Po přečtení těchto tipů si řeknete: většinu z nich známe. Problém je v tom, že je nejen musíte znát, ale také je VŠECHNY dělat.

1. Pravidelně navštěvujte svého zubaře

Možná už od dětství nenávidíte samotnou myšlenku na zubařské křeslo a je snazší dobýt severní pól, než vstoupit do zubařské ordinace. Od těch let, kdy jste nosili mašličky nebo krátké kalhoty, se však mnohé změnilo a zvláště ve stomatologii. A technologie je úplně jiná než dříve a úleva od bolesti je nyní na úrovni – starou hrůzu už pravděpodobně nezažijete. Má tedy smysl překonat dětské strachy.

Jak často byste měli navštěvovat zubaře? Zkušenosti ukazují, že trvá nejméně šest měsíců, než se problémy se zuby projeví. Proto je potřeba chodit k zubaři dvakrát ročně. Prevence a pravidelné sledování odborníkem pomůže odstranit problémy v jejich zárodku, ušetří spoustu peněz a nervů, včetně těch zubních.

2. Čistěte si zuby pravidelně a správně

K čemu to je? Aby se zbavili bakteriálního plaku a zbytků jídla.

Bakterie jsou příčinou naprosté většiny onemocnění zubů a dásní. Více než dvacet druhů patogenních bakterií, které žijí v dutině ústní – především streptokoky a stafylokoky – se živí zbytky potravy přetrvávající v ústech a produkují kyselinu mléčnou, která naleptává zubní sklovinu. Mimochodem, špatný dech je také „zásluhou“ bakterií.

Zuby byste si měli čistit dvakrát denně kartáčkem a zubní pastou. Kartáček odstraňuje bakteriální plak usazený na zubech a zbytky jídla, pasta zabíjí bakterie a neutralizuje kyseliny, které vylučují, a tím posiluje zubní sklovinu. Ještě jedna věc, po jídle si určitě vyčistěte zuby. A ne hned. Sklovina totiž při jídle vlivem kyselin měkne, než se vrátí do normálního stavu, musí uplynout až půl hodiny. A hned po dojídání si ústa důkladně vypláchněte převařenou vodou. Mimochodem, to by se mělo dělat po KAŽDÉM jídle.

Nyní k samotnému čištění. Pouhé máchání kartáčkem v ústech nebude stačit. Je nutné pečlivě pracovat na všech plochách zubů. Zubaři se už řadu let přou o to, která technika čištění je ta jediná správná. Ale jak se všichni shodují, pohyby kartáčku by měly směřovat od základny zubu k řezné hraně. Kromě toho je řezná hrana očištěna na samém konci. Optimální doba pro čištění zubů jsou asi dvě minuty aktivních pohybů. Přílišná horlivost je také špatná, můžete smazat sklovinu.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadají suché vlasy?

3. Vyberte si správný kartáček a zubní pastu

Proč? Abyste je využívali efektivně a neublížili si. Kartáček musí mít umělé štětiny se zaoblenými hroty, atraumatickou hlavici, pohodlnou rukojeť, vhodnou do ruky a hlavně tuhost štětin musí odpovídat stavu skloviny a dásní.

Zubní pastu musíte také vybírat moudře. Zde se opět podívejte na stav svých zubů a dásní a sami si vyberte, co bude zdravější. Pokud máte například přecitlivělost, neměli byste používat vysoce abrazivní zubní pasty, mohli byste si ublížit. Takzvané „pasty pro celou rodinu“ neuškodí, ale budou také málo užitečné, protože je to podobné průměrné teplotě v nemocnici, protože situace v ústech každého člověka je jiná a každý by měl mají také vlastní zubní pastu.

4. Vyčistěte si celá ústa

Bakterie, které ničí zuby, nežijí jen na zubech a dásních, neméně příjemné jsou i na povrchu patra, tváří, mandlí a především na jazyku.

Čistíme proto vše, co nám přijde pod ruku. K tomu je ale lepší nepoužívat zubní kartáček. Na čištění jazyka existují speciální kartáčky, postačí obyčejná lžička. A tady pomohou všelijaké výplachy, včetně speciálních elixírů, které ničí bakterie a zároveň osvěžují dech. Můžete si také vyzkoušet zázrak moderní techniky – irigátory, přístroje na výplachy, výplachy či výplachy dutiny ústní silnými, přesně nasměrovanými proudy vody.

5. Dodržujte hygienická pravidla

Moderním symbolem soužití muže a ženy jsou dva zubní kartáčky v jedné sklenici. Dva, ne jeden! Bakterie jiných lidí jsou vám absolutně k ničemu, proto nikdy nepoužívejte kartáč někoho jiného – ani někoho velmi blízkého. Ze stejného důvodu byste neměli jíst lžící někoho jiného nebo pít z neumytého hrnku. Na hygienu dětských úst musíte být obzvláště opatrní, protože od narození jsou bez bakterií, které ničí zuby. Děti jim přivádějí vlastní rodiče. Lžičku po dítěti stačí olíznout a poté mu znovu vložit do úst. Nepotřebujeme však ani naše vlastní „nativní“ patogenní bakterie. Udržujte proto všechny předměty potřebné pro péči o ústní dutinu čisté a suché – ve vlhkém prostředí se bakterie „vytažené“ z úst aktivně množí. Čas od času by bylo dobré kartáček krátce ponořit do dezinfekčního roztoku a každé 2-4 měsíce vyměnit za nový.

ČTĚTE VÍCE
Jak se liší průjem od řídké stolice u dětí?

6. Použijte nit

Většina z nás zná tato jednoduchá zařízení stejně jako zubní nit. Pokud zuby rostou dostatečně rovnoměrně a těsně, stávají se prostory mezi zuby a bočními plochami zubů nepřístupné i pro velmi „pokročilé“ zubní kartáčky. Mezitím jsou tyto odlehlé kouty velmi atraktivní pro bakterie. Zubní kaz, který vzniká v místě kontaktu dvou zubů, může vidět pouze zubní lékař a někdy je obtížně léčitelný.

Mezitím nitě pomáhají dostat se do nejhůře přístupných chráněných oblastí mezi zuby, odstraňují z nich zbytky jídla a připravují bakterie o šanci na přežití. Před čištěním je třeba použít nit. Používejte je také po každém jídle. Pro použití na veřejných místech byla vynalezena nitě – kompaktní a snadno použitelná dentální nit.

7. Opatrně používejte párátka

Není vždy možné si po obědě vypláchnout ústa nití nebo vypláchnout, natož si vyčistit zuby. Pomůže párátko. Naštěstí se většina restaurací a kaváren naučila mezi předměty, které na stolech nesmí chybět (sůl – pepř – ubrousky) zařadit i balíček ostrých dřevěných tyčinek. Vhodnější jsou dřevěná párátka – chrání sklovinu – ale můžete použít i plastová. Aby se ale nepoškodila parodontální tkáň – vazy dásní a zubů – je třeba párátko používat velmi opatrně a je lepší ho nahradit nití.

8. Chraňte své zuby před kyselinami a cukrem

Zubům škodí mnoho věcí, i to, co vypadá na první pohled jako nejzdravější potravina. Čerstvě vymačkané ovocné šťávy například obsahují ovocné kyseliny, které v koncentrované formě naleptávají sklovinu. Co můžeme říci o sycených nápojích! Pro bakterie ale není nic lepšího (a tedy horšího pro zuby) než sladké cucací bonbóny – karamel, karamel, lízátka. Při dlouhodobém pobytu v ústech to vytváří ideální podmínky pro množení patogenní mikroflóry.

Mnohem méně nebezpečná je ale pro zuby čokoláda. Jeho základní složka, kakaové boby, obsahuje látky, které zabraňují růstu bakterií. Působením těchto látek se tedy neutralizují škodlivé účinky cukru, obsaženého také v čokoládě. Je pravda, že zubům nejvíce prospívá hořká čokoláda vyrobená z přírodních kakaových bobů.

Kupodivu, kořeněná jídla jsou také dobrá pro zuby – způsobují aktivní slinění. Sliny omývají dutinu ústní, odplavují zbytky jídla. Sliny navíc obsahují lysozymy – přírodní enzymy, které ničí bakterie. Dobré na zuby a sýr. Pokud po karamelu sníte kousek tvrdého sýra, účinek cukru se neutralizuje.

ČTĚTE VÍCE
Jaké fobie jsou vtipné?

Kromě toho je sýr zdrojem vápníku, který je nezbytný pro celé tělo včetně zubů.

Od čaje a kávy tmavnou zuby a my jsme zvyklí považovat tyto nápoje za škodlivé. Ale ve skutečnosti černý čaj dokonale posiluje zubní sklovinu a reguluje acidobazickou rovnováhu v ústech. A přírodní káva, uvařená z pražených zrn, působí antibakteriálně, ničí některé mikroorganismy, včetně hlavního původce kazu – mutujícího streptokoka.

9. Jezte správně

Nebude-li tělu chybět fluor a vápník, nebudou silné zuby. Vápník se vstřebává pomocí vitaminu D, který pochází z potravy nebo je syntetizován tělem samostatně pod vlivem ultrafialového záření. Vezmeme si proto pero a zapíšeme: telecí maso, drůbež, vejce, máslo a mořské ryby jsou zdrojem vitamínu D; jogurty, sýry, špenát a brokolice jsou zdrojem vápníku; Černý čaj, celozrnné pečivo a ryby obsahují fluor. Tyto produkty zařazujeme do běžného jídelníčku – a zvládneme vše.

Pokud je vápníku nebo fluoru v těle stále málo, užíváme doplňky stravy a vitamino-minerální komplexy. Naštěstí je nyní jejich výběr obzvlášť bohatý.

10. Regulujte zátěž svých zubů

Silný mechanický tlak ničí zuby, takže zapomeňte na kariéru Louskáčka. K rozlousknutí ořechů existují speciální kleště, ale vaše zuby mají jiný účel. I obyčejné nitě mohou způsobit zubní kaz, pokud máte ve zvyku je neustále okusovat stejnými zuby, jak to dělají někteří amatérští švadleny.

Zvyk příliš zatínat zuby, natož je brousit, je nebezpečný: vede to k otěru skloviny. Někdy se to stane ve snu. Tento případ ale není beznadějný – existují speciální chrániče zubů, které se nasazují na zuby před spaním. Budou chránit. Ale zuby a dásně potřebují únosnou zátěž. Nebojte se žvýkat syrovou zeleninu a nesnažte se potraviny zbytečně sekat a drtit.