Kuskus je maghrebské jídlo sestávající z malých dušených kuliček drcené krupice z tvrdé pšenice, tradičně podávané s dušeným masem navršeným navrchu. Stal se dominantním pokrmem severoafrické kuchyně v Maroku, Alžírsku, Mauretánii, Tunisku, Egyptě, Libyi a na Sicílii. Na Západě se podává jako hlavní jídlo nebo příloha. Tradičně se vyráběl z tvrdé části obilí, která byla odolná proti mletí mlýnským kamenem. Krupice se postříká vodou, pak se ručně vyválí, tvoří se malé granule, a posype se suchou moukou, aby se oddělila a prosévala. Granule jsou dost malinké na to, aby se daly zpracovat přes síto, znovu vyválet a posypat suchou krupicí a znovu svinout do granulí. Jedná se o pracný proces, který pokračuje, dokud se všechna zrnka nezredukují na miniaturní granule kuskusu. Tradiční způsob přípravy spočívá v tom, že skupina žen vyrábí velké dávky během několika dní, poté je suší a používá několik měsíců. Výroba kuskusu je nyní z velké části mechanizována a produkt se prodává na trzích po celém světě.

Správně uvařený kuskus není lepivý ani drobivý, ale lehký a nadýchaný. Způsob přípravy kuskusu se liší od tradiční verze od izraelského kuskusu nebo ptitim. Ve srovnání s tradičním kuskusem je pititim větší velikosti a opečený s ořechovou příchutí. Tyto dva nejsou zaměnitelné, takže si pro recept vyberte tu správnou odrůdu. Kuskus se podává jako jednoduchá příloha připomínající rýži, těstoviny a brambory.

Příběh

Předpokládá se, že kuskus pochází z oblasti od východní po severní Afriku. Berbeři jej používali na počátku 7. století. Je uznáván jako tradiční severoafrická pochoutka a je běžnou součástí maghrebské kuchyně. Ibn Battúta ve svém Rihala uvedl, že se může jednat o nejstarší zmínku o kuskusu z počátku 1350. let XNUMX. století v západní Africe.

Zdravotní přínosy kuskusu

Kuskus je považován za zdravou alternativu těstovin. Vyrábí se z malých granulí krupice, prochází dlouhým procesem vaření a je tradiční v severoafrické kuchyni. Vyrábí se z celozrnné mouky, která zvyšuje a zvyšuje nutriční hodnotu. Skvěle nahradí quinou nebo rýži a lze ji podávat do polévek, salátů, příloh a dokonce i jako hlavní jídlo.

1. Kardiovaskulární zdraví

Selen je nejdůležitější složkou kuskusu a je nedílnou součástí různých zdravotních výhod. Protože selen je stopový prvek, je obtížné jej nalézt v potravinách, ale je to životně důležitý minerál, který lidské tělo potřebuje. Jedna porce kuskusu poskytuje 60 % denní hodnoty selenu, což z něj činí nejbohatší zdroj selenu ve stravě. Selen působí jako silný antioxidant, který snižuje tvorbu plaku a snižuje hladinu špatného cholesterolu ve stěnách žil a tepen. Selen zabraňuje škodlivým a život ohrožujícím stavům, jako jsou infarkty, ateroskleróza a mrtvice.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zhubnout noční konzumací grapefruitu?

Kromě toho je kuskus dobrým zdrojem draslíku, což je další důležitá živina, kterou lze snadno nalézt v jiných potravinách.

Draslík je nezbytný pro snížení zúžení krevních cév snížením krevního tlaku a prospívá pacientům s vysokým rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Pomáhá při normálním srdečním rytmu a také zabraňuje srdečním arytmiím a jiným škodlivým nepravidelnostem konstantního srdečního rytmu.

2. Předchází rakovině

Selen poskytuje mnoho zdravotních výhod, které hrají zásadní roli v metabolických drahách, které brání rakovině. Studie prokázaly souvislost mezi nedostatkem selenu v těle a zvýšenou pravděpodobností rakoviny prostaty. Adekvátní přítomnost selenu poskytuje antimetastatické vlastnosti a prevenci rakoviny. Selen je také spojován s prevencí rakoviny plic a karcinogeneze u kuřáků v kombinaci s vitaminem C a vitaminem E.

3. Posiluje imunitní systém

Selen má přirozené antioxidační vlastnosti, které působí proti šíření volných radikálů a dalších toxinů v krevním řečišti a tělesných systémech. Selen ve skutečnosti revitalizuje regeneraci vitamínu E a vitamínu C, které hrají zásadní roli v obranných mechanismech těla. Kuskus může být silným doplňkem přirozené obranyschopnosti těla.

4. Zvyšuje svalovou hmotu

Selen je životně důležitý pro rozvoj svalové hmoty, která je nedílnou součástí metabolismu bílkovin, stejně jako pro rozvoj svalů. Výzkum ukázal, že nedostatek selenu je hlavní příčinou svalové degradace a slabosti, stejně jako tělesné slabosti a abnormální únavy. Selen je problémová živina, která se musí přirozeně vstřebávat, takže kuskus je nejlepším zdrojem pro zlepšení svalové hmoty.

5. Hojení ran

Hojení ran a zotavování po operaci a nemoci může být obtížné. V tuto chvíli může být užitečný kuskus, protože obsahuje hodně bílkovin. Je nedílnou součástí hojení ran a metabolizuje enzymy, které podporují hojení ran zevně i vnitřně. Lidské tělo se skládá z více než 15 % bílkovin, takže je dobrým zdrojem potravy bohaté na bílkoviny.

6. Podporuje hubnutí

Obiloviny jsou nízkokalorické a snadno se připravují. Obilniny jako quinoa nebo rýže a kuskus obsahují méně než 200 kalorií na šálek, neboli 10 % denního příjmu kalorií doporučeného pro dospělé. Díky tomu je kuskus prospěšný pro ty, kteří se snaží zhubnout dietou, i když další bílkoviny, které kuskus poskytuje, z něj činí silný posilovač svalového rozvoje. Má nízký obsah cholesterolu, sodíku a nasycených tuků, což může bránit úsilí o hubnutí. Kuskus je bohatý na vlákninu, která inhibuje sekreci ghrelinu, hormonu způsobujícího hlad. Snížení hladiny tohoto hormonu snižuje pravděpodobnost přejídání, což je účinné pro ty, kteří se snaží zhubnout.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi hustým základem a běžným základem?

7. Trávicí zdraví

Šálek kuskusu obsahuje 10 % doporučené denní hodnoty vlákniny. Jako potravina bohatá na vlákninu podporuje trávení a zdraví trávicího traktu. Vláknina zvyšuje objem střevních pohybů a podporuje peristaltický pohyb, kontrakci hladkého svalstva, které posouvá potravu trávicím traktem. Čistí nebo škrábe tepny, které odvádějí škodlivý LDL cholesterol, a také ho odstraňuje z těla. Dietní vláknina stimuluje vstřebávání a zadržování dobrého cholesterolu v těle. Vláknina snižuje pravděpodobnost zácpy, což zabraňuje různým škodlivým střevním onemocněním, jako je rakovina tlustého střeva a konečníku a žaludku.

8. Obnovuje vodní rovnováhu

Tělo se skládá z více než 90 % z vody, proto je udržování rovnováhy tekutin v orgánech a těle důležité pro správné fungování. Kuskus obsahuje velké množství draslíku, který je nezbytný pro regulaci tekutin a buněčných cest. Rovnováha tělesných tekutin je nezbytná pro regulaci krevního tlaku v těle, čímž se snižuje pravděpodobnost onemocnění, jako je srdeční infarkt, ateroskleróza a mrtvice. Regulací vylučovací činnosti organismu také vyrovnává příjem živin a vylučování toxinů.

9. Regulovat metabolismus v těle

Kuskus má vysoký obsah bílkovin, díky čemuž je ideální pro regulaci metabolismu v celém těle. Protein je nezbytný pro různé části těla, jako je kůže, vlasy, zuby, nehty, svaly, orgány, enzymy a přírodní chemikálie. Nedostatek bílkovin způsobuje, že tělesné orgány fungují neúčinně, což vede k různým zdravotním následkům. Kuskus může snížit pravděpodobnost nedostatku bílkovin. Je to vynikající zdroj bílkovin pro vegany a vegetariány, protože jim chybí hlavní zdroje bílkovin, jako jsou mléčné výrobky, maso a bílkoviny.

10. Obsahuje antibakteriální vlastnosti

Kuskus může posílit imunitní systém, protože má antivirové a antibakteriální vlastnosti. Je hlavní bariérou proti rakovinným buňkám, herpes viru, pásovému oparu a oparům. Přidejte kuskus, abyste podpořili zdravé stravování a zdravý životní styl. Je vynikající a snadno se připravuje, protože obsahuje mnoho živin.

Kulinářská historie kuskusu sahá minimálně do XNUMX. století, ale v evropské kuchyni se udomácnil poměrně nedávno. Podává se jako příloha a přidává se do středomořských čerstvých salátů. A vyrábí pomocí speciální technologie tvarově jednoduchý výrobek.

  • Co je kuskus
  • Kuskus – těstoviny nebo cereálie?
  • Obsah kalorií a výživová hodnota
  • Proč je kuskus užitečný: 5 faktů
  • Jak vařit kuskus: recepty na výživu
ČTĚTE VÍCE
Je možné vycpat jizvu?

Co je kuskus

Kuskus je obilný produkt vyrobený především z tvrdé pšenice. Méně často je jeho základem jiné obiloviny, jako je rýže nebo ječmen. Kuskus je tvarem i barvou podobný prosům a někdy je mylně považován za zrno nebo těstoviny, i když jde spíše o obiloviny.

Kuskus je považován za rodiště severní Afriky, kde tvořil základ berberské a maghrebské kuchyně. Název produktu úzce souvisí s technologií přípravy a pochází z arabského slova كسكس‎ – „rozemlít/rozemlít“ [1].

Tradičně se do sklizně kuskusu zapojily pouze ženy. Zrnka pšenice nebo prosa se rozemlela, pokropila vodou, posypala jemnou moukou a pak se ručně válely kuličky, které se prosévaly přes síto. Poté se sušily na slunci a skladovaly v kameninové nádobě. Dnes je tato metoda využívána stále méně a v roce 2020 jí byl udělen statut nehmotného kulturního dědictví UNESCO [2].

V dnešní době je výroba kuskusu automatizovaná a na pultech obchodů zpravidla nabízejí hotový, tedy tepelně upravený instantní výrobek.

Existují tři hlavní typy kuskusu, které se liší velikostí a dobou vaření:

  • marocký. Nejmenší – velikost krupice – je uvařena během několika minut. Postačí zalít vařící vodou po dobu 5 minut.
  • Izraelský (perla nebo ptitim). Je větší a připomíná drobné kousky těstovin. Vaření trvá asi 10 minut, lepší je vařit v osolené vodě.
  • Libanonský neboli Maghrebi kuskus je největší a vaří se nejdéle.

Kuskus se podává samostatně, jako příloha k masu nebo rybě, přidává se do salátů s čerstvou zeleninou a dezertů. Ale jako všechny obilné produkty i kuskus obsahuje lepek. Pokrmy z něj proto nejsou vhodné pro lidi s intolerancí lepku nebo celiakií.

Kuskus – těstoviny nebo cereálie?

Igor Sviridenko, prezident Ruského svazu podniků vyrábějících mouku a obilniny:

Způsob vaření kuskusu je na křižovatce technologií výroby obilovin a těstovin. Oba produkty jsou vyrobeny z mleté ​​pšenice, ale s určitými rozdíly. Na těstoviny se pšenice zpracovává na těstovinovou krupici, která je granulometrickým složením (velikost jednotlivých částic) podobná běžné mouce na pečení, liší se od ní technologickými parametry: větší částice, jiná nasákavost. Z tohoto zrna se pak hněte těsto, které prochází speciálními formami (formami), čímž vznikají různé druhy těstovin.

ČTĚTE VÍCE
Co můžete s vlasy dělat, aby se nekrepatěly?

Kuskus se vyrábí také z mletého zrna, ale rozdíl je ve velikosti granulí. Jsou větších rozměrů – nejde o nic jiného než o známou krupici. Jeho částice slouží jako základ pro kuskus. Tato zrna bez hnětení těsta slouží jako základ pro kuskus. Kuskus je proto i přes podobnost technologií a počáteční složení obou produktů příbuznější spíše s obilovinami než s těstovinami.

Obsah kalorií a výživová hodnota

Kuskus je potravina s vysokým obsahem sacharidů. Je však považován za dobrý zdroj vlákniny a bílkovin. Obsahuje užitečné minerály, včetně zinku, vápníku, draslíku a hořčíku, a také některé vitamíny, včetně skupin E a B.

100gramová porce kuskusu obsahuje [3]:

  • 376 kcal;
  • 12,8 g bílkoviny;
  • 77,4 g uhlohydrátů;
  • 0,64 g tuku.

Proč je kuskus užitečný: 5 faktů

Kuskus může být nejen kulinářskou alternativou známých produktů, ale také zdrojem vitamínů a minerálů důležitých pro tělo. Dodává energii, zlepšuje činnost střev a pomáhá při prevenci onemocnění kardiovaskulárního systému. Zde je pět hlavních živin v kuskusu:

1. Obsahuje hodně selenu

100gramová porce kuskusu může obsahovat až 27,5 mikrogramů selenu, tedy téměř polovinu denní potřeby těla [4]. Jeho koncentrace v původním produktu, pšenici, se však může lišit v závislosti na typu půdy a oblasti růstu. V lidském těle hraje selen klíčovou roli v reprodukci, metabolismu hormonů, syntéze DNA a ochraně před oxidativním poškozením a infekcemi. Selen je užitečný v prevenci mnoha onemocnění včetně onkologických a kardiovaskulárních onemocnění, zlepšuje také kognitivní funkce a funkci štítné žlázy [5].

2. Slouží jako zdroj bílkovin

Kuskus je zdrojem libových rostlinných bílkovin. V lidském těle přispívá ke zdraví kůže, orgánů, svalů a dalších tkání. Protein je také nedílnou součástí procesu hojení ran, pomáhá vytvářet protilátky, které bojují proti infekci a onemocnění [6].

3. Pomáhá vám cítit se sytí

Kuskus, zejména z celých zrn, je dobrým zdrojem vlákniny. 100 g porce obsahuje až 5 g vlákniny [7]. Vláknina pomáhá k pocitu sytosti a zabraňuje návalům hladu tím, že ovlivňuje sekreci hormonu ghrelinu [8]. Kromě toho zlepšuje motilitu střev, snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá odstraňovat toxiny.

4. Vyživuje tělo vitamíny

Jako každý celozrnný produkt je i kuskus bohatý na minerály a vitamíny. Obsahuje niacin, thiamin, vitamín B6, riboflavin a kyselinu pantotenovou. Tyto živiny pomáhají udržovat zdravé červené krvinky a také metabolizují energii. Ovlivňují zdraví kůže, mozku, srdce, nervového a imunitního systému.

5. Poskytuje draslík, který pomáhá předcházet srdečním chorobám

100 g kuskusu obsahuje až 166 mg draslíku [9]. Pro člověka je užitečný pro svůj vazodilatační účinek a celkově zlepšuje krevní oběh. Díky tomu je tento prvek užitečný pro snížení rizika různých kardiovaskulárních onemocnění, regulaci krevního tlaku a dalších poruch srdečního cyklu [10].

ČTĚTE VÍCE
Kolik centimetrů vlasů potřebujete na podstřih?

Jak vařit kuskus: recepty na výživu

Marina Aleksandrova, výživová poradkyně, poradkyně pro regulaci hmotnosti

Kuskusová kaše s ořechy a rozinkami (možnost snídaně)

KBJU pro raw produkty na porci: 420 kcal, bílkoviny – 15 g, tuky – 30 g, sacharidy – 27 g. Doba přípravy – 10-15 minut.

Ingredience na dvě porce:

  • Kuskus – 1/2 šálku (80 g suchého)
  • Mléko 2,5% tuku – 500 ml
  • Sůl a cukr podle chuti (lze nahradit náhražkami cukru)
  • Mandle – 10 kusů
  • Piniové oříšky – 20 kusů
  • Tmavé rozinky – 1/3 šálku.

Mléko svaříme, kuskus dáme do skleněné nebo keramické mísy, osolíme, přidáme cukr, zalijeme horkým mlékem (mělo by zakrývat krupici).

Promícháme, přikryjeme pokličkou nebo talířem a necháme tři minuty louhovat. Poté znovu promíchejte, hrudky rozdrobte vidličkou a nechte přikryté tři minuty, poté opakujte znovu. Přidejte ořechy a rozinky. Pokud máte čas, můžete kaši nechat ještě 5-7 minut louhovat. Pokud je kaše příliš hustá, zředíme mlékem.

Kuskus s kuřecím řízkem a zeleninou (možnost oběda)

Syrové KBJU na porci: 280 kcal, bílkoviny 15 g, tuky 17 g, sacharidy 25 g Doba vaření 20-25 minut

Složení pro podávání 2:

  • Kuskus – 4 polévkové lžíce
  • Olivový olej – 2 polévkové lžíce
  • Kuřecí řízek (prsa) – 120 g
  • Rajčata – 2 kusy
  • Cherry rajčata – 70 g
  • Červená cibule – ½ hlavy
  • Petržel – 30 g
  • Limetka – 1 ks.
  • Sůl a pepř podle chuti.

Kuskus zalijeme 300 ml vroucí vody. Odstavte na 10 minut. Přidejte olej a limetkovou šťávu, promíchejte a nechte vychladnout. Ke kuskusu přidáme předvařené kuřecí maso (jemně nakrájené). Navrch dejte rozpůlená cherry rajčata, malé kousky rajčat a nakrájenou cibuli s petrželkou. Podle chuti osolíme a opepříme.

Co dalšího je důležité vědět o kuskusu

  • Kuskus nevyžaduje vaření: stačí zrníčka zalít horkou vodou, přikrýt a nechat pár minut stát.
  • Pro lidi, kteří se snaží zhubnout, je lepší omezit konzumaci kuskusu na třikrát týdně, nejlépe ráno.
  • Kuskus by měl být do jídelníčku diabetiků zařazen opatrně, protože glykemický index tohoto produktu je poměrně vysoký.