Hodné dívky se nechovají, dobří chlapci se neperou – výroky známé všem. Rodiče si jsou jisti, že s pomocí těchto postojů vychovávají slušné lidi, i když ve skutečnosti jsou pohodlní. Takové děti nepotřebují zvláštní dohled a ani v dospělosti nezačnou konflikty. Je hněv opravdu tak zlý, řekla Antonina Pakholya, specialistka Moskevské psychologické asistenční služby.

V poslední době lidé začali o hněvu mluvit odvážněji a více, přesto je stále nepříjemné projevovat ve společnosti svou agresi a výbuchy hněvu mohou být velmi trapné. Ale bez ohledu na to, jak moc se budete držet zpátky, pocity nezmizí. Potřebují cestu ven. Stává se, že to, co je potlačováno, propuká, ale někdy je to nasměrováno dovnitř člověka.

„Nejčastěji je agrese lidmi vnímána jako něco špatného, ​​zbytečného a nebezpečného. Ve skutečnosti je to síla ke změně. K hněvu dochází, když se lidem něco nelíbí a chtějí to změnit. Je v tomto kontextu vyjadřování vlastního názoru, stanovování hranic, vyjadřování svých tužeb agresí? Ano! Protože toto je akce zaměřená na transformaci toho, co se děje,“ – řekl psycholog.

Takové emoce se nevyjadřují pouze křikem – existuje mnoho dalších způsobů. Například klidně řekněte svůj pohled a potřeby. Takové chování samozřejmě často vyvolává odpor, protože jakákoliv změna naráží na rigiditu, tedy tvrdost, nepružnost. Proto je automatickou reakcí na hněv protiagrese.

„A tady je otázka: jak často si dovolíme reagovat defenzivně? Zkušenosti ukazují, že se to stává velmi zřídka. Koneckonců, „slušní lidé se tak nechovají“. Obvykle se bojíme vyslovit vlastní názor, mluvit o své touze, nebo naopak neochotě s někým být, udělat něco proti své vůli. Tento strach přímo souvisí se strachem z agrese,“ – dodal specialista.

Myšlenka vštípená v dětství, že hněv, nepřátelství, hněv jsou negativní pocity, v konečném důsledku neumožňuje člověku plně se projevit, takže se stává vhodným pro ostatní.

Zdravá agrese je potřeba. Zbavit se toho znamená přestat něco chtít, jít dál, rozvíjet se, zkoušet nové věci. Pokud se tak nestane, co zůstane v každodenním životě? Je důležité si uvědomit, že prostor člověka se skládá z několika složek: hodnoty, touhy, porozumění („co jsem?“), hranice, pocity, principy, cíle. U dětí se někdy globálně znehodnotí, když rodiče řeknou: „Když to chceš, už to nechceš“, „No, na co jsi ještě přišel? „Jako dítě jsem měl vše, co jsem potřeboval, ale nebylo nic, co jsem chtěl,“ tak může znít „hodný“ chlapec, když vyroste. Je-li to, co je pro nás důležité a zajímavé, ochuzeno o hodnotu, nabývá na významu stud, názory druhých, jejich pravidla a cíle.

ČTĚTE VÍCE
Jak nosit kožený kabát?

Znehodnocováním svých tužeb automaticky zvyšujeme váhu cizích lidí v našem životě. Proto neuspokojujeme své vlastní potřeby, ale potřeby druhých – rodičů, přátel, kolegů, dětí. S tímto přístupem v něm jakýkoli projev člověka vyvolává pocit viny a studu.

„Hluboko uvnitř jsou si takoví lidé jisti, že mít své vlastní zásady je špatné, protože už v dětství jim říkali, že je to sobecké. Ve většině případů převažuje vina vůči druhým nad podobným pocitem vůči sobě. Pro člověka je mnohem snazší zacházet špatně se sebou než se svou rodinou, přáteli nebo kolegy. Ukazuje se, že je to začarovaný kruh: jakmile se chceme prohlásit, okamžitě čelíme pocitům viny a studu a následně globálnímu nesouhlasu z našeho okolí. Proto nadále žijeme podle přání druhých, ztrácíme vlastní energii pohybu, přestáváme chtít pro sebe a žít pro sebe,“ – poznamenal Antonina Pakholya.

Postupem času začne psychika vysílat tísňové signály: dostáváme deprese, úzkosti, záchvaty paniky. Často je zaháníme dovnitř a mlčíme. Jak změnit situaci?

  • Přestaň bojovat s hněvem a agresí
  • Přijměte tyto pocity jako signál, že je čas na změnu
  • Dejte si pauzu, poslouchejte sami sebe. Zeptejte se: „Cítím se já osobně (ne moje matka, manželka, děti) právě teď dobře nebo špatně?

Pokud je těžké přijmout sebe sama a nedokážete se vypořádat se svými emocemi sami, můžete se obrátit na specialisty z Moskevské psychologické asistenční služby. Během kalendářního roku můžete absolvovat pět psychologických konzultací, dvě sezení psychologické diagnostiky, tři školení a osm sezení psychologické rehabilitace. Bezplatnou psychologickou pomoc mohou získat nejen Moskvané, ale také obyvatelé moskevského regionu pracující v hlavním městě, studenti a vojenský personál. Jednotný informační telefon: +7 (499) 173-09-09.

Hněv vám pomáhá odhalit manipulaci se sebou samým, rozpoznat situace, kdy se vás snaží využít, a obecně porušovat osobní nebo rodinné hranice. Pokud je však hněv léta zahnán do podzemí jako nepřítel společnosti, člověk neví, jak s ním zacházet. Psycholožka a vedoucí terapeutických skupin v MGI Anna Devyatka vám prozradí, jak se spřátelit s temnou stránkou své osobnosti.

Fenomén potlačované agrese

Vypořádat se s vlastní agresí je docela těžký úkol. Zvláště na pozadí veřejného mínění, že být zlý je špatné. Vzpomeňte si na antihrdiny dětských pohádek, jako je bláznivá, osamělá Cruella nebo stárnoucí nevlastní matka Sněhurka. Mezi mužské příklady patří Karabas Barabas nebo bratři Ivanushka z Malého hrbatého koně. Nakonec jim všem nic nezbylo (je dobré, když si zachovali zdraví a ruce a nohy). Ale laskavá Popelka nebo bezradná Nastenka z Morozka dostaly nápadníky a bohatý život, o kterém si člověk může nechat jen zdát.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva bot se hodí k modrým šatům?

V této situaci si přiznat, že jste podráždění nebo naštvaní, znamená odsoudit se k utrpení. V souladu s poznatky z pohádek odvysílala starší generace: „Jsi hodná holka – buď trpělivá, odpouštěj, nikoho neurážej a čas dá všechno na své místo. Odměnou, která byla za takové chování slíbena, bylo získání ženského štěstí a dobrých vztahů se všemi kolem.

Někomu to snad tak vyšlo, ale většina dětí vyrostla a nedostávala slibované výhody. Navíc se naučili, že emoce hněvu nejsou dobré, a začali je blokovat a potlačovat. Vedlejším produktem této instrukce bylo zbavení jednoho z obranných mechanismů osobnosti kvůli souhlasu blízkých.

Proč je hněv užitečný

Hněv je jednou ze základních emocí, která souvisí se signálním systémem těla a pomáhá pochopit, že se něco nedaří a že je třeba přijmout opatření k nápravě situace.

Pomocí emocí se člověk rychle orientuje ve vlastním životě, pochopí, co se mu líbí a vzbuzuje zájem a co odpuzuje, děsí a chce zvětšit vzdálenost. Pokud hněv zablokujete, pak automaticky klesá schopnost rozpoznat další emoce, které jsou zodpovědné za přizpůsobení se vnějšímu světu. Emoce je potlačena, uhasena snahou vůle, ale zároveň zůstává v nervovém systému stopa zbytkového napětí. Člověku zůstane pocit: udělal jsem něco špatně. Ale nemůže pochopit, co přesně. Pojďme to pochopit na příkladu.

“Ano. Co si od tebe mám vzít, nečekala jsem, že zaplatíš včas,“ zlobí se Zoja na manžela a v tichosti jde do kuchyně něco umýt nebo sníst stres. Manžel pokrčí rameny a v klidu si jde za svým – ví, že manželka zachrastí myčkou, bude chodit s nespokojeným obličejem, pak se uklidní a všechno bude jako dřív. Musíte jen čekat a nedávat příliš pozor.

Zoya je upřímně naštvaná – tyto účty nejsou tak důležité, ale jejich nezaplacení je na stejné úrovni jako ostatní porušení dohod. Zlobí ji, že nemůže počítat se svým partnerem a sdílet s ním finanční zodpovědnost. Bojí se to říct přímo, protože se Míša urazí. A je opravdu možné muži naznačit, že je finančně insolventní? Absolutně ne, jinak se odmiluje a odejde za někým jiným, mladším a chápavějším, věří Zoya. Tak jsem zaskřípal zuby, v duchu odmítal nové parfémy a mačkal na telefonu tlačítko „splatit půjčku“.

ČTĚTE VÍCE
Jak jde vínová dohromady?

Hněv v našem příkladu je majákem problému ve vztahu. Bliká a přitahuje pozornost a Zoya se to dokonce snaží vyjádřit formou krátké výtky. Neví, co dělat dál: možná se opravdu pokusí dát najevo nespokojenost se svým vzhledem, nebo bude hrát ticho a svého partnera ignorovat. O tom, že Zoya má strach, že nemá moc peněz a je pro ni těžké zaplatit, mlčí a zadržuje jen slzy zášti.

Jak lze vyjádřit agresi?

  • Určete, o čem je hněv. Za každou emocí je potřeba, v tomto případě neukojený pocit finanční jistoty. Z nějakého důvodu muž neví o starostech své ženy o peníze nebo je pro něj výhodné vyhýbat se sdílení odpovědnosti za půjčku přijatou pro obecné potřeby. To je přirozeně nepříjemné, protože tento problém se časem protahuje a nelze jej vyřešit sám.
  • Uvědomte si velikost emocí, které prožíváte. Čím více hněvu zadržujete, tím hůře se vybaluje. Psychologové obvykle doporučují přesměrovat energii do sportu, vyhodit vztek v bazénu nebo křičet v lese nebo na atrakcích. Tato metoda funguje pouze tehdy, když k ní přistupujete vědomě a vyjadřujete hněv činy, a ne hanbu nebo trapnost, že děláte nějakou divnou věc. Úkolem je snížit „vaření krve“ na kontrolovanou úroveň, tedy snížit pravděpodobnost afektu a zvýšit vlastní schopnost vyjednávat.

Toto téma je v psychoterapii považováno za jedno z nejtěžších, proto na sebe nebuďte přehnaně nároční, pomalu studujte své reakce a snažte se je v rámci možností změnit.

  • Trefili se s úsměvem na tváři: jak se bránit pasivní agresi
  • Cena za odpuštění: jak se omluvit bez ztráty sebeúcty