Nyní je na trhu obrovské množství rostlinných olejů: sezamový, sójový, konopný, hroznový olej, řepkový, kukuřičný, arašídový, olivový a mnoho dalších. Každý má jedinečné složení a chuť.

Trend zdravého životního stylu radikálně změnil jídelníček lidí. Nyní je důležité, aby produkt byl za prvé, bezpečný a, za druhé, zdravý – další zdroj vitamínů, minerálů a esenciálních mastných kyselin.

Podle Olgy Lushnikové, všechny rostlinné oleje spojuje to, že obsahují v tucích rozpustné vitamíny A, E, D, K, některé vitamíny skupiny B, makro a mikroprvky a také esenciální polynenasycené mastné kyseliny: Omega-3,6,9.

“Hovoříme samozřejmě o nerafinovaných rostlinných olejích získaných lisováním za studena – lisováním, při této metodě není zničena struktura polynenasycených mastných kyselin a vitamínů, produkt je lehce stravitelný.” – vysvětluje Lushnikova Oleoskopu.

Jak se od sebe různé oleje liší?

Nejdůležitějším rozdílem je kromě chuti poměr Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin. Jsou nezbytné pro zdravou pokožku, vlasy a regeneraci tkání.

Ale stojí za zmínku, že Omega-3 mají protizánětlivé vlastnosti, zatímco Omega-6 naopak zvyšují zánětlivý proces.

“V žádném případě není třeba užívat doplňky Omega-6 – tělo jich už dostává dostatek z potravy,” – varuje odborník na výživu.

Podle Lushnikové jsou nejoptimálnější oleje z hlediska poměru Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin lněný, řepkový a olivový. Doporučuje se používat je průběžně.

Řepkový olej

Až do 60. let minulého století řepkový olej byl používán pouze pro technické účely kvůli vysokému obsahu velmi toxických thioglukosidů a kyseliny erukové. Produkt začali jíst později – pouze ve druhé polovině XNUMX. století, kdy byly vyvinuty nové odrůdy se sníženým obsahem těchto látek.

Řepkový olej v Rusko není nejoblíbenější produkt, je po něm velká poptávka Severní Amerika и Evropy. Řepkový olej zabírá třetí místo na světě z hlediska produkce (palma je na prvním místě, sója na druhém).

Samotný produkt má příjemné chuť a vůně. Olej je cenný, protože může zůstat po dlouhou dobu průhledný a nezmění své aroma, jako se to stává například u sóji nebo slunečnice.

„Při výběru řepkového oleje byste si měli dát pozor na obsah kyseliny erukové. Za normu se považuje 0,3-0,6%. Složením se řepkový olej dost blíží oblíbenému olivovému oleji a nutriční hodnotou a biologickými vlastnostmi ho dokonce předčí. Řepkový olej se vyznačuje nízkým obsahem nasycených a významným množstvím mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin, které jsou pro člověka nepostradatelné: zlepšují metabolické procesy, normalizují lipidový profil, zvyšují citlivost buněk na inzulín v případě inzulínové rezistence a diabetes mellitus XNUMX. typu, příznivě působí na stěny cév a zabraňují trombóze, – Odborník vysvětluje Oleoskopu.

Pokud je uvedeno, že je produkt hydrogenovaný, pak byste jej podle odborníka na výživu neměli kupovat.

ČTĚTE VÍCE
Jak se napumpovat za 1 měsíc?

Slunečnicový olej

Nejpopulárnější v Rusku – zejména rafinovaný. Pravidelně se používá k přípravě různých pokrmů.

Neurčeno slunečnicový olej se také aktivně používá pro zálivku na salát.

Málokdo ví, že přírodní surový slunečnicový olej má podobnou barvu jako olivový olej – se zelenkavým nádechem a výrazně se od něj liší složením, Lushnikovová upřesňuje.

„Obsahuje 12x více vitaminu E, který je antioxidantem, než olivový olej, a asi 66 % polynenasycených kyselin, mezi nimiž převažuje esenciální kyselina linolová Omega-6. Ale i přes své příznivé vlastnosti je to právě nadměrná konzumace rostlinných olejů obsahujících Omega-6, která způsobuje zánět cévní stěny, který vede k tvorbě aterosklerotických plátů. Proto je důležité pamatovat na rovnováhu omega-3 a omega-6,“ říká specialista.

Sójový olej

Olej se získává ze semen sóji dvěma technologickými metodami: mechanické и těžba. Výsledkem obou je surový sójový olej obsahující lecitin.

Podle výživového poradcelecitin zlepšuje činnost mozku a kardiovaskulárního systému, podporuje lepší vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E a K), normalizuje lipidový profil, zlepšuje funkci jater, zvyšuje odolnost organismu vůči toxickým látkám atd.

Neurčeno sójový olej má krásnou hnědou barvu s lehce nazelenalým nádechem, obsahuje velké množství užitečných látek (nejcennější za studena lisovaný olej).

Doporučuje se přidat do malé množství v zeleninových salátech a hotových jídlech a Na tomto oleji se smažit nedá, protože při jeho zahřívání se tvoří karcinogeny škodlivé pro tělo.

Rafinovaný má světle žlutou barvu a příjemnou chuť, bez zápachu. Dá se přidávat do prvního i druhého chodu, používá se do studených předkrmů, ale stejně se nedá smažit kvůli vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin.

Poměr omega-3 a omega-6 v sójovém oleji je velmi atraktivní pro pravidelnou konzumaci – 1:7 (pro srovnání v olivovém – 1:13)

Olivový olej

Získává se z dužiny a semen plodů oliv. Oceňováno díky vysoký obsah kyseliny olejové и maximální blízkost živočišných tuků. Aktivně se podílí na metabolismu tuků, výborně se vstřebává, normalizuje krevní tlak, podporuje dobré trávení a příznivě působí na srdce a cévy.

Při zahřátí Olivový olej neprodukuje prakticky žádné karcinogeny, proto je vhodný na smažení a vaření.

ČTĚTE VÍCE
Jaký smysl mají nůžky?

Lněný olej

Lídr v obsahu Omega-3 mezi rostlinnými oleji.

Reguluje metabolické procesy, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje elasticitu cév, příznivě působí na trávicí systém.

Pravidelná konzumace malých množství lněný olej příznivě působí na zdraví žen: normalizuje hormonální hladinu, minimalizuje příznaky menopauzy atd.

“Tento olej vůbec netoleruje zahřívání, na světle se okamžitě kazí a má krátkou trvanlivost – ne více než 3-6 měsíců, takže při nákupu věnujte zvláštní pozornost datu výroby a skladujte jej doma v chladné, tmavé místo,“ – varuje Olga Lushnikovová.

Ideální volba – mějte doma několik lahviček různých olejů a experimentujte a zároveň obohacujte svůj jídelníček o různé prospěšné látky.