Starověcí Řekové připisovali olivovníku božský původ. A z dobrého důvodu: vždyť jeho plody nesou mnoho užitečných vlastností. Spolu s odborníkem rozumíme složení olivového oleje, jeho výhodám i škodám pro lidský organismus

Olivový olej obsahuje polyfenoly a mastné kyseliny, vitamíny a minerály důležité pro lidský organismus. Je považován za jeden z nejvyváženějších a nejužitečnějších rostlinných olejů. A často součástí jídelníčku se správnou výživou. Navzdory tomu, že je olivový olej kalorický, v rozumných dávkách přináší jen výhody.

Historie olivového oleje ve výživě

Oliva je nazývána národním stromem Řeků. Tento strom existuje ve volné přírodě více než 14 XNUMX let. Ve starověkém Řecku se plody oliv používaly jako lék, přidávaly se do jídla.

Je ale důležité si uvědomit, že rodištěm olivovníků je jihozápadní Asie. Později přišli na ostrov Kréta a začali se šířit podél pobřeží Středozemního moře.

Olivový olej se přidával do pokrmů v čisté formě a léčily se s ním různé nemoci. Používal se ke kosmetickým účelům, k mytí. Křesťané například míchali olivový olej s balzámem a kořením: tekutina se používala k pomazání při křtu, biřmování a pomazání.

Olivový olej se více rozšířil za vlády Římské říše. Římští dobyvatelé ji „opustili“ na všech územích, která si dokázali přivlastnit. Od XNUMX. století se v Itálii aktivně pěstují olivovníky a za dvě století se země stala největším producentem olivového oleje na světě. Italové z něj udělali základ mnoha jídel. Dá se říci, že tento užitečný produkt si zamiloval celý svět.

Výhody olivového oleje pro muže

Olivový olej snižuje špatný cholesterol a kontroluje hlad tím, že zabraňuje přejídání. Pomáhá také při vypadávání vlasů, zpomaluje tento proces, navrací jim přirozený lesk, sílu a zářivost.

Olivový olej ovlivňuje zdraví cév, zlepšuje jejich propustnost a zároveň pozitivně působí na obnovu svalové tkáně po velké zátěži.

Výhody olivového oleje pro děti

Vyvážené složení olivového oleje má pozitivní vliv na vývoj a růst dítěte. Mastné kyseliny zlepšují funkci mozku, činí buněčné membrány silnější a pružnější.

Antioxidanty obsažené v produktu blokují volné radikály, které narušují celistvost buněčných membrán a zároveň ovlivňují strukturu DNA. Antioxidanty jsou pro dítě opravdu velmi důležité, pomáhají vyhnout se vývojovým poruchám.

ČTĚTE VÍCE
Jak se motivovat ke cvičení doma?

Fytosteroly v olivovém oleji regulují hladinu cholesterolu, díky čemuž se tvoří dostatečné množství hormonů a pro tělo důležitého vitamínu D.

Olivový olej můžete zavést do svého jídelníčku poměrně brzy – od 7-8 měsíců. Ale předtím je třeba se poradit s pediatrem. Zpočátku by měla být porce malá, jen půl lžičky. A nejlepší je dávat surový olivový olej v dětství a nesmažit na něm jídlo.

Škodlivost olivového oleje

Navzdory prospěšným vlastnostem olivového oleje může člověku také ublížit. Je to způsobeno především nadměrným příjmem produktu: kvůli vysokému obsahu kalorií může pravidelná konzumace velkého množství olivového oleje vést k nárůstu hmotnosti.

S opatrností by měl být olivový olej zaveden do stravy pacientům s cholecystitidou a těm, kteří jsou náchylní k alergickým reakcím. Zneužívání olivového oleje může vést nejen k nárůstu hmotnosti, ale také ke snížení krevního tlaku, snížení hladiny cukru v krvi.

Využití olivového oleje v lékařství

Kardiovaskulární onemocnění jsou jednou z nejčastějších nemocí: často způsobují smrt. Olivový olej pomáhá snižovat riziko mrtvice kvůli přítomnosti mononenasycených tuků. Vědci dospěli k závěru, že olivový olej je jediným zdrojem tohoto typu tuku, který může ovlivnit průběh nemocí a ochránit před mozkovou mrtvicí. Studií se navíc zúčastnilo více než 800 tisíc lidí, trvaly tucet let (4).

Pravidelný příjem olivového oleje v potravinách snižuje riziko vzniku cukrovky 5. typu. Faktem je, že látky v kompozici ovlivňují citlivost na inzulín a hladinu cukru v krvi. Důležité je, že v této studii byl olivový olej přidáván do jídel a účastníci studie dodržovali středomořskou dietu (XNUMX).

— Zhoubné nádory patří mezi hlavní příčiny úmrtí ve světě. Mezi obyvateli středomořských zemí jsou případy onkologických onemocnění zaznamenávány méně často než v jiných regionech. Vědci tento jev připisují vysoké spotřebě olivového oleje v každodenní stravě. Antioxidační sloučeniny v olivovém oleji chrání buňky před oxidačním stresem způsobeným volnými radikály. Řada vědců se domnívá, že oxidativní poškození je hlavní příčinou maligních přeměn buněk. Laboratorní pokusy prokázaly, že biochemické látky olivového oleje inhibují růst a vývoj rakovinných buněk (5), dodává gastroenteroložka Taťána Pozdeeva.

ČTĚTE VÍCE
Co je zdravé jíst v létě?

Olivový olej má navíc protizánětlivé vlastnosti: oleocanthal ve složení se také nazývá analog ibuprofenu (6).

Použití olivového oleje při vaření

Olivový olej je široce používán při vaření: jako základ omáček, jako příloha, jako dresink na salát, jako přísada do druhého a hlavního jídla. Pečení díky olivovému oleji je jemnější a velkolepější: stačí jen pár kapek. Často jsou nahrazovány jinými oleji, např. slunečnicovým. Olivový olej má výraznější vůni a chuť, přičemž dokáže pokrm zjemnit a dodat mu pikantní, jedinečnou chuť.

řecký salát

Klasický pokrm řecké kuchyně znají obyvatelé našich zemí

Feta sýr 160 g
Vypeckované olivy 100 g
Rajčata 2 kus.
Огурцы 2 kus.
Bulharský pepř 1 kus.
červená cibule 1 kus.
Koření 2 lžíce lžíce
Olivový olej 4 lžíce lžíce
Citronová šťáva 1 lžíce lžíce
Sůl, pepř chuť

Olivový olej smíchejte s kořením, citronovou šťávou, solí a pepřem: dobře prošlehejte. Okurky nakrájíme na půlky a rajčata na plátky. Papriku nakrájíme na kousky, smícháme se zeleninou, olivami, sýrem feta. Salát pokapeme dresinkem a podáváme po částech.

rychlé lobio

Tento recept nevyžaduje mnoho času a chuťově nijak nezaostává za původní verzí.

Konzervované fazole 800 g
Vlašské ořechy 50 g
Cilantro 20 g
Cibule 1 kus.
česnek 3 g
Olivový olej 3 lžíce lžíce
Sůl a pepř chuť

Vložte fazole do cedníku a nechte odkapat přebytečnou tekutinu. Na olivovém oleji orestujeme cibuli se solí a pepřem. Česnek, koriandr a ořechy nasekáme nadrobno. Směs dejte do ponorného mixéru a mixujte do hladka. Přidejte k ní smaženou cibuli a znovu nakrájejte. Směs smícháme s fazolemi a podáváme po částech.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. retsepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak vybírat a skladovat olivový olej

Podle kvality a typu zpracování se olivový olej dělí do několika kategorií.

  • přírodní olivový olej, je vhodný pro použití za studena. Takový olej se nejčastěji přidává do salátů a vyrábí se z něj omáčky, říká se mu také Extra panenský. Technologie výroby umožňuje uložit všechny užitečné vlastnosti a látky obsažené v plodech oliv.
  • Purifikovaný olivový olej po lisování prochází rafinací, tedy čištěním. Poté se smíchá s přírodním olivovým olejem a v této podobě se prodává na pultech obchodů. Rafinovaný olivový olej se používá spíše na smažení, ale lze jej přidávat i do salátů. Je všestrannější a nákladově efektivnější.
  • Olivový olej z pokrutin. Označuje se jako druhý typ lisování a získává se při lisování plodů oliv, které zbyly z těch, které byly použity pro extra panenský olej. Je méně užitečný, ale při dobrém a kvalitním zpracování se s ním dobře vaří.
ČTĚTE VÍCE
Jak je nordic walking prospěšný pro starší lidi?

Olivový olej má krátkou trvanlivost: při výběru si dejte pozor na datum. Obvykle je výrobek skladován v uzavřeném a již otevřeném stavu po dobu 1 roku. Olej nedávejte do chladničky: při teplotách pod 12 °C změní barvu a může dokonce začít krystalizovat.

Je lepší skladovat na chladném místě chráněném před světlem. A je důležité si uvědomit, že olivový olej by neměl chutnat hořce. Pokud máte pocit, že chuť není taková, jaká by měla být, je lepší zvolit jiný produkt.

Oblíbené otázky a odpovědi

Gastroenterolog Tatyana Pozdeeva odpovídal na oblíbené otázky.

Můžete smažit jídlo na olivovém oleji?

Ano, ale měli byste k tomu použít rafinovaný olivový olej. Má více mastných kyselin: tím je bod kouře mnohem vyšší.

Kolik olivového oleje lze zkonzumovat za den?

Pokud si chcete udržet energii a celkový tonus, můžete si během dne dát až 30 ml olivového oleje. Pro léčebné účely se doporučuje vypít až 15 ml oleje denně. Nejlepší doba užívání je ráno, před snídaní. Jíst nalačno podporuje rychlé a úplné vstřebání. Po požití olivového oleje se nedoporučuje pít vodu, žádné nápoje, jíst jídlo po dobu 20-30 minut.

Kdo by měl přestat přijímat olivový olej v jídle?

Alergie na olivový olej je poměrně vzácná. Někteří lidé považují za obtížné užívat přípravek na lačný žaludek. Existují kontraindikace, při kterých byste se měli zdržet užívání olivového oleje ve velkých dávkách. Jedná se o přecitlivělost na účinné látky olivy, onemocnění žlučníku, akutní pankreatitidu a exacerbaci žaludečních vředů.

zdroje

  1. Marta Piroddi, Adriana Albini, Roberto Fabiani Nutrigenomika extra panenského olivového oleje: recenze/ 2017. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27580701/
  2. Lukas Schwingshackl, Georg Hoffmann. Mononenasycené mastné kyseliny, olivový olej a zdravotní stav: systematický přehled a metaanalýza kohortových studií/ 2014. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25274026/
  3. Manuel Castro, Concepción Romero, Antonio. Posouzení Helicobacter pylori Eradikace panenským olivovým olejem /2012. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1523-5378.2012.00949.x
  4. Lisa Parkinson, Russell Keast. Oleocanthal, fenol získaný z panenského olivového oleje: přehled příznivých účinků na zánětlivá onemocnění/ 2014. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25019344/
  5. Nový potenciální zdravotní přínos olivového oleje pro peptický vřed/ 2007. URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2007/02/070212101701.htm
  6. Gary K Beauchamp, Russell SJ Keast, Diane Morel, Fytochemie: aktivita podobná ibuprofenu v extra panenském olivovém oleji/ 2005. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16136122/