Někdy vitamíny a minerály, které získáte z jídla, nestačí k vyživování vlasových folikulů. Pak přijdou na pomoc vitamíny. Poradíme vám, jak je vybrat a na co si dát pozor. Zvláště důležité v měnících se ročních obdobích!

Opravdu fungují vitamíny na vlasy?

Obliba vitamínů pro vlasy, nehty a pokožku stále roste. To však neznamená, že jsou všechny stejné. Proto stojí za to začít rozumět složkám, pečlivě prostudovat složení a před použitím se poradit s odborníkem na výživu nebo dietologem.

Prvním krokem je ujistit se, že vaše vitamíny obsahují složky, které jsou dobře prozkoumány a mají vědecké důkazy, že pomáhají posilovat vlasy. Když přijímáme vitamíny a minerály z potravy, obvykle se dostávají do jiných částí těla a vlasy v tomto ohledu nejsou prioritou. Tento nedostatek vede ke špatnému zdraví vlasů. Doplňky fungují pouze v případě, že máte skutečně nedostatek jakýchkoli vitamínů. Pokud je příčinou vypadávání vlasů genetika nebo hormonální nerovnováha (například po porodu), vitamíny neposkytnou požadovaný účinek.

Vyvážená strava je prvním klíčem ke zdravým vlasům. Ale možná budete potřebovat další pomoc, abyste mohli začít s obnovou vlasů.

Jaké vitamíny podporují růst vlasů?

Růst a zdraví vlasů ovlivňuje řada faktorů, včetně výživy, genetiky, zdraví, hormonů a dokonce i stresu. Výzkumy ukazují, že nedostatek vitamínů a minerálů důležitých pro normální růst a funkci buněk může přispět k vypadávání vlasů. Nejlepší z nich jsou vitamíny B, vitamín D, vitamín E, zinek, biotin a železo.

Vitamin B

Vitamin B komplex hraje důležitou roli při růstu vlasů a je nezbytný pro zlepšení metabolismu a normální činnost nervové soustavy. Takže pro zlepšení stavu kadeří se doporučuje užívat B7 (biotin) a B12.

Vitamín B komplex, Blagomax*

Biotin

Biotin, také známý jako vitamín B7, hraje roli při tvorbě červených krvinek, které přenášejí kyslík a živiny do pokožky hlavy a vlasových folikulů. Pomáhá také při výrobě keratinu, hlavní složky tvořící naše kadeře. Tento vitamín je poměrně hojný v mléce, vejcích, banánech, lososu, sladkých bramborách a mandlích.

Naše těla spoléhají na biotin (neboli vitamín B7) při výrobě keratinu, strukturálního proteinu vlasů.

Vitamin C

Vitamin C jako silný antioxidant je užitečný nejen pro udržení imunity, ale také pro posílení vlasů. Pomáhá zlepšit krevní oběh v celém těle, včetně pokožky hlavy. Když se tam zvýší krevní oběh, stimulují se vlasové folikuly, což může podpořit růst vlasů.

Železo

Jedna velká studie publikovaná ve vědeckém časopise hledala souvislost mezi nedostatkem železa a vypadáváním vlasů u žen. V důsledku toho bylo prokázáno, že tento stopový prvek zlepšuje krevní oběh a pomáhá rychleji dodávat kyslík do našich buněk, čímž napomáhá růstu vlasů. Proto se doporučuje jíst potraviny s vysokým obsahem železa, jako jsou korýši, červené maso, špenát a čočka.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat kamenný deodorant?

Komplex na vlasy šumivé tablety “Biotin”, Evalar*

Keratin

To je protein, který v podstatě tvoří naše vlasy, kůži a nehty. Je přirozeně produkován tělem. Dostáváme ho také, když jíme vejce, luštěniny, ryby a maso. Mějte na paměti, že nadměrná konzumace keratinu může poškodit pouze nadměrné hromadění bílkovin v těle.

Keratin, přírodní odměna*

Vitamin D.

Je velmi důležitý pro udržení imunity, správné vstřebávání vápníku a fosforu a také zabraňuje vypadávání vlasů. Je metabolizován v kůži keratinocyty, kožními buňkami, které produkují keratin. Nedostatek vitaminu D je tedy potřeba včas doplnit: na pomoc vám přijdou tučné červené ryby, vejce, mléko a sýr. Lze jej získat také prostřednictvím doplňků.

Vitamín D3, Gold’n Apotheka*

Zinek

Zinek je stopový prvek, který tělo potřebuje jen v malém množství. Je poměrně silný a hraje roli ve všem, od růstu buněk po tvorbu DNA. Proto je důležité jíst potraviny bohaté na zinek, jako je maso, fazole, ořechy a semena. Pokud se potýkáte s vypadáváním nebo řídnutím vlasů, možná budete chtít začít užívat doplněk zinku. Často jsou předepisovány pacientům s alopecií. Před použitím byste se ale rozhodně měli poradit se svým lékařem.

Pikolinát zinečnatý, Elentra Nutrition*

vitamin A

Patří do skupiny sloučenin zahrnujících retinol, kyselinu retinovou a karotenoidy provitamínu A. Vědci provedli studii na myších, která prokázala, že vitamín A aktivoval kmenové buňky vlasového folikulu. Existují však i důkazy, že jeho nadbytek naopak vede k vypadávání vlasů. Proto, než začnete užívat vitamín A, stojí za to vědět, jaké množství ho ve vašem těle je. Nejlepší možnosti jsou listová zelenina, špenát, brokolice, oranžová zelenina (mrkev, dýně a sladké brambory) a cuketa.

Chcete-li zlepšit vstřebávání železa, užívejte ho s vitamínem C a stejný zinek s vitamínem A

Biotin s kokosovým olejem, sportovní výzkum*

Vitamínový komplex „Kůže, nehty a vlasy“, Solgar*

Jaké vitamíny užívat pro hustší vlasy?

Pokud chcete zvýšit tloušťku vlasů, musíte myslet na vlasový stvol a folikul. K jejich posílení je nutné kompenzovat nedostatek keratinu. Když jeho hladina klesá, kadeře se stávají křehkými a suchými. Právě keratin obaluje kutikulu, narovnává ji a dodává vlasům lesk.

ČTĚTE VÍCE
Proč není Vorobyov ženatý?

Buňky, které tvoří vlasový folikul, mají vysokou rychlost obnovy. Z tohoto důvodu vyžadují vlasové folikuly neustálý přísun živin, aby mohly správně růst a fungovat. Kolagen pomáhá ukotvit kořen vlasového folikulu do svalu, což podporuje elasticitu pokožky hlavy.

Kolagenový prášek v sáčcích, Elance*

Vitamínový komplex pro pleť, vlasy a nehty, Health Solution*

Jaké vitamíny bych měl užívat při vypadávání vlasů?

Jakmile se postaráte o dřík a folikul, je čas myslet na pokožku hlavy. Koneckonců, toto je „domov“ mnoha mikrobů, tvoří mikrobiom. Když je zdravý, působí jako silný štít, ale když je nevyvážený, jeho ochrana před škodlivými faktory životního prostředí (jako je znečištění) je oslabena, což může způsobit vypadávání vlasů a podráždění pokožky hlavy. Zde na pomoc přicházejí probiotika. Jsou nezbytné pro udržení zdravého mikrobiomu jak ve střevě, tak na povrchu pokožky hlavy.

Stres a hormonální nerovnováha jsou důležité příčiny vypadávání vlasů. Pro snížení stresu, nebo spíše minimalizaci hladiny kortizolu produkovaného tělem během stresu, odborníci na výživu často doporučují adaptogeny (houba reishi a kořen eleuterokok). Emocionální stres může „uvést“ vlasové folikuly do „klidové“ fáze (telogen), během níž nové vlasy nerostou. A to zase v dlouhodobém horizontu vyvolá vypadávání vlasů, jednoduše řečeno, povede k telogennímu effluviu.

Co se týče hormonální nerovnováhy, v tomto případě se vyplatí přidat do stravy antioxidanty – vitamíny C, E, B1, B6 a B2 a také jód.

Doplněk stravy na vlasy a nehty, Phyto Phytophanere*

* „Doplněk stravy není lék. Před použitím se poraďte se svým lékařem.”

Husté, lesklé vlasy jsou symbolem krásy a znakem dobrého zdraví. To je důvod, proč se ženy i muži tolik obávají řídnutí vlasů. Nevyvážená výživa na útěku, smog ve velkých městech, následky koronaviru – to vše nepřispívá k luxusnímu stavu kadeří. Zvažme, jaké vitamíny užívat během vypadávání vlasů, abychom tento proces zastavili.

Jak dlouho vlasy vydrží?

Mají omezenou životnost a každý den se mění.Vlasy každý den vypadávají a stejné množství začíná znovu růst. Jedná se o přirozený proces obnovy vlasů. Co ale dělat, když vám vlasy znatelně prořídly, na hlavě se objevily lysiny a na hřebeni zůstaly celé prameny? A to vše je doprovázeno svěděním a odlupováním pokožky hlavy. Mezi příčinami vypadávání vlasů se nedávno objevila ještě jedna – důsledek Covidu. Co s tím dělat a kde sehnat vitamíny pro růst vlasů po koronaviru?

ČTĚTE VÍCE
Která značka panenek je lepší?

Příčiny vypadávání vlasů

  • nedostatek živin v důsledku stravy nebo závislosti na rychlém občerstvení;
  • těhotenství, poporodní období;
  • gastrointestinální onemocnění, paraziti;
  • infekční a autoimunitní onemocnění;
  • špatný přívod krve do pokožky hlavy;
  • deprese a stres.

Špatné návyky (alkohol, kouření) také ovlivňují stav kadeří, narušují vstřebávání živin a normální krevní oběh.

Chcete-li zjistit příčinu plešatosti, možná budete muset navštívit specialisty a podstoupit řadu testů. Lékař poradí, jaké vitamíny jsou potřeba, aby se zabránilo vypadávání vlasů.

Nejlepší vitamíny pro vlasy po koronaviru

Trichologové pojmenovali hlavní příčiny vypadávání vlasů po koronaviru:

  • Psychický stres.
  • Vznik mikrotrombů, které ucpávají kapiláry a narušují výživu vlasových folikulů.
  • Prudký pokles vnitřních zdrojů těla a nutričních rezerv, které byly použity k boji proti infekci a stresu. Patří mezi ně vitamíny a mikroelementy, které jsou pro vlasy důležité. Během nemoci tělo bojovalo o přežití a nezabývalo se estetikou.
  • Užívání léků, které způsobují nežádoucí účinky, jako je plešatost a narušení endokrinního systému. Mnohým byly během nemoci předepsány glukokortikosteroidy.

Obnova oslabeného zdraví a imunity není jednoduchá, budete potřebovat pomoc lékaře. Ztrátu objemu vlasů ale musíte okamžitě zastavit. To vám usnadní dobrý spánek, správný denní režim a dobrá výživa.

Pokud vám po koronaviru vypadávají vlasy, budete muset doplňovat vitamíny nejen z potravin, ale také z tabletových vitamínových komplexů. Ztenčující se prameny můžete posílit speciálními maskami, třením lopuchového oleje, cibulové šťávy, ale nejlepšího účinku dosáhnete užíváním komplexu vitamínů na vlasy po koronaviru, například tyto:

  • NOW FOODS Daily Wits vyrobené v USA. Komplex obsahuje všechny živiny potřebné pro růst a obnovu vlasových folikulů – vitamíny A (3500 IU), C (60 mg), D (400 IU), E (30 IU), komplex vitamínů B, kyselinu pantotenovou, vápník, hořčík, zinek, železo, jód, lykopen a lutein.
  • NOW Silica Complex (Silicon complex). Speciální receptura pro udržení zdravých vlasů a nehtů. Křemík je nezbytný pro výrobu keratinu, ze kterého jsou vlasy vyrobeny. Nedostatek tohoto mikroelementu vede k jejich křehkosti a ztrátě.

Význam výživy

Vnitřní stav těla velmi ovlivňuje vzhled a tloušťku vlasů. Pro sílu a lesk vašich kadeří musíte sledovat své zdraví a získat dostatek mikroelementů a vitamínů z jídla. Při nevyvážené stravě a přísných dietách se vnitřní zásoby živin postupně vyčerpávají. Pokud vám vlasy padají, potřebujete vitamíny zevnitř i zvenku. Jedná se o dobré vitamínové komplexy pro orální podávání a pečující šampony a balzámy obohacené o nutriční složky.

ČTĚTE VÍCE
Proč je funchose těžké?

Jaké vitamíny užívat při vypadávání vlasů

Péče o vlasy, stejně jako péče o pleť, je založena na třech pilířích – čištění, hydrataci a výživě. Půjdeme do detailu o výživě a podíváme se na ty nejlepší vitamíny na vypadávání vlasů. Vitaminová a minerální podpora je velmi důležitá, protože jde o stavební materiál, bez kterého je proces růstu nemožný.

vitamin A

Jeden z nejlepších vitamínů pro růst vlasů a proti vypadávání vlasů. Zodpovídá za regeneraci a posílení vlasových folikulů. Obsahuje keratinový protein, nezbytný pro stavbu vlasů. Retinol zmírňuje záněty pokožky, normalizuje metabolické procesy, reguluje tvorbu kožního mazu, dodává lesk a hedvábnost. Vyrábí se ve formě kapslí, olejového roztoku a ampulí. Může být užíván perorálně a aplikován na pokožku hlavy v kombinaci s vitamínem E a vlasovými oleji.

NOW je vhodný vitamín A 25000 IU v želatinových kapslích.

Vitamíny skupiny B

Vypadávají vlasy, co dělat? Důležitou roli pro udržení krásy a tloušťky vlasů hrají vitamíny skupiny B. S jejich nedostatkem se objevují lupy, dermatitida na hlavě a vypadávání vlasů.

  • Thiamin (B1) normalizuje činnost mazových žláz, léčí seboreu a urychluje růst vlasů.
  • Riboflavin (B2) zlepšuje prokrvení vlasových folikulů, čímž posiluje vlasy a zabraňuje jejich vypadávání.
  • Niacin (B3) zvyšuje mikrocirkulaci ve vlasové pokožce, rozšiřuje krevní cévy, aktivuje metabolické procesy, podporuje růst vlasů a zabraňuje jejich vypadávání. Kyselina nikotinová probouzí nové cibule a obnovuje poškozené, stimuluje syntézu bílkovin. Tablety se užívají perorálně a tekutá forma se aplikuje na pokožku hlavy.
  • Pyridoxin (B6) odstraňuje lupy, svědění pokožky a suché vlasy. Přestanou vypadávat, jsou měkčí a hladší a hustší. Často se používá jako součást masek.
  • Biotin (B7). Podporuje prokrvení vlasových folikulů, posiluje je a omezuje vypadávání vlasů, zlepšuje jejich strukturu účastí na tvorbě keratinu.
  • Kyanokobalamin (B12). Při jeho nedostatku se vlasy stávají suché a lámavé, zpomaluje se jejich růst, zvyšuje se vypadávání vlasů, objevuje se svědění a lupy.

Pro zdraví a hustotu kudrlin se berou doplňky stravy s vitamíny B a tekuté formy se aplikují na pokožku hlavy jako součást masek.

Jaké vitamíny jsou dobré pro vypadávání vlasů? No například tyto:

  • NOW Vitamin B-50 Complex obsahuje vysoké dávky vitamínů B pro posílení nervů, vlasů a nehtů.
  • NOW Niacin 500 mg podporuje zdravé vlasy a nervový systém.
  • Solgar Vitamin B12 500 mcg kapsle. Důležitý pro krvetvorné procesy, nervový systém a játra. Zlepšuje stav vlasů, doporučuje se při vypadávání vlasů.

Vitamin E

Stimuluje krevní oběh a obnovu kožních buněk, má antioxidační aktivitu. Léčí mikropoškození, posiluje a zjemňuje vlasy, stimuluje jejich růst, zastavuje vypadávání vlasů. Zabraňuje oxidaci keratinu vlivem volných radikálů. Působí na vlasy zvenčí i zevnitř.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi fialovou a levandulí?

NOW Gamma E Complex Advanced. Vylepšený komplex Gamma E. Obsahuje směs tokotrienolů, tokoferolů a gama tokoferolu. Blahodárně působí na pokožku a vlasy, posiluje imunitní systém, srdce a cévy.

vitamin C

Pokud vám vypadávají vlasy a vyvstává otázka, jaké vitamíny užívat, stojí za to pamatovat na kyselinu askorbovou. Podílí se na syntéze kolagenu, zlepšuje kapilární tonus a podporuje vstřebávání železa, což ovlivňuje fungování folikulů. Díky svým antioxidačním vlastnostem chrání vlasy před volnými radikály a zabraňuje vypadávání vlasů.

Vitamin D

Další účinný vitamín proti vypadávání vlasů. Podporuje tvorbu nových folikulů. Nedostatek slunečního vitaminu vede k časné plešatosti.

Zinek

Jeho nedostatek zpomaluje růst vlasů, vede k vypadávání vlasů zejména po porodu a také k časnému šedivění. Stopový prvek napomáhá vstřebávání vitamínů A a B a zvyšuje jejich účinky. Zinek se podílí na metabolismu sacharidů, syntéze keratinu a kolagenu. Reguluje činnost mazových žláz a dělení buněk vlasových folikulů. Doporučuje se každý rok sledovat hladinu zinku ve vlasech a séru, abyste zabránili vypadávání vlasů.

Source Naturals OptiZinc je patentovaná kombinace zinku a methioninu, díky tomuto složení je zinek lépe vstřebatelný.

Železo

Nedostatek železa je častou příčinou vypadávání vlasů. Železo je hlavním stopovým prvkem v krvi, ženy často pociťují jeho nedostatek kvůli měsíční ztrátě krve. Při přechodu na vegetariánství a přísné diety se riziko nedostatku železa dále zvyšuje. Pokud jsou hladiny železa v krvi dlouhodobě nízké, může to vést k difuzní alopecii. Pokud vyvstane otázka – “které vitamíny přinesou více výhod pro vypadávání vlasů u žen?”, samozřejmě ty obsahující železo.

Jod

Přímo ovlivňuje produkci hormonů štítné žlázy. Když jsou nevyvážené, vlasy se stávají suché, lámavé a rychle vypadávají.

Také síra, vápník, fosfor, křemík a hořčík jsou důležité pro dobrý stav vlasů.

Správné užívání vitamínů

Mnoho vitamínů nelze kombinovat, mohou se vzájemně neutralizovat. Speciálně vytvořené vitamínové a minerální komplexy obsahují všechny potřebné mikroelementy a živiny pro vlasy. Účinek bude dosažen při systematickém používání a bude patrný asi po třech týdnech. Doporučuje se začít s jedním vitamínem, který vlasy posiluje, a poté absolvovat kurz zaměřený na urychlení růstu a zlepšení struktury. Pozitivní změny přiblíží užívání doplňků stravy v kombinaci se správně vybranými přípravky na mytí a hydrataci vlasů.