Sádlo je již dlouho mezinárodním produktem. Obsahuje v tucích rozpustné vitamíny A, D, E a omega-6 kyselinu arachidonovou, která se podílí na metabolismu cholesterolu a příznivě ovlivňuje hormonální aktivitu a regeneraci buněk. V gastronomii je sádlo považováno za římské dědictví – právě tam ho začali kořenit bylinkami. Sádlo je vysoce kalorický, ale zdravý produkt. Existují důkazy, že Kolumbus a jeho posádka si během svých cest kromě těstovin obnovovali zásoby energie sádlem a šunkou. Viktor Timchishin, šéfkuchař restaurace Device Cafe, řekl Marině Gladkoy o výhodách sádla a jeho využití.

— Jaká je etymologie slova „sádlo“?

“Pochází ze slova “sednout” a mívalo to písmeno “d.” Naši bratři Slováci si zachovali pravopis i výslovnost, sádlo nazývají sadlo – velmi podobné slovu „sedlo“, které má stejný kořen jako slovo „sadnout“. Doslova sádlo je to, co sedí na svalech a pokrývá nebo chrání maso.

— V zimě, zvláště za chladného počasí, se mění jídelníček. Mnoho cestovatelů, kteří k nám přicházejí ze zemí s relativně teplými zimami, je nejprve překvapeno takovým množstvím vydatných jídel na ukrajinských stolech, ale pak si uvědomí, že jsou prostě nezbytné. Chlad je pro tělo vážnou zkouškou. Důležité je chránit se před nachlazením a posilovat tělo. Vepřové sádlo například obsahuje cenné mastné kyseliny – omega-6 kyselinu arachidonovou a co je důležité, v tucích rozpustné vitamíny A, D, E. Kousek sádla si lze představit jako dobře vyváženou pilulku, kde je vše voleno s rozumem – tam jsou vitamíny a tak důležitý tuk, který pomůže tělu tyto vitamíny vstřebat. Další výhodou sádla je jeho schopnost odstraňovat toxiny a radionuklidy.

“Nebude vám vysoce kalorické sádlo ucpávat cévy cholesterolem?”

— Ano, sádlo je vysoce kalorický výrobek, přibližně 750-770 kcal na 100 g, ale právě tyto kalorie poskytují kvalitní dlouhodobou energii. Jedná se o velmi užitečný produkt: omega-6 se podílí na metabolismu cholesterolu a má pozitivní vliv na aktivitu hormonů. Prokázaný fakt: česnek a sádlo jsou ideální kombinací pro boj s cholesterolem. Tato dvojice kromě cév léčí srdce, játra a funguje jako choleretikum. Cholesterol mimochodem není toxin, který se musí z těla jakkoli odstraňovat, naopak je součástí buněk a tkání těla a podílí se na syntéze krevních složek. Cholesterol, stejně jako cukr, se stává škodlivým, až když překročí normální limity. Nic nám nebrání přistupovat k výživě moudře, mít každodenní preventivní svačiny se zdravými potravinami, aniž bychom se přejídali.

— Kteří lidé jako první jedli sádlo?

— Půjdete-li hlouběji do historie, můžete za první milovníky sádla považovat Římany. Italům stále není lhostejné vepřové maso, jejich parmskou šunku si zamilovala polovina světa. V Itálii se nachází vesnice Colonata, kde se již dlouhou dobu těžil mramor, ale po celém světě se proslavila nikoli svým unikátním kamenem, ale lahodným sádlem Lardo di Colonnata. Sádlo bývalo potravou dělníků lomu, dnes se z něj stala místní atrakce. Lardo di Colonnata se připravuje zajímavou technologií stejně jako v dávných dobách. Sádlo zraje v mramorových žlabech hluboko v jeskyních, jeskyních nebo vinných sklepích. Příprava začíná na podzim – mramorové nádoby se potírají česnekem a speciálním koktejlem koření. Každý farmář má na směs svůj recept, ale za základní je považována kombinace černého pepře, česneku, rozmarýnu, muškátového oříšku, koriandru, badyánu, šalvěje a oregana. Sádlo umístěné v mramorové lázni, potřené kořením a solí, zraje šest měsíců a na jaře pořádají festivaly a jedí svou oblíbenou pochoutku s olivami, rajčaty a křupavým italským chlebem.

ČTĚTE VÍCE
Jaké styly džínů existují?

— Jedli sádlo jen Italové?

— Chazarští nomádi milovali sádlo. Ve středověku se zvláštnosti jejich stravy staly součástí každodenního života národů, které se s nimi křížily. Sádlo obecně považujeme za ukrajinskou specialitu, v podstatě se již dávno stalo mezinárodním produktem. Naši blízcí sousedé Poláci, Němci, Slováci, Maďaři, Baltové, Rusové a Bělorusové sádlo milují a připravují ho perfektně. Všichni osolí sádlo, přidají koření, nakrájí na plátky nebo smaží na jiná jídla. Vietnamci s námi nejsou sousedé, ale jedí sádlo. Oblíbenou pochoutkou Vietnamců je například pobřišnice mladého prasete. Jediný rozdíl je v tom, že to jedí až po uvaření.

— Jak jinak se používá sádlo?

— Dosud se v místech daleko od civilizace, kde dochází k výpadkům elektřiny, osvětlovaly místnosti vepřovým sádlem nebo rostlinným olejem. Jedinou nepříjemností je, že do jedlého svítidla mohou zasahovat malí hlodavci. Farmakologové často používají vepřový tuk k výrobě léčivých mastí, kůže ho dobře vstřebává a tuk nezpůsobuje podráždění.

— Dá se ze sádla připravit nějaká pochoutka?

— Hostům rád podávám nasekané sádlo s lanýži. Mletá houba je aromatická, takže sádlo nepotřebuje koření. Mnoho lidí se zajímá o sádlo creme brulee. Samozřejmě se nejedná o dezert, ale spíše o způsob přípravy. Sádlo rozdrtíme, přidáme smetanu, žloutky a pečeme při 100°C. Výsledkem je jemná svačina, mastná, s mírnou vůní sádla. Je dobré podávat na malých toustech z borodinského chleba s vojtěškou, kukuřicí a slunečnicovými klíčky.

  • Časopis „Kommersant Weekend“ (Ukrajina) č. 10 ze dne 27.01.2012. března 17, str. XNUMX
  • Víkendový magazín. Odhlásit odběr kategorie “Restaurace”.

Jsme zvyklí, že při hubnutí je potřeba konzumovat hodně rostlinné stravy, vzdát se tučných, smažených jídel, sladkostí, škrobových jídel.

Málokdo však ví, že při dietě se doporučuje konzumovat sádlo. Tato metoda normalizace hmotnosti překvapuje a šokuje ty, kteří hubnou.

Většina lidí je skeptická k tvrzení, že sádlo urychluje hubnutí, protože tento produkt obsahuje hodně tuku a kalorií.

Při minimální konzumaci však sádlo urychlí spalování tuků, zvýší imunitu a dlouhodobě zažene hlad. Hlavní je vědět, jaký typ použít, v jaké dávce a v jakou denní dobu.

ČTĚTE VÍCE
Jaké účesy můžete udělat s krátkými vlasy?

Nutriční hodnota produktu

Sádlo je produkt bez sacharidů, ale jeho nutriční hodnota je vysoká – 787 kcal/100 g. Je to dáno tím, že výrobek obsahuje hodně tuku.

Je to legrace! Pro snížení obsahu kalorií lze vařit. Po uvaření se obsah kalorií v produktu sníží o 30% ve srovnání se solenými produkty.

Existují různé druhy sádla, které se liší způsobem přípravy. Může se nakládat, udit, vařit, smažit.

Energetická hodnota různých typů produktů:

Typ tuku

Obsah kalorií 100 g produktu v kcal

Bez mezivrstvy

S masovou vrstvou

Uzený

Pečeně

Vařený

Nejčastěji lidé jedí sendvič z 10-15 g sádla a krajíc žitného chleba, tento pokrm obsahuje 300 kcal. Kalorický obsah 100 g knedlíku s bramborem se škvarky je 223 kcal, pečené brambory se slaninou – 279 kcal, vepřová paštika s česnekem a bylinkami – 540 kcal.

V následující tabulce jsou uvedeny podíly bílkovin, tuků, sacharidů na 100 g produktu:

BJU

Množství živin na g

Proteiny

Tuky

Sacharidy

Voda

Sádlo je bohaté na vitamíny, minerály a zdravé tuky.

Je možné to považovat za dietní produkt nebo ne?

V obecném smyslu je dietní produkt nízkokalorický produkt, který je zdrojem vitamínů, minerálů, vlákniny, zdravých tuků a doplňků stravy. Podporují nejen hubnutí, ale také zrychlují metabolismus, normalizují trávení a posilují imunitní systém. Takové jídlo je snadno stravitelné, čistí tělo od škodlivých nahromadění, snižuje chuť k jídlu a zvyšuje motilitu žaludku.

Ti, kdo hubnou, se zajímají o otázku, zda je sádlo dietní produkt nebo ne? Sádlo je bohaté na lehce stravitelné tuky, které zasytí tělo kaloriemi, které se přeměňují na energii. Po snědení kousku sádla se rychle cítíte sytí, což vydrží dlouho. Výrobek navíc obsahuje cenné vitamíny a minerály.

Cholesterol je nezbytný pro tvorbu buněčných membrán, podporu epitelu, růst svalů a tvorbu hormonů a protilátek. Při mírném užívání tato látka nezvyšuje hmotnost a neucpává cévy.

Vepřové sádlo neobsahuje nestravitelné látky, které vyvolávají hnilobné procesy. Chcete-li urychlit hubnutí, musíte ho jíst 30 minut před jídlem, při jídle pak člověk nepociťuje hlad, a proto se snižuje riziko přejídání.

Sádlo lze tedy dobře nazvat dietním produktem, hlavní věcí je dodržovat pravidla pro jeho použití.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá vínová barva?

Výhody a ublížení

Sádlo je unikátní svým chemickým složením. Při střídmé konzumaci působí blahodárně na celé tělo.

Odborníci na výživu identifikovali následující příznivé vlastnosti vepřového tuku:

  1. Sádlo díky tukům, které se rychle vstřebávají, zažene hlad na dlouhou dobu a nasytí vás energií.
  2. Obsahuje retinol, tokoferol, prvky B a vitamín D.
  3. Pomáhá předcházet ateroskleróze, protože zvyšuje elasticitu cév a snižuje produkci „špatného“ cholesterolu.
  4. Bohaté na selen, který zlepšuje imunitní obranu.
  5. Vepřové sádlo se používá při kloubních patologiích, akutních respiračních virových infekcích, intoxikacích, přípravek chrání před negativními účinky ionizujícího záření. Vepřové sádlo pomáhá při dně (onemocnění kloubů z metabolických poruch), zánětech mléčné žlázy, popáleninách, omrzlinách. Zabraňuje vzniku zhoubných nádorů.
  6. Kompozice obsahuje kyselinu arachidonovou, která se podílí na tvorbě buněčných membrán, produkci hormonů a metabolismu cholesterolu.
  7. Nasycuje buňky vitamíny, zlepšuje stav pokožky.

Dieta s vepřovým sádlem dodává sílu, elán a umožňuje normalizovat váhu.

Je to legrace! Pomocí mazové diety se některým lidem podařilo vyléčit nebo zmírnit příznaky tak nebezpečných onemocnění, jako je roztroušená skleróza, ankylozující spondylitida (zánět a srůst meziobratlových plotének) a lichen planus.

Nebezpečná je pouze nadměrná konzumace. Je zakázáno jíst vepřový tuk v následujících případech:

  1. Nemoci spojené s poruchou syntézy trávicích enzymů.
  2. Zhoršená funkce jater, žlučníku a jeho vývodů.
  3. Pankreatitida.
  4. Patologie srdce, cév.
  5. Obezita.
  6. Porucha metabolismu cholesterolu.

Nejvíce škodí smažená slanina, při vaření totiž vznikají karcinogeny.

Škodí hubnutí?

Otázka, zda je možné při dietě jíst sádlo, je poměrně aktuální. Podle význačných lékařů je sádlo při hubnutí nepostradatelným produktem. Urychluje proces spalování tuků a zlepšuje funkčnost mnoha orgánů. Hlavní věc je dodržovat normu.

Když člověk hubne na kefíru, ovoci nebo zelenině, neustále se cítí hladový a slabý. Konzumací malého množství slaniny při dietě se člověk cítí sytý a nepřejídá se. Při konzumaci sádla se zmenšuje objem porcí jídla a prodlužuje se interval mezi jídly.

Vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E), nenasycené mastné kyseliny a lecitin čistí cévy od hromadění cholesterolu. Díky těmto látkám dochází k rychlejšímu odbourávání tuků.

Tuk stimuluje tvorbu žluči, po snězení malého kousku se rozšíří žlučníkové vývody a umožní únik jaterních sekretů.

K hubnutí při konzumaci sádla tedy dochází v důsledku aktivace přírodních procesů.

Varování! Než půjdete na mazovou dietu, musíte navštívit lékaře, který vám poradí o přítomnosti kontraindikací.

Kolik je dovoleno jíst při hubnutí?

Chcete-li zhubnout, sádlo se musí užívat podle zvláštního režimu. Vepřový tuk by se měl jíst před snídaní po dobu 10 dnů.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by se neměl vznášet?

K tomu je potřeba koupit 200 g kvalitního sádla, nakrájet ho na 10 stejných kusů. Každý den byste měli sníst 1 porci produktu před prvním jídlem. Urychluje tok žluči a pomáhá spálit více kalorií.

Aby bylo hubnutí účinné, musíte dodržovat umírněnost. Před prvním jídlem snězte maximálně 10 g. Potom můžete sníst maximálně 20 g např. s pečivem, česnekem, bylinkami nebo kyselou zeleninou.

Varování! Nejlepší volbou na hubnutí je solené mražené sádlo. Je lepší se vyhnout uzeným, vařeným nebo smaženým produktům.

Po 10 dnech pravidelného užívání si musíte dát pauzu. Do té doby by měla být strava doplňována rostlinnou stravou.

Kdy použít

První porci sádla bychom měli sníst ráno po probuzení. Kousek vyndejte, nechte trochu rozmrazit a snězte (můžete použít s černým chlebem). Poté vypijte 200 ml teplé vody. Po 1-2 hodinách by měl člověk snídat.

Po ranním příjmu může člověk sníst dalších 20 g produktu. Produkt je vhodné sníst v první polovině dne. Večer nepřetěžujte trávicí orgány, může to vést ke špatnému spánku a břišnímu nepohodlí.

Pokud máte kila navíc, můžete sníst až 20 g vepřového sádla. Pokud nejsou problémy s váhou, denní porce dosahuje 50 g. V druhém případě je nutné vzít v úvahu kalorický obsah ostatních pokrmů.

Důležité! Když držíte tučnou dietu, musíte se vzdát cukru, omáček z obchodu a alkoholických nápojů. Jinak se váha rychle vrátí a objeví se zdravotní problémy.

Dietní menu

Tučnou dietu vyvinul odborník na výživu J. Kwasniewski. Tvrdí, že pro hubnoucí se hodí pouze čerstvá slanina. Výživový poradce radí vzdát se zeleniny, ovoce, těstovin a cukru. Stravu je potřeba doplnit sádlem, masem, zakysanou smetanou, vejci atp. Někdy si můžete dovolit trochu otrubového chleba a brambor. Je lepší se soli úplně vyhnout. Jídlo můžete zapít filtrovanou vodou a neslazeným čajem.

  1. Snídaně: omeleta, 10 g slaniny, krajíc celozrnného chleba.
  2. Oběd: pečené maso s bramborem, syrové sádlo.
  3. Odpolední svačina: tvaroh se zakysanou smetanou.
  4. Večeře: čaj.

Večeři je lepší odmítnout, ale pokud máte velký hlad, můžete sníst až 10 g slaniny bez přísad.

Tento styl stravování by se měl dodržovat 5-7 dní. Tučná dieta vám pomůže zhubnout až 3 kg.

Varování! Je zakázáno držet tučnou dietu déle než 7 dní. Je to dáno tím, že strava obsahuje hodně tuků a chybí jí hrubá vláknina, což může vést k poruchám trávení a poruchám metabolismu.

Stanovisko odborníků

Stále více lékařů se vyslovuje pro sádlo, je to dáno tím, že složení vepřového sádla je unikátní. Díky svým prospěšným látkám pomáhá produkt normalizovat váhu a zlepšit zdraví. Aby vám slanina pomohla zhubnout, musí se podle nutričních specialistů a gastroenterologů zkonzumovat do 2:30 a v minimální dávce – od 50 do XNUMX g.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jezdit na nosiči kola?

Lidia Ionova, výživová poradkyně

Podle předního odborníka na výživu je sádlo výborným produktem, ale je potřeba ho brát s mírou. Jídelníček mladého a starého, zdravého i nemocného člověka je jiný. Množství živočišného tuku v jídelníčku ženy nad 30 let je 10 % z celkového příjmu kalorií. To znamená, že z 2000 kcal může zkonzumovat 5 g tuku. Vepřové sádlo je užitečné zejména v chladném počasí, pomáhá udržet teplo, porazit viry, normalizuje hormonální rovnováhu a zlepšuje pleť. Za nejzdravější je považováno lehce osolené sádlo.

Legeza Irina, gastroenterolog

Podle lékaře nejvyšší kategorie může sádlo jíst téměř každý, s výjimkou pacientů s onemocněním jater, žlučníku a jeho vývodů, slinivky a kardiovaskulárních chorob. Omezení také podléhají lidé, kteří mají narušený metabolismus cholesterolu. Vepřový tuk je bohatý na nasycené mastné kyseliny, kyselinu olejovou a cenné Omega-3. V sádle je těchto látek více než například v másle. A počet kalorií ve slanině je menší než v másle nebo rostlinném oleji. Člověk neriskuje své zdraví a postavu, pokud zkonzumuje do 30 g sádla denně. Zároveň jsou výhody produktu kolosální.

Taťána Záletová, výživová poradkyně

Jeden z nejlepších odborníků na výživu v Moskvě radí jíst čerstvé sádlo. Ale abyste z produktu získali pouze výhody, musíte si vybrat kvalitní produkt, proto musíte věnovat pozornost následujícím vlastnostem:

  1. Barva. Kvalitní sádlo má bílý nebo světle růžový nádech. Vyhněte se jakémukoli produktu, který je žlutý, má načervenalé pruhy nebo obsahuje krev.
  2. Vůně. Přírodní sádlo má lehké aroma. Nekupujte výrobek se silným zápachem.
  3. Dokumentace. Před nákupem si zkontrolujte veterinární osvědčení, které potvrdí nezávadnost produktu. To je nezbytné, protože sádlo může být infikováno helminty.

Denní dávka sádla je 30 g, nejlépe před polednem.

Užitečné videa

Podívejte se na video, které boří mýty o sádle:

Klíčová zjištění

Sádlo lze tedy konzumovat při hubnutí, hlavní věcí je dodržovat následující doporučení:

  1. Dejte přednost lehce osolenému sádlu.
  2. Vyhněte se uzené a smažené slanině.
  3. Denní norma pro zdravé lidi je od 30 do 50 g. Pokud máte nadváhu, až 20 g.
  4. Užívejte 10 g přípravku nalačno a po 2-3 hodinách začněte se snídaní.
  5. Zbytek sádla snězte v první polovině dne.
  6. Pokud máte večer velký hlad, můžete sníst malý kousek slaniny bez chleba a přísad.
  7. Během mastné diety kombinujte přípravek s proteinovými potravinami a vyhýbejte se soli.

Při dodržení těchto pravidel pomůže sádlo normalizovat váhu, posílit imunitní systém a normalizovat trávení.