Vlasy jsou jedny z prvních, které reagují na nedostatek vitamínů a mikroelementů v těle. Okamžitě ztrácejí na kráse a lesku, začnou rychle vypadávat, zmatní, křehnou a mohou se objevit lupy. Pojďme zjistit, jaké vitamíny a mikroelementy našemu tělu chybí, pokud vlasy padají.

Naše nálada přímo závisí na stavu našich vlasů. Souhlas, je těžké užívat si života a užívat si každý den naplno, když všude narazíte na své ztracené vlasy: v jídle, které vaříte pro svou rodinu, na podlaze, v posteli i na oblečení. Docela nevzhledný obrázek, že ? Pokud je to váš případ, pak je určitě čas, abyste se zamysleli nad tím, jaké vitamíny a mikroelementy vašemu tělu chybí, když vám padají vlasy.

Mimochodem, mnoho lidí se mylně domnívá, že vypadávají vlasy, když na hřebenu ráno najdou více než 10 vlasů. Ve skutečnosti byste se měli začít obávat vypadávání vlasů, pokud máte více než 150 ztrát vlasů za den. No, ano, je docela těžké spočítat každý vlas, který za den vypadne. Existuje však malý domácí test, který může podstoupit každý, aby si sám určil, kdy se začít bát.

Vezměte si tedy malou část vlasů, sevřete je mezi prsty jedné ruky u kořínků a přesuňte je až ke konečkům. Kolik vlasů zbývá mezi prsty, když je pramen hotový? Normou je až 10 vlasů. Pokud je to více než 10, je čas začít se starat o svůj životní styl, výživu a zdraví.

Co ovlivňuje růst a kvalitu vlasů?

Vitamin D

OBNOVENÍ SÍLY, ENERGIE A PRODUKTIVITY

Kromě správné výživy ovlivňují růst a kondici vlasů i další faktory. Je pozoruhodné, že se nejčastěji kombinují a je poměrně obtížné určit pouze jednu příčinu vypadávání vlasů. Proto musíte bojovat s několika najednou. Takže hlavní příčiny vypadávání vlasů:

  • Genetická dědičnost. Pokud vlasy vaší babičky nebyly nijak zvlášť husté, ale vaše jsou strukturou velmi podobné té její, neměli byste doufat, že pravidelné stříhání konečků a různé masky nějak ovlivní plnost vašich vlasů.
  • Věk. S věkem se vlasy stávají tenčími, což je patrné zejména u těch dám, které byly příliš nadšené barvením vlasů ve světlých barvách nebo radikální změnou barvy.
  • Stav hormonálního systému. Jakékoli narušení fungování různých žláz v těle může vést ke ztrátě vlasů. Jedním z příznaků problémů se štítnou žlázou je například vypadávání vlasů. Mimochodem, výskyt plešatých míst u mužů je také spojen s hormony – přítomností velkého množství testosteronu a dihydrotestosteronu (a samozřejmě plus genetika).
  • Sezónnost. Ano, ano, u lidí, stejně jako u zvířat, na podzim a na jaře padá množství vlasů, ach, promiňte, vypadávání vlasů.
  • Zranění. Modřiny a poranění pokožky hlavy mohou zpomalit růst vlasů a dokonce způsobit jejich vypadávání. Mimochodem, vypadávání vlasů může způsobit i modřina, která se projevuje pouze jako takzvaná „boule“.
  • Ekologie a klima. Vědci prokázali, že u lidí žijících ve znečištěném městském prostředí a v horkých zemích se suchým klimatem je proteinová struktura vlasů příliš často poškozena, což způsobuje, že se stávají tenčími, křehkými a začínají vypadávat.
  • Stresující stavy. Je známo, že krátkodobý stres je pro tělo prospěšný, protože spouští skryté rezervy a zvyšuje stabilitu imunitního a nervového systému. Pokud však stres trvá déle, tělo se vyčerpá, prospěšné látky se ničí, orgány a systémy trpí. A vlasy na to reagují jako první, stávají se křehkými a matnými.
  • Obecné zdraví. Některé virové infekce mohou vést ke ztrátě vlasů, jako je koronavirus. Vypadávání vlasů může být také důsledkem užívání léků na vážná onemocnění.
  • Dieta. Trichologové – lékaři, kteří se zabývají zdravím vlasů – poznamenávají, že lidé, kteří dlouhodobě drží přísné diety, mají vždy problémy s vlasy, protože jejich tělo nedostává vitamíny a minerály ve správném množství kvůli špatné výživě.
ČTĚTE VÍCE
Co je sada plsti?

Navzdory skutečnosti, že vlasová struktura se skládá převážně z keratinizovaných buněk a proteinů, vlasové folikuly neustále potřebují živiny, aby zajistily svůj normální růst. Lidský mozek je konstruován tak, že pokud dojde k narušení přísunu potřebných vitamínů a minerálů do těla, nasměruje všechny zásoby potřebných živin do vnitřních orgánů a snaží se zajistit jejich nepřetržité fungování. Zároveň je nasycení vlasů živinami omezeno, a tak jsou to kudrny, které jako první trpí nedostatkem vitamínů a minerálů.

Vliv vitamínů na růst vlasů: znalecký posudek

Lidský vlas se skládá z kořene a stvolu, který je pokryt keratinovými šupinami – keratinizovanými buňkami. Vlasový kořínek roste ve vlasovém folikulu pod kůží. Zde dochází ke všem procesům, které ovlivňují stav a růst vlasů. Barvení vlasů agresivními přípravky nebo kdysi oblíbenou trvalou, nevhodná péče o vlasy apod. může poškodit vlasové folikuly, což vede k řídnutí a vypadávání vlasů. To však není na celý život. Odborníci tvrdí, že příjem vitamínů dokáže vlasy obnovit. To znamená, že vlasy, které jsou již poškozené, se nezotaví, ale je docela možné nasytit vlasové folikuly vitamíny a živinami, aby se aktivoval růst nových krásných vlasů.

To je potvrzeno mnoha studiemi. Jedna z nich například hovoří o vlivu vitaminu D na zlepšení stavu vlasů u lidí s alopecií – nepravidelným vypadáváním vlasů. Při vyšetření pacientů s tímto problémem se ukázalo, že v jejich těle je nedostatek cholekalciferolu. A čím nižší je hladina slunečního vitaminu v těle, tím výraznější jsou projevy nemoci. Po zavedení vitaminu D do těla se projevy alopecie snížily.

Obvykle může odborník diagnostikovat konkrétní problém jedním pohledem na vlasy. Nejčastěji se však doporučuje podstoupit další testy. Lékař také objasňuje důležité faktory ovlivňující stav vlasů. Jedná se o rozbor jídelníčku a osobních pravidel pro každodenní péči o vlasy (zda se při fénování používá agresivní teplo, jaké šampony a pečující přípravky preferujeme atd.). Vše dohromady nám umožňuje „nakreslit úplný obraz“ problému. A jak je vidět, jídlo tu není to poslední.

Esenciální vitamíny pro zdravé vlasy

Význam vitaminu A pro lidský organismus nelze přeceňovat. Potřebuje to každá naše buňka a samozřejmě pokožka hlavy a vlasy. Retinol pomáhá hydratovat pokožku, reguluje sekreci kožního mazu a chrání vlasy před vysoušením. Nedostatek vitaminu je plný vypadávání vlasů, suché pokožky hlavy a lupů.

Hodně vitamínu A se nachází v potravinách, jako jsou játra, vejce, špenát, dýně, sladké brambory a mrkev. Je důležité si uvědomit, že retinol ze zeleniny se lépe vstřebává, pokud se s ním konzumují tuky. Například pouhé hlodání mrkve nepřinese mnoho užitku, kromě toho, že vás zasytí vlákninou, ale strouhaná mrkev s přísadou ve formě zakysané smetany nebo rostlinného oleje výrazně zvyšuje úroveň vstřebávání vitaminu A.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh látky je ta štóla?

Již výše jsme zmínili výhody vitaminu D pro růst a obnovu vlasů na příkladu lidí s fokálním vypadáváním vlasů. Kromě toho existuje další studie provedená odborníky z Texasu. Tvrdí, že dostatečná hladina cholekalciferolu v těle zlepšuje stav pokožky hlavy, zabraňuje lupům a lámavosti vlasů. Živina také napomáhá tvorbě nových folikulů, což pomáhá vlasům stát se silnějšími a silnějšími.

Hlavním zdrojem vitaminu D je sluneční záření a třetina denní potřeby slunečních živin je pokryta potravinami: tučné ryby, mléčné výrobky, vaječné žloutky, tresčí játra atd.

Existuje však jedna nuance – v našich zeměpisných šířkách není příliš mnoho slunečných dnů a s výše uvedenými produkty je téměř nemožné naplnit tělo požadovaným množstvím cholekalciferolu. Cesta ven je jen jedna – dodatečné užívání léků s vitamínem D. Například takový Olidetrim, který se vyrábí v Evropě a má různé dávkování pro různé věkové kategorie a potřeby lidí: od kojenců po starší lidi. Důležitá výhoda Olidetrimu: vitamin D se z něj lépe vstřebává díky speciální technologii výroby ViQualPRO’D – do kapslí se přidává přečištěný filtrovaný olej.

Vitamin E je známý jako antioxidant, tedy látka, která zabraňuje destruktivním oxidačním procesům v našem těle. Správné množství tokoferolu navíc podporuje lepší růst vlasů, což bylo experimentálně prokázáno u skupiny lidí ve věku od 18 do 60 let s problémy s vlasy. Během experimentu bylo prokázáno, že dodatečný příjem vitaminu E zlepšil stav a tloušťku vlasů a 34.5 % pacientů zaznamenalo zrychlený růst vlasů.

Kde najít vitamín E? V první řadě jsou to rostlinné oleje, semínka a ořechy, avokádo, játra, pšeničné klíčky, máslo a arašídové máslo, arašídy, rybí tuk, vejce.

Jedním z nejdůležitějších vitamínů skupiny B pro zdraví a krásu vlasů je biotin – vitamín B7. Není divu, že se často přidává do kosmetiky pro péči o vlasy. Další důležitou živinou z této skupiny je vitamín B9, u nás známější jako kyselina listová. Uvedené látky jsou pro růst vlasů nezbytné, protože se podílejí na dělení vlasových buněk v samotném folikulu. Nedostatek těchto vitamínů může vést k pomalejšímu růstu vlasů a jejich vypadávání.

Kyselinu listovou obsahuje zelí, brokolice, ořechy, zelená listová zelenina – saláty, avokádo, arašídy a další luštěniny. Vitamin B7 (biotin) se nachází ve vaječných žloutcích, tučných rybách, kvasnicích, ořeších a semenech a mléčných výrobcích.

Mikroelementy nezbytné pro vlasy

Kromě vitamínů potřebuje naše tělo také mikroelementy, které se do těla dostávají potravou. Některé z důležitých látek jsou zodpovědné za krásu našich vlasů. Pokud vám tedy vlasy padají, musíte hledat, jaké mikroelementy chybí.

Železo je důležitou součástí zdraví našeho těla, které pomáhá saturovat buňky kyslíkem, včetně pokožky hlavy, kde se nacházejí vlasové folikuly. Proto musíte pravidelně sledovat hladinu hemoglobinu, protože nedostatek železa může způsobit vypadávání vlasů, vlasy ztrácejí lesk a začínají růst mnohem pomaleji.

Železo nejlépe vstřebává lidský organismus ze živočišných produktů – jedná se o tzv. hemové železo. Obzvláště hojný je v hovězím mase, vnitřnostech a kuřecích játrech. V rostlinných potravinách se také nachází nehemové železo. Ano, tráví se trochu hůře, ale kvůli tomu byste se neměli vzdávat jablek, granátových jablek, sušených meruněk, ořechů, fazolí, špenátu atd.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je jiný název pro lunetu?

Zinek se podílí na tvorbě nových tělesných buněk a na metabolických procesech. Jeho další důležitou „prácí“ je také regulace vylučování kožního mazu ze žláz umístěných kolem folikulů. Pokud v těle není dostatek tohoto mikroelementu, na pokožce hlavy se objevují pustulární pupínky, vlasy začnou vypadávat, stávají se křehkými – konečky se silně rozštěpí a jejich růst se zpomalí. Mimochodem, jsou to vlasy, které jako první signalizují nedostatek mikroelementů s takovými příznaky.

Nedostatek zinku můžete kompenzovat pomocí měkkýšů a ústřic; červené maso – hovězí, vepřové, jehněčí; luštěniny – fazole, cizrna, čočka; semena – dýně, sezam, len; mléčné výrobky a vejce.

Křemík napomáhá lepší syntéze kolagenu a elastinu, pojivových proteinů, zlepšuje mikrocirkulaci ve vlasové pokožce a ovlivňuje pružnost a elasticitu tkání včetně vlasů. Proto vypadávání vlasů a lámavost, roztřepené konečky brzy po jejich ostříhání signalizují, že je čas zvýšit hladinu křemíku v těle.

Křemík se nachází v obilovinách (rýže, oves, pšenice, proso, ječmen, kukuřice), sušené ovoce, víno, ovoce.

Mikroelement, jakým je vápník, je kromě své funkce stavebního materiálu pro kosti také nezbytný pro vlasy. Ano, není tak důležité být na prvním místě, ale vlasy okamžitě reagují na jejich nedostatek v těle jako celku obvyklým souborem problémů: vypadávání vlasů, křehkost, matnost a dokonce i výskyt lupů způsobených suchou skalp.

Aby se vápník lépe vstřebával, potřebuje vitamíny D, C, K a B. Hlavním zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky, ořechy, semínka, luštěniny.

Základní pravidla pro příjem vitamínů a mikroelementů

Ze všeho výše uvedeného můžeme usoudit, že správnou výživou lze tělu doplnit nezbytné vitamíny a minerály a vypadávání vlasů se zastaví. Je to však spíše výjimka než pravidlo, a tak bychom neměli zapomínat na individuální vlastnosti každého člověka. Pamatujte také, že některé živiny mohou narušovat vstřebávání jiných, které jsou neméně prospěšné, nebo vyžadují další látky pro lepší vstřebávání (jako u mrkve).

A buďme upřímní: pro pracujícího člověka je stále docela obtížné organizovat správnou výživu. Ideální variantou pro doplnění potřebných vitamínů a minerálů, jejichž nedostatek se projevuje vypadáváním vlasů, by proto bylo užívání hotových léků.

Určitě jste si všimli, že nedostatek různých látek se projevuje téměř stejně – vypadáváním vlasů, lámavostí a matností. Na základě toho se nemusíte sami léčit a užívat léky s vitamíny a minerály na vlastní nebezpečí a riziko, protože hypervitaminóza není o nic méně nebezpečná než nedostatek živin. Navštivte trichologa – vlasového specialistu. Odkáže vás na testy a poté, s ohledem na všechny nuance, vybere nejlepší možnosti léčby: užívání léků, aplikace speciálních masek, používání určitých šamponů a úprava vaší stravy.

Vitamin D

PODPORA ZDRAVÍ ŽEN PO 45 LETECH

  1. Hormonal Effects on Hair Follicles // Monika Grymowicz, Ewa Rudnicka, Agnieszka Podfigurna, Paulina Napierala, Roman Smolarczyk, Katarzyna Smolarczyk, Blazej Meczekalski // 2020. července 28 // https://pubmed.ncbi.gov/32731328/nih.
  2. Může změna klimatu způsobit vypadávání vlasů? // Fuat Yuksel, Hassan Soueid // 27. června 2022 // https://www.longevitahairtransplant.com/blog/can-climate-change-cause-hair-loss/
  3. Vitamin D a alopecia areata: možné role v patogenezi a potenciální důsledky pro terapii // Xiran Lin, Xianmin Meng a Zhiqi Song // 2019. září 15 //https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC6789271/
  4. Záleží na D? Role vitaminu D při poruchách vlasů a cyklu vlasových folikulů // Karrie T Amor, Rashid M Rashid, Paradi Mirmirani // 2010. února 15 // https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20178699/
  5. Účinky suplementace tokotrienolem na růst vlasů u lidských dobrovolníků // Lim Ai Beoy, Wong Jia Woei a Yuen Kah Hay // prosinec 2010 // https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3819075/
ČTĚTE VÍCE
Jaký štětec mám použít k nanášení pomády na obočí?

Možná vás to bude zajímat

Jaké vitamíny bych měl užívat v zimě?

Vitamin D během kojení

Nedostatek vitaminu D a syndrom polycystických ovarií (PCOS): existuje souvislost?

uveřejnění

Jaké vitamíny bych měl užívat v zimě?

Zima je obdobím, kdy se problém s nedostatkem vitamínů zhoršuje. Je to dáno nedostatkem sezónní zeleniny, která je hlavním zdrojem.

Vitamin D během kojení

Hlavním účelem vitaminu D je poskytnout optimální podmínky pro vstřebávání vápníku stěnami tenkého střeva pro tvorbu a.

Nedostatek vitaminu D a syndrom polycystických ovarií (PCOS): existuje souvislost?

Podle statistik trpí syndromem polycystických vaječníků (PCOS) každá 10. žena. A nejnebezpečnější je, že jich je 70.

Všimli jste si, že vybíráme šampon, který nás nejvíc uráží? Tento vtip je jen částí vtipu. Mnoho lidí považuje své vlasy za mdlé a lámavé, slabé a bez života, přesně jak to říkají etikety na vlasové péči. Ale bohužel šampony a kondicionéry nemohou situaci ovlivnit.

Proč závisí tloušťka vlasů? Samozřejmě z genetiky, ale nejen z ní. Hormonální nerovnováha, stres, některá vnitřní onemocnění, časté barvení jsou jen některé z důvodů vypadávání vlasů. Poměrně často je řídnutí vlasů také důsledkem nedostatku vitamínů a mikroelementů.

Jak všichni víme z kurzu školní biologie, vlasy se tvoří z folikulů. Probíhají v nich složité biochemické procesy, na kterých přímo závisí vzhled a tloušťka účesu. Tyto procesy ovlivňuje mnoho faktorů, včetně toho, jak pestrá a vyvážená je strava člověka. Pokud je nedostatek určitých látek, vlasy začnou aktivně vypadávat a folikuly přejdou do „režimu spánku“.

Jak zastavit vypadávání vlasů

Před zahájením vitaminové terapie v naději, že se vaše vlasy vrátí do původní tloušťky, pokud bylo ztenčení skutečně významné, musíte se poradit s lékařem, abyste vyloučili vážné zdravotní problémy. Pokud se žádné nenajdou, stojí za to přehodnotit jídelníček přidáním potravin obsahujících vitamíny B, dále A, C, D, E, železo, zinek, měď, síru, hořčík, jód, Omega-3 a bílkoviny. Možná jich při hubnutí nemáte dostatek nebo prostě dáváte přednost rychlému občerstvení před zdravým stravováním? Je čas změnit priority, protože nedostatkem těchto látek trpí nejen vlasy!

Možností pro líné je kurz vitamín-minerálních komplexů. Některé jsou navrženy speciálně pro podporu zdravé pokožky, nehtů a vlasů. Ale je lepší zjistit, co přesně tělu chybí a pokusit se nedostatek těchto látek nahradit. Můžete předpokládat nedostatek jednoho nebo druhého mikroelementu analýzou vašich chuťových preferencí a základu vaší stravy.

Jaké vitamíny užívat při vypadávání vlasů

vitamin A obsahuje hlavní složku pro stavbu vlasů – keratin. Pomáhá také obnovit poškozené vlasy, hydratuje epidermis a bojuje proti odlupování pokožky, díky čemuž jsou vlasy krásnější a lesklejší. Vitamín A v kapslích užívám perorálně a používám ho také jako složku výživných masek. Zde je však důležité znát míru a nepřekračovat dávkování uvedené v návodu. V opačném případě můžete nejen zhoršit vypadávání vlasů, ale také poškodit tělo jako celek. Hlavní zdroje vitamínu A: játra, máslo, vaječný žloutek, losos, rybí tuk, mrkev, dýně, celer, paprika a brokolice.

ČTĚTE VÍCE
Proč Epigen štípe?

Vitamíny skupiny B aktivovat průtok krve do vlasových folikulů, normalizovat metabolismus a stimulovat růst vlasů a také zabránit vypadávání vlasů. Nejdůležitější vitamíny pro zdraví vlasů jsou B2 (riboflavin), B3 (kyselina nikotinová), B5 (kyselina pantotenová), B7 (biotin), B9 (kyselina listová), B12 (kyanokobalamin). Nedostatek posledně jmenovaného je často pozorován u veganů, protože jej lze získat pouze z živočišných produktů. Další vitaminy skupiny B jsou také obsaženy v celozrnných cereáliích, tmavé zeleni a ořeších.

В itamín C podílí se na syntéze kolagenu, napomáhá trávení železa a chrání tělo před oxidativním stresem. Je obsažen v citrusových plodech, sladké paprice, mnoha bobulích, brokolici, špenátu a šípcích.

Nedostatek vitaminu D může vést ke ztrátě vlasů. Jeho nedostatek, někdy značný, se přitom vyskytuje téměř všude. Tento vitamín je syntetizován v lidském těle pod vlivem ultrafialového záření. Můžete ho také získat z potravin, včetně tresčích jater, hub, mléka a vaječných žloutků. Nejčastěji je však pro udržení normální hladiny vitaminu D nutné jej dodatečně konzumovat, nejlépe po absolvování příslušného testu a konzultaci s lékařem: při silném nedostatku nebudou mít preventivní dávky účinek a předávkování přinese spoustu vedlejších účinků.

Vitamin E zlepšuje výživu folikulů, zpomaluje vypadávání vlasů a urychluje růst vlasů. Hodně je ho v mandlích, piniových oříšcích, avokádu, olivovém a dalších olejích.

Poměrně častou příčinou vypadávání vlasů je chudokrevnost, proto je důležité hladinu kontrolovat. železa v těle a rychle kompenzovat nedostatek. Hlavní zdroje železa: játra, červené maso, hořká čokoláda, tofu, korýši.

Hovězí játra, kuřecí srdce, semínka, ořechy a kakao obsahují další důležitý prvek pro zdravé vlasy – zinek. Při jeho nedostatku se brzy objevují šedé vlasy a dochází k vypadávání vlasů.

Skvělé zdroje fosfor a vápníkMaso, ryby, vejce, mléko a obiloviny jsou považovány za důležité mikroelementy pro zdraví vlasů.

Stimuluje tvorbu kolagenu a zvyšuje jeho pevnost a pružnost křemík. Je ho hodně v obilovinách, fazolích, ořeších a semenech.

Hořčík přispívají k lepší výživě vlasů a zlepšují jejich strukturu, zabraňují řídnutí a vypadávání a zároveň zvyšují odolnost vůči stresu, čímž eliminují jeden z faktorů, který vypadávání vlasů vyvolává. Nedostatek hořčíku můžete kompenzovat zařazením ořechů, semínek, otrub, fazolí a datlí do jídelníčku.

Jod je důležitý pro správnou funkci štítné žlázy, je známo, že ovlivňuje různé procesy v těle, včetně zdraví a vzhledu vlasů.

Je důležité pochopit, že vitamíny a mikroelementy nejsou všelékem. Mohou pomoci zlepšit stav vlasů v případech, kdy je vypadávání vlasů způsobeno nedostatkem vitamínů, je důsledkem stresu (pokud je samozřejmě eliminován samotný provokující faktor) nebo předchozího onemocnění, včetně COVID-19. Ale zpomalit androgenní alopecii s jejich pomocí je nemožné. V tomto případě mají trichologové další prostředky, které budete muset neustále používat.