Ve světě fitness je jedním z nejčastějších dilemat, zda můžete nebo nemůžete dělat kliky každý den. Tento problém vyvolává mezi profesionály a fitness nadšenci mnoho kontroverzí. V tomto článku se pokusíme na tuto otázku odpovědět na základě vědeckého výzkumu a odborných rad a podíváme se, jak to může ovlivnit váš trénink.

Denní kliky: ano nebo ne?

Celkově odpověď závisí na vaší kondici, tréninkových cílech a celkovém zdraví.

Pro většinu lidí, zejména pro ty, kteří právě začínají cvičit, může být každodenní provádění kliků přehnané. Proč? Když děláte kliky, trénujete svaly a potřebují odpočinek, aby se zotavily a rostly. Pokud jim nedáte dostatek času na zotavení, můžete selhat kvůli přetrénování.

Pokud jste však zkušený sportovec a víte, jak správně vybalancovat cvičení a odpočinek, můžete kliky začlenit do své každodenní rutiny.

Pokud tedy se cvičením začínáte, je nejlepší začít s několika dny v týdnu a postupně zvyšovat počet dnů, kdy cvičíte. Vaše tělo potřebuje období zotavení, aby vaše svaly mohly růst a posilovat.

Pokud jste již fit a zvyklí pravidelně cvičit, pak může být každodenní provádění kliků dobrou strategií pro udržení a zlepšení horní části těla. Je však důležité naslouchat svému tělu a dopřát mu dostatečný čas na zotavení při prvních známkách únavy nebo bolesti.

A konečně, zatímco kliky jsou skvělým cvičením pro horní část těla, je důležité procvičovat i jiné části těla, aby bylo zajištěno vyvážené fyzické cvičení.

Optimální počet kliků

Optimální počet kliků za den se liší v závislosti na mnoha faktorech, včetně vaší kondice, věku, zdraví a cvičebních cílů. Je důležité si uvědomit, že kvalita cvičení je důležitější než kvantita.

Pokud s kliky teprve začínáte, možná budete chtít začít s 5-10 opakováními ve třech sériích. Pokud je to příliš obtížné, můžete začít s jednodušší verzí kliků, například na kolenou.

Pokud jste v dobré fyzické kondici, můžete zkusit udělat 3-4 sady po 15-25 opakováních.

Důležité je zvyšovat zátěž postupně. Pokud se vám zdá, že váš současný počet kliků začíná být příliš snadný, zvyšte počet opakování nebo sérií, nebo cvik udělejte náročnější, jako je provádění kliků s jednoručkami nebo delší rozsah pohybu.

ČTĚTE VÍCE
Co jsou teplé vůně?

Pamatujte, že přepracování může vést ke zranění a pomalému pokroku. Vaše tělo potřebuje odpočinek a regeneraci, takže se ujistěte, že neděláte kliky každý den bez přestávky.

Pamatujte také na důležitost rovnováhy ve vašem tréninku. Shyby se zaměřují především na prsní svaly, triceps a přední deltoidy, takže se ujistěte, že trénujete i jiné svalové skupiny, abyste se vyhnuli nerovnováze.

A konečně, pokud máte nějaké nemoci nebo stavy, které mohou ovlivnit vaši schopnost cvičit, nezapomeňte se před zahájením nového cvičebního programu poradit se svým lékařem nebo fyzioterapeutem.

Závěry

Je tedy možné dělat kliky každý den, ale je důležité vzít v úvahu svou kondici, tréninkové cíle a celkové zdraví. Je důležité si uvědomit, že nejdůležitější je rovnováha mezi tréninkem a odpočinkem, aby se zabránilo přetrénování a podpořil zdravý růst svalů.

Již několik let svět ovládly výzvy. Některé výzvy nás baví, jiné motivují k tomu, abychom se stali lepšími. Sportovci a v našem případě fitness blogger si často stanoví cíle a vyzvou své odběratele, aby je společně splnili. Někteří slíbili běhat celý rok, jiní dělali shyby 100x denně po dobu jednoho měsíce. Naším dnešním hrdinou je Anton Marchuk – mladý sportovec se postavil a dělal 200 kliků každý den po dobu jednoho měsíce. co z toho vzešlo? Teď vám to prozradíme.

Jak udělat kliky efektivní?

Shyby jsou považovány za jedno z nejjednodušších a nejúčinnějších cvičení pro udržení těla v kondici. Cvičení můžete provádět různými způsoby: buď podle speciálního programu, nebo několika přístupy každý den. Anton ve svých videích opakovaně demonstroval obě metody.

Nebudete moci postupovat, pokud budete cviky dělat tupě. Ke svému tréninku musíte přistupovat jako k boxerovi a toto je váš poslední zápas. Nemělo by to být jako: “Sakra, kdy už ten trénink skončí.” Potřebuješ šílené oči, musíš být v plamenech. Vše zde závisí pouze na náladě.

Jak dělat kliky?

Pozice pánve

Musíte cítit tělo. Jak se to děje v prkně, mělo by být rovné a protáhlé. Jakékoli zkreslení bude mít za následek nesprávné zatížení.

Pravidlo 90 stupňů

ČTĚTE VÍCE
Které vlasy jsou nejtenčí?

Měli byste se snížit tak, aby vaše paže byly v úhlu 90 stupňů k tělu. Zároveň nezapomínejte na přesnost provedení cviku – natáhněte ruce až do konce.

Poloha hlavy

Neotáčej hlavu. Nasměrujte svůj pohled na podlahu a soustřeďte se.

Dlouhá ramena

Pokud se ponoříte do ramen, nebudete mít správnou zátěž. Narovnejte se, zvedněte ramena a protáhněte je celá.

Pozice pánve

Musíte mít rovná záda. Vaše ocasní kost by neměla žít odděleným životem, napněte ji a potřebné svaly budou napjaté.

Podrobné pokyny si můžete prohlédnout ve videu na Antonově kanálu.

Cíl: 200 opakování na sadu

Anton Marchuk nevykonává výzvu pro show. Ke stanovení nových cílů je podle něj potřeba výzev.

Do konce měsíce bych měl být schopen udělat 200 kliků v jedné sérii. Chápu, že je to dlouhý proces sebezdokonalování. Například první den jsem udělal 200 opakování za 15 minut, což trvalo asi 13 sérií po 10-15 opakováních najednou. Kdo řekl, že to bude snadné? Za 30 dní musíte maximálně zlepšit své dovednosti a v tomto procesu se stát odolnějšími a silnějšími.

Anton zveřejňoval každý trénink na svém Instagramu. Udělal to výhradně proto, aby lidé výzvu nevzdali na půli cesty a pokračovali ve cvičení s ním. Bohužel ne všechny se v pásce dochovaly. Pojďme se podívat na jeden z nich:

Marchuk poukazuje na to, že kliky by se měly mezi různými typy střídat. Uvědomil si, že udělat 200 opakování s běžným klasickým úchopem je hloupost. Za žádných okolností to nedělejte, protože se prostě zapojí stejné svaly.

Fitness blogerka také připomíná, jak svaly rostou obecně: napumpováním například bicepsů je nejprve zničíme. Poté se tvoří mikrotraumata, ale když se obnoví svalová vlákna, rozšíří se. Takto se pumpují svaly.

Jak se vybírají kliky? Pokud věříte ukrajinskému sportovci, pak intuitivně. Jednoduchý příklad: zbývá vám udělat 50 kliků, ale klasickým úchopem to nezvládnete. Zaprvé je to špatně, jak jsme o tom psali výše, zadruhé se tyto svaly napnuly ​​a není potřeba dál své tělo nutit. Je mnohem jednodušší změnit úchop a získat stejná opakování.

ČTĚTE VÍCE
K čemu slouží texturizační sprej na vlasy?

Mají kliky nějaké výhody?

Utrpí vaše zdraví pod tak velkou zátěží? Každodenní fyzická aktivita ve formě cvičení je dobrým preventivním opatřením pro stagnaci krve a prevenci srdečních onemocnění. Co když ale mluvíme o nabírání svalové hmoty?

Profesionální lékaři jednomyslně trvají na tom, že k obnově stejných svalových vláken, o kterých nám Marchuk řekl po aktivním tréninku, dojde během 48 hodin nebo déle. Co to znamená? Docházíme k závěru, že kliky nezvyšují svalovou hmotu. Lidské tělo prostě nemá čas se za tak krátkou dobu vzpamatovat. Nedoporučuje se provádět vážná zatížení každý den, zvláště když mluvíme o 200 klikech. Začnete se ničit.

Náš hrdina s touto tezí nesouhlasí:

Každé ráno můžete udělat 200 kliků – to je 100 %. Testoval jsem to na sobě. Někdo říká, že něco takového nelze zavést, prý mi to zničí tělo. Jak jsem se zničil? Naopak jsem posiloval, dělal kliky a zlepšoval se ve výkonu. Navíc během této doby zlepšujete svou vytrvalost.

Existuje výsledek?

Anton říká, že vidí, jak se jeho hrudník mnohem zvětšil. Pokud dříve dokázal udělat dva nebo tři kliky ve stojánku, nyní může udělat 10 opakování.

Pokud se budeme bavit o shybech, zpočátku uměl běžným klasickým úchopem na sérii jen 25 opakování, nyní toto číslo narostlo na 100. Připomínám, že prvních 200 kliků absolvoval ve 13 přístupech a dále poslední den výzvy dokončil cvičení pouze ve čtyřech.

Další podrobnosti o číslech: 1 série – 100 opakování, minuta pauza, druhá – 50 opakování, 15 sekund odpočinek, třetí a čtvrtá série po 25 opakováních. 3-4 – 25 přístupů.

Anton Marchuk potvrdil, že celou tu dobu studoval v jiných programech. Není známo, zda kliky byly jedinou věcí, která přinesla změny do těla mladé fitness bloggerky. V každém případě byla výzva splněna. Cíle ale nebylo nikdy dosaženo – 200 opakování nebylo možné dokončit najednou.