Hrbít se je jedním z nejčastějších problémů jednadvacátého století. Sedavý způsob života a špatné návyky mají škodlivý vliv nejen na krásu zad, ale také na zdraví celého pohybového aparátu jako celku. Abychom předešli zakřivení páteře v budoucnu, je nutné překonat zlozvyk hrbit záda a k tomu pomůže ortopedický korektor držení těla a soubor speciálních cviků, o kterých bude řeč dále v našem článku.

Součástí svalového korzetu zad je speciální kosočtverečný sval, který má tendenci ochabovat. Pokud ho netrénujete a neudržíte jeho tón, může to časem způsobit shrbení. Jinými slovy, je to právě kosočtverečný sval, který zajišťuje krásné a rovnoměrné držení těla, a pokud je tato část zad oslabena, dochází k poruchám anatomického postavení páteře. Ortopedický korzet pro správné držení těla pomůže napravit tuto situaci, stejně jako provedení sady cvičení pro posílení svalové kostry zadAndrey Beloveshkin, kandidát lékařských věd, anesteziolog-reanimatolog.

Příčiny shrbených zad u dětí

Proč se objevuje sklon a jak se s ním vypořádat? je častá otázka, která trápí mnoho lidí, kteří se s tímto problémem již setkali. Příčiny shrbených zad u dětí a dospělých jsou mírně odlišné. V raném věku, kdy se tělo dítěte začíná formovat a kosterní systém aktivně roste a vyvíjí se, je pro rodiče velmi důležité zajistit, aby během procesu formování dítě vždy drželo záda rovně. To platí zejména pro děti školního věku, protože časté sezení u stolu v jedné poloze může vyvolat anatomické poruchy páteře a vést k rozvoji skoliózy. Je také velmi důležité postarat se o místo na spaní dítěte. Spolu s běžným polštářem a matrací je vhodné používat speciální ortopedické přípravky, které zajistí výbornou prevenci skoliózy.

Příčinou hrbení se u dětí je často nedostatečná rodičovská kontrola, která by zajistila, aby dítě při učení drželo rovná záda, a také nedostatek fyzické aktivity, která pomáhá posilovat svaly. Dalším významným škodlivým faktorem je nevhodně organizované místo na spaní (příliš tvrdé, nebo naopak příliš měkké). Zvláštní rizikovou skupinu představují genetická predispozice a vrozené problémy se zády, kde by léčba shrbených a páteřních onemocnění měla probíhat individuálně pod dohledem lékaře. V každém případě první věc, kterou musíte udělat, pokud má vaše dítě shrbení, je koupit dětský korektor držení těla. Pomůže vám udržet rovná záda, i když vaši rodiče nejsou poblíž, a vytvoří správný návyk držet záda ve správné anatomické poloze na úrovni svalové paměti. Jde o výbornou prevenci skoliózy, která se velmi často projevuje u školáků.

ČTĚTE VÍCE
Kolik kapslí potřebujete na prodloužení hustých vlasů?

Příčiny shrbených zad u dospělých

Pokud lidský kosterní systém již dokončil svou plnou formaci Neznamená to, že vám nyní skolióza nehrozí. Vlivem zvláštních faktorů může vaše páteř podlehnout patologickému sklonu, jehož důsledkem bude nejen zkažené a nevzhledné držení těla, ale i mnohem zdlouhavější a obtížněji léčitelná skolióza. Důvody, proč se záda dospělého hroutí, zahrnují následující:

  • Práce zahrnující zvedání těžkých břemen. Týká se to profesí pracovní kategorie (nakladači, kurýři atd.). Neustálou fyzickou aktivitou jsou zádové svaly neustále poškozovány, což s sebou nese vznik nesprávného držení těla a v důsledku toho skoliózu. Abyste se vyhnuli problémům se zády, musíte při zvedání břemen nosit obvaz, který uvolní zátěž z páteře a rovnoměrně ji rozloží;
  • Sedavá kancelářská práce v nesprávné shrbené poloze. Práce v kanceláři, kdy jste 8-12 hodin v jedné poloze u počítače a ještě k tomu v pozici se zkříženýma nohama, negativně ovlivňuje vaši páteř. Snažte se mít vždy rovná záda a čas od času si udělejte přestávky na krátké zahřátí. Doporučuje se také nosit korektor držení těla pro dospělé, který vždy udrží svalový tonus vašich zad a dodá vašemu držení těla krásu a půvab;
  • Těhotenství. Vlivem posunu těžiště během těhotenství může dojít k narušení anatomického postavení páteře. To může vést ke skolióze. Abyste tomu zabránili, musíte nosit obvaz pro těhotné ženy;
  • Nesprávná organizace místa na spaní. Příliš tvrdé nebo měkké místo na spaní vyvolává nesprávnou polohu páteře. To přispívá nejen ke shrbení, ale i k řadě dalších problémů krční, bederní a torakolumbální páteře;
  • Nošení batohu/aktovky na jednom rameni. Pokud nosíte batoh nebo aktovku na jednom rameni, není divu, že se potýkáte s problémem shrbení. Takové tašky se musí nosit se dvěma popruhy, aby nevyvolávaly skoliózu, a také musíte nosit korektor držení těla.

Jak napravit hrbení za 14 dní?

Pokud vážně přistupujete k problému korekce sklonu a přísně dodržujete všechna doporučení, můžete se tohoto problému zbavit do dvou týdnů. První věc, kterou musíte udělat, je pořídit si korektor držení těla, který poskytne oporu vašim zádům a bude výbornou prevencí skoliózy. Každý den je třeba provést čtyřminutovou sadu cviků zaměřených na posílení zádových svalů a korekci držení těla.

Pokud vás kromě hrbení trápí bolestivé pocity v zádech nebo krku, které po dlouhou dobu neustupují, měli byste se určitě poradit s traumatologem, aby diagnostikoval vaše záda a určil přítomnost onemocnění, které způsobují nepohodlí zad.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když použijete krémy, které nejsou vhodné pro váš věk?

Soubor cviků proti hrbení

Soubor fyzických cvičení na záda pomáhá posilovat svaly páteře a také zlepšuje krevní oběh v měkkých tkáních. Je to vynikající způsob, jak napravit nesprávnou polohu ramen. Pamatujte však, že ani jeden komplex nemůže dát významný účinek poprvé. Tato cvičení se musí provádět každý den po dobu čtrnácti dnů. Pouze v tomto případě budete schopni zlepšit situaci a zbavit se shrbení.

“Koťátko”

Jedno z nejjednodušších a nejúčinnějších cviků, které nevyžaduje žádné pomocné náčiní ani velký prostor. Tímto cvikem si protáhnete zádové svaly a posílíte svalový korzet.

Musíte se dostat na všechny čtyři tak, aby kolena byla přímo pod kyčlemi a ruce pod rameny. Dále byste měli sklonit hlavu a snažit se dosáhnout hrudníku bradou, zatímco záda by měla být v nejvíce zaoblené poloze. Poté protáhněte temeno hlavy směrem k zádům, aby se páteř v této poloze co nejvíce prohnula. V ideálním případě by se toto cvičení mělo opakovat až padesátkrát, nejlépe ráno po spánku a také těsně před spaním, aby se uvolnilo svalové napětí.

“Oblouk”

Skvělé cvičení pro kancelářské pracovníky, protože posiluje horní část zad. Musíte stát zády ke zdi ve vzdálenosti nejvýše jednoho kroku a opřít se o ni zády. Paže musí být ohnuté v loktech a položeny na oblast krku tak, aby se stejně jako záda opíraly o stěnu. Dále se při nádechu musíte co nejvíce předklonit, aby se vaše ruce stále opíraly o zeď, a poté se s výdechem vraťte do výchozí polohy. Tento cvik se doporučuje provádět pomalu osmkrát.

“Zadní ohyb”

Klekněte si na kolena, spusťte kyčelní kloub k chodidlům, nasměrujte prsty na nohy, položte ruce za hlavu. Začněte se pomalu zvedat z pat, rozpažte ruce, ohněte se dozadu tak, abyste maximálně cítili napětí v horní části zad (v této poloze by se vaše pánev měla pohybovat dopředu). Dále se vraťte do výchozí polohy a pomalu opakujte toto cvičení až patnáctkrát.

«WY»

Stejně jako u cvičení „Oblouk“ musíte stát zády ke zdi tak, aby vaše nohy byly ve vzdálenosti 10 cm od základní desky. Kolena by měla být uvolněná a v mírném pokrčení. Hýždě, hlava a páteř se opírají o zeď. Dále musíte zvednout ruce nad hlavu a ohnout je v loktech, abyste vizuálně vytvořili písmeno „W“. Musíte zůstat v této poloze po dobu tří sekund, pak narovnat lokty a znovu zvedat ruce nahoru a vizuálně tvořit písmeno „Y“. Ramena by se neměla dotýkat uší. Toto cvičení se musí opakovat desetkrát ve třech přístupech.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit chloupků na břiše během těhotenství?

“Nosítka dveří”

Postavte se do dveří a zvedněte jednu paži rovnoběžně s podlahou. Ohněte loket tak, aby prsty směřovaly ke stropu. Poté položte ruku na rám dveří a pomalu se nakloňte ke zvednuté ruce a na deset sekund zatlačte na rám dveří. Totéž musí být provedeno s druhou rukou, 2-3 přístupy. To pomůže uvolnit napětí zad a stimulovat svalový tonus.

Kde koupit korektor držení těla na Ukrajině?

Pokud se chcete efektivně zbavit shrbenosti, samotné cvičení stačit nebude. Musíte si koupit ortopedický korektor držení těla, který vás podpoří a pomůže vám vytvořit ty správné pocity v zádech. Korektor držení těla zakoupíte v síti prodejen ORTO SMART – Medtekhnika, orthosalon za výhodné a příznivé ceny. Zákazníkům poskytujeme kvalitní produkty v širokém sortimentu. Korektor držení těla si můžete objednat také na stránkách internetového obchodu Orthosalon. Takové produkty byste měli kupovat pouze ve specializovaných prodejnách, kde vám prodejci budou schopni kompetentně odborně poradit a pomoci vybrat a zakoupit korektor držení těla, který pro vás bude nejúčinnější.

Rovná záda jsou nejen krásná. Správné držení těla zajišťuje normální polohu vnitřních orgánů a jejich fungování, a tím udržuje zdraví. Ale s prohnutými zády a ve výsledku i vystrčeným břichem o tom není třeba mluvit.

Obvykle zaboříme nos do svých telefonů a trávíme mnoho hodin v nepohodlné pozici. / Dima Berlin / iStock

V dnešní době je i mezi mladými lidmi běžné těžké shrbení a skolióza – zakřivení páteře. A důvodem není jen fyzická nečinnost, ale také totální vášeň pro gadgety. Rozhlédněte se kolem sebe: všichni sedí a někdy jdou se sklopenou hlavou a nosem zabořeným do mobilních telefonů. A tak – po mnoho hodin každý den. Tělo si nedobrovolně „pamatuje“ nesprávnou polohu. Jak se narovnat? Mluvili jsme o tom s těmi, kteří tomu rozumí.

Hrbatost se vyvíjí v raném dětství. Ale ne v kojeneckém věku. Podívejte se, jak sedí děti od šesti měsíců do jednoho roku a starší: jako gophers mají rovná záda.

Pak si ale život začne vybírat svou daň: je méně pohybu, více sedavých činností. Tak vyrůstají děti s krkem nataženým dopředu, kulatými zády, vyčnívajícími lopatkami a vystrčeným kohoutkem, kterému se za starých časů říkalo „vdovský hrb“, protože se objevoval již v úctyhodném věku.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je jiný název pro citrín?

Shrbení se ale podle lékařů dá v mnoha případech napravit i v dospělosti. K tomu je potřeba posílit zádové svaly. Ve fitness centrech jsou k dispozici posilovací stroje. Ale můžete to udělat doma. Hlavním úkolem je vytvořit svalový korzet pro tělo. K posílení svalů není potřeba žádná speciální výživa.

Dr. Natalya Rakova, ortoped-traumatoložka telemedicínské služby Doctis

— Držení těla se formuje v dětství. Existuje něco jako paměť těla – tělo si pamatuje polohu. Ve třech letech začíná u dětí období prvního „prodlužování“ a trvá do sedmi let. Proto již od prvních let života musíte sledovat, jak dítě sedí: vyberte mu správnou židli, která je nastavitelná na výšku, a dodržujte tři pravidla, která dítěti umožňují sedět správně.

1. Palmové pravidlo. Židli přesuneme ke stolu tak, aby se mezi bříško dítěte a stůl vešla pěst.

2. Položte ruku na stůl, ohněte loket, vytvořte pěst: brada by měla spočívat na vaší pěsti. Tímto způsobem se nastaví správná výška stolu.

3. Pravidlo tří pravých úhlů. Pokud paže dítěte, které sedí na židli u stolu, volně spočívají na desce stolu před ním, měl by být úhel 90 stupňů v loketním kloubu, úhel 90 stupňů v kyčelním kloubu a 90stupňový úhel v kolenním kloubu. Tím je zajištěna správná výška židle.

To je poloha, kterou musíte dosáhnout, aby se vaše držení těla nezhoršilo.

Ale v životě se to, co se děje nejčastěji, je jiné: děti jsou nuceny ve škole dlouho sedět a stůl ne vždy splňuje požadavky. Doma je to stejné. A pokud se dětem nepřipomene, aby se držely záda, začnou se hrbit. K tomu dochází také kvůli slabosti zádových svalů a je to způsobeno tím, že moderní děti mají fyzickou nečinnost. Chodí málo, málo se pohybují a tráví dlouhou dobu používáním gadgetů.

Nyní jsou jedním z hlavních důvodů špatného držení těla gadgety.

Pokud člověk musí dlouho sedět a je neustále ve „skrčené“ poloze, trpí vnitřní orgány. Zmenšuje se objem dýchání, člověk začíná častěji nastydnout. Srdce trpí – dochází k arytmii, objevují se různé zvuky. Všechny vnitřní orgány jsou inervovány a zásobovány krví z páteře. Proto trpí nejen orgány hrudníku, ale i břišní dutina – žaludek, střeva a tak dále.

Je potřeba posilovat zádové svalstvo a dbát na správné držení těla a zde lekce školní tělesné výchovy zjevně nestačí. Je potřeba další zátěže, jako je plavání, běh na lyžích, tanec, krasobruslení, gymnastika, balet.

ČTĚTE VÍCE
Jak vylisovat vzor?

Hlavní je, že byste neměli cvičit „pod tlakem“, ale najít si aktivitu, která vám bude přinášet potěšení. Mimochodem, jednou ze skvělých možností je začít se zajímat o lezení po skalách. Lezecké stěny jsou nyní velmi oblíbené, teenageři nadšeně lezou, staví cesty, soutěží v agility a přitom svaly paží a zad posilují „sami“.

Trenérka Nadezhda Smoktina, univerzální učitelka jógy

— Jedním z důvodů shrbení je svalová nerovnováha. Proto, abyste se s tím vyrovnali, musíte pochopit, které svalové skupiny a jak pracovat.

Nerovnováha vzniká v důsledku:

– zkrácení skalenových svalů, pohyb hlavy dopředu a spouštění dolů. To vede ke stlačení nervů a krevních cév – a ruce mohou dokonce znecitlivět;

– zkrácení malých prsních svalů, v důsledku čehož se ramena otáčejí dovnitř, v důsledku čehož lopatky začínají vyčnívat;

– zkrácení krátkých extenzorů krku, házení hlavy vzad.

Je důležité, abyste mohli a měli pracovat se sklonem v každém věku. Pro nápravu svalu je potřeba ho protáhnout a posílit. Kromě fyzického cvičení je ale samozřejmě důležité změnit každodenní návyky a pracovat se svým emočním rozpoložením.

Jednoduchým pravidlem pro začátek je dívat se na sebe, když držíte telefon při čtení. Zaznamenejte polohu hlavy a zad. Zkuste změnit polohu těla tak, aby byl telefon zvednutý v jedné rovině s vašimi očima a hlava vám neklesla.

K tomu si můžete například položit volnou ruku na břicho a použít ji jako oporu pro loket druhé ruky, která drží telefon. Toto jednoduché cvičení je prvním krokem ke korekci vašeho držení těla.

Tanečnice Olga Tarasová, mistryně sportu ve společenském tanci, trenérka a zakladatelka školy Ideal Dance

— V dnešní době jsou hlavní příčinou problémů s držením těla pomůcky, kvůli kterým lidé od raného věku neustále skloňují hlavu. To je pro páteř nepřirozená poloha a negativně ovlivňuje rozložení zátěže na svaly zad a krku.

Oprava držení těla v dospělosti závisí pouze na sebekázni. Je nutné vyvinout návyk pravidelně provádět jednoduchý komplex pro posílení a uvolnění svalů zad a krku a neustále se sledovat po celý den. S integrovaným přístupem pomůže také masáž a jednoduchá cvičební terapie.

Nejjednodušší, ale nejúčinnější rada je stát několikrát během dne s rovnými zády u zdi, stisknout paty a hýždě, narovnat ramena a natáhnout hlavu nahoru a stát tak několik minut. Toto cvičení je skvělé pro děti i dospělé.