Rozvod je náročný a bolestivý zákrok pro člověka v každém věku. V mládí se však situace prožívá poněkud snadněji, než když člověk překročí hranici 40 let. Ale jak psychologové poznamenávají, samozřejmě, rozvod po 40 letech je docela možné přežít. Hlavní je vědět, co od sebe čekat a co si můžete dovolit.

„Bez ohledu na to, co bylo důvodem rozpadu manželství, rozvod po 40 letech je vážná a bolestivá ztráta. Ztráta významné osoby, způsobu života, něčeho, co se během mnoha let stalo známým, důležitým a cenným. Rozchod přitom nejhůře prožívá ten, kdo rozvod nechtěl, kdo se snažil a snažil se situaci v rodině napravit. Mezi tím, jak muži a ženy prožívají rozvod, není žádný zvláštní rozdíl. Každý prožívá silné pocity, každý se zraní. Aby muži i ženy unikli bolesti, mohou utápět svůj žal v alkoholu, snažit se zůstat v teple v cizí posteli a páchat unáhlené činy,“ říká. psycholožka Inna Kuzněcovová.

Takže návod na přežití po takové události. Inna Kuznetsova doporučuje zaměřit se na následující body:

1. Uznejte skutečnost ztráty

Podívejte se realitě do očí. Souhlaste s tím, že jste se rozvedli, že vaše stará rodina již neexistuje, že budete nadále žít bez manžela, že se váš život změní, že není návratu do minulosti. Pokud se náhle stane, že se váš vztah s bývalým manželem obnoví, bude to úplně jiný vztah.

  • Musíte si dát čas, abyste plně přijali fakt rozvodu.
  • Přijmout tuto skutečnost znamená přiznat, že život jde dál.
  • Zde vzniká proud silných pocitů: bolest, zášť, hněv, vina, zoufalství, strach, beznaděj.

2. Dovolte si cítit

Dovolte si plakat, vztekat se, být smutný, zoufal si, truchlit. To je v této situaci normální! Je normální být naštvaný a uražený bývalým manželem, je normální mít strach ze samoty, finančních a každodenních potíží, je normální truchlit nad ztrátou obvyklého způsobu života, je normální mít strach ze změn a neznáma . Mluvte, sdílejte s přáteli nebo rodinou, s těmi, s nimiž můžete upřímně sdílet, vyjadřujte všechnu bouři pocitů, která žere zevnitř.

ČTĚTE VÍCE
Jak vytvořit objem kořene pomocí prášku?

Hlavní je nedělat chyby ve stavu silné duševní bolesti, nezačít se mstít, nesnažit se věci urovnat, nezačínat zúčtování, nevybíjet si hněv atd. Jeden ze způsobů, jak důstojně „otravovat“ vašeho bývalého manžela znamená stát se šťastným člověkem bez jeho (její) účasti.

Takže poté, co jste prošli silnými pocity, zažili smutek, můžete začít novou šťastnou etapu života. Rozvodem vše nekončí, je to prostě logický konec jedné životní etapy a začátek další.

3. Ukažte péči

Hlavní je neupadnout do neplodných lítostí, sebelítosti, sebeobviňování, sebebičování. Vyvarujte se nadměrného pití, obžerství a nadměrného pití. V tomto období je nutné posilovat sebepodporu a sebeobsluhu, abychom bezpečně přežili náročné období.

Každodenní péče o sebe – zdravý spánek, šálek lahodného bylinkového čaje, příjemná procházka po práci, koupel a aromaterapeutické svíčky, masáž, sledování oblíbených filmů, chutná jídla. Odmítejte komunikovat s nepříjemnými lidmi apod. Poslouchejte sami sebe, zeptejte se sami sebe, co byste pro sebe v tuto chvíli chtěli. Zkuste pro sebe každý den udělat alespoň jednu příjemnou věc.

Nebojte se požádat ostatní o pomoc, pokud ji opravdu potřebujete. Najděte ve svém kruhu někoho, s kým můžete sdílet své zkušenosti, diskutovat o všem, co se vře, a získat podporu.

Najděte způsoby, jak se podpořit. Například slovy: „Ano, ztratil jsem milovanou osobu. Ale život tam nekončí.” Každý člověk má oblíbená místa, kde relaxuje, nabírá duševní sílu a zapomíná na problémy (park, les, nábřeží, dacha, oblíbená kavárna). Přemýšlejte o svém zdroji a navštivte ho.

4. Znovu objevte svůj svět vášní

Carl Jung řekl: „Život skutečně začíná až ve 40 letech. Všechno před tím je jen předběžný výzkum.” Po čtyřicítce je nádherný věk, doba rozkvětu lidské osobnosti, kdy už je zkušenost a moudrost.

Nyní si můžete dělat, co chcete, aniž byste neustále přemýšleli o tom, jak zareaguje vaše polovička. Můžete změnit účes nebo vyzkoušet nové techniky líčení, můžete udělat něco, pro co jste se dříve nemohli rozhodnout.

Vzpomeňte si, co vás v dětství nebo mládí fascinovalo. Jaký byl tvůj koníček a v čem jsi byl dobrý? Jaká činnost vám přináší potěšení? Co jste si v manželství nedovolili?

ČTĚTE VÍCE
Dá se péřová bunda vypařit?

Začněte zpívat, tančit, začněte ráno běhat, dělat gymnastiku. Cvičení podporuje produkci endorfinu, hormonu štěstí, a vyrýsované, krásné tělo zvyšuje sebevědomí. Zkoušejte, experimentujte, dělejte cokoli, co vás naplní příjemnými emocemi.

5. Stanovte si nové cíle

Po rozvodu je potřeba se dívat dopředu a nežít minulostí. Nové cíle vám pomohou najít nový smysl života a vybudovat životní plány bez účasti vašeho bývalého manžela.

„Pokud je to těžké nebo jsou pocity velmi silné a také se zdá, že po rozchodu budete muset zůstat sami, pak musíte vyhledat pomoc psychologa. Konzultace jsou vždy užitečné, protože pomáhají podívat se na situaci z jiné perspektivy,“ shrnuje Inna Kuzněcovová.

Existují kontraindikace, je nutné se poradit s odborníkem