Zinek je důležitý minerál, který se nachází v každé jednotlivé buňce našeho těla. Červené a bílé krvinky, naše kosti, sítnice, ledviny, slinivka a játra, to vše obsahuje zinek. Desátý nejrozšířenější prvek v lidském těle, zinek, je životně důležitý pro fungování více než 300 hormonů a bezpočtu enzymových systémů v těle. Zinek je také životně důležitý pro buněčné dělení a reprodukci při produkci nové tkáně. Většina z nás si myslí, že máme ve stravě dostatek zinku, ale stále více důkazů naznačuje, že přibližně 20 % světové populace má nedostatek zinku, což odpovídá jednomu z pěti lidí. Tato nevýhoda nezávisí na tom, kde bydlíte.

Jaké jsou zdravotní přínosy zinku?

Přestože je zinek známý především svou rolí v boji proti nachlazení a chřipce, má široké spektrum účinků na lidské zdraví. Zdůraznili jsme jen několik důležitých rolí zinku v našem těle, i když seznam je obsáhlejší.

Zinek hraje klíčovou roli při udržování optimální funkce imunitního systému. Bílé krvinky, které pomáhají bojovat s infekcí, jsou přímo závislé na zinku a jsou nezbytné pro jejich vývoj a aktivaci. Nedostatek zinku může vést ke snížení počtu bílých krvinek a snížené schopnosti bojovat s infekcí a hojit rány. To je důvod, proč se doplňky zinku často doporučují v boji proti nachlazení a chřipce.

Zinek je důležitou součástí jednoho z nejsilnějších antioxidantů produkovaných tělem, známého jako měď/zinek superoxiddismutáza. Tento antioxidant pomáhá neutralizovat volné radikály, které mohou poškodit systémy našeho těla, a proto je udržování zdravé hladiny zinku obzvláště důležité pro prodloužení délky života.

Nedostatek zinku je spojen se zhoršenou funkcí mozku. Bylo navrženo, že doplňky zinku mohou být prospěšné pro ty, kteří trpí Alzheimerovou chorobou.

Dostatečná hladina zinku je stejně důležitá pro plodnost u mužů i žen. U mužů je prostata orgánem s nejbohatší zásobou zinku, zatímco u žen je to děloha. Během vývoje pocházejí děloha a prostata ze stejného embryonálního původu a ke své funkci vyžadují zinek. U žen může nedostatek zinku vést k hormonální nerovnováze, nepravidelné menstruaci a nedozrávání vajíček nebo jejich uvolnění z vaječníků. U mužů může nedostatek zinku vést ke zvětšení prostaty, snížení počtu spermií, špatné pohyblivosti a kvalitě spermií.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně provádět medovou masáž na celulitidu?

Zinek je nezbytný pro opravu našeho genetického materiálu, pro hojení kůže, pro růst vlasů a pro více než 300 enzymových systémů, které řídí nespočet procesů v těle, včetně chuti, čichu a metabolismu. Nedostatek zinku může také vést k vypadávání vlasů, kožním lézím, průjmu a rozmazanému vidění. Nemůžeme podceňovat četné výhody dostatečného množství zinku v našem těle.

Jaké jsou nejlepší zdroje zinku?

Mezi dobré zdroje zinku patří dýňová semínka, krůtí maso, ústřice, vejce a celozrnné výrobky. Určitě pomohou zabránit tomu, aby naše tělo dosáhlo suboptimálních hladin tohoto důležitého minerálu, ale zinek se do krevního oběhu vstřebává velmi obtížně. Vazebné látky v potravě a nízká produkce žaludeční kyseliny, jak stárneme, jsou dva hlavní přispívající faktory. Pravděpodobnost, že máte nedostatek zinku, je vysoká, zvláště pokud jste starší, diabetik, pravidelně pijete alkohol, jste vegetarián nebo jste infikován Helicobacter pylori (postihuje asi 50 % populace), který snižuje hladinu žaludeční kyseliny potřebné k absorpci zinku. Protože většina zinku je uložena v buňkách a orgánech, krevní testy na hladiny zinku obecně nejsou přesné. Nízké hladiny zinku v krvi ukazují na nedostatek, ale přiměřené hladiny nejsou spolehlivým ukazatelem dostatku.

Jaký je nejlepší doplněk zinku?

Doplňky zinku přicházejí v mnoha formách, včetně citrátů, glukonátů a pikolinátů. Všechny mají různé rychlosti absorpce, ale v nejlepším případě mohou dosáhnout přibližně 25 % normální dávky. Výzkum ukázal, že vyšší dávka zinku může poskytnout významné výhody. Dlouhodobá suplementace zinkem v dávkách nad 50 mg však může ovlivnit dostupnost mědi, což vede k nedostatku mědi. Nedostatek mědi může vést k anémii a neschopnosti těla reagovat na hladinu glukózy v krvi.

Naprostá většina vědeckých důkazů z celého světa poukazuje na zásadní význam zinku pro lidské zdraví. Při rozšířených nedostatcích je moudré zahrnout tuto mikroživinu do jakéhokoli vitaminového a minerálního režimu.

Obsah tohoto obsahu nepředstavuje doporučení pro samoléčbu. Nic obsažené v tomto textu není určeno k diagnostice, léčbě, vyléčení nebo prevenci jakékoli nemoci, stavu nebo symptomu. Doporučení k předepsání jakéhokoli doplňku nebo léku může být pouze osobním předpisem vašeho lékaře.