Nesprávná a nepravidelná výživa negativně ovlivňuje stav celého těla. Mnoho lidí ví, že pro udržení dobrého zraku jsou nezbytné vitamíny A, E, skupina B, Omega-3, zinek, měď, selen a další makro- a mikroprvky. Nečastý nebo příliš častý příjem vitamínů však zdraví očí výrazně nezlepší. Vždy byste měli jíst dobře, pravidelně zařazovat do svého jídelníčku zdravé potraviny.

Vyvážená strava obsahující zdravé potraviny pro oči pomůže udržet a v některých případech i výrazně zlepšit zrak. Pravidelný příjem zdravých očních vitamínů s jídlem slouží k prevenci vzniku mnoha očních onemocnění, jako je šedý zákal, zelený zákal, makulární degenerace atd. Abychom pochopili, jaké produkty mohou pomoci udržet a zlepšit zrak, uvádíme vitamíny a pomocné látky, které jsou prospěšné pro zdraví očí. Výrobky obsahující tyto látky by měly být vždy přítomny ve stravě moderního člověka.

Vitamíny pro zrak

Jaké potraviny zlepšují zrak?

Potraviny, které jsou dobré pro oči, obsahují velké množství vitamínů a antioxidantů. Živiny mohou nejen zlepšit a zachovat zrak, ale také zabránit vzniku nemocí souvisejících s věkem a zlepšit celkovou pohodu. Produkty, které zlepšují vidění, by měly obsahovat vitamíny A, C, E, skupinu B a také pomocné látky: betakaroten, lutein, extrakt z borůvek a omega-3 mastné kyseliny. Pojďme se blíže podívat na vitamíny, které mohou zlepšit zrak a potraviny bohaté na tyto látky.

Oční přípravky

Vitamín A.

Snad nejznámějším vitamínem pro zrak je vitamín A nebo retinol. Výhody retinolu pro vidění jsou způsobeny jeho účastí na syntéze rhodopsinu, zrakového pigmentu umístěného v tyčinkách sítnice. Pravidelná konzumace vitaminu A pomůže předcházet zhoršování nočního vidění a vzniku přidružených komplikací, jako jsou suché oči nebo poškození rohovky.

Vitamin E

Tokoferol neboli vitamin E příznivě působí na kapiláry, zvyšuje jejich elasticitu a zlepšuje propustnost. Zdravé kapiláry transportují maximum živin a udržují zdraví očí po mnoho let. Stejně jako kyselina askorbová má tokoferol navíc silný antioxidační účinek, chrání zrakové orgány před volnými radikály.

Vitamin B1

Vitamin B1 (thiamin) má pozitivní vliv na celý nervový systém, včetně rychlosti a kvality nervových vzruchů v orgánech zraku. Thiamin zlepšuje funkci zornic a normalizuje oční tlak, proto je nepostradatelný pro prevenci glaukomu.

ČTĚTE VÍCE
Když člověk škytá, pamatuje si ho někdo?
Vitamin B2

Vitamin B2 (jiný název je riboflavin) má společně s vitaminem A komplexně pozitivní vliv na zdraví očí. Jeho význam nelze přeceňovat: díky němu se zlepšuje šero a barvocit, zlepšuje se funkce zornic, posilují se kapiláry. Kromě toho riboflavin normalizuje fungování receptorů a chrání oči před škodlivým zářením.

Vitamin B12

Kobalamin neboli vitamín B12 potřebuje tělo pro normální krevní oběh a přenos nervových vzruchů v orgánech zraku. Nedostatek tohoto vitaminu lze určit podle stavu očí – pokud rohovka získala nažloutlou barvu, vidění je často rozmazané nebo zaznamenáte „nervový tik“, když jedno nebo obě oči mimovolně škubnou, měli byste zvýšit svůj kobalamin přívod. Tento vitamín lze tělu dodat pouze potravou, proto se vyplatí častěji konzumovat maso, ryby a mléčné výrobky.

Beta karoten

Betakaroten je protamin, který se v těle vlivem enzymů může přeměnit na vitamín A. Normalizuje tvorbu zrakového pigmentu v sítnici, takže oči lépe vnímají světlo. Beta-karoten postrádá nedostatek, který je vlastní vitaminu A, to znamená, že při přebytku této látky nejsou pozorovány žádné negativní nebo toxické reakce těla. Betakaroten má také výrazný antioxidační účinek.

Lutein

Lutein především preventivně působí proti věkovým změnám na sítnici a posiluje čočku. Působí jako přirozený filtr a zabraňuje zakalení čočky. Lutein má navíc silný antioxidační účinek.

Borůvkový extrakt

Předpokládá se, že extrakt z borůvek má úplný a komplexní pozitivní účinek na zrak: zabraňuje rozvoji glaukomu a šedého zákalu, normalizuje metabolické procesy, zlepšuje krevní oběh a posiluje kapiláry. Vzhledem k tomu, že ne vždy je možné zařadit borůvky do jídelníčku průběžně, můžete použít přípravky, které obsahují extrakt z borůvek.

OMEGA 3

Prospěšnost omega-3 pro tělo byla prokázána a pro zdraví zrakových orgánů lze vyzdvihnout zejména její pozitivní vliv na sítnici a slzné žlázy, které hrají velmi důležitou roli při udržování zdraví očí. Poskytují očím ochranu a hydrataci prostřednictvím slzného filmu. Kyseliny jsou považovány za esenciální a člověk je může získat pouze stravou. Proto je pro zdraví celého těla nesmírně důležité je zařazovat do jídelníčku.

Vitamíny jsou pro člověka životně důležité, bez nich jsou narušeny vnitřní procesy v těle a trpí různé orgány a systémy. Vitamíny jsou chemické sloučeniny, které si naše tělo neumí vyrobit. Člověk je může získat pouze jídlem. Proto je dobře sestavený jídelníček základem zdravého životního stylu a normálního fungování všech tělesných systémů.

ČTĚTE VÍCE
Proč byste neměli stříkat lak na vlasy zblízka?

Jaké vitamíny jsou pro oči důležité?

Nejdůležitějším vitamínem pro lidský zrak je vitamín A (retinol). Právě díky ní se syntetizuje rhodopsin, zrakový pigment. Jakékoli vystavení očí světlu ničí některé molekuly rodopsinu. Proto je pro tělo důležitý především pravidelný příjem vitaminu A z potravy nebo ve formě multivitaminových komplexů. Nedostatek vitaminu A vede ke zhoršení vidění za šera. Lékaři tuto nemoc nazývají „noční slepota“. V pokročilých případech se může vyvinout suchá spojivka a může dojít k perforaci rohovky. Ve velkých dávkách však retinol tělu škodí, proto byste neměli vitamíny nadužívat. Retinol se nachází v červeném a žlutém ovoci, mnoha zelenině, zelenině a luštěninách. Důležitým zdrojem vitamínu A pro tělo jsou také játra, rybí tuk a tvaroh. Dalším vitamínem, který je prospěšný pro zrak, je C. Kyselina askorbová udržuje normální prokrvení orgánů zraku a chrání oči před nadměrným vystavením ultrafialovému záření. Vitamin C je navíc antioxidant. Díky němu lidské oči nezažívají oxidační stres. Kyselina askorbová se podílí na metabolismu pojivových tkání očí. S jeho pomocí dochází k regeneraci zrakových struktur a udržení jejich vitality. Kurděje (hypovitaminóza) zvyšuje riziko vzniku glaukomu, šedého zákalu, makulární degenerace a dalších onemocnění zrakových orgánů. Na rozdíl od stereotypů se nejvíce vitamínu C nenachází v citrusových plodech, ale v černém rybízu, rakytníku, šípcích a paprikách. Vitamin E (tokoferol) plní neméně důležitou funkci pro zrakové orgány. Je to silný antioxidant a chrání oční tkáň před účinky reaktivních forem kyslíku. Vitamin E zvyšuje elasticitu a zlepšuje propustnost kapilár, snižuje riziko krvácení. Tokoferol se nachází v nejvyšší koncentraci v luštěninách, zelenině a rostlinném oleji.

Jakou roli hrají vitamíny B při udržování zraku?

  • V 1. Thiamin posiluje tkáně nervového systému, zejména vizuální analyzátor. Dostatečný příjem vitaminu B1 do organismu zaručuje vysokou kvalitu nervových vzruchů. Thiamin ovlivňuje fungování zornice a zajišťuje optimální hladinu nitroočního tlaku. Nedostatek vitaminu B1 zvyšuje riziko vzniku glaukomu. Thiamin se v nejvyšší koncentraci nachází v otrubách, celozrnném pečivu, kvasnicích a játrech. Některé bobule a ovoce také obsahují vitamín B1.
  • AT 2. Riboflavin působí v kombinaci s vitamínem A. Podílí se na fungování očních receptorů a chrání tkáně zrakových orgánů před krátkovlnným zářením. Vitamin B2 posiluje kapiláry a zlepšuje funkci zornic. Právě díky němu se oči lépe přizpůsobují tmě a vnímají světlo a barvy. Vysoké koncentrace riboflavinu se nacházejí v kvasnicích, mandlích a vejcích. Nejvíce se ho ale nachází v játrech.
  • VE 12. Tento vitamín je nezbytný pro zlepšení krevního oběhu v očích. Podporuje také funkci nervových buněk a zlepšuje celkové vidění. Vitamin B12 se nachází pouze v potravinách živočišného původu. Zvláště hodně je ho v kuřecím srdci, játrech a mořských plodech.
ČTĚTE VÍCE
Je možné otřít si obličej jablečným octem?

Důležitý je komplexní dopad

Bylo vědecky dokázáno, že vitamíny mají nejsilnější účinek, když nepůsobí samostatně, ale v kombinaci. Některé pomocné látky jsou také nezbytné pro zdraví očí. Zde jsou ty hlavní:

  1. Borůvkový extrakt. Posiluje účinky vitamínů a zlepšuje pozitivní účinek jejich užívání. Posiluje kapiláry a zlepšuje prokrvení, aktivuje metabolické procesy, zabraňuje rozvoji glaukomu, šedého zákalu a dalších onemocnění zrakových orgánů. Pravidelný příjem extraktu z borůvek zabrání oxidačnímu stresu a zlepší vidění.
  2. lutein. Bojuje se změnami sítnice souvisejícími s věkem, jako je dystrofie. Účinek luteinu je zaměřen na posílení čočky. Je to antioxidant, který je nezbytný pro zdravý zrak. Nejvyšší obsah luteinu je ve sladké paprice a špenátu.
  3. Beta karoten. Může částečně nahradit vitamín A. Na rozdíl od vitamínu A nemá při užívání ve velkých dávkách toxický účinek. Betakaroten má antioxidační účinky. Nachází se v červené, žluté a oranžové zelenině a ovoci.

Vitamin-minerální komplexy obsahují všechny prvky nezbytné pro vidění. Než začnete užívat takové léky, měli byste se poradit se svým lékařem.