Slunečnice, původem z Ameriky, se dlouhou dobu toulala po světě pod různými jmény („zlatý květ indický“, „slunečná tráva“, „peruánská chryzantéma“). Peter I. ho přivedl do Ruska. Koncem 18. století se z ní už Evropa naučila vyrábět ropu, ale u nás jsme ji jen obdivovali. No, nebo loupali semínka.

Vše se změnilo na podzim roku 1829, kdy pohotoví rolník Dmitrij Bokarev Nasbíral jsem úrodu semínek ze své zahrady a dřevěnou paličkou jsem z nich „extrahoval“ olej. O čtyři roky později byla v jeho rodné Alekseevce (současné město Alekseevka, oblast Belgorod) postavena první olejna v Rusku. A o deset let později se ruští producenti ropy chlubili, že mohou naplnit Černé a Baltské moře ropou.

Možná právě proto, že naši předkové slunečnicový olej tak milovali – vařili ho v páře, smažili a dokonce s ním vařili rosol – i my s tímto produktem zacházíme zvláštním způsobem. A ani móda olivového oleje tuto lásku nezměnila. Obecně platí, že olivový olej je dobrý pro každého – je zdravý, výživný a všichni na světě ho milují. Jeho chuť ale závisí na tuctu složek: pokud je špatné počasí nebo není sklizeň správně sklizena, olej nebude stejný. Slunečnici je to úplně jedno. Olej, který produkuje, chutná vždy skvěle.

Na salát a smažení

V sovětských kuchařkách psali, že dobrá hospodyňka má v kuchyni vždy jak nerafinovaný, tak rafinovaný slunečnicový olej. První je na saláty a studené předkrmy. Je aromatický a zdravý, ale nemůžete ho smažit: už při 90 stupních se v něm tvoří karcinogeny. Rafinovaný (tedy očištěný) se naopak v troubě a na pánvi chová perfektně. Oblévat jím saláty je ale naprosto zbytečný úkol, protože takový olej nemá ani chuť, ani vůni a je z něj malý užitek. Oba produkty je lepší koupit ve velkém obchodě: tam budou s největší pravděpodobností splněny podmínky skladování.

Zakoupenou lahvičku s olejem skladujte na suchém, tmavém a chladném místě. Zeleninu v salátech musíte před přidáním oleje osolit: sůl se v tuku nerozpouští. V rostlinném oleji není žádný cholesterol: ten se nachází pouze v produktech živočišného původu. Proto je nápis na obalu „neobsahuje cholesterol“ jen marketingovým trikem.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu manikúry bych si měl pořídit na Nový rok 2024?

Pořádně nerafinované

  • Světlá barva, protože ten tmavý se vyrábí z pálených semen.
  • S trochou sedimentu, protože to nejsou „nějaké usazeniny“, ale zdraví prospěšné fosfolipidy. Samotný olej by však měl být téměř průhledný. Ty zatažené s největší pravděpodobností vypršely.

Ideálně rafinované

  • Vyrobeno velkými, známými výrobci: Pravděpodobně budou splňovat všechny výrobní normy.
  • Světlá barva, protože tmavý může obsahovat karotenoidy, které se při zahřívání ničí. Čím je olej světlejší, tím je na smažení vhodnější.
  • Žádný sediment: dobrý rafinovaný olej je absolutně průhledný.
  • Bez antioxidantů.
  • V tmavých skleněných lahvích. Aneb co stojí v nejzazším a nejtemnějším koutě: na světle se prospěšné látky v oleji rychle ničí.

Kromě toho vždy věnujte pozornost označení – existují oleje prémiové, nejvyšší a první třídy. Premium je samozřejmě nejlepší.

Ze semínek nebo oliv?

Debata o tom, který olej je zdravější – slunečnicový nebo olivový – se vede už delší dobu. Ale proč se hádat, když můžete porovnávat.

Dobře se vstřebává díky vysokému obsahu kyseliny olejové: v olivovém oleji je to až 80 %, ve slunečnicovém je to 2x méně.

Obsahuje mastné kyseliny (stearová, arachidonová, olejová a linolová), které jsou nezbytné pro stavbu buněk, syntézu hormonů a udržení imunity. Navíc obsahuje 6x více esenciální kyseliny linolové než olivový olej.

Olej obsahuje správnou rovnováhu omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Jsou obsaženy v poměru 20:1, který je považován za optimální.

Ve slunečnicovém oleji na každých 155 dílů omega-6 kyselin připadá 1 omega-3. To má k ideálu daleko. Ale olej ze semen obsahuje 5x více vitamínu E než olivový olej.

Kritická teplota ohřevu je 210 stupňů, při jejím dosažení se v oleji začnou tvořit škodlivé látky.

Kritická teplota ohřevu je 170 stupňů.

Viz též:

  • Odpovědná volba: balení másla na polici obchodu →
  • Který olej je lepší? Zvyšování výhod, snižování škod →
  • Slunečnicový olej – jaký si vybrat? →