Roční období, změny nálad a znečištění ovzduší jsou tři vážně podceňované podmínky, které si mohou vybrat daň na vaší pokožce. A pokud se uvedené věci obtížně kontrolují, pak je výživa docela možná. Jídlo, které jíme, skutečně ovlivňuje vzhled naší pokožky. Dávejte si tedy pozor na vystavení potravy vašemu největšímu orgánu.

Hluboký tuk

Upřímně řečeno, všechna smažená jídla chutnají neuvěřitelně dobře, ale ovlivňují kvalitu vaší pokožky. Hranolky, hranolky atd. vést k nadměrnému tuku. Čím více škodlivých olejů konzumujete, tím aktivněji budou fungovat mazové žlázy, což způsobí ucpání pórů a vznik akné.

Mlékárna

Mléčné výrobky (mléko, máslo, sýr, mléčná čokoláda) zvyšují tvorbu kožního mazu a vedou k ucpávání pórů, což také způsobuje černé tečky, akné atd. Těla většiny lidí tyto účinky eliminují dobře, ale pokud vás tyto problémy znepokojují, možná budete chtít snížit příjem mléčných výrobků.

Káva

Vyhněte se přílišnému množství kofeinu – velmi dehydratuje a vysušuje pokožku. Pokud si život bez kávy nedovedete představit, snažte se nekonzumovat více než 3 šálky denně a po kávě určitě pijte vodu.

maso

Opět ne každý organismus si s masem ve velkém množství dokáže poradit. Optimální je konzumovat ji jednou denně, pokud ji dobře zpracujete, a dvakrát až třikrát týdně, pokud ji zpracujete špatně. Otoky, zejména kolem očí, by měly být známkou obav. To je cena za zpracovaný protein.

Moučné sladkosti

Je důležité vyhýbat se sladkostem, jako jsou koblihy, sušenky a další potraviny s vysokým glykemickým indexem. Tělo a samozřejmě i pleť kvůli nim předčasně stárne. Ale ne všechny sladkosti jsou zakázané. Pokud máte rádi dezerty, které vzdorují věku a jsou lahodné, vyzkoušejte sladidla a bobule.

Ovocná šťáva

Ovocná šťáva je čistý cukr. Veškerá vláknina je z ovoce extrahována a zanechává za sebou hustou koncentraci fruktózy, která je v nadměrném množství stejně škodlivá jako glukóza, a ve šťávě je poměr fruktózy k ostatním prvkům nerovnoměrný. Mnohem zdravější je jednoduše jíst ovoce (ne více než kousek ovoce denně, pokud se snažíte zhubnout nebo si váhu udržet).

Bezlepkové

Zatímco většina lidí je v pohodě, když jí lepek a sacharidy všeho druhu, existuje malé procento lidí s alergií nebo intolerancí na tuto sloučeninu. Může se projevit nesnášenlivost, která způsobí záněty v celém obličeji. Pokud jste náchylní k akné, máte akné nebo máte nějaké autoimunitní kožní onemocnění, jděte na chvíli bez lepku, abyste zjistili, zda se cítíte lépe a zda nemáte nějaké alergie.

ČTĚTE VÍCE
Co byste měli jíst, abyste zhubli a zbavili se břicha?

Odstředěné mléko

Odstředěné mléko obsahuje prekurzory pro testosteron a další androgeny, které ovlivňují hormonální receptory v kůži, což vede k zánětu. Preferujte plnotučné mléko a ujistěte se, že nemáte intoleranci vůči bakteriím mléčného kvašení.

Makarony

Potraviny s vysokým glykemickým indexem, jako jsou těstoviny, zabraňují imunitnímu systému těla napadnout bakterie způsobující akné. Zvlášť pokud ho dochutíme sýrem a máslem. Měli byste jíst pouze tvrdé těstoviny a ne častěji než například pohanku, bulgur, luštěniny a další obiloviny.

Dieta není příčinou akné, ale souvislost mezi konzumací určitých potravin a výskytem akné je zřejmá. Vše přitom samozřejmě závisí na vlastnostech organismu. Pokud máte sklony k vyrážkám, řada potravin může průběh onemocnění zhoršit. Proto, pokud máte akné, je vždy důležité věnovat pozornost svým stravovacím návykům.

Produkty, které zhoršují akné

Mlékárna

Nedávné vědecké studie dokazují, že čisté živočišné mléko v té či oné míře vyvolává výskyt akné díky syrovátkovým proteinům a růstovému faktoru podobnému inzulínu, který stimuluje mazové žlázy. Sladké mléčné výrobky jsou také zakázány. Do této skupiny bezesporu patří zmrzlina, sladké jogurty, mléčné koktejly a proteinové doplňky na bázi syrovátky.

Tvrdé sýry, přírodní jogurt a máslo tento vzorec ve studiích nepotvrdily.

Sladké

Cukry (glukóza, fruktóza, škroby) vyvolávají výrazné uvolňování inzulínu a tím zvyšují činnost mazových žláz, v důsledku čehož se začíná produkovat maz v ještě větším množství. To provokuje tvorbu komedonů a rozvoj dalšího zánětu – tak se objevuje sladké akné.

Za pozornost stojí i skrytý cukr ve výrobcích, jako jsou džusy, alkohol, průmyslové omáčky, soda atd.

Pokud se nemůžete hned vzdát sladkostí, pak je důležité přemýšlet o náhradních možnostech – potravinách s nízkým glykemickým indexem, jako jsou citrusové plody a bobule. Spotřeba pečiva vyrobeného z prémiové mouky by také měla být minimalizována kvůli vysokému obsahu sacharidů v hotovém výrobku.

Pečeně

Potraviny způsobující akné s vysokým obsahem nasycených tuků, trans-tuků, smažená jídla (uzeniny, průmyslově zpracované potraviny, průmyslové omáčky) zvyšují tloušťku kožního mazu. To zase znesnadňuje vylučování a vytváří příznivé prostředí pro množení kožních mikroorganismů včetně C. acne, což přispívá ke vzniku nových zánětů.

ČTĚTE VÍCE
Můžete jíst konzervovaný hrášek každý den?

kořeněná jídla

Zde je reakce více individuální. Pokud ale po takovém jídle zaznamenáte zvýšenou sekreci kožního mazu a nával krve do obličeje, pak byste takové jídlo na akné měli odmítnout.

Alkohol

Konzumace alkoholických nápojů negativně ovlivňuje průběh akné díky vysokému obsahu škrobů a fermentačních produktů (například pivo), dále nekontrolovanému přejídání a výraznému zatížení detoxikační funkce jater. Navíc v případě použití systémových retinoidů a komplexní terapie akné jsou takové přípravky kontraindikovány.

Základem jídelníčku na akné je pestrá strava, vyvážená bílkovinami, tuky, sacharidy a vlákninou a také vyloučení těch potravin, které akné zhoršují, z denní nabídky.

Když držíte dietu proti akné, měli byste do svého jídelníčku zařadit následující potraviny:

  • Voda je nejdůležitějším nástrojem, který pomáhá tělu plně pracovat. K zajištění potřebného množství tekutin je pro dospělého zapotřebí asi 30 ml na kilogram tělesné hmotnosti za den;
  • rostlinné oleje, mastné ryby a omega-3 mastné kyseliny.
  • Fazole, lněné semínko, losos, sleď a makrela, včetně rybích jater, jsou bohatým zdrojem zinku a omega-3 mastných kyselin. Tyto produkty pomáhají vstřebávat vitamín A, který je velmi prospěšný pro problémovou pleť. Omega-3 mastné kyseliny působí protizánětlivě a zabraňují vzniku vyrážek;
  • Různé druhy zeleniny obsahují mnoho esenciálních sloučenin, flavonoidů, které pomohou zajistit zdravou pokožku. Měly by být zahrnuty do každodenní stravy jako základ;
  • Antioxidanty – Citrusové plody a bobule jsou bohatým zdrojem vitamínu C, který posiluje buněčné stěny a chrání pokožku před skvrnami po akné. Měli byste také jíst ořechy a zelenou listovou zeleninu – zdroje vitamínu E. Tyto antioxidanty jsou velmi užitečné při léčbě zanícené kůže a jizev po akné;
  • Selen je silný antioxidant, který chrání buňky před záněty a udržuje pružnost pokožky při léčbě akné. Selen dobře spolupracuje s vitamíny E a A, které lze nalézt v para ořechách, vlašských ořechách, mandlích a paprikách. Velké množství selenu se nachází v rybách, drůbeži, cibuli, česneku a celých zrnech;
  • přírodní doplňky stravy v podobě vlákniny, kolagenu, trávicích enzymů nebo třeba celozrnných výrobků. Obsahují vysoké množství antioxidantů, vlákniny a selenu, které pomáhají udržovat zdravé kožní buňky;
  • různé druhy bílkovin – vyberte si různé možnosti, kombinujte rostlinné a živočišné druhy pro optimální přísun esenciálních aminokyselin do těla.
ČTĚTE VÍCE
Co je součástí laserové epilace celé nohy?

Abyste své pokožce pomohli se správným jídlem, musíte je připravit v páře, péct nebo dusit a jíst ne horké. Nezapomeňte konzumovat koření s mírou, protože ovlivňuje i vylučování mazu v mazových žlázách.

Výživa na akné může být poměrně vyvážená a pestrá. Navíc bude mít pozitivní vliv nejen na pokožku, ale i na fungování celého těla.

Kosmetolog, odborník na výživu, kandidát lékařských věd Ellinskaya Ksenia Aleksandrovna