Zelený hrášek pochází z Janova a v lednu 1660 byl velkolepě představen královskému dvoru Ludvíka XIV.: král byl obdarován košíkem hrachu a byl pohoštěn pokrmy z něj. Od té doby se hrách začal pěstovat ve skleníkových podmínkách a byl pečlivě sledován, protože se stal luxusní pochoutkou.

Obsah kalorií zeleného hrášku a složení

Zelený hrášek obsahuje 14,5 g sacharidů na 100 g výrobku, což je přibližně 69 % celkové energie neboli 58 kcal. Obsah kalorií – 81 kcal. Složení čerstvého zeleného hrášku: tuky – 0,40 g, bílkoviny – 5,42 g, sacharidy – 14,45 g, voda – 78,86 g, popel – 0,87 g.

Zelený hrášek obsahuje některé organické kyseliny, ale obsahuje téměř celý seznam vitamínů a minerálů nezbytných pro tělo, dále vlákninu a přírodní cukry. Hrách obsahuje vitamíny A, B1, B2, B4, B5, B6, B9, C, E, H, PP. Makroprvky – draslík, vápník, hořčík, sodík, fosfor, síra, křemík, chlór. Mikroprvky – hliník, bór, vanad, železo, jód, kobalt, mangan, měď, molybden, nikl, cín, selen, fluor, chrom, zinek.

Zdravotní přínosy pro muže a ženy

Odborníci z programu „Žijte zdravě“ tvrdí, že konzumace zeleného hrášku má pozitivní vliv na reprodukční systém žen a podporuje omlazení pleti. Pokud jde o muže, přípravek ovlivňuje posílení mužské síly a je užitečný pro ty, kteří budují svalovou hmotu.

— Zelený hrášek obsahuje kyselinu listovou, která je nezbytná pro udržení zdraví ženského reprodukčního systému, což také pomáhá omlazovat pokožku. Nukleová kyselina aktivuje regenerační procesy. Jemná dužina hrášku čistí buňky od přebytečného tuku. Fazolová kultura má nejen pozitivní vliv na posílení mužské síly, ale také zabraňuje zánětu prostaty, který může způsobit rakovinu. „Ideální pro ty, kteří aktivně cvičí v posilovně a budují svalovou hmotu,“ říká příběh.

Poškození zdraví mužů a žen

Pokud jsou dodrženy doporučené dávky, použití produktu nepovede k negativním důsledkům. V případě nadbytku se může objevit pocit tíhy v žaludku, bolest a plynatost v břiše, nevolnost. Během těhotenství byste neměli jíst fazole ve velkém množství. U dny je povoleno jíst fazole v malých dávkách, ale pouze ve vařené formě. Čerstvý produkt je zakázán. Může způsobit komplikace s gastritidou a ulcerózními formacemi. Zelený hrášek je kontraindikován při akutních projevech jakýchkoli onemocnění trávicího traktu, stejně jako v případech krevních problémů.

ČTĚTE VÍCE
Proč bychom vás měli použít jako příklad?

Použití při vaření – recepty

Zelený hrášek s máslem a citronem

Složení:

  • zelený hrášek – 500 g;
  • cibule – 1 ks .;
  • máslo – 3 polévková lžíce;
  • česnek – hřebíček 1;
  • 1 citron;
  • sůl;
  • pepř.

Příprava: V malé pánvi nebo na pánvi rozehřejte máslo. Přidejte cibuli a vařte 3-4 minuty. Přidejte česnek, vařte 30-60 sekund. Přidejte zelený hrášek, sůl, pepř, citronovou šťávu a zbytek oleje. Vařte přikryté 3–6 minut, dokud není hrášek hotový.

Pikantní hrášková omáčka

Složení:

  • hrášek – 250 g;
  • jogurt – 2 polévkové lžíce;
  • chilli paprička – 1 ks;
  • česnek – hřebíček 1;
  • olivový olej – 2 lžičky;
  • citron – 1 ks .;
  • čerstvá máta – 1 polévková lžíce.

Příprava: Zelený hrášek uvaříme, ochladíme a rozdrtíme v mixéru. Česnek prolisujte lisem a nasekejte chilli papričku. Všechny ingredience rozmixujte v mixéru, přidejte citronovou šťávu a nasekanou mátu.

Jak vybírat a skladovat zelený hrášek

Lusk by měl být lesklý, jasně zelený, objemný a elastický, bez žlutých skvrn. Hrášek by měl být křupavý a v chuti lehce nasládlý. Při výběru mraženého nebo konzervovaného produktu se řiďte datem expirace uvedeným na obalu.

Hrách vydrží v chladničce 2-3 dny v zásuvce křupavější. Po předběžném blanšírování můžete produkt skladovat v mrazničce několik měsíců, pokud jste jej koupili čerstvý.

Odpovědi na tyto otázky:

— Kolik zeleného hrášku můžete sníst denně?

Denní dávka konzervovaného hrášku by neměla přesáhnout 100-150 gramů denně, maximálně 3-4 dny v týdnu.

— Jaké jsou výhody konzervovaného zeleného hrášku?

Konzervovaný hrášek je bohatý na vitamín B1, který posiluje nervový systém. Vláknina obsažená v zelenině snižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáhá odstraňovat toxiny z těla, zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu, odstraňuje zácpu. V hrachu je poměrně hodně nukleové kyseliny, která je pro tělo velmi prospěšná.

— Co je v zeleném hrášku?

Zelený hrášek je bohatý na vlákninu. A je nezbytný pro normální funkci střev. Zelený hrášek je navíc zdrojem vitamínu B, který podporuje obnovu buněk, příznivě působí na vývoj plodu u těhotných žen, podporuje růst dětí a regeneraci organismu po různých onemocněních.

— Jaké vitamíny obsahuje zelený hrášek?

Zelený hrášek obsahuje téměř celou sadu vitamínů nezbytných pro tělo. Výrobek obsahuje vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín E, vitamín C, vitamín K, vitamín H.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je nejpopulárnější Instagram v Rusku?

PŘEČTĚTE SI také

Zelený hrášek, zejména konzervovaný, je velmi pohodlným univerzálním produktem, který používá mnoho žen v domácnosti.

Racionální, chytrá žena by rozhodně měla mít na skladě pár sklenic tohoto jídla, protože hrášek lze použít jako přísadu do salátu i jako přílohu ke každodennímu nebo svátečnímu jídlu. Je velmi výhodné použít tento konzervovaný produkt, když nečekaně přijdou hosté nebo prostě nemáte čas vařit.

Něco o zeleném hrášku

Bylo by hezké mít na stole vždy čerstvý hrášek ze zahrádky, ale to je nemožné, a tak potravinářský průmysl dlouho využívá konzervaci tohoto produktu.

Ke konzervování se hrášek nepoužívá ve fázi zralosti, ale ve fázi mléka. Právě tehdy je tato zelenina (na rozdíl od zralého hrášku, mléčného hrášku – nepovažuje se za „luštěninu“) nejbohatší na vitamíny a je nejkřehčí a zároveň trvanlivá, nejvhodnější ke konzervaci.

V období zrání hrachu – na jaře a v létě se konzervy připravují z čerstvého hrášku odrůd „mozku“. Na podzim a v zimě se sušený „rekonstituovaný“ hrášek konzervuje, takže je samozřejmě lepší kupovat sklenice vyrobené od května do srpna.

Hrách obsahuje obrovské množství vitamínů a dalších užitečných látek.

Užitečné vlastnosti zeleného hrášku

  • Tato zelenina má vysoký obsah bílkovin, takže je velmi sytá. Hrách se přirozeně stal nedílnou součástí jídelníčku lidí na dietě. 100 gramů tohoto produktu jen 60 kalorií.
  • Hrách je bohatý na vitamíny, jedním z nich je kyselina nikotinová. Výše zmíněný vitamín má vazodilatační účinek, napomáhá činnosti srdce, dokáže snižovat cholesterol v krvi, zmírňuje bolesti hlavy a také odstraňuje závratě.
  • Tvar mozkové odrůdy této zeleniny připomíná lidský mozek (odtud její název). Lidé si již dlouho všimli, že produkty mají tuto formu příznivý vliv na mozek. Tato rostlina obsahuje thiamin, který má dobrý vliv na nervový systém, duševní činnost, stimuluje mozkové funkce.
  • Hrách obsahuje základní živiny pro tělo. riboflavin. Tento vitamín je potřebný pro štítnou žlázu, vlasy, kůži a nehty.
  • Pozitivní roli nelze přeceňovat retinol, který obsahuje hrášek. Tento vitamín urychluje proces hojení pokožky při jejím poškození. Výrobci kosmetiky již dlouho používají výše zmíněný vitamín při výrobě krémů. Retinol je velmi silný antioxidant. Nedostatek tohoto vitaminu vede k šerosleposti.
  • Hrášek obsahuje kyseliny citrónové a šťavelovékteré příznivě působí na ledviny. Konzumace výše zmíněné zeleniny pomáhá díky jejímu močopudnému účinku odstranit otoky.
  • Dostupnost v tomto produktu rozpustná vláknina – komplexní sacharid, který pomáhá čistit střeva.
  • Kromě toho hrášek obsahuje železo, který doplňuje nedostatek hemoglobinu a také pomáhá odstraňovat těžké kovy z těla.
ČTĚTE VÍCE
Jaká jsou prémiová krmiva pro kočky?

Bylo by nespravedlivé si nevšimnout, že celá tato rozmanitost vitamínů obsahuje čerstvý hrášek, který nebyl podroben tepelnému zpracování, některé z nich jsou konzervované v konzervě, takže konzervovaný hrášek je také užitečný.

Bohužel takový zdravý a stejně chutný produkt má kontraindikace.

Možné poškození konzervovaného hrášku

  • Pokud máte problémy s gastrointestinálním traktem, neměli byste tuto zeleninu jíst, může dráždit sliznice.
  • Malé děti, těhotné ženy a kojící matky by se kvůli zvýšené tvorbě plynů neměly nechat unést hráškem z konzervy. Pro děti do tří let je lepší jíst malé množství čerstvého hrášku, ale děti do jednoho roku by ho neměly jíst vůbec.
  • Tento produkt může provokovat v každém člověku vzhled plynatosti, takže by se to nemělo zneužívat.
  • Vysoký obsah kyselin v tomto produktu může zhoršit stav pacienta s dnou, proto je pro lidi s tímto onemocněním lepší hrášek nekonzumovat.
  • Také byste neměli jíst hrášek, pokud máte cholecystitidu, gastritidu nebo vředy, abyste se vyhnuli jejich zhoršení.
  • Dlouhodobé užívání velkých dávek kyseliny nikotinové obsažené v hrachu může způsobit ztučnělá játra, takže tento produkt nemusíte konzumovat každý den ve velkém množství.
  • Ve velkém množství se stává retinol, který obsahuje skutečnou zeleninu toxický. Je pravda, že k tomu budete muset jíst poměrně hodně hrášku.
  • Starší lidé by měli omezit příjem takových potravin, protože kyselina purová se může zadržovat ve šlachách a svalech, což může způsobit bolest.

Aby se snížila možná tvorba plynu při konzumaci hrachu, je to nutné namočte na 12 hodin.

Hrách můžete jíst v malých množstvích poměrně často, pokud nemáte žádné kontraindikace a pokud po jeho použití nepociťujete nepohodlí.

Jak si vybrat a použít konzervovaný hrášek

Při výběru konzervovaného zeleného hrášku byste měli věnovat pozornost následujícím bodům:

  • Datum vydání produktu by mělo udávat konec jara nebo léta, tedy období sklizně.
  • Je lepší, aby ve sklenici hrášku bylo uvedeno „z mozkových odrůd“ než „obnovené“.

Použití konzervovaného hrášku je docela jednoduché:

  1. Tento produkt téměř sedí na jakékoli saláty. Stačí si dát jednu surovinu navíc, například čerstvé zelí nebo okurku, přidat k ní hrášek, okořenit a salát je hotový.
  2. Jako příloha na maso, ryby a další pokrmy. Tento produkt je obzvláště vhodné používat, když nemáte dostatek času: můžete jednoduše zahřát nějaký polotovar, například klobásy, a přidat k němu 3-4 polévkové lžíce hrášku.
  3. Pro účely dekorace. Pokrm se stane mnohem zajímavějším a chutnějším, když na talíř dáte jen lžíci hrášku: bramborová kaše, rýže a nakrájená klobása nebo sleď vypadají úplně jinak.
ČTĚTE VÍCE
Jaké nové série televizních seriálů budou vydány v roce 2024?

Konzervovaný zelený hrášek je jistě velmi zdravou a chutnou potravinou, ale při jeho konzumaci je potřeba vědět, kdy přestat a nejíst ho, pokud máte kontraindikace užívání hrášku.

Při správném výběru a užívání tohoto výživného a hodnotného produktu zažijete příjemný chuťový vjem a prospějete svému tělu.