Rýže je jednou z nejstarších obilnin. Archeologové tvrdí, že byl pěstován v Číně před devíti tisíci lety. Ve světových kuchyních existují národní rýžová jídla: rizoto v Itálii, paella ve Španělsku, jambalaya na jihu USA, kokosová rýže v Kolumbii, sladká rýže v Portugalsku. Dnes se však stále častěji mluví o zbytečnosti rýže: rostlina obsahuje příliš mnoho sacharidů, které jsou pro člověka škodlivé. Je to tak a jak zhubnout na rýžové dietě, na to přijdeme se specialisty.

Druhy rýže

Existují tisíce druhů rýže, které se liší tloušťkou, velikostí, tvarem, lepivostí, barvou, chutí a vůní. Výrobci klasifikují rýži podle formy a způsobu zpracování zrna.

„Existuje dlouhozrnná, střednězrnná a krátkozrnná rýže. Dlouhá zrna mají tenké jádro. Je oválného tvaru, s délkou přibližně čtyřikrát větší, než je šířka zrna. Mezi tyto druhy patří jasmín a basmati. Rýžové pokrmy jsou drobivé a vzdušné. Střední zrna mají kratší a širší jádro. Během vaření získává rýže, jako je arborio, jemnou a pololepkavou konzistenci. Krátká zrna jsou malá rýže a jsou nejvíce lepkavá. Třeba rýži na sushi, z té ji Číňané rádi vaří,“ říká potravinářský technolog Oleg Proshin.

Rýže se prodává celá nebo zpracovaná. Jeden druh nezpracované rýže je hnědá. V takové obilnině zůstávají důležité složky pro zdraví – otruby, klíčky. Složky jsou bohaté na vlákninu a antioxidanty, stopové prvky a minerály.

„Vzhledem k tomu, že otruby a klíčky bohaté na živiny zůstávají nedotčené, tyto odrůdy se obvykle vaří déle a mají ořechovější strukturu než rafinovaná bílá rýže. Nezpracovaná rýže může být nejen hnědá, ale také hnědá, červená, černá a fialová. Dalším plusem je absence lepku. Proto je vhodný pro ty, kteří mají celiakii nebo se záměrně vyhýbali výrobkům s lepkem,“ pokračuje technolog.

Výrobci na etiketách zpracované rýže uvádějí, že rýže je obohacená. Proces rafinace odstraňuje otruby a klíčky z produktu a zanechává pouze škrobovou bílou vrstvu – odtud název „bílá“. Tato rýže ztrácí většinu vitamínů. Po zpracování výrobci chemicky vracejí ztracené látky zpět do zrna. Odtud název „obohacený“.

Rýžová strava

Svět se v roce 1939 dozvěděl, že můžete zhubnout na rýži. Dietu vyvinul Dr. Walter Kepmner, MD. Rýži používal k léčbě pacientů s vysokým krevním tlakem a onemocněním ledvin.

ČTĚTE VÍCE
Ve kterém měsíci těhotenství byste si neměli barvit vlasy?

V roce 2006 vyšla v Americe kniha o této dietě The Rice Diet Solution. Měla velký úspěch. Dnes se takový nutriční systém používá na amerických klinikách k léčbě lidí s hypertenzí a obezitou.

„Rýže má nízký obsah sodíku a je to zrno s vysokým obsahem komplexních sacharidů. Déle se tráví, takže člověk zůstává dlouho sytý. Malé množství sodíku v cereáliích brání tělu v hromadění přebytečné vody a snižuje tlak na ledviny. Podle diety by měl člověk v první fázi zkonzumovat 800 kalorií denně, poté dietu zvýšit na 1200 kalorií. Můžete jíst rýži s rybami, zeleninou a nízkotučnými mléčnými výrobky, luštěninami a libovým masem. Můžete jíst nejen hnědou rýži, ale i bílou,“ říká nutriční specialistka Anastasia Magbut.

Podle specialisty taková dieta pomůže snížit tělesný tuk, snížit hladinu cholesterolu, normalizovat krevní tlak a činnost srdce.

Vedlejší účinky rýžové diety

Jakákoli dieta, která není vyvinuta a doporučena vaším lékařem, je škodlivá pro vaše zdraví.

Rýžová dieta je monodieta, lékaři ji nedoporučují držet déle než týden. Tato dieta může způsobit nutriční nedostatky.

„Člověk by měl denně přijmout vyvážené množství bílkovin, tuků a sacharidů. Monodiety tuto zásadu porušují, dochází k deformaci, která může ublížit. Člověk například nemusí přijímat dostatek bílkovin. Tato dieta snižuje svalovou hmotu. A my se o ni musíme postarat. Rýže zvyšuje množství glukózy v krvi, což také není dobré zejména pro ty, kteří trpí cukrovkou 2. typu,“ pokračuje nutriční specialistka.

Tak co bychom měli dělat? Měli byste zařadit rýži do svého jídelníčku, pokud držíte dietu? Ano, odpovídají odborníci. Hlavní je nezacházet do extrémů.

Dietní rýžové pokrmy

1. Sushi

„Dopřejte je svému milovanému, pokud vás čeká romantická noc. Je známo, že rýže zvyšuje hladinu testosteronu u mužů. A dostatek vlákniny zlepšuje krevní oběh v genitáliích. Ryby a mořské plody tento efekt umocňují,“ radí Anastasia Magbut.

2. Rýže se zeleninou

“Dobrá volba na oběd. Pokud chcete pokrm vyvážit bílkovinami, jezte ho s kouskem pečeného nebo dušeného masa,“ vysvětluje nutriční specialistka.

3. Rýže se zelím

„Nejlepší na tomto jídle je kombinace rýže a brokolice. Zelí je mladá zelenina, nasytí pokrm nezbytnými látkami. Zejména vitamíny C a K,“ vysvětluje Magbut.

ČTĚTE VÍCE
Co byste neměli pít, pokud máte VSD?

4. Dietní rýžová polévka

„Mnoho lidí se bojí, že v polévce jsou brambory. On a rýže naplní polévku škodlivým škrobem. Tyto obavy jsou ale neopodstatněné. Rýže a brambory obsahují přírodní škrob, který je prospěšný a napomáhá metabolismu. Pokud ji chcete menší, vhoďte brambory do horké vody,“ radí výživová poradkyně.

5. Rýžový nákyp

„Dezert je vhodný pro děti i dospělé. Dá se udělat třeba k snídani. Pro snížení obsahu kalorií pudink připravte s rostlinným mlékem a bez cukru. Obvykle stačí banán, aby byl dezert sladký. Pokud ne, použijte přírodní sladidla, jako je med nebo stévie,“ doporučuje Magbut.

6. Dietní rýžová kaše

„Tajemstvím každé dietní kaše je voda místo mléka, žádné máslo, ovoce nebo med místo cukru. A PP kaše by měla být tekutá. Tento pokrm je stejně jako rýžová voda zdravější pro žaludek. Na kaši je lepší použít hnědou rýži,“ říká Anastasia Magbut.

7. Plněné zelné závitky s rýží a masem

„Dobré jídlo k večeři. Zasytí, aniž by zanechával tíhu v žaludku. Dobře se vstřebává, člověku se nechce před spaním něco žvýkat,“ podotýká nutriční specialistka.

Připravte si kapustové rolky pomocí tohoto receptu krok za krokem, je to snadné.

Co se dá dělat?

Správně skladujte rýži. Vybírejte zrna v malých, průhledných obalech. Skladujte ve skleněných nebo plechových nádobách na suchém, tmavém a chladném místě. Maximální doba je 18 měsíců.

Co se stane, když budete šest měsíců jíst pouze rýži? Jak může být taková monodieta nebezpečná?

Pojďme na to společně s lékařem.

V roce 1975 byly zveřejněny výsledky experimentu německého lékaře Waltera Kempnera, který vyvinul dietní systém na bázi rýže. Mono-dieta pomohla 106 účastníkům studie zhubnout a zlepšit jejich zdraví. Předtím měli různé stupně obezity, hypertenze a selhání ledvin. Je ale rýžová dieta tak prospěšná, jak ukazuje tento experiment? Uškodí extrémní hubnutí a stejná strava vašemu zdraví?

zakladatel Mezinárodního institutu integrované výživy

Povídání o mono-dietech a důsledcích skrytého půstu.

Co je podstatou rýžové diety?

Kempnerův energetický systém se skládal ze dvou částí:

  • 250 ml ovocného kompotu nebo sušeného ovoce na první snídani a porci rýže vařené bez soli a oleje na druhou, pak oběd a večeři. Celkový obsah kalorií ve stravě byl kriticky nízký – ne více než 1000 kcal, kde 95 % tvořily sacharidy;
  • Do jídelníčku bylo přidáno nějaké libové maso a ovoce. Základem zůstala rýže – bílá a některé odrůdy hnědé.
ČTĚTE VÍCE
Jaký olej pít ráno na hubnutí?

Během diety účastníci prováděli fyzické cvičení. Během 261 dnů experimentu muži zhubli přibližně 70 kg. Počáteční průměrná váha každého účastníka byla 160 kg. A ženy během 130 dnů experimentu zhubly z „průměrných“ 71 kg na přibližně 334 kg. Všichni účastníci měli také stabilizovaný krevní tlak, normalizované hladiny triglyceridů, glukózy a kyseliny močové.

Jaké jsou výhody rýže

Hnědá rýže je přirozeným zdrojem komplexních sacharidů, aminokyselin, vitamínů a mikroelementů. Rýže obsahuje:

  • vitamíny skupiny B (B1, B2, B3 a B6);
  • vitamín PP;
  • vitamín E;
  • karoten;
  • fosfor;
  • draslík;
  • železo;
  • zinek;
  • vápník;
  • manganu;
  • měď;
  • selen;
  • jodu.

Rýže je snadno stravitelná v gastrointestinálním traktu: obaluje střevní stěny, zlepšuje trávení a odstraňuje odpad, toxiny a soli z těla. Rýžové krupice jsou zastoupeny mnoha odrůdami: od obvyklé kulatozrnné (bílá rýže) po jasmínovou, černou a směs divoké rýže. Ten je nasycený kyselinou listovou, která je zvláště užitečná pro ženské tělo: zlepšuje stav pokožky, posiluje vlasy a nehty a udržuje normální hormonální hladinu.

Neleštěná rýže je nejužitečnější: divoké, černé, hnědé, hnědé odrůdy. Jsou vhodné pro vyváženou stravu a některé diety. Bílá leštěná rýže obsahuje výrazně méně živin a má vysoký glykemický index, proto je lepší volit různé druhy neleštěné rýže.

Co se stane, když budete jíst rýži každý den?

Aby nedošlo k poškození vašeho zdraví, nemůžete rýžovou dietu držet po dlouhou dobu, protože neposkytuje tělu dostatek kalorií, vitamínů, tuků a bílkovin.

Jakákoli monodieta znamená nedostatek pestrosti a nedostatek živin, to znamená, že při této dietě vlastně hladovíte. Za týden rýžové monodiety se můžete snížením denního kalorického příjmu zbavit několika kilogramů, ale následky takové „štíhlosti“ mohou být smutné.

Jíst pouze bílou rýži vede ke zdravotním problémům.

Nedostatek B1 ve stravě. Monotónní strava založená na potravinách bez thiaminu (bílá rýže, pečivo z pšeničné mouky) vede k chronickému nedostatku vitaminu B1. To vede k narušení metabolických procesů probíhajících za účasti thiaminu a rozvíjí se nedostatek vitamínů.

Metabolické poruchy. V důsledku nedostatku bílkovin ve stravě nejsou vitamíny transportovány do tkání a nemohou vstupovat do biochemických reakcí. Na tomto pozadí se vyvíjí svalová atrofie, klouby oslabují a kostní tkáň je zničena.

ČTĚTE VÍCE
Proč se musíte mýt mýdlem na prádlo?

Nedostatek vitaminu B1 zase způsobuje další nepříjemné důsledky:

  • aktivita některých enzymů se snižuje, což způsobuje hromadění kyseliny mléčné v těle a v důsledku toho poškození mozku;
  • kontraktilita srdečního svalu se snižuje, což hrozí zvětšením velikosti srdce a narušením srdečního rytmu;
  • oslabuje imunitní systém kvůli nedostatku bílkovin.

Významný nedostatek vitaminu vyvolává rozvoj onemocnění beriberi (polyneuritida) v důsledku špatné stravy a metabolických poruch. V překladu ze senegalštiny do ruštiny znamená beriberi „velká slabost“. A v tomto případě je člověk opravdu oslabený, točí se mu hlava a omdlí.

Tato nemoc se rozšířila na konci 19. století v zemích, kde byla bílá rýže hlavním potravinářským produktem. Riziková skupina v naší době zahrnuje lidi, kteří tradičně jedí bílou leštěnou rýži, a ty, kteří zneužívají alkohol.

Chcete-li diagnostikovat nedostatek vitaminu B1 nebo onemocnění beriberi, musíte provést krevní test, abyste změřili hladinu tohoto vitaminu. Léčba je předepsána pouze odborníkem. Samoléčba je přímou cestou ke zhoršení zdraví. Neriskujte.

Jaká jsou nebezpečí monodiet a monotónní stravy?

Jednotvárné jídlo podvědomě vnímáme jako nezdravé a podřadné. Výživa by měla být vyvážená, aby nezpůsobila poruchu v těle. Pokud pravidelně nedostáváte potřebné látky, vede to k onemocněním:

  • mono-diety na ovoci způsobují nedostatek bílkovin a esenciálních aminokyselin, což vede k problémům s imunitním, reprodukčním, endokrinním a trávicím systémem;
  • Vegetariánská strava odebírá tělu dobře vstřebatelné železo, což vede k chudokrevnosti (příznaky: slabost, závratě, bolesti hlavy, mdloby).

Jakákoli nevyvážená strava znamená nedostatek nezbytných vitamínů, minerálů a mikroživin, což rychle zhoršuje stav pokožky, vlasů a nehtů.

Z psychologického hlediska nárazové diety podkopávají emocionální zdraví. Po „hladových“ týdnech a konzumaci jediného produktu se hubnoucí uchýlí k zakázaným jídlům (sladkosti, rychlé občerstvení, pečivo) a přejídají se a shozené kilogramy se rychle vrátí.

Dalším nepříjemným důsledkem takových experimentů je rozvoj poruch příjmu potravy: nutkavé přejídání, bulimie, anorexie. Ve skutečnosti je jakákoli monodieta skryté hladovění, které vede k onemocnění, zbavuje tělo nezbytných látek, mikroelementů a vitamínů.

Nezaměňujte léčebný půst předepsaný odborníkem se škodlivými metodami hubnutí a zdraví. Ano, půlroční dieta na rýži vám pomůže zhubnout, ale pouze díky snížení příjmu kalorií. Po celou tu dobu bude tělo ochuzeno o látky nezbytné pro plné fungování a pravděpodobně se prohlásí, že je nemocí vyčerpané.

ČTĚTE VÍCE
Jaký olej hojí žaludeční sliznici?

Správná výživa vám pomůže zbavit se přebytečných kil, aniž byste tělu odebírali živiny a nepoškodili vaši psychiku.