Vitamíny ovlivňují stav vlasů nejpozitivnějším způsobem: posilují, obnovují, stimulují jejich růst. V tomto článku podrobně probereme účinné vitamíny pro vypadávání vlasů, které zabraňují lámavosti a matnosti.

  1. Výhody vitamínů pro růst a zdraví vlasů
  2. Jaké vitamíny jsou potřebné pro vlasy?
  3. Vitamíny ve vlasové kosmetice od L’Oréal Paris
  4. Recenze od odborníka na trichologii o vitamínech pro vlasy

Výhody vitamínů pro růst a zdraví vlasů

Vzhled a stav vlasů ovlivňuje řada faktorů: genetika, strava, hormony a dokonce i hladina stresu. Zhoršení stavu vlasů proto může být způsobeno různými důvody, mezi nimi nedostatkem různých základních prvků – vitamínů, minerálů, bílkovin, sacharidů.

„Vitamíny hrají obrovskou roli. Nekontrolované samopodávání vitamínů není vždy účinné a může být dokonce nebezpečné – je nutné vyšetřit tělo a zjistit, zda je nedostatek, komentuje Natalya Nazarova, nezávislá odbornice na trichologii v L’Oréal Paris. “Dalším důležitým bodem je, že užívání vitamínů by nemělo být zvažováno bez mikroelementů; důležité jsou vitamín-minerální komplexy.” Stojí za to věnovat pozornost komplexům, které obsahují minerály. Zvýší vstřebávání vitamínů a tím i jejich účinnost.

Stav gastrointestinálního traktu by měl být normální – zejména schopnost dobře trávit a absorbovat užitečné prvky. To umožní vstřebávání vitamínů, zejména těch rozpustných v tucích, které vyžadují určitou práci enzymatického systému.

Ne vždy je možné kompenzovat nedostatek vitamínů jídlem, takže odborníci na trichologii často předepisují vitamínové komplexy.

Jaké vitamíny jsou potřebné pro vlasy?

Optimální vitamíny pro vlasy by měly být vybírány přísně pod dohledem odborníků a v závislosti na tom, jaký problém je třeba řešit individuálně.

Biotin (neboli vitamín B7)

Je důležitý pro růst a posílení vlasů, reguluje sekreci kožního mazu a příznivě působí na stav vlasové pokožky. Biotin se podílí na syntéze keratinu, který je hlavním stavebním kamenem vlasů. Díky němu se zvyšuje elasticita vlasového stonku, což z něj dělá optimální vitamín pro vlasy s poškozenou strukturou. Kromě toho je zodpovědný za zvětšení objemu a tloušťky vlasů.

Vitamin A (retinol)

Zabraňuje vysoušení, lámavosti, obnovuje lesk a pružnost vlasů. Chrání vlasy před negativními vnějšími vlivy. Při vypadávání vlasů se jako doplněk používají také malé dávky vitaminu A.

ČTĚTE VÍCE
Jaké fotky jsou trendy v roce 2024?

Vitamin D

Vitamin D se syntetizuje v kůži, když je vystavena slunečnímu záření. Když tělo nemá dostatek vitamínu D, může se růst vlasových folikulů zpomalit. Nedostatek vitaminu D může vést mimo jiné k vypadávání vlasů. Běžně člověku vypadne průměrně 50 až 100 vlasů denně. Pokud máte pocit, že množství vypadávajících vlasů je zřetelně vyšší, je to dobrý důvod kontaktovat příslušného odborníka.

„Dokonce i obyvatelé jižních zemí mohou mít nízkou hladinu vitaminu D. Podílí se na všech fázích tvorby vlasů a ovlivňuje jejich růst a při jeho nedostatku je často pozorována alopecie a řídnutí vlasů,“ říká Natalya Nazarova.

Vitamin C

Pomáhá v boji proti vypadávání vlasů. Oxidační stres je jedním z důležitých faktorů přispívajících k vypadávání vlasů. Vitamin C je vynikající antioxidant, který chrání buňky před poškozením volnými radikály.

„Vitamin C známe pod názvem kyselina askorbová,“ upřesňuje odborník. – Jedná se o nejdůležitější a nejznámější ve vodě rozpustný vitamín, bez kterého nemůže adekvátně probíhat ani jedna biochemická reakce. Není syntetizován v těle, ale přichází s potravinářskými produkty rostlinného původu (zelenina, zelenina, ovoce).

Vitamíny B9 a B12

Nedostatek ve vodě rozpustných vitamínů B9 a B12 může vést k časnému šedivění vlasů a intenzivnímu vypadávání vlasů. Proto lze tyto vitamíny považovat za komplexy pro posílení, obnovu a proti vypadávání vlasů.

Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E je silný antioxidant, který bojuje proti volným radikálům a chrání vlasové folikuly. Vitamin E stimuluje buněčné dýchání a posiluje membrány kožních buněk.

Navíc dělá vlasy silnější a silnější tím, že snižuje škodlivé volné radikály. Poškozené vlasy jsou často lámavé – vitamín E účinně bojuje proti tomuto problému a také proti faktoru roztřepených konečků.

Vitamin B1

Podílí se na normalizaci činnosti mazových žláz, snižuje vylučování přebytečného mazu a tím omezuje tvorbu lupů.

Vitamíny ve vlasové kosmetice od L’Oréal Paris

Výše uvedené účinky vitamínů jsou relevantní pouze při perorálním podání. Prospěšné však mohou být i vitamíny v kosmetice.

Křehkost, křehkost, ztráta – signály, že kadeře potřebují zvýšenou výživu. Řekneme vám, co jíst a pít, abyste obnovili sílu a lesk vlasů, a na jaké vitamíny pro vlasy si dát pozor.

ČTĚTE VÍCE
Jaký má hlas?

Elena Lugovtsova Autor

Dermatolog Maria Nevskaya

Proč vlasy potřebují vitamíny

Jsou nezbytné pro to, aby byly vlasy krásné a zdravé a naše tělo uvolňuje do vlasů vitamíny a minerály podle zbytkového principu. Vše, co zbude po uspokojení potřeb srdce nebo plic, je dobré. Nezůstane – no, až do příště: vlasy se neúčastní životně důležitých procesů, budou trpět.

Není divu, že vlasy často hladoví. A to ovlivňuje jejich stav: s takovým opatřením vypadají vybledlé, bez života, lámou se a štěpí, pokožka hlavy je suchá, je zde pocit nepohodlí. Podle dermatokosmetolog, tricholog Maria NevskayaAbyste situaci napravili, potřebujete vyváženou, pestrou stravu bohatou na vitamíny a minerály pro posílení vlasů. Při nedostatku živin by bylo dobré probrat s lékařem příjem vitaminových komplexů. “Hlavní vitamíny pro pokožku, vlasy a nehty jsou ve skupinách B a D,” říká Maria. – První z nich se podílejí na syntéze proteinů, včetně keratinu, strukturálního proteinu vlasů. S jeho nedostatkem začnou vypadávat. A vitamin D se mimo jiné podílí na metabolismu estrogenu – hlavního stimulátoru a aktivátoru růstu vlasů u žen.

Hlavní vitamíny pro zdravé vlasy – D a skupina B. © Getty Images

Jak účinná je kosmetika s vitamíny ve svém složení?

Samozřejmě, abyste se vyrovnali s nedostatkem vitamínů, musíte je užívat perorálně (jíst nebo pít). Je lepší vybrat vhodný komplex společně s lékařem. Ale kosmetika s vitamíny, včetně šamponů, balzámů, masek a ampulí, bude skvělým pomocníkem pro kadeře:

  • pomůže posílit vlasy od samotných kořenů;

Níže jsou uvedeny vitamínové vlasové produkty, které preferují redaktoři Skin.ru.

Šampon-transformace “Dream Length” pro dlouhé poškozené vlasy, L’Oréal Paris

Receptura s keratinem, vitamínem B5 a ricinovým olejem je ideální pro dlouhé poškozené vlasy: šampon pomáhá obnovit vlasy, dělá je lesklé a snadněji se rozčesávají.

Maska Elseve “Ultra strong” Power Mask proti vypadávání vlasů, L’Oréal Paris

Tento multifunkční přípravek neobsahuje silikony, ale je bohatý na biotin, arginin a vitamín B5 pro růst vlasů. “Ultrastrength” lze použít jak jako masku pro posílení vlasů, tak i jako bezoplachovou péči – dokonale vyživuje a chrání vlasy před vypadáváním v důsledku lámavosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit suchého kašle a bolesti v krku?

Maska pro barvené vlasy se slunečnicovým extraktem, Kiehl’s

Kromě slunečnicového a meruňkového oleje je obohacen o vitamíny B3, B5 a B6. Maska si dokonale poradí se suchými a lámavými vlasy, chrání je před vyblednutím, intenzivně vyživuje a hydratuje.

Posilující šampon Fructis “Síla a lesk” 2 v 1 pro normální vlasy, Garnier

Vitamíny B3, B6 a extrakt z grapefruitu jsou v něm sólisty: díky tomuto složení vitamínů šampon posiluje vlasy, dodává jim svěžest a lesk. A aktivní ovocný koncentrát poskytuje antioxidační ochranu.

Intenzivně vyživující balzámový kondicionér “Legendary Olive” pro suché, poškozené vlasy, Garnier

Olivový olej bohatý na vitamín E nasycuje vlasy živinami, obnovuje a uhlazuje je po celé délce, zabraňuje zacuchávání.

Komplexní bezoplachová krémová péče Fructis “SOS spořič vlasů 10 v 1” s tekutým aminokeratinem a amla olejem, Garnier

Díky řadě přírodních rostlinných extraktů, aminokeratinu a vitamínům B3 a B6 pomáhá tato bezoplachová kúra i velmi poškozeným vlasům. Vyživuje, zjemňuje, hydratuje a obnovuje, poskytuje tepelnou ochranu během stylingu.

Kondicionér pro lesk a proměnu matných vlasů bez života Dercos Nutrients Vitamin, Vichy

Plody Acai a extrakt z aloe vera, bohaté na vitamíny A, C a E, dokážou skutečně zázraky: kondicionér vlasy revitalizuje, zjemňuje, hydratuje a dodává jim zrcadlový lesk.

Jaké vitamíny a minerály jsou potřebné pro růst vlasů

Bílkoviny, vitamíny (A, C, D, E, skupina B) a minerály (železo, zinek, hořčík, vápník, fosfor, selen atd.) – to je snad hlavní menu pro vlasy. Tyto látky jsou nejčastěji obsaženy ve vitamínových komplexech na vlasy – někdy se k nim přidává i jód a draslík. Ale tuky nejsou pro krásu účesu až tak důležité, ale pokud je ze stravy úplně vyloučíte, vitamíny A, E, D rozpustné v tucích se nevstřebají.

Největší poškození vlasů způsobují diety s omezením masa, protože vlasový stvol je téměř z 90 % složen z keratinových proteinů. Problémy mohou začít, i když budete jíst ryby a mořské plody místo masa: ty postrádají aminokyseliny nezbytné pro vlasy. Pokud z nějakého důvodu nejíte živočišné bílkoviny, je lepší se poradit s lékařem a užívat potřebné aminokyseliny ve formě doplňků stravy.

vitamin A

Tento vitamín je naprosto nezbytný pro růst vlasů: přispívá k posílení a zdravému vývoji vlasových folikulů. Kromě toho vitamín A ovlivňuje syntézu kolagenu a zvyšuje elasticitu nejen pokožky, ale i kadeří. Potravinové zdroje vitamínů – hovězí játra, mrkev, meruňky, bylinky, zelí.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat olej na pokožku hlavy?

B vitamíny

Vitaminy skupiny B pomohou zabránit lámavosti a průřezu vlasů, zbavit se lupů. Podílejí se na syntéze bílkovin (nejen keratinu), proto odpovídají na otázku “Jaké vitamíny pít na vypadávání vlasů?” , Trichologové nejčastěji poukazují na skupinu B.

B1 (thiamin) posiluje vlasy, dodává jim lesk. Je ho hodně ve vepřovém mase, vnitřnostech, ovesných vločkách, pohance, žitném chlebu. Bohužel se snadno ztrácí při stresu a zvýšené zátěži nervové soustavy – mějte to na paměti, pokud vás v blízké době čeká vykazovací období nebo zkoušky.

B2 (riboflavin) zajišťuje prokrvení vlasových folikulů a tím zlepšuje výživu vlasů. Obsaženo v mléce, vejcích, brokolici, drobech.

B3 (kyselina nikotinová) je jedním z hlavních „vitamínů krásy“. Zlepšuje mikrocirkulaci, podporuje probuzení spících vlasových folikulů. Tento vitamín se také podílí na syntéze kolagenu, řídí hydrataci pokožky a vlasů, ovlivňuje seboregulaci a dokonce pomáhá vyrovnat se s lupy. Obsahuje žitný a celozrnný chléb, pohanka, fazole, ořechy, droždí, vaječný žloutek, mléko, maso, vnitřnosti, houby.

B5 (panthenol) stimuluje syntézu keratinu, posiluje vlasy, zvyšuje jejich lesk a podporuje růst. Často je součástí komplexu vitamínů proti vypadávání vlasů. B5 lze nalézt v pivovarských kvasnicích, zelené listové zelenině, květáku, hrášku, ovesných vločkách, celozrnném a žitném chlebu.

B7 (biotin) Posiluje vlasy a pomáhá předcházet lámání a třepení konečků. Velmi často se doporučuje při vypadávání vlasů. Stejně jako vitamín B3 je schopen ovlivnit regulaci mazu a chránit pokožku hlavy před přebytečným maštěním. Obsaženo ve vejcích, vnitřnostech, kvasnicích, luštěninách.

vitamin C

Pokud se vlasy staly křehkými, matnými, s největší pravděpodobností tělu chybí vitamín C. Je ho hodně v bobulích, zelenině a ovoci – šípky, rakytník, horský popel, citrusové plody, hlávkový salát, brokolice atd.

Vitamin D

Jaké vitamíny jsou potřebné pro růst vlasů? Samozřejmě D! Kvůli jeho úplnému nedostatku může začít plešatost. Ale to je samozřejmě extrém. A pokud je dostatek vitamínu D, vlasy budou bujné a vlasy porostou silné a zdravé. Vitamin D lze získat při chůzi za slunečného počasí. A jeho nejznámějšími zdroji potravy jsou tučné ryby (vůdcem v obsahu vitamínu D je losos), vejce, některé druhy hub (nejvíce v shiitake), mléko a mléčné výrobky.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho můžete sedět po konizaci děložního čípku?

Vitamin E

Často se mu říká „vitamín krásy“, a to z dobrého důvodu: jako antioxidant inhibuje všechny oxidační procesy v těle, čímž zabraňuje předčasnému stárnutí orgánů a systémů, pokožky a vlasů. Vitamín E lze získat z jakýchkoli rostlinných olejů (avokádový, olivový, dýňový, ořechový, lněný atd. – lepší je, když jsou nerafinované), ořechů, vajec.

Keratin

Je to hlavní strukturální protein vlasů. Keratin dodává kadeřím pevnost, pružnost a zdravý lesk a jako součást kosmetiky naplňuje vlasy vlhkostí, dělá je hustší a hustší.

Aminokyseliny

Téměř vždy jsou obsaženy ve vlasových vitamínových komplexech proti vypadávání vlasů, protože právě z nich se staví vlasy! Například L-cystein je nezbytný pro syntézu prokolagenu a keratinu, které tvoří vlasový stvol. Posiluje vlasové folikuly, má silný účinek proti stárnutí.

Biotin (vitamín B7) se často doporučuje při vypadávání vlasů. © Getty Images