Některé potraviny mohou způsobit plynatost. Výrobky obsahující sacharidy a ve vodě rozpustnou vlákninu pravděpodobněji způsobují plynatost. Jak vaše tělo reaguje na jídlo, závisí na tom, jak dobře trávíte sacharidy a jaké bakterie máte ve střevech. To, jak moc se pohybujete a míjíte plyny, také hraje roli v účinnosti vašeho trávicího traktu.

Následující informace a tipy použijte, pokud vám plynatost a nadýmání způsobují nepohodlí nebo pokud test nebo postup vyžaduje snížení plynu ve střevech.

Faktory podpora tvorby plynu

  • Náhlá změna stravovacích návyků. V případě potřeby doporučujeme měnit jídelníček postupně.
  • Přebytek vzduchu v žaludku způsobený mluvením, pitím brčkem nebo žvýkáním žvýkačky při jídle.
  • Kouření.
  • Cucající karamelové bonbony, lízátka s obsahem cukru
  • Pití sycených nápojů (soda). Doporučuje se pít čistou vodu, zlepšuje trávení a zmírňuje nadýmání.
  • Jíst ve spěchu a nedostatečně žvýkat jídlo.
  • Další aktivity při jídle. Při jídle může například sledování televize nebo počítače neznatelně změnit tempo jídla a přispět tak k tvorbě plynů.
  • Nepravidelné stravování, příliš dlouhé přestávky mezi jídly a následná konzumace nadměrného množství jídla.
  • Zácpa.
  • Nízká fyzická aktivita.
  • Stres a úzkost.
  • Smažené jídlo. Přednost by měla být věnována dušeným, vařeným a pečeným pokrmům.
  • Sacharidy a dochucovadla obsažené v balených hotových jídlech a polotovarech.
  • Nakládané a fermentované potraviny.
  • Individuální nesnášenlivost potravin nebo jednotlivých produktů.
  • Kombinace určitých produktů (například kefír s čerstvým chlebem, mléko s obilovinami, ovoce a zelenina s obilovinami, konzumace ovoce po mastných a na bílkoviny bohatých potravinách). Nedoporučuje se pít tekutiny s jídlem, protože při jídle hrozí spolknutí příliš velkého množství vzduchu
  • Potraviny s vysokým obsahem tuku.
  • Vláknové přípravky.
  • Různá onemocnění a stavy (potravinová intolerance, peptický vřed, gastroezofageální reflux (GERD), gastroparéza, syndrom dráždivého tračníku (IBS), celiakie, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, hypolaktázie, intolerance fruktózy).

Téměř každé jídlo nebo kombinace potravin může způsobit plynatost!

Potraviny, které způsobují plynatost

  • Zelenina – kapusta, zelí, květák, brokolice, růžičková kapusta, chřest, tuřín, rukola, ředkvičky, (kysané zelí), pórek, cibule, česnek, chřest, artyčoky, brambory, mrkev.
  • Luštěniny – fazole, hrách a čočka.
  • Ovoce – jablko, hruška, švestka, třešeň, meruňka, sušené ovoce, syrová broskev, konzervované ovoce ve vlastní šťávě.
  • Kešu (ořechy)
  • Obilniny – pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice, hnědá rýže.
  • Mléko a mléčné výrobky – tvaroh, domácí sýr, ricotta, mascarpone, měkké sýry.
  • Nápoje – mléko, ovocné šťávy, ovesný nápoj, kešu nápoj, mandlový nápoj, nealko nápoje, energetické nápoje a sportovní nápoje.
  • Pokrmy, tučná a příliš kořeněná jídla, umělá sladidla (sorbitol, mannitol, xylitol, erytritol a maltitol).
  • Zvažte individuální toleranci při pití kávy a čaje.
ČTĚTE VÍCE
Proč jsou vlasy bez objemu?

Houby, maso, míchaná vejce, ryby vyžadují delší dobu trávení, proto se nedoporučuje hned po jídle zaujmout vodorovnou polohu. Měli byste se také vyvarovat konzumace potravin s prošlou dobou použitelnosti a pití velkého množství studené vody během jídla.

Potraviny, které nezpůsobují tvorbu plynu

  • Zelenina – salát, cuketa, špenát, rajčata, čínské zelí. Vyzkoušet můžete i papriku, červenou řepu, okurky, brambory a lilky – hlídejte si individuální toleranci.
  • Ovoce – ostružiny, borůvky, brusinky, grapefruit, jahody, meloun, hroznové víno, banán, kiwi, papája, broskve v sirupu.
  • Zelenina/ovoce dušená.
  • Cereálie – bílá rýže, pohanka, rýžové koláčky, bezlepkový chléb, chléb bez droždí; Rýžová a pohanková kaše s vodou.
  • Masné výrobky – libové kuřecí, hovězí a vepřové maso, vařené a dušené ryby, vařené vejce.
  • Bezlaktózové a nízkotučné jogurty.
  • Nápoje – voda, rýžový nápoj, ořechový nápoj (bez přísad a sladidel), čaj/voda se zázvorem nebo mátou.
  • Bylinky – černý pepř, sůl, kmín, skořice, majoránka, koriandr, rozmarýn, zázvor, anýz, kurkuma, bazalka, petržel.
  • Fenyklový čaj, kmínový čaj, heřmánkový čaj, čerstvý a sušený fenykl a fenyklová semínka (napomáhají trávení a snižují plynatost).
  • Vlašské ořechy.
  • Jablečný ocet

Jak jíst, aby se tvořilo méně plynů

  • Vyhněte se mluvení při jídle nebo pití.
  • Jezte malá jídla najednou.
  • Jídlo důkladně žvýkejte a jezte co nejpomaleji.
  • Vyhněte se žvýkačkám, tvrdým bonbonům, syceným nápojům a pití přes brčka.
  • V případě potřeby snižte množství vlákniny.
  • Ujistěte se, že vaše zubní protézy dobře sedí, abyste zabránili polykání příliš velkého množství vzduchu.
  • Pamatujte, že i zdravé potraviny mohou způsobit plynatost, jako je namáčení luštěnin ve vodě před jejich vařením.

Jak začít s dietou, aby se zabránilo tvorbě plynu

Jakmile váš lékař určí, že vaše nadměrná plynatost není způsobena zdravotním stavem, můžete zkusit dietu, která vylučuje potraviny produkující plyn. Produkty, které mohou způsobit takové příznaky, jsou z nabídky odstraněny.

Dietu lze provádět dvěma způsoby:

  1. Pokračujte v obvyklém jídle, ale alespoň týden se vyhněte potravinám z jedné skupiny potravin (obiloviny, ovoce, zelenina, mléko a mléčné výrobky, ryby, drůbež, maso, vejce, ořechy a semena). Pokud se plynatost nezlepší, vraťte potraviny do jídelníčku a následující týden vyřaďte potraviny z jiné skupiny potravin. Pokračujte, dokud nezjistíte potraviny, které způsobují plynatost.
  2. Omezte na 3-4 dny všechny potraviny, které mohou způsobit plynatost. Poté znovu zařaďte jednu potravinu po druhé a pokračujte v přidávání dalších potravin ve tří až čtyřdenních intervalech. Pokud výběr nezpůsobí problémy, může potravina zůstat v nabídce. Pokud dojde ke znatelnému nárůstu tvorby plynu, vyřaďte problematický produkt znovu a zkuste přidat další produkt do nabídky. Pokračujte v tomto procesu, dokud nebudou identifikovány všechny produkty způsobující plyn. Začněte tím, že do svého jídelníčku přidáte ty potraviny, které vám pomohou ještě více zpestřit váš jídelníček.
ČTĚTE VÍCE
Jak používat výjimečný vlasový olej?

Nejběžnějšími plynotvornými produkty jsou podle různých literárních zdrojů luštěniny (všechny druhy), mléko a mléčné výrobky. Plynatost mnoha lidem navíc způsobuje cibule, celer, mrkev, rozinky, meruňky, švestková šťáva, pšeničné výrobky a růžičková kapusta.

Plynotvorné potraviny není vždy nutné z jídelníčku zcela vyřadit. Někdy jsou přijatelné v menším množství. Například: Tři sklenice mléka denně mohou způsobit nadměrnou plynatost, ale omezení mléka na jednu sklenici denně nemusí způsobit problémy.

Mnoho lidí si stěžuje, že přidání vlákniny do jídla způsobuje plynatost. Chcete-li tento problém snížit, přidejte vlákninu do svého jídelníčku postupně během několika týdnů.

Ukázkové menu na jeden den

Pohanková kaše na vodě
Berry jam
1 krajíc nekvašeného chleba, případně rýžový chléb
vaječný olej
Káva nebo čaj (s cukrem)

Brusinková šťáva
Dušené kuřecí prsní řízek
Vařená nebo dušená rýže
Dušený špenát
Vařená řepa
Sůl, pepř, olej na smažení
1 krajíc nekvašeného chleba, případně rýžový chléb
Broskvový kompot

Libový hovězí řízek (sůl, pepř)
Dušené cukety
Rýžové nudle
Salát z hlávkového salátu a rajčat (olej, sůl, pepř)
Zmrzlina vyrobená z mraženého ovoce nebo šťávy
Odstředěné (0,5%) nebo bezlaktózové mléko

Koostaja: dieta Jane Maastik
Mluvčí: Natalja Sulumets
12/2022

L. Puusepa 1a
50406 Tartu
Telefon 731 9401
klinikum@kliinikum.ee
patsiendiinfo@kliinikum.ee

Nadýmání žaludek je běžný jev, který způsobuje fyzické nepohodlí mnoha lidem, bez ohledu na to, jak zdravou stravu mají. Vzdělání v břicho plyny nepříjemné, zvláště když je proces intenzivní a bolestivý. Častá tvorba plynu způsobuje nadýmání břicho a způsobuje nepohodlí, které narušuje rytmus života. Chcete-li zjistit příčiny nadýmání, můžete vytvořit takzvanou „čistící dietu“. Pomůže vám to pochopit, které potraviny způsobují plyny a časté nadýmání břicho. Začněte eliminací potravin, které jsou považovány za hlavní viníky plynu, jako je růžičková kapusta, brokolice, luštěniny, kukuřice, brambory, potraviny s vysokým obsahem tuku a zpracované potraviny. Dělejte to postupně během několika dní. Počkejte alespoň týden, abyste viděli výsledky a začněte tyto potraviny zařazovat zpět do svého jídelníčku. To je nejjednodušší způsob, jak zjistit, které potraviny jsou problematické, a vyhnout se jejich častému jedení.

ČTĚTE VÍCE
Která bunda je nejteplejší?

Jaké potraviny pomáhají při nadýmání?

Vyhýbání se všem výše uvedeným potravinám není nejlepším řešením, protože většina z nich je nabitá hodnotnými nutričními vlastnostmi. Nejlepší možností je kombinovat je s různými kořeními, které mají schopnost snížit nepohodlí v břicho – mezi ně patří badyán, kardamom, skořice, koriandr, kmín, česnek, zázvor, muškátový oříšek, petržel a máta.

Mátový čaj je vhodný zejména při zažívacích problémech a nadýmání. břicho. Stejně tak může být nápomocná sklenice teplé vody s citronem, která je přírodním diuretikem a pomáhá odstraňovat přebytečnou sůl z těla a snižuje pocit nadýmání. břicho.
Mnoho zeleniny dělá totéž – okurka, celer, špenát a petržel pomáhají snižovat zadržování tekutin. Jezte je lehce povařené, snížíte tím obsah vlákniny a budou snadněji stravitelné.

Jezte pravidelně potraviny bohaté na probiotika, abyste zlepšili střevní flóru a rovnováhu bakterií v trávicím systému. A nezapomeňte, skutečné jídlo je čerstvé, lokálně vypěstované a bez škodlivých přísad a chemikálií. Níže uvádíme 5 velmi známých a běžně konzumovaných potravin, které způsobují nadýmání. břicho a plynatost.

  1. Ořechové mléko.
    Ořechové mléko je skvělou alternativou, pokud trpíte intolerancí na laktózu nebo se z jakéhokoli důvodu vyhýbáte mléčným výrobkům. Bohužel většina produktů prodávaných v supermarketech obsahuje karagenan, zahušťovadlo, které může způsobit zažívací potíže. Nejlepší je vyrobit si ořechové mléko doma, ale pokud to není možné, čtěte pozorně při nákupu etikety, abyste se vyhnuli škodlivým přísadám.
  2. Cibule.
    Mnoho lidí pociťuje nepohodlí břicho po požití cibule, zvláště syrové, jak způsobují plyny do trávicího traktu. Abyste předešli nepříjemným účinkům, konzumujte cibuli po uvaření v malém množství.
  3. Energetické tyče.
    Mnoho energetických tyčinek obsahuje proteinový izolát extrahovaný ze sóji a sója je častým viníkem plynatosti. Dobře se podívejte na etiketu, abyste se ujistili, že protein v těchto tyčinkách pochází z ořechů nebo semínek.
  4. Čočka.
    Čočka má vysoký obsah vlákniny, oligosacharidů a kyseliny fytové, které mohou způsobovat nadýmání. břicho. Namáčení čočky přes noc před vařením výrazně snižuje množství vlákniny, a tudíž nepohodlí po konzumaci.
  5. Hotové vývary a polévky.
    Příkrmy, hotové polévky a vývary často obsahují hodně soli, což vede k zadržování vody a nadýmání. břicho. Abyste se tomu vyhnuli, je nejlepší domácí polévka, a pokud chcete ušetřit čas na její přípravě, můžete použít hotový vývar ze 100% přírodních surovin bez přebytečné soli.