Krémy s ochranou před ultrafialovým zářením jsou spojovány především se slunečnými obdobími – pozdní jaro, léto, začátek podzimu. Pokožka je přitom vystavena ultrafialovému záření po celý rok, včetně zimního období.

Intenzita UV paprsků se samozřejmě v průběhu roku mění, proto je třeba používat i opalovací krémy s přihlédnutím k charakteristikám každého ročního období.

Potřebujete v zimě opalovací krém?

Sluneční záření není jen krásné opálení. Paprsky typu A a B jsou z velké části zodpovědné za fotostárnutí pokožky. Mnoho žen to ví, a proto používají opalovací krémy při jakémkoli UV indexu, aby si zajistily ochranu své pokožky. V některých případech však není ochrana potřeba: indexy od 0 do 3 naznačují minimální vystavení ultrafialovému záření.

Chcete-li přesně znát UV index, než vyjdete ven, můžete si do smartphonu nainstalovat stejnojmennou aplikaci nebo zkontrolovat předpověď počasí. Samotný index udává intenzitu záření:

  • Hodnoty mezi 0 a 3 naznačují, že venku za jasného počasí můžete zůstat bez opalovacího krému až půl hodiny. Hodnoty pod 2 znamenají, že krém není vůbec potřeba, i když jste venku déle než půl hodiny;
  • indexy od 4 do 6 značí nutnost používat opalovací krém s SPF faktorem 20 nebo 25. To stačí k ochraně pokožky, pokud plánujete být na přímém slunci déle než patnáct minut. Na druhou stranu, pokud potřebujete na pět až deset minut ven, obejdete se bez SPF krému;
  • indexy 7 a více vyžadují povinné používání opalovacího krému s faktorem SPF 25-30. I když jdete na krátkou dobu ven nebo sedíte u okna na přímém slunci, potřebujete ochranu.

SPF faktor na krémech udává stupeň sluneční ochrany. Toto číslo odpovídá intenzitě záření, které filtry v kompozici dokážou pohltit. Produkty s ochranou SPF 20-25 blokují až 97-98 procent paprsků, SPF 30-50 – až 99 procent. Faktor 50 je obecně doporučován pouze pro osoby s fotosenzitivní pokožkou (například po peelingu nebo na tetovaném místě). Čísla nad touto hodnotou se neliší ve stupni ochrany.

Neustálé používání produktů, které chrání před ultrafialovými paprsky, nedává smysl – kompozice takových krémů jsou více zaměřeny na filtry než na aktivní nebo terapeutické složky. Tyto produkty není třeba aplikovat na noc nebo večer – nebude z nich mít žádný užitek.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená slovo BB?

Co jsou ultrafialové filtry?

Sluneční záření může být buď absorbováno a neutralizováno, nebo odraženo a rozptýleno. Tyto principy jsou základem pro dvě hlavní skupiny filtrů používaných v ochranných krémech:

  1. Fyzikální filtry. Nejčastěji se používají oxid zinečnatý a oxid titaničitý – jejich působení je založeno na odrazu a rozptylu záření. Tyto minerály v podstatě fungují jako fyzický štít a blokují paprsky, aby se dostaly na pokožku. Fyzikální filtry jsou považovány za bezpečnější, ale jejich stálá přítomnost na pokožce může být škodlivá – zpomaluje se tím její přirozená regenerace, protože odumřelé buňky zrohovatělé vrstvy se obtížněji odlupují. Po takových produktech potřebujete dobré čištění pokožky.
  2. Chemické filtry. Nejčastěji se používají benzofenon a oxybenzon. Tyto sloučeniny při vystavení UV paprskům spouštějí chemickou reakci, v jejímž důsledku se toto záření přeměňuje na teplo. Takové filtry mají kratší účinek než fyzikální v důsledku oxidace ve vzduchu a dalších chemických reakcí. Kromě toho mohou oxybenzon a benzofenon u některých lidí způsobit podráždění, zejména po dlouhém pobytu na kůži.

Ochrana před sluncem je důležitou součástí péče, zejména během dlouhého denního světla. I v zimě může být potřeba takové produkty používat. Nejlepší možností je však natírat se opalovacím krémem pouze v případě potřeby a podle aktuálního UV indexu. Tento přístup poskytne dobrou ochranu před fotostárnutím a „nepřetěžuje“ pokožku péčí.

Naše tělo má navíc i své vlastní, byť slabé, UV ochranné mechanismy – ty rozhodně stačí v létě do obchodu nebo pěšky do metra.