Bolesti svalů krční páteře as nimi spojené bolesti hlavy lze ve většině případů zmírnit nebo výrazně zmírnit masáží hlavy, krku a oblasti krčního límce.

V případě potřeby lze masáž provádět nezávisle, bez pomoci specialisty. Samomasáž využívá pouze sílu paží (bez nohou a těla), čímž jsou účinky méně silné a výrazně se snižuje riziko zranění.
Masážní pohyby by měly svaly uvolnit, takže se provádějí hladce a pomalu. Zajistěte pohodlnou polohu pro hlavu a krk.
Nejvhodnější je provádět masáž, když hlava leží týlem na polštáři nebo se opírá o zeď spolu se zády. Zároveň dochází k uvolnění svalů, což umožňuje pracovat s hlubšími vrstvami tkáně.
Sled masážních pohybů není dogma.
Autor se řídí velkým pohodlím zvýšení síly a rozsahu pohybu při masáži. Proto je potřeba začít se slabšími a tenčími svaly.

Úvodní část masáže: obličejové a žvýkací svaly

Klasické techniky: hlazení a tření, lze vynechat.
Začněte lehkými hnětacími pohyby přední oblasti.
Palmární povrch koncových článků prstů, obvykle ukazováčku, prostředníku a prsteníku, by měl těsně přiléhat k hlavě. Palce slouží k podpoře – tvoří osu, kolem které dochází k rotaci. Pro představu tempa a amplitudy doporučuji napodobovat pohyby ruky při čištění zubů, ale dělat je dvakrát pomaleji.

Čelní oblasti tedy musíte zpracovat zevnitř ven. Průchody (v počtu 3-7) se provádějí stále níže a mírně překrývají předchozí. Posouvání prstů v malých „krocích“: „krok“-posun-„krok“-posun.

Poté se provádějí masážní pohyby na temporálních svalech – bolestivé body se často nacházejí v místě jejich připojení ke kostem lebky nahoře. Abyste získali představu o jejich velikosti, položte si ruce na spánky a provádějte žvýkací pohyby. Spánkové žvýkací svaly jsou mnohem větší, než se zdá. Pokud je po ruce bolestivé místo, je potřeba zpomalit a masírovat ho delší dobu. Masážní pasáže zepředu dozadu, shora dolů. Při masáži pokožky čela a spánků se snažte ji nenatahovat – to může v budoucnu vyvolat výskyt vrásek.

Odpusťme svou mysl od bolesti. Masáž pokožky hlavy

Dále můžete věnovat trochu pozornosti pokožce hlavy. Pod většinou této oblasti není žádný sval. Uprostřed mezi čelním a týlním bříškem nadočnicového svalu se nachází plát z vazivové tkáně – šlachová přilba. Pokožka hlavy je však bohatá na nervová zakončení a dopady na ni mají dopad na sousední tkáně. Zároveň by oblast kontaktu mezi prsty a pokožkou měla být minimální (prsty „mezi chloupky“), klouzání není povoleno, pro změnu masírované oblasti je třeba prsty zvednout a pohybovat.

ČTĚTE VÍCE
Která znamení zvěrokruhu jsou náchylnější k depresi?

Hnětení lze provádět intenzivně, současně všemi pěti prsty každé ruky.

Od hlavy až po krk. Masírujte oblast, kde se krční svaly připojují k týlní oblasti

Nejkritičtější oblastí je místo úponu svalů krční páteře a ramenního pletence k týlní kosti. Zde se nejčastěji vyskytují bolestivá místa.

Hnětení této zóny se také provádí zevnitř ven, pomalu a plynule, vyhledává „problémové“ oblasti a ovlivňuje je. Navzdory tomu, že v blízkosti hranice svalů je bod vertebrální tepny, který se ohýbá a přes foramen magnum jde dopředu do lebeční dutiny, je poměrně obtížné ji při masáži poranit.

Pomalé protahovací pohyby jsou velmi pohodlné, když eminence palce spočívá na bočních plochách krku a prsty II-V, spojené dohromady, se pohybují směrem ven od střední čáry. Rychlost je asi 1 cm/s. Pokud máte pod prsty bolestivé zhutněné místo, věnujte mu pozornost – hnětete ho pomalu a vytrvale, dokud nebude k nerozeznání od blízkých tkání.

“Těžké dělostřelectvo”. Masáž horního trapézového svalu

Stejný postup při masáži šíjových svalů: – horní část trapézového svalu je nejpovrchnější vrstvou.
Samotný sval je podobný kosočtverci, jehož rohy jsou umístěny ve vnější části lopatky na obou stranách, v horní části krku, podél šíjové linie. Spodní roh „diamantu“ je připojen k poslednímu hrudnímu obratli. Šlachy svalu jsou spojeny s trnovými výběžky obratlů v celé krční a hrudní oblasti.
Napětí horního trapézového svalu se často vyskytuje u pacientů, kteří si stěžují na bolesti hlavy, krku, stejně jako u lidí bez potíží, kteří zůstávají po dlouhou dobu ve statické poloze (kadeřníci, zubaři, řidiči, kancelářští pracovníci).

U většiny lidí je možné protáhnout sval samostatně po celé délce krku a také ramenního pletence uchopením mezi 1. a 2.-4. prst ruky.

Účinné jsou také pomalé hluboké pohyby prstů II-IV pevně přitisknutých k ramennímu pletenci zezadu dopředu. Rozsah pohybů může být minimální, dokonce i bez posunutí rukou vzhledem k pokožce. Vnímejte mohutný trapézový sval pod prsty a snažte se jej pomalu protahovat. Současně můžete pomalu narovnat krk a hodit hlavu dozadu a roztáhnout spodní rohy lopatek a loktů do stran.

ČTĚTE VÍCE
Komu sluší maxi sukně?

Hlavní zdroj potíží a jejich odstranění. Masáž spleniusových svalů a dalších dlouhých svalů šíje

Hlavním zdrojem bolesti v krční páteři je obvykle napětí v hlubokých dlouhých svalech. Především m. splenius capitis. Začíná od trnových výběžků obratlů Th3-5 a jde směrem ven k laterální části horní šíjové linie a podél zadního okraje mastoidního výběžku. Krytá horní částí trapézového svalu.

Pokud je sval napnutý, je to cítit v podobě šňůry probíhající šikmo zdola nahoru v hloubce šíjových svalů.

Sval můžete efektivněji protáhnout v leže, uchopte jej mezi prsty I a II na každé straně. V tomto případě se zadní část hlavy opírá o polštář a uvolňuje se sval, jehož hlavní funkcí je držet hlavu rovně.

Sval může být díky zhutněným oblastem na dotek heterogenní. Pohyby by měly být pomalé, lehké a dlouhé, aby se odstranilo napětí a bolest.

Poslední úpravy. Masáž krátkých svalů šíje.

Po „vypořádání se“ se splenium svalem zůstaňte vleže a protáhněte krátké svaly krku, které se nacházejí mimo splenius sval a pod ním. I když jsou umístěny hluboko, dejte pozor, abyste na ně příliš netlačili. Masážní technika je účinná, když se plynulé, rytmické, amplitudové pohyby lokte („dlouhé rameno páky“) převedou na krátké pohyby ruky („krátké rameno páky“) a oblast zápěstního kloubu působí jako opěrný bod: jemně zatlačte prsty na masírovanou oblast a pohybujte loktem nahoru a dolů, jako když se pes škrábe za uchem, ale na rozdíl od zvířete mějte prsty na krku a pohybujte jimi pomalu.