Vlasový stvol je z 80 % tvořen bílkovinami, takže naše strava jich musí obsahovat dostatek, aby vlasový folikul získal tento stavební materiál.

Preferovány jsou bílkoviny živočišného původu – obsahují esenciální aminokyseliny, které se v těle nesyntetizují. Maso a ryby musí být součástí každodenní stravy. Ovoce a zelenina přispěje k prevenci hypovitaminózy a ořechy, sušené ovoce a obiloviny – poruchy mikroelementů. Užitečné pro vlasy a pokožku hlavy a polynenasycené mastné kyseliny: nacházejí se ve velkém množství v rybím tuku (tučné ryby – losos, halibut). Nedostatek esenciálních mastných kyselin hraje důležitou roli při rozvoji dermatitidy pokožky hlavy a vypadávání vlasů. Vypadávání vlasů v důsledku nedostatku se vyskytuje na celém povrchu pokožky hlavy (difúzní vypadávání vlasů), vlasový stvol může vyschnout a ztenčit a v některých případech se změní barva vlasů, protože melanocyty také trpí nedostatkem esenciálních mastných kyseliny. Nerovnováha těchto živin je nejčastěji nutričního charakteru a je nejčastější u těch, kteří konzumují nedostatečné množství rybího tuku a červeného masa. Nejdůležitější ze všech esenciálních mastných kyselin jsou omega-3 mastné kyseliny (deriváty kyseliny linolové, přítomné v červeném mase a zelenině) a omega-6 mastné kyseliny (deriváty kyseliny alfa-linolenové, přítomné v tučných rybách a mořských plodech). Užívání omega-3 a 6 mastných kyselin má výrazný vliv na vypadávání vlasů a odlupování pokožky hlavy, které je důsledkem nedostatku těchto mastných kyselin. S jídlem je také nutné konzumovat minimální množství cholesterolu, který je součástí buněčných membrán a podporuje dělení buněk.

Pro zdraví vlasů jsou důležité i hlavní stopové prvky – železo, selen, zinek, vápník, chrom, měď, jód, mangan a křemík.

  1. Jedním z hlavních lídrů mezi stopovými prvky, jejichž nedostatek může ovlivnit stav vlasů, je železo. Při nedostatku tohoto prvku se vlasy štěpí, vysušují, ztrácejí lesk a vypadávají. Nedostatek železa je ve většině případů pozorován u žen, protože žena ztrácí železo každý měsíc během menstruace, železo se konzumuje během těhotenství a porodu a nekontrolované diety a nyní rozšířené vegetariánství může způsobit anémii – pokles hemoglobinu v krvi. Stojí za zmínku, že diagnostikovat anémii z nedostatku železa, a zejména latentního nedostatku železa, není vždy snadné – její příznaky nejsou příliš specifické, často je to ztráta vlasů, která způsobuje kontrolu hladiny železa v těle. Zdrojem železa jsou především živočišné produkty – játra, červené maso, ledviny. Železo obsažené v těchto potravinách se nazývá „hemové železo“, protože má podobnou strukturu jako železo, které se nachází v hemoglobinu. Hemové železo se téměř úplně vstřebá. „Nehemové železo“ pochází z rýže, chleba, brokolice, fazolí, špenátu, mnohem hůře se vstřebává, a proto jsou vegetariáni hlavní rizikovou skupinou pro nedostatek železa. Vstřebávání železa závisí na dalších složkách stravy. Vitamin C podporuje vstřebávání železa a vápník (mléčné výrobky), otruby, čaj mohou vstřebávání železa snížit. Mezi osoby ohrožené nedostatkem železa patří také ti, kteří konzumují velké množství kávy, čaje a dalších nápojů s kofeinem. Kofein zhoršuje vstřebávání železa a může přispět k nebo zhoršit stávající nedostatek železa.
  2. Další mikroživinou, která ovlivňuje zdraví vlasů, je měď. Měď je nezbytná pro vstřebávání železa. Nedostatek mědi může nepřímo přispívat k difúznímu vypadávání vlasů snížením vstřebávání železa. Nedostatek tohoto stopového prvku ve stravě může také přímo ovlivnit kvalitu vlasů. Vlasové vlákno se stává tenčím a křehčím a zkracuje se fáze růstu vlasů.
  3. Další důležitá mikroživina zinek. Zinek je nezbytný při výrobě vlasového vlákna a nedostatek zinku vede k rozptýlenému vypadávání vlasů na hlavě a těle. Vegetariáni mají obzvláště často nedostatek zinku, protože jeho hlavním zdrojem je maso a ryby. Nedostatek tohoto stopového prvku lze pozorovat i u lidí s chronickými onemocněními trávicího traktu. Je třeba poznamenat, že chelátové sloučeniny zinku se vstřebávají mnohem snadněji a jsou lépe snášeny než například anorganické sloučeniny zinku. síran zinečnatý.
ČTĚTE VÍCE
Je možné mýt si vlasy pouze kondicionérem?

Trichologové doporučují pečlivě zvážit příjem vitamínových komplexů

  • Doporučuje se profylakticky užívat multivitaminové komplexy obsahující vysoké dávky vitamínů B, biotinu, aminokyselin. To pomůže v mnoha případech zabránit vypadávání vlasů nebo snížit jeho intenzitu.
  • Vitamíny B zahrnují několik vitamínů, které jsou podobné svou molekulární strukturou a aktivitou. Do této skupiny patří B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin (kyselina nikotinová), B6 ​​​​(pyridoxin), B12 (kyanokobalamin), kyselina listová, kyselina pantotenová a biotin. Z nich je pro funkci vlasového folikulu pravděpodobně nejdůležitější biotin.
  • Nedostatek biotinu může způsobit zánět pokožky hlavy, dermatitidu, která zase může způsobit chronické vypadávání vlasů. Bylo zjištěno, že užívání biotinu po dobu 2-3 měsíců pomáhá vyřešit zánět pokožky hlavy, který je odolný vůči jiným způsobům léčby.
  • Thiamin a další vitamíny skupiny B jsou především koenzymy nejdůležitějších enzymů, které zajišťují fungování buňky, zejména mitochondrií. Mitochondrie jsou hlavní intracelulární organely, které produkují energetické molekuly, ATP. Buňky vlasových folikulů mají velmi vysoký stupeň metabolické aktivity. Jsou jednou z nejaktivnějších buněk v těle. Tato výjimečná úroveň aktivity způsobuje, že vlasové folikuly se stanou obzvláště citlivými na energetický deficit.
  • Zahrnuje komplexy a různé aminokyseliny. L – cystein – přírodní aminokyselina obsahující síru, strukturální základ keratinu, se nachází ve velkém množství ve vlasovém stvolu – 15,9%. Jsou známy patologie vlasového stvolu a typy alopecie spojené s nedostatkem L-cysteinu (trichothiodystrofie, alopecie spojená s HIV).
  • Další velmi důležitou aminokyselinou je L-lysin, člověk jej přijímá především z masité stravy; v tomto ohledu mohou lidé, kteří nepřijímají dostatek živočišných bílkovin, zaznamenat nerovnováhu této aminokyseliny. Vědci zjistili, že L-lysin hraje mimořádně důležitou roli při vstřebávání železa a zinku. 1.5-2.0 g této aminokyseliny přispívá k rychlejšímu zastavení vypadávání vlasů u jedinců s nedostatkem železa. Nutno podotknout, že pro dosažení většího účinku se doporučuje L-lysin užívat společně s přípravky zinku a železa.

Neměli bychom však předpokládat, že doplňky stravy a multivitaminy jsou všelékem. Trichologové raději nepředepisují polymikroelementové přípravky, protože existuje určitá antagonismus mezi základními prvky komplexu. Stopové prvky se s výhodou berou, když je zjištěn jejich nedostatek v těle, s přihlédnutím k principům vzájemné interakce mikroelementů. Rozbory například odhalily nedostatek zinku v těle a nadbytek mědi. Užívání multivitaminu obsahujícího měď i zinek stav zhorší: mědi bude ještě více a zinku méně. Pokud je příjem komplexů mikroprvků profylaktického charakteru, pak je třeba volit takové, které berou v úvahu principy synergie a antagonismu jednotlivých mikroprvků.

ČTĚTE VÍCE
Co je normální na začátku těhotenství?

Vypadávání vlasů může souviset i s dietami, ke kterým ženy často sahají. Tuková tkáň u ženy není jen neestetická a podle mnohých zbytečná tkáň, ale orgán, který plní hormonální funkci. Pokud žena ztratí 10% své tělesné hmotnosti, netrpí obezitou, ale usiluje o nyní uložené ideály, pak to zpravidla vede k nedostatku bílkovin a nerovnováze minerálů. Dlouhodobá alimentární nerovnováha může přispět k akutnímu i chronickému difúznímu vypadávání vlasů: buňky vlasových folikulů mají velmi vysokou rychlost dělení, což vyžaduje dostatečný přísun bílkovin, mikroelementů, vitamínů, navíc jsou folikuly citlivé i na nedostatek energie. Vypadávání vlasů obvykle začíná několik měsíců po zahájení diety a může přetrvávat několik měsíců po ukončení diety.

Aby vlasy dostaly dostatečnou výživu, měli byste během každého jídla jíst potraviny bohaté na vitamíny, vlákninu a bílkoviny, minerály, sacharidy a stopové prvky. Je třeba si uvědomit, že při dlouhodobých selháních správné výživy mohou vlasy ztratit svou krásu, začít vypadávat, stát se bez života a matné, s roztřepenými konečky.