Pocení je pro člověka přirozené, navíc životně důležité. Tento zcela běžný proces a jeho důsledky však mohou čas od času výrazně zatemnit náš život. Mokré skvrny na oblečení a nepříjemný zápach mohou na dlouhou dobu zničit náladu nebo dojem člověka.

Nemůžeme se ubránit pocení. Normálně zdraví lidé produkují pot neustále, avšak v různé míře a v různých objemech. V průměru při příjemné teplotě dospělý člověk vyloučí asi 500 ml denně. potu a v horkém počasí až 10 litrů a ještě více.

Existují dva typy potních žláz

ekrinní žlázy umístěné rovnoměrně v kůži všech částí těla, začínají aktivně pracovat již od narození, plní především funkci regulace tělesné teploty. Sekret vylučovaný žlázami tohoto typu je bezbarvý, průhledný a skládá se z vody a solí.

apokrinní žlázy nachází se v kůži čela, hráze a genitálií. Aktivují se až v dospívání, nepodílejí se na termoregulaci, vylučování sekretu při prožívání bolesti, strachu, fyzické aktivitě. Sekret těchto žláz je neprůhledný, bělavé barvy, hustý a kromě vody a solí obsahuje bílkoviny, tuky a hormony.

Proč se potíme?

  • Pocení zajišťuje udržení normální tělesné teploty, zabraňuje přehřátí organismu, to znamená, že plní funkci termoregulace. Pot se odpařuje z povrchu pokožky a během procesu odpařování ochlazuje celé tělo. K tomu dochází, když se zvýší okolní teplota (venku nebo uvnitř je horko), nebo když se zvýší tělesná teplota (fyzická aktivita, horečka v důsledku infekčních onemocnění).
  • S potem se eliminuje řada metabolických produktů a toxických látek, čímž se realizuje vylučovací funkce pocení.
  • V oblastech těla, kde kůže postrádá tukové žlázy, „přebírají“ jejich funkci potní žlázy. Je to tedy pot, který zvlhčuje pokožku dlaní a nohou, zajišťuje zachování její elasticity a plní ochrannou funkci.
  • Samostatným typem pocení je psychogenní, které vzniká jako reakce na stresovou situaci (vzrušení, strach).

Zajímavé je, že při termoregulačním pocení je celá pokožka těla pokryta víceméně rovnoměrně pocením, ale při stresu se zvlhčují pouze lokální oblasti pokožky, obvykle dlaně, podpaží, chodidla a čelo.

Odkud páchne pot?

Pot sám o sobě je prakticky bez zápachu, to, co myslíme pachem potu, ve skutečnosti není. Specifické aroma se objevuje v důsledku činnosti bakterií, které běžně žijí na povrchu kůže, které se živí bílkovinami a tukovými složkami potu a rozkládají tyto organické látky na nenasycené mastné kyseliny a amoniak, které jsou zodpovědné za vnímáme nepříjemný zápach. Čím větší množství bakterií, tím výraznější bude zápach. Intenzitu pocení navíc ovlivňují určité rysy a návyky životního stylu.

ČTĚTE VÍCE
Který mechanismus je lepší: pantograf nebo eurobook?

– Výživa

Koření, která dodávají jídlu pikantní chuť (pálivá paprika, hořčice, česnek, cibule, zázvor, křen) zvyšují přenos tepla z těla a stimulují pocení a dodávají potu ostřejší a nepříjemnější zápach.

Jíst vepřové maso a fazole Také dávají potu velmi nepříjemný zápach.

Produkty obsahující kofein a theobromin (káva, čaj, čokoláda, kakao, Coca-Cola), které jsou stimulanty, mají podobný účinek.

– Špatné návyky

Alkohol, nikotin a syntetické drogy narušují rovnováhu termoregulačního systému a podporují nepřiměřeně vydatné pocení.

– Látka

Oblečení vyrobené z tkanin s nízkou prodyšností (polyester, nylon) zabraňuje odpařování vlhkosti z povrchu těla a dále podporuje pocení.

– Hygiena

Přítomnost chloupků v podpaží zpomaluje proces odpařování potu z povrchu kůže a přispívá k delšímu přetrvávání nepříjemného zápachu.

– Fyzická aktivita

Nedostatečná fyzická aktivita a nadváha snižují odolnost vůči fyzické aktivitě, což způsobuje vydatné pocení i při minimální námaze.

– Psychická stabilita

Dlouhodobé nervové napětí, emoční nestabilita a časté prožívání stresových situací jsou často jedinou příčinou pocení.

Pokud je člověk zdravý a nezanedbává hygienická pravidla, nebude pach jeho potu páchnoucí ani odpudivý. Určitá onemocnění může doprovázet specifický, často nepříjemný zápach.

Změna obvyklého zápachu nebo množství potu může být prvním signálem nástupu onemocnění.

V minulosti se lékaři při stanovení diagnózy spoléhali na pach potu. Člověk se zarděnkami tak voní čerstvě vytrhaným peřím, tyfus doprovází vůně teplého žitného chleba a záškrt voní sladce a kysele. Při cukrovce se může objevit zápach acetonu nebo aldehydický zápach hrušek. S patologií ledvin se přidává zápach amoniaku. Octová, kyselá vůně je společníkem tuberkulózy. Pokud je v těle nedostatek vitamínu D, získává pot i kyselý zápach. Vůně vařeného bílku nebo síry svědčí o problémech se žaludkem nebo střevy. Pot s vůní chlóru nebo čerstvých ryb je možné při vážných onemocněních jater.

Náhlá změna zápachu nebo množství potu je nebezpečné ignorovat, nezapomeňte se poradit s lékařem, abyste objasnili důvody takových změn.

Jak snížit intenzitu zápachu potu.

  • Sprchujte se dvakrát denně
  • Každý den vyměňujte spodní prádlo a jiné oblečení navlhčené potem.
  • Vybírejte oblečení vyrobené z materiálů s vysokou prodyšností.
  • Omezte konzumaci soli, koření, kofeinu a alkoholu.
  • Vyhněte se stresu a úzkosti, kdykoli je to možné. Možná budete muset použít sedativa rostlinného původu (na bázi kozlíku lékařského, mateřídoušky).
  • Problém pocení lze radikálně vyřešit injekcí botulotoxinu do oblasti podpaží, práce potních žláz v místě vpichu se zablokuje až na šest měsíců, poté je nutné zákrok opakovat.
  • Použití deodorantu nebo antiperspirantu.
ČTĚTE VÍCE
Jak se stát na fotografii vyšší?

Mechanismus účinku těchto léků je radikálně odlišný.

Deodorant neovlivní proces pocení a množství produkovaného potu se nezmění, ale deodorant obsahuje antibakteriální složky, které snižují počet bakterií, v důsledku toho se tvoří méně zapáchající produkty jejich životně důležité činnosti. Kompozice také zahrnuje aromatické kompozice.

Účinek použití deodorantu je dočasný, protože bakterie rychle obnovují svou populaci a aplikaci přípravku je nutné opakovat znovu a znovu.

Prostředek proti pocení sníží množství produkovaného potu, ale neovlivní bakterie žijící na kůži. Účinnost antiperspirantu je dána přítomností hlinitých solí v jeho složení, které při aplikaci na kůži způsobí zúžení vylučovacích cest potních žláz, které zabraňují pocení, a povrchu pokožky ošetřené antiperspirantem. produkt zůstává suchý.

Hyperhidróza nebo nadměrné pocení nebyly nikdy považovány za dobré zázemí pro mezilidské vztahy. Nadměrné pocení, aniž by lidskému tělu způsobilo velkou újmu, vytváří své vlastní, nepříliš příjemné úpravy komunikace a diktuje výběr šatníku, volného času a dalších aspektů společenského života. Za prvé, při zjišťování příčin hyperhidrózy musíte studovat svou stravu. Na vznik vydatného pocení má vliv nejen prostředí, teplotní výkyvy, ale i moderní strava, ve které je narušen poměr bílkovin, tuků a sacharidů.

Správná strava.

Kromě povinných postupů osobní hygieny lékaři vždy doporučují dodržovat správnou výživu. Absolutní dieta je zřídka předepsána pro hyperhidrózu, ale při léčbě nadměrného pocení je třeba se vyhnout některým potravinám nebo je omezit na minimum.

Dodržováním tohoto vzorce pro organizaci zdravé stravy můžete úspěšně uspět v odstranění hyperhidrózy:

1. Je potřeba omezit konzumaci kalorických potravin s vysokým obsahem tuku (fast food, všemožné hotové pokrmy a polotovary) na méně výživné. Navíc to platí nejen pro tuky živočišné, ale také pro tuky rostlinné. Obsah tuku je třeba co nejvíce snížit – i mléčné výrobky by se měly konzumovat nízkotučné nebo nízkotučné. Je potřeba pamatovat i na tzv. skryté tuky, které se ve velkém množství nacházejí v uzeninách, uzeninách, konzervách, ořeších. Tučná jídla jsou na vrcholu žebříčku škodlivých faktorů zvyšujících cholesterol, v důsledku čehož se zhoršuje krevní oběh, což má za následek poruchy především v mozku, vedoucí mimo jiné k nadměrnému pocení. Přílohy a saláty je lepší dochutit rajčatovou omáčkou nebo citronovou šťávou místo zakysané smetany a majonézy. To vše vám umožňuje snížit obsah kalorií ve vaší každodenní stravě.

ČTĚTE VÍCE
V jaké formě je lepší užívat vitamíny B?

2. Některé produkty podporují zvýšenou aktivitu potních žláz, čímž vytvářejí zvýšené pocení a nepohodlí při každodenních činnostech člověka. Dietní hyperhidrózu lze pozorovat po jídle bohatém na extraktivní látky (kořeněná jídla, alkohol), což je způsobeno přítomností nervových spojení v mozkovém kmeni mezi slinnými jádry a sympatickými drahami. Některé druhy potravin jsou aktivátory sympatického nervového systému, což vede k metabolické a endokrinní reakci 30-40 minut po požití. Mezi tyto produkty patří luštěniny, paprika, česnek, koriandr, skořice, sůl, zázvor, čokoláda, káva, vepřové maso, mnoho sladkých sycených a energetických nápojů, téměř všechny druhy čajů a maté. Při nadměrném pocení se doporučuje vyvážená strava s omezením dráždivých horkých a páchnoucích bylin a koření, které nutí organismus ke zvýšenému přenosu tepla a tím ke zvýšenému pocení – hořčice, křen, pepř, kari, cibule, česnek , atd. Děje se tak proto, že látka zvaná kapsaicin, která se nachází v kořeněných jídlech, stimuluje receptory v ústech, které se podílejí na termoregulaci a pocení. Kromě toho kořeněná, štiplavá jídla dávají potu nepříjemný štiplavý zápach a je třeba se jim vyhýbat zejména v horkém počasí. Takové produkty mohou v těle přetrvávat a několikrát cirkulovat přes oleje potřebné pro tělo, čímž zbarvují samotné sekrety potu silným zápachem.

3. Zvýšené pocení způsobují i ​​tučná a slaná jídla, takže pokud se tomu chcete vyhnout, vyhněte se nebo minimalizujte. Zařaďte do svého jídelníčku více zeleninových polévek s minimálním množstvím soli – hned se budete méně potit.

4. Nadměrné pocení mohou způsobit nejen horké nápoje, ale i horké jídlo, proto je třeba jídlo nechat vychladnout na přijatelnou teplotu.

5. Je nezbytné jíst potraviny bohaté na vitamíny B, které mohou pomoci v boji proti nadměrnému pocení – vejce, zelenina, fazole, celozrnné výrobky a maso. Konzumujte co nejméně cukru a nahraďte ho medem, kdykoli je to možné. Vezměte multivitamin s mikroživinami.

6. Omezte ve stravě konzumaci silného čaje, kávy, čokolády, koly, kakaa a dalších produktů obsahujících theobromin a kofein – zvyšují hyperhidrózu. Jako silné stimulanty, které zvyšují srdeční kontrakce, nutí srdce pracovat, jako by se přehřívalo, což způsobuje zvýšené pocení. Snížení příjmu kofeinu prospěje vašemu srdci a zklidní váš nervový systém.

ČTĚTE VÍCE
Kam se poděl Sobchak 2024?

7. V horkém počasí omezte množství tekutin, které pijete. Pijte nealkoholické nápoje. Vodu nenahrazujte limonádou ani jinými slazenými nápoji – vaše tělo odvodní.

8. Je třeba pít čistou neperlivou vodu, třeba s medem a citronem. Pomáhají i bylinkové nálevy s mátou, meduňkou, šalvějí, kopřivou, listy borůvky, hrachové a fazolové listy nebo lichořeřišnice.

9. Vyhněte se ledové vodě. Studená (ne ledová) voda je nejlepší na uhašení žízně a nahrazení tekutin, které jste ztratili potem.

10. Snižte příjem alkoholu. Protože alkohol stimuluje prokrvení pokožky, alkoholické nápoje mohou způsobit, že se potíte ještě dříve, než pocítíte jakékoli další účinky na své tělo. Pivo, víno, vodka se okamžitě vstřebávají a v důsledku toho rozšiřují póry, kterými se uvolňuje teplo. Zvláště se nedoporučuje pít alkohol v horkém počasí.

11. Dieta pro hyperhidrózu by měla být jemná a bohatá na vápník. Jídelníček by měl obsahovat sýry, jogurty, acidofilní mléko, pohanku, kedlubnové zelí, mrkev, petržel, salát, fíky, kaki, rakytník, jeřabiny, mladé kopřivy, naklíčenou pšenici, droždí atd. Hnědý chléb je velmi zdravý, chléb s otruby a obiloviny – obsahuje velké množství vlákniny, dále bakterie mléčného kvašení, železo, zinek, hořčík, vitamíny skupiny B a vitamín E. Luštěniny (fazole, hrách, čočka, fazole) by měly být zařazeny do jídelníčku – jsou nejbohatší zdroj bílkovin (25 %), minerálních solí, vitamínů B, C, provitamínu A, vlákniny, komplexních sacharidů (45-55 %) a neobsahují vůbec tuky.

12. Pijte fermentované mléčné nápoje, jako je kefír, jogurt a další. Jsou užitečné pro děti i dospělé, protože dodávají tělu kompletní vápník, nezbytný pro fungování nervového, kosterního a kardiovaskulárního systému, a také bílkoviny. Kyselé mléčné výrobky navíc obsahují vápník v optimálním poměru s různými prvky a fosforem, které přispívají k jeho lepšímu vstřebávání. Hlavní výhodou kysaných mléčných výrobků jsou ale obsažené bifidobakterie, které zabíjejí hnilobné a patogenní mikroorganismy otravující tělo.

13. Ryby, říční i mořské, jsou cenným potravinářským produktem. Výhody ryb jsou dány velkým množstvím bílkovin, vitamínů a mikroelementů, jako je jód, fosfor a fluor. Zvláště cenné jsou omega-3 – polynenasycené mastné kyseliny, které mají zvláště pozitivní vliv na cévy. Nízkotučné ryby jsou vynikající potravinou pro lidi, kteří si hlídají svou postavu.

ČTĚTE VÍCE
Kam uložit plstěné boty?

14. Doporučuje se vyvážený příjem smaženého masa a ryb. Je lepší nesmažit jídlo na oleji, ale péct v troubě, vařit na dvojitém kotli nebo ve fritéze s minimálním množstvím oleje. Z druhů ryb vybírejte nízkotučné odrůdy, například candáta, štikozubce, lososovi a lososovi se raději vyhněte.

15. Jezte více ovoce a zeleniny. Doplníte si tím nejen zásoby vitamínů, ale také celkově posílíte imunitní systém.