitory srdce. Existují aplikace, které fungují ve spojení s několika chytrými zařízeními současně, například Apple Health, Google Fit, iHealth atd.

Probuďte se vesele

Další známou funkcí chytrých hodinek, která přímo souvisí, když ne se zdravím, tak s pohodou, je „chytrý budík“. Svého času byla tato funkce inzerována téměř jako všelék na únavu, i když dnes její obliba znatelně klesla. Předpokládá se, že vás chytré hodinky probudí ve fázi REM spánku nejblíže nastavenému času – právě v tuto chvíli se člověk snadněji probudí a bude se cítit dobře odpočatý.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho vydrží barva na obočí RefectoCil?

Bohužel, recenze používání „chytrých budíků“ na fitness náramkech se ukázaly být docela rozporuplné – někteří jsou potěšeni, zatímco jiní nevidí žádný rozdíl s běžným budíkem. A nejde o to, že by teorie byla špatná – jde jen o to, že fitness náramky zatím nejsou schopny přesně určit fáze spánku. Většina z nich „rozhoduje“, že člověk začal REM spánek, zrychlením srdeční frekvence a projevem fyzické aktivity. Ne všichni lidé se však během REM fáze spánku začnou hýbat a přesnost měření tepové frekvence, jak již víme, je dost nízká. To je důvod, proč „chytrý budík“ ovlivňuje různé lidi různě. Výrobci však tvrdí, že u nejnovějších modelů je spolehlivost určení fází spánku mnohem vyšší.

Za zvláštní zmínku stojí také činnost budíku fitness náramku – funguje pouze díky vibracím. Mnoha lidem se tento způsob líbí, protože nebude nikoho v domácnosti rušit. Na druhou stranu, někteří lidé vibrace náramku prostě necítí.

Nenechte se zmást v žádné situaci

Některé chytré hodinky jsou vybaveny přijímačem GPS a jsou schopny určit vaši polohu. V „dospělých“ chytrých hodinkách se GPS přijímač obvykle používá k zaznamenávání ujeté vzdálenosti a ke zlepšení přesnosti sledování běhání, cyklistiky atd.

Je nepravděpodobné, že by někoho napadlo procházet terénem pomocí chytrých hodinek – je to jednodušší na smartphonu a v režimu navigátoru bude „žít“ déle. Ale v dětských hodinkách se GPS tracker ukázal jako velmi užitečný – nyní se nemusíte divit, kam dítě chodí, ale vyžádat si jeho polohu v aplikaci na vašem smartphonu. Aplikace se spojí s chytrým telefonem dítěte (nebo přímo s hodinkami, pokud mohou pracovat autonomně), vyžádá si informace a zobrazí bod na mapě.

Některé modely s mikrofonem zabudovaným v hodinkách umožňují poslouchat, co se děje kolem dítěte, a samy dokážou vyslat signál „SOS“ do smartphonu rodiče stisknutím odpovídajícího tlačítka nebo při odepnutí řemínku.

Všechny tyto možnosti výrazně zvyšují bezpečnost dítěte a šetří nervy rodičů. Hodinky bez GPS modulu určují polohu velmi nepřesně, s chybou 0.5–1.5 km. GPS však poskytuje vysokou přesnost pouze na ulici – jakmile dítě vstoupí do budovy, hodinky začnou určovat polohu pomocí nejbližší věže mobilního telefonu. Ujasněte si také vlastnosti aplikace (některé vyžadují placené předplatné) a způsob předávání souřadnic (pokud pouze SMS, pak při častém sledování pozice peníze na účtu dojdou velmi rychle).

Nelze slevit z toho, že chytré hodinky jsou dnes mimo jiné i módním moderním doplňkem. Pomáhají nejen v běžném životě, ale také vytvářejí image člověka, který jde s dobou.