– Často můžete slyšet, že musíte vypít alespoň dva litry vody denně. Ale všichni lidé jsou různí – jak v hmotnosti, tak ve zdraví a v potřebách. Dalším oblíbeným názorem je proto výpočet denní tekutiny na základě tělesné hmotnosti: 30 ml na kilogram. Ale i zde vyvstává mnoho otázek: máme počítat z celkové tělesné hmotnosti, nebo ze svalové hmoty? Jak správněji odvodit tento vzorec? To vše spadá do kategorie neprověřených. Doporučené množství denních tekutin se v průměru ve skutečnosti pohybuje kolem dvou litrů, ale za prvé je toto číslo podmíněné a individuální, za druhé do těchto dvou litrů patří polévky, čaj, káva, zelenina a ovoce – tedy vše, co obsahuje tekutinu. Neznamená to tedy, že byste měli vypít dva litry pitné vody denně. Nejlepší, co uděláte, je pít vodu, jak chcete: objevil se pocit žízně, tělo dalo signál, což znamená, že musíte pít.

Ráno byste měli vypít sklenici vody na lačný žaludek

– Sklenice vody po ránu souvisí spíše s vynuceným stravovacím chováním. Výhody tohoto rituálu jsou mýtus, módní trend ze série „všichni úspěšní lidé pijí ráno vodu“. Totéž lze říci o vodě s citronem. Nedodává energii, nezrychluje metabolismus a neovlivňuje překyselení žaludku. Citronová voda je jen citronová voda. Pokud rádi pijete ráno vodu, pijte ji pro své zdraví, ale pokud vám nevyhovuje, ne.

Voda musí být nehybná

– Ano, je lepší dát přednost běžné pitné vodě. Sycená voda může způsobit nadýmání a pálení žáhy. Ale pokud máte rádi perlivou vodu, dobře ji snášíte a nemáte žádné kontraindikace, pijte perlivou vodu. Voda by však neměla obsahovat cukr, barviva ani jiné přísady.

Nejzdravější voda je minerální voda

– Tato voda obsahuje určité množství minerálů a solí, proto je třeba ji pít opatrně. Nadměrná konzumace minerální vody může zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Minerální voda je navíc neslučitelná s některými léky, jako je aspirin. Pokud ji budete pít příležitostně nebo v kurzech, nebude to na škodu, ale neměla by to být voda, kterou pijeme denně.

ČTĚTE VÍCE
Jak se připravit na lymfodrenážní masáž obličeje?

Vodu z kohoutku je třeba filtrovat

– Ano, je opravdu lepší filtrovat vodu z kohoutku, protože ne každá oblast má dobře vyčištěnou vodu. Pokud není možné filtrovat, pak je lepší použít balenou vodu.

Je prospěšné pít převařenou vodu

– Vař na jednu stranu pomáhá zbavit se těžkých solí, které mohou být obsaženy ve vodě z kohoutku, ale na druhou stranu také „zabije“ vše užitečné. Při varu se vypařují prospěšné soli a minerály, proto je stále lepší používat buď filtrovanou nebo balenou vodu.

Nemůžete zapíjet jídlo vodou

– Existuje mnoho důvodů, proč byste neměli zapíjet jídlo vodou: voda ředí žaludeční šťávu a zabraňuje fermentaci jídla. To všechno jsou mýty. Neexistuje žádný důkaz, že by voda nějakým způsobem narušovala proces trávení potravy. Navíc sklenice vody po jídle může zlepšit průchod potravinového bolusu a urychlit pocit plnosti. Totéž platí pro vodu přímo během jídla: pokud se cítíte dobře, pijte. Pár doušků vody během jídla nám dává příležitost zastavit se, sednout si, poslouchat sami sebe, abychom pochopili, zda jsme sytí. Jiná věc je, jestli máte nějaké gastroenterologické onemocnění, například gastroezofageální reflux, kdy dochází k refluxu obsahu žaludku do jícnu. V takových situacích se po požití jídla může zvýšit objem obsahu žaludku, bude vyvíjet tlak na jícen, což přispívá k exacerbaci onemocnění.

Chcete-li jíst méně, vypijte před jídlem sklenici vody

– Ano, taková doporučení lze skutečně slyšet, ale v otázkách hubnutí to není všelék. Zde je třeba více pracovat se svými stravovacími návyky, s emocionální složkou: musíte se naučit rozlišovat skutečný pocit hladu od emocionálního. Kvůli nadbytku kalorií dochází k přejídání nejčastěji právě tehdy, když má člověk emoční hlad.

Pokud máte otoky, musíte pít méně

– Edém je zadržování tekutin v těle. A zde musíme nejprve zjistit, co je příčinou tohoto otoku. Pokud se jedná o edém renální nebo kardiovaskulární povahy, musíte skutečně kontrolovat vodní rovnováhu. Proto je otok především signálem, že musíte navštívit lékaře.

Vody není nikdy moc

– Není to tak, příliš mnoho vody, jako příliš málo, také není dobré. Při nadměrné konzumaci tekutin se hladina sodíku v krvi snižuje a rovnováha voda-sůl je narušena. Pokud pijete hodně tekutin večer, časté nutkání močit v noci ovlivní kvalitu spánku, takže je lepší tři hodiny před spaním nezneužívat vodu. Více pít se doporučuje lidem trpícím zácpou. Takové doporučení ale může dát jen lékař! Pokud jste relativně zdraví, přebytečná voda způsobí jen škodu.

ČTĚTE VÍCE
Proč obočí plešatí?

Jak poznáme, že hodně pijeme?

– Přebytek tekutin může být indikován otokem a edémem a častým močením. Důležitým znakem je velmi světlá, bezbarvá moč, to znamená, že jsme ji naředili do stavu téměř průhlednosti. Musíte také věnovat pozornost tomu, jak se cítíte: nevolnost, nepříjemné pocity v gastrointestinálním traktu a nadměrná slabost mohou být také spojeny s nadměrným příjmem tekutin.

Jak pochopit, že málo pijeme?

– Pokud pociťujeme snížené pocení, neobvyklou suchou pokožku, sucho v ústech, zvýšenou žízeň, snížené nutkání močit, pak to vše již může být příznakem onemocnění, jako je cukrovka nebo dehydratace po delším průjmu. V takových situacích je nutná konzultace s lékařem. Pokud jste relativně zdraví, pak hlavními příznaky toho, že nepijete dostatek tekutin, bude žízeň a barva vaší moči: pokud je příliš tmavá, měli byste pít více. Pokud pijete málo (a nechcete), ale jste zdraví a cítíte se dobře, pak se nemusíte nutit pít podle nějaké konvenční normy – na tomto pozadí můžete dostat pouze poruchu příjmu potravy. S vodou je třeba zacházet jednodušeji, poslouchat své tělo. pohled: Odstranit splash.

  • Hlavní
  • O organizaci
    • Všeobecné informace
    • Průvodce
    • Kontakty
    • Jak se tam dostat
    • Struktura
    • Řídící orgány
    • Instrukce
    • Zprávy
    • Média o nás
    • Klinika včera a dnes
    • Preventivní lékařské vyšetření
    • Klinické vyšetření
    • Očkování
    • Dispenzární pozorování
    • Zdravotní školy
    • Postup při hospitalizaci a směrování pacientů
    • TPGG
    • Lékařská prohlídka a lékařské prohlídky
    • Příprava na výzkum
    • Poskytování léků
    • Mimořádná lékařská péče
    • Specialisté
    • Bezbariérové ​​prostředí, informace pro osoby s omezenou schopností pohybu
    • Zanechat komentář
    • Zeptejte se
    • FAQ
    • Vyšší a dozorčí orgány
    • Placené lékařské služby
    • Předpisy o PMU
    • Ceník
    • Rozvrh a hodiny ambulantních schůzek
    • Vzor smlouvy PMU
    • Pravidla pro poskytování PMU
    • Specialisté poskytující placené konzultace
    • Stížnosti pacientů
    • Otevírací doba oddělení poskytujících placené zdravotnické služby
    • Pacienti
    • Jobs
    • Cílený trénink
    • Výhody a záruky pro zdravotnické pracovníky
    • Obchodní unie
    • Dobrovolníci
    • Protikorupční politika
    • Pracovní bezpečnost a zdraví
    • Fotogalerie

    Pít či nepít. vodu?

    Podle amerických vědců může být nadměrná konzumace vody zdraví škodlivá. Pití osmi sklenic pitné vody denně může z dlouhodobého hlediska způsobit hyponatrémii (pokles koncentrace sodných iontů v krevní plazmě). Lidské tělo potřebuje pouze tekutiny, které přijímá ze zeleniny, ovoce, mléka, čaje a kávy. Není tedy potřeba spotřebovávat další vodu. A vědci z Austrálie hovořili o běžných mýtech o nutnosti pít vodu v článku publikovaném ve vědeckém časopise Australian and New Zealand Journal of Public Health.

    Mýtus: Čaj a káva nedoplní tělu potřebnou tekutinu, proto je třeba pít čistou vodu. Kofein, který obsahují, navíc působí močopudně, což může vést k dehydrataci.

    Pravda je: Čaj a káva (ale i jiné nápoje) také uspokojují potřeby těla a nevedou k dehydrataci, ačkoli obsahují kofein.

    Mýtus: Voda vám pomůže zhubnout. Pití velkého množství vody vytváří pocit plnosti a snižuje chuť k jídlu.

    Pravda je: K hubnutí samotná voda nestačí. V první řadě musíte snížit příjem kalorií a držet se nízkokalorické diety. Je prokázáno, že díky vodě a vyvážené stravě lidé hubnou mnohem efektivněji.

    Mýtus: Rozhodně byste měli vypít 2 litry vody denně, i když se vám zrovna nechce.

    Pravda je: Nemá smysl pít velké množství vody pro uspokojení denních potřeb těla, stejně voda nepoteče tam, kam by měla. Jednodušší je ředit moč vodou.

    Aby otestovali platnost doporučení 8 sklenic vody denně, provedli američtí nefrologové z Pensylvánské univerzity konkrétně sérii experimentů. Žádný z experimentů nepotvrdil, že průměrný zdravý člověk potřebuje denně vypít takové množství vody – celkem asi dva litry.

    Podle doporučení WHO je denní potřeba tekutin 2,3-2,7 litrů při rychlosti 30 ml na 1 kg tělesné hmotnosti. V průměru přijímáme 0,8-1,2 litru pitím, asi 1 litr tekutin z potravin a další 0,4 litru vody se tvoří v těle.

    Mimochodem, teorie o potřebě osmi sklenic vody každý den má hluboké kořeny, tak hluboké, že je dokonce těžké vystopovat její začátek. S největší pravděpodobností toto dogma začalo již v roce 1945 zveřejněním Národního úřadu pro výživu a výživu, který mimo jiné řekl, že „norma příjmu tekutin pro dospělého člověka je asi 2,5 litru denně . ale většina z toho množství je obsaženo ve zkonzumované potravě“. Lidé úspěšně zavrhli druhou část této fráze a po planetě začal chodit mýtus o osmi sklenicích vody (asi 2,5 litru).